בחזרה לביה"ס: החינוך מתחיל בעיצוב

משה בן דוד ותמר קאסוטו הם בעלים של משרד אדריכלות לילדים ונוער המתמחה בעיצוב גני ילדים ובתי ספר, וגם, במקרה, בעל ואישה, וגם מורים בעצמם (נחשו איפה הכירו). "תמיד מדברים על תנאי ההעסקה של המורים, אבל אף פעם לא מדברים על סביבת העבודה שלהם", הם אומרים. תסתכלו איך הם בחרו לעצב חדר מורים, ויש גם הסברו למה

משה בן דוד ותמר קאסוטו (נשואים + 1) הם הבעלים של "בן דוד קאסוטו אדריכלות לילדים ונוער" וגם בעל ואישה בחיים עצמם. בן דוד הוא הנדסאי אדריכלות בהכשרתו, ואילו קאסוטו היא אדריכלית ומתכננת ערים. הם הכירו, איך לא, לפני 8 שנים כשלימדו יחד בבית ספר תיכון בכפר סבא, ומאז הם גם עובדים יחד. המשרד שהקימו מתמחה בתכנון אדריכלי של מבני ציבור עבור ילדים ונוער מאז שנת 2012. בין הפרויקטים אותם עיצבו ותכננו: בית הספר למחוננים בנתניה, בית ספר חופים בחדרה, בית הספר יובלים בגני תקווה, גן לילדים חולי סרטן בתל אביב ועוד.

 

שניהם מורים ורכזי מגמת אדריכלות. לפני לימודי האדריכלות היה בן דוד רכז קייטנות בחברה למתנ"סים ומדריך ילדים ונוער בחינוך הבלתי פורמלי, ותמר הייתה מורה לאמנות ואדריכלות בבתי ספר יסודיים ותיכוניים ובמרכזי המחוננים של משרד החינוך. הבחירה בתחום הילדים והנוער הייתה אך טבעית להם, והגיעה מתוך הבנת השטח. "הרגשנו שיש הרבה דברים לשפר ולשנות", הם אומרים. "משרדי ההייטק הנחשקים משקיעים בעיצוב סביבת העבודה שלהם, ומתגאים בכך. אין סיבה שמורים, שמחנכים את דור העתיד, לא יזכו לסביבת עבודה דומה, ובטח שמגיע גם לתלמידים, שעתידים לאייש את המקומות האלה", הם אומרים. "גם מורים צריכים שתהיה להם פינה נוחה לעבודה, מקום נוח בו ולאכול ארוחת צהריים או לשתות קפה ולהיפגש עם עמיתים לעבודה". ולנו רק נותר לומר: אמן.

 

חדר המורים עבר מהפך


במהלך החודשים הקרובים, עם תחילת שנת הלימודים החדשה, הם מתרכזים בפרויקט תכנון ועיצוב המרחבים הציבוריים בבית ספר אורט ספיר בירוחם, כולל המסדרונות, הספרייה, חצר בית הספר, המבואה ועוד. אך המשימה הראשונה שהופקדה בידיהם היא עיצוב מחדש של חדר המורים.

 

חדר מורים מעוצב

 

"מה שעשינו בחדר המורים, זה בעצם עיצוב החלל, כפי שהיינו רוצים לראות גם את חללי הלמידה של התלמידים, מתוך מחשבה, שאם המורים יתרגלו לעבוד בצורה כזו, יהיה להם הרבה יותר קל 'להעתיק' את זה גם לכיתה ולהרגלי העבודה שלהם", הם מסבירים. "חדר המורים הוא חלל אחד גדול ופתוח, ללא מחיצות או קירות מפרידים. החלוקה בין האזורים השונים נעשית על ידי הריהוט בלבד, אשר מגדיר את אופי השימוש בחלל ואת הפוטנציאל לשיתוף הפעולה בין המורים. סביב אזור המטבח תוכננו שולחנות בגדלים שונים, המהווים פינת אוכל, ולעומת זאת, שולחן גדול אחר, הרחוק מעט מהשולחנות האוכל, מיועד לעבודה עם מחשבים, במטרה לאפשר סביבת עבודה שהיא ייעודית, שלא כמו בחדרי מורים שראינו במקומות שונים, בהם חדר האוכל שימש את המורים בזמן ההפסקה גם לשימוש במחשב האישי שלהם וגם לאכילה", אומר בן דוד.

חדר מורים מעוצב

 

"כל השולחנות בחדר המורים, שהינם בגדלים שונים, מתחברים כמו פאזל לכדי שולחן אחד ארוך במידת הצורך. בנוסף, תוכננו פינות ואזורים המעודדים מפגש ושיתוף בין המורים, בפינות אלה יש אפשרות לצוותי הוראה לקיים פגישות מקצועיות בצורה נוחה ומזמינה. למשל, פינת מדיה שניתן להשתמש בה במחשב ובטלוויזיה, פינת ספרייה לספרות מקצועית ועוד".

 

לפרוץ את הגבולות באמצעות צבעים


אי אפשר לפספס את הצבעוניות הבולטת בחדר המורים הזה, הן בלוקרים האישיים של המורים והן באביזרי דקורציה המפוזרים בחלל כגון עציצים ואדניות, צבעי הכיסאות ואפילו גופי התאורה.

 

חדר מורים משופץ

 

"בחרנו להשתמש בצבעוניות עזה יחסית כדי להגביר את הביטחון בקרב המורים, להעז ולפרוץ את הגבולות המוכרים להם. אם היינו משתמשים בצבעים מונוכרומטיים ומוכרים, היינו למעשה עושים סדר בחדר, שאין בו אמירה והשראה. במקור היו לוקרים חומים וישנים מסיבית עץ, שהוחלפו בלוקרים מפח, בהזמנה מיוחדת, בצבעים שונים המתחברים עם העיצוב הכולל של החלל. האמירה היא שיש שוני גם בין פרט לפרט, ולא צבע אחיד ומשעמם לכולם. הצבעוניות עזרה לנו גם להגדיר את החלוקה בין האזורים השונים, למשל גופי התאורה מעל שולחן המחשבים הם סגולים, ובאזור המטבח ושולחנות האוכל הם ירוקים".

 

חדר מורים מעוצב

 

בתי הספר של פעם מיושנים 


"רוב בתי ספר כיום מתוכננים עדיין כפי שתוכננו בעבר, בתפיסה הרווחת, ללא הבדל בהבנת הצרכים של הגילאים השונים. למרות שידוע שלילדים בגילאים הנמוכים יש צרכים אחרים מלנוער מתבגר. בתי ספר יסודיים ותיכוניים תוכננו בעבר בצורה דומה, ולראיה כיתה א' נראתה עד היום בדיוק כמו כיתה י"א. בשנים האחרונות התפיסה הפדגוגית מתחילה להשתנות, וההבנה שיש צורך בצורת למידה שונה מהמוכר, של כיתה שמסודרת בצורה פרונטלית מול המורה, משתנה לתפיסות פדגוגיות אחרות ושיטות לימוד שונות, המשפיעות גם על עיצוב סביבה תואמת ומאפשרת. זה כמובן דורש שינוי תפיסתי גם אצל המורים. כולל בניית מערכי שיעור חדשים וצורות הקניית חומר לימוד חדשות".

 

חדר מורים מעוצב

 

"אני עובד מתוך הבנה שלילדים ונוער יש צרכים אחרים מהסביבה והחלל שהם נמצאים בהם, והם חווים אותה בצורה שונה מאשר מבוגרים. כשמדובר על בית ספר או גן, בשונה ממתנ"ס למשל, הם שוהים בו אפילו רוב שעות היום. לכן צריך להבין את הצרכים האלה ולהתאים את הסביבה אליהם", אומר בן דוד. "אנו מעצבים סביבה שמאפשרת מפגשים בין התלמידים ועבודה משותפת בצוותי למידה, פינות מחקר ולמידה אישית, למידה בצורות שהייה שונות (לא רק כיסא ושולחן) ובאמצעים שונים (ספרים ומחשבים), ושמים דגש כשמדובר בילדים קטנים, שאוהבים, למשל, לקרוא ספרים בשכיבה על הרצפה, על הגב או על הבטן, ולא בכיסא ושולחן. כשהעיצוב משתנה ושובר את המוסכמות, זה דורש ממך, כמורה וכתלמיד, לחשוב אחרת, להשתנות ולהתאים את עצמך לשינויים הדרושים ולדור החדש"

 

חדר מורים מעוצב

 

רשימת ספקים חלקית:

לוקרים: מדפי לה גרדיה, תל אביב

ריהוט: פיק-אפ, תל אביב

תאורה: שקע ותקע, תל אביב

 

 

מרכזית
6 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תכנון כיתות סייבר בתיכונים
בעקבות הכתבה הנ"ל חשבתי להציע לכם לעשות כתבה על פרויקט תכנון כיתות סייבר בתיכונים ברחבי הארץ, בעיצובי וביוזמת חברת גבהים.... 054-6707401

וואו
כבודפשוט משגע !!!!!

שטח חדר המורים
כמורה לאומנות אני מעריכה מאוד את העיצוב המקורי של חדר- המורים.אני מכירה כמה עשרות בתי- ספר, אך לצערי, לא זכיתי לראות חדר- מורים בשטח כה גדול. בביה"ס בו אני מלמדת, זהו גדלו של אולם הכנסים.ברוב המוחלט של בתי- הספר, אפילו כסא פנוי לא תמיד בנמצא, התור למים החמים ארוך, השולחן עמוס בחומרי- למידה וכדו'. קל מאוד לעצב בחדרים בסדר גודל כזה, הכל ניתן להכניס בהם. רדו אל העם, ונסו לחשוב גם על המורים 'באמת', ולא רק על דוגמנים.

שטח בית הספר:תגובה
שלום שרה, ראשית תודה על התגובה! גם אני לימדתי בבתי ספר עם חדרי מורים כמו שאת מתארת... אני מקווה שכתבה זו תעלה למודעות את צורכי המורים גם מול הנהלת בתי הספר, וזו תדאג למורים 'באמת' כפי שהנהלת התיכון בירוחם עשתה.(גם שם יש מורים 'באמת', שקודם לשיפוץ שהו בחדר מורים "המוכר").

קודם כול טוב שמישהו חושב על המורים:), אבל
בתנאים שאין מילימטר פנוי לעבודה עם תלמידים והכול עמוס כולל כיתות צפופות, אפשר רק לחלום על מרחבים כאלו. אנחנו שותים במקלט כי אין מקום בחדר מורים....

הזוי
כנראה שרק בדרום יש כל כך הרבה שטח מיותר... הבת שלי לומדת בקראוון,(כל כיתות א' בקראוונים, שמונה כיתות במספר!) בצפיפות הזויה. הקרוואנים ממוקמים ברחבה שיועדה פעם למשחק. מיותר לומר שבית הספר שילש את גודלו ולא קטן עם השנים. אנחנו גרים בירושלים, ודרך אגב, בית הספר חרדי. אולי זאת הסיבה. הבן שלי בבית הספר במצב עוד יותר גרוע. על חדר מורים אין מה לדבר. דרך אגב, ליד בתי הספר שלהם ממוקם בית הספר 'בויאר' למחוננים (והם לא גרים באזור). לראות את החצרות שלהם, ואת החצרות של הילדים שלי, ולבכות... כנראה שרק למחוננים מגיע.

המלצות נוספות
בודק...