צעצוע של סיפור: עיצוב מושקע לגן ילדים בהשראת ספרים

כשהנכס המיועד לדור הצעיר הוא בית ישן ומתפורר בצפון תל אביב, וכשהגננת מבינה את החשיבות שבעיצוב גם לקטנטנים, הדרך לשיפוץ מקיף ועיצוב חדש ונעים קצרה מאוד

100 מ"ר
מאיה חבקין
ארז מצא ומשה רוסו
שירן אורן
גן באפקה
המקום: גן אפקה (סניף תל ברוך), סופיה 5 תל אביב
כשהגננת יעלי פנתה למעצבת בבקשה לשפץ לחלוטין בית קרקע ישן בתל אביב, ולהפוך אותו לסניף החדש (השני) של "גן אפקה", ניכר היה שיש לה הבנה שאין להרבה אנשי חינוך, והיא – שפרט להשקעה בתכנים, ערכים וחום, גם המקום אליו מגיעים הילדים בבוקר צריך להעניק להם תחושה נעימה, מזמינה ורגועה, ושהוא צריך להיות מתוכנן בקפידה ולהיות פונקציונאלי, הן לגננות והן לילדים המתוקים.
גן באפקה
גן באפקה
גן באפקה
גן באפקה
הגננת יעלי הגיעה למעצבת בעקבות גן ילדים נוסף שעיצבה בפתח תקווה, והציגה לה את "הכלה" – בית של אישה מבוגרת שעברה לדיור מוגן. הבית היה ישן מאוד, אך מסביבו גדלו צמחייה ענפה, עצים יפיפיים וצמחים מטפסים, שדימו בית פסטורלי בקיבוץ. המבנה עצמו היה בנוי בצורה ישנה, כך שלכל חלל יש חדר – למטבח, לסלון, למזווה, לארונות ועוד, בשונה מהבנייה של היום שבה הכל נמצא בחלל אחד פתוח. אולם, לטובת הצרכים של הגן, הבניה הזו מאוד התאימה, כך שלמעט שבירת קיר אחד בין שני חדרים, לא נעשו שינויים גדולים בתכניות.
גן באפקה
גן באפקה
המעצבת, שהייתה חדורת תחושה של שליחות, ניגשה למלאכה. הקונספט העיצובי שנבחר היה "סיפורי ילדים", כך שכל פינה עוצבה בהשראת סיפור אחר. למשל: פינת הספר בהשראת "מעשה בחמישה בלונים", פינת הבובות בהשראת "הבית של יעל", פינת האיחסון בהשראת "דירה להשכיר" והעץ במבואת הכניסה בהשראת "העץ הנדיב".
גן באפקה
הבית היה ישן מאוד, ולכן היה צורך להחליף את כל התשתיות: חשמל, אינסטלציה, סניטריה ועוד. המקלחות והשירותים עברו שיפוץ כללי והותאמו במידות ובגדלים לילדים (עם אסלות קטנות וכיורים מונמכים). הטפט קולף מהקירות, השטיחים מקיר לקיר הוסרו, הארונות הישנים הוצאו והמטבח הישן פורק.
גן באפקה
גן באפקה
גן באפקה
גן באפקה
לאחר מכן התחיל תהליך העיצוב מחדש, כאשר המטרה הייתה להעניק לילדים תחושה של בית, אווירה נינוחה ורגועה וחלל מגרה ומפתח. לצורך כך, שקעי החשמל מוקמו בגובה על מנת שהילדים לא יוכלו להגיע אליהם, על הריצוף הונח פרקט שיתן תחושה של בית, המטבח הוחלף ורוצף מחדש, התריסים המקסימים מעץ נשמרו ונצבעו לצבע שהתאים לפלטת צבעים של הגן, והקירות נצבעו בצבע אחיד כאשר פלטת הצבעים כללה צבעי פסטל בלבד.
גן באפקה
גן באפקה
גן באפקה
החלל המרכזי משמש את קבוצת הגדולים בגילאי 2-3, ובו אזור משחק חופשי, פינת גננת ולוח תוכן, פינת ספר, פינת נגרות, פינת בובות ופינת קפה. בחלל זה קיימת נישת אחסון, שנבנתה מארונות מוכנים ועליהם גגות שנבנו בעזרת נגר.
גן באפקה
גן באפקה
גן באפקה
גן באפקה
גן באפקה
גן באפקה

גן באפקה

 

גן באפקה

 

גן באפקה

 

גן באפקה

 

גן באפקה

 

גן באפקה

 

גן באפקה

 

גן באפקה

 

גן באפקה

 

גן באפקה

 

גן באפקה

 

אל קבוצת הקטנטנים (בני שנה) מגיעים דרך שביל נפרד, שעובר בין עצי פרי שנשתלו במיוחד במקום. הקטנטנים נמצאים בחדר כפול, שנוצר על ידי שבירת קיר בין שני חדרים קיימים. בחלל זה יש צעצועים וג'ימבורי שתואמים את גיל הילדים. גם להם נוצרה פינת אחסון עם גגות כמו אצל הגדולים. חלל נוסף במקום ישמש בעתיד כתינוקייה.

גן באפקה
גן באפקה
גן באפקה
בכניסה לגן ישנו ספסל ישיבה לחליצת נעליים עם מגירות. מול דלת הכניסה מוצב עץ סינטטי לבן, המשמש את הגננת בתור עץ עונות השנה, ותחתיו מוקם ספסל קטן לילדים. הגינה שהייתה במקום לא עמדה בתקן הבטיחות לגן ילדים. היא הייתה סלעית, עם שורשים שעלו מתוך האדמה וגבעות קטנות שהיו מפוזרות בה. לכן, על מנת להתאימה לגן, הוצאו כל הסלעים, הצמחייה עברה גיזום מקיף, השטח יושר והונח עליו דשא סינטטי.
גן באפקה
גן באפקה
גן באפקה
גן באפקה
גן באפקה
גן באפקה
תוכניות הגן:
תכנית גן ילדים
רשימת ספקים חלקית:
סוסי נדנדה ויצירות אחרות – שושי לויתן
גינון – יואב הגנן
עץ לבן – הידרופוניקס צמחיה מלאכותית
ריהוט – איקאה
Tayo Studio
מחסני תאורה סניף מודיעין
שטיחים סרוגים – yana pardo
כריות בלונים – מיכלי אוצרות לילדים
מטבח, פינת נגרות ושולחן פרח – בינתיים – נגרות ועוד
כיסאות  לילדים – טאי טאי
אריחים לחיפוי וריצוף – אחים לוי יבואני קרמיקה
ספסל – טלירון
553
29 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

התמונה עם הוורד הגדול במרכז - הרסה את ההרמוניה

נפלתם על השכל?
אפילו מחיצונת סמלית בין האסלות לא יכולתם לעשות?? איפה החינוך לפרטיות, להיגיינה וניקיון (שניים יושבים, אחד משלשל...?)?! לפי תמונות הילדים (או שמא דוגמנים?) הם כבר בגיל של שימוש עצמאי בשירותים. ממש חרבנתם את החינוך. ודבר שני, הגן מעוצב נפלא. ממש עושה חשק להגיע בבגדי שבת ועם יחצ"ן לגן. אבל כל הפסטליות הזו לא ממש מעוררת יצירתיות וגירויים. הדשא הסינטטי נראה מעולה, אבל איפה ארגז החול והגרוטאות? אתם באמת חושבים שילד מעריך את הפלסטיקים המטופשים האלה שפיזרתם שם על הדשא? איך תפתחו בו את היצירתיות, הסקרנות, החקירה, פתרון בעיות, התמודדות עם אתגרים וכו'? ההורים שלהם, שהצליחו לבנות את עצמם ולגור באפקה (שיו!!) לא הלכו לגם מטופש כזה... חבל שהם מייצרים ילדים שבלוניים בגן מלוקק וחסר מעוף... ובנפרד מהאמור לעיל - זה אחלה עיצוב לחדרי ילדים.

בצפון תל אביב היאוש נעשה יותר נוח

מהמם נעים וכיף, אבל מוזיאוני מידי.. מסכימה עם 2
כל מילה אמת

2- הצדק איתך!!
לא נראה מזמין לא נראה כייפי , לא הייתי מחליפה את הגן שאני גדלתי בו עם הגן החיוור הזה בעד שום הון שבעולם

למה אין מחיצות בשרותים??
חוץ מזה מאד אהבתי רק איפה יושבים הילדים? אין כסאות? ספסלים? ריכוז? איפה אוכלים? על הריצפה?

זה הגן הכי מדהים ומלא אופי שקיים
יש חול, יש המוני משחקים ויש צוות מושלם מושלם מושלםםם!!! הילדים נהנים, ומתלכלכים בשלל חומרי יצירה, תחושה ומגע, מן הסתם צילומי מבנה הם לא צילומי הגן עצמו לאחר שמתחילים בפעילות! אנחנו הכי מאושרים שיש בגן הזה, חיצונית ובעיקר פנימית, באופי ובאווירה. (ולמי שתהה אין בו מקום כבר בכל מקרה לילדים חדשים) ואגב, יש מחיצות עומדות, הן פשוט לא בצילומים. כרגע הילדים עוד לא בגיל של "חינוך לפרטיות" הם בני שנתיים והולכים לשירותים רק בליווי. חלקם עם חיתולים עדיין. אז למס 2 הנעים והמפרגן- אם היית מכיר את מנהלת הגן ואת האנשים שפועלים בו, בחיים לא היית מתבטא בצורה כזאת. אם אין לך משהו נחמד להגיד, לפעמים עדיף פשוט לא להגיד.

מן הסתם צילומים לא מראים הכל
אין "ריכוז" זו מילה שיצאה כבר משימוש. יש מפגש ויש כסאות למפגש. כן, ברור אוכלים על הריצפה. (לא... יש חדר עם שולחנות ומרפסת עם שולחנות לזמן אוכל).

גן יפה אבל....
כפי שנכתב, הגן נעים ומותאם לדור הזה אבל חסרים אלמנטים שכל ילד היה רוצה בכל דור : למה אין ארגז חול ??? איפה הנדנדות המרגיעות ??? נראה לי שהגננת לא רצתה צרות והלכה על בטוח, הכל מפלסטיק שזה טוב אבל לא מאתגר. דווקא הדשא סינטטי בולם מכות חזקות אז זה בסדר. גם לי מפריע מאוד את כל האסלות יחד אפילו שהם ילדים קטנים. לעצב בית יותר חשוב , בגן, בלאגן זה כיף !!!

שיעמום ולא יותר מכך.
נראה כמו מוזיאון לא כמו גן ילדים.

וואו מהמם!!!
איזה יופי סוף סוף לראות גן שמכבד את הילדים גם בעיצוב ובצבעים שמשרים רוגע ולא בצבעים של בלאגן בעיניים וגרוטאות בכל פינה, כל הגנים שראיתי עד עכשיו עשו לי הפרעת קשב וריכוז מרוב בלאגן בעיניים אז מה יהיה לילד שלי שם. חבל שאנחנו לא גרים בתל אביב!

הלוואי וכל גן בארץ היה נראה ככה
גן הילדים הקסום הזה הוא לא גן סטנדרטי שרגילים לראות בכל מקום... והבעיה היא לא העיצוב או הניראות הבעיה היא התפיסה שלך מספר 2 היקר! אני חושבת שאם היה כתוב שהגן הוקם בפריפריה ההסתכלות שלך הייתה שונה.. המקום קסום, מותאם בדיוק לצרכים של כולם, שמח ושופע חיים! הצעצועים מפוזרים כמו בכל גן והילדים "מלכלכים" את הידיים בדיוק כמו בכל גן! הצילומים הם צילומי אדריכלות ולא מתארים התנהלות יומיומית ולכן קיים הסדר שקיים :)- הצוות של הגן כל כך מדהים ומעניק שהייתי מייחלת לכל אחד גננת כזו שמוכנה להשקיע מעל ומעבר בכל פרט קטן! התיאור שלך כל כך מזלזל, מתנשא ומופנה לאוכלוסיה שממש לא מגיע לה שתתבטא ככה.. הלוואי והילדים שלי יגדלו במקום מדהים כזה!!! תודה לכל המפרגנים מוזמנים לבקר בדף שלי ChiCasa - שירן אורן מעצבת פנים

שלמות!!!

טוב מספר 2 כבר אמר הכל
מעבר למוזיאוניות ולחוסר הפרקטיות של רוב הריהוט והציוד, לא נעים ללכלך וגן מתלכלך. לא ראיתי גם בכלל את סיפורי הילדים בפינות ואולי טוב שכך כי הפינות לא צריכות להכתיב את הדמיון של הילדים. הכי מצחיק שכתבתם "רוב אנשי החינוך לא מבינים שכן אמור להיות מקום אסתטי ומעוצב". אנשי חינוך מאוד מבינים מה המשמעות של תכנון ועיצוב הגן אבל לא תמיד יש את הכסף או את הצורך לעשות גן מקטלוג. יש כל כך הרבה טעויות ברמה החינוכית אבל הגן יפה...

למספר 7 אז תראו
גן יפה זה גן שרואים בו את הפעילות. מענין שאת כל הדברים שאמרת לא מראים בצילומים ואז כל הטוב נהפך ללא קיים. כמו שהגן מוצג בכתבה הוא לא מזמין לא מענין התפתחותית לא מזמן גירויים אז בעיה שלהם שבחרו להראות כך את הגן.

מס 2 כנראה ממורמר מאד, אולי בעל גן גרוטאות ישן?
או סתם מישהו שהיה שמח לגור באפקה ולא הלך לו? (יייההייי). בוא תשלח את הילדים שלך לגן גרוטאות כפי שנראה לך שילדים צריכים ותהנה בשקט. אנחנו בוחרים גן שיהיה נעחם בו לילדינו כפי שנעים לנו. גן שמשקיע בהם מעבר לגרוטאות (וכן, יש מלא גרוטאות ויש חול ויש כלים ישנים ותחפודות ישנות וריתמיקאית כמו פעם וחוגים שהיו לי שאני הייתי ילדה). ויש חימר ויש גואש ויש מיליון יצירות ממוחזרות, ויש צוות נדיר ואוהב ויש מבשלת של אוכל הכי ביתי וטעים ובריא. ויש מוסיקה ויש ריקודים ויש ילדים מאושרים ומחוייכים שרק מחכים לחזור לגן בכל בוקר- וגם אנחנו ההורים! אז בוא תשמור את השיפוטיות שלך לעצמך, תאמין לנו שאת בחירת הגן שלנו עשינו באופן הכי קפדני ושבחרנו גן שהיינו שמחים להיות בו בעצמנו. אה, ויש אינסוף מקום למעוף ולדמיון דווקא בזכות השקט שבצבעים, כי כמו שלך בוודאי היה קשה להתרכז בין צבעים זועקים, צעצועים שבורים ובלאגן בעיניים- כך גם לילדים. ויש בארונות היפים מלא צעצועים צבעוניים, ויש חינוך בגובה העיניים בצורה הכי נעימה, מעשירה, מכבדת ונפלאה- שהלוואי שאני הייתי זוכה לו כשהייתי קטנה. קנאה , צרות עין ובוטות - זה לא חינוך. לעומת זאת פירגון, אהבת הזולת, מילים טובות וקצת נימוס - אלה הן מעלות טובות ומומלצות, כאלה שמלמדים את ילדי הגן שלנו. ממליצה לך לחשוב מחדש על מה זה חינוך בשבילך לפני שאתה מוציא פה קיטור על מי שבחר לגור באפקה או בחר בגן (מושלם!) בשכונה. בהצלחה!

גן מדהים ומושקע
בתור אחת שביקרה בגן אני יכולה להגיד שכל פרט ופרט מותאם במחשבה על הילדים. מקסים.

מה נסגר?
אנחנו משקיעים כל כך הרבה מאמץ בחינוך על פרטיות וגופי הוא ברשותי וברגע אחד הכל נהרס, מה עם פרטיות? הכבוד לפרטיות? חוצמזה הגן נעים אבל חסר צבע ואמירה אישית, נראה לי שכל כך אסתטי ונקי שהגננת תעדיף שהילדים לא יגיעו לגן(;. נראה שמישהו בילה שעות נוספות באיקאה

עיצוב מדהים!
הלוואי בגן של הילדים שלי

נקי, עם חשיבה חינוכית, מרגיע את הילד
לגן יש מרחב, ניכר כי בוצעה חשיבה ברמה של צרכים קוגניטיביים לילדים. המרחב נקי ממסיחים רבים והיבט זה חשוב לילדים עם הפרעת קשב וריכוז. יש דגש לבטיחות. הגן רחב ונקי ומאפשר חופש פעולה בניגוד לגנים בהם ארגז החול מלא בלכלום של חתולים... מקסים! יישר כח!

מקסים מקסים מקסים
גן פשוט יפה. רק מלהתבונן בצילומים נרגעתי. כ"כ יפה והרמוני שעושה חשק לחזור לילדות. אגב, בהרבה גנים לגילאים מוקדמים (פרטיים) יש אסלה בודדת ו"פתוחה". הילדים בגיל הזה הולכים להתפנות בליווי בלבד ומושג הפרטיות מתעצב רק בהמשך.

מהמם ביופיו ואם הצוות נפלא אז ממש לא
משנה מה יש בחצר, ילדים בני שנתיים צריכים צוות אוהב וחם ויכולים להנות גם באוהל.

(בתכנית העמדה מופיעות מחיצות בין האסלות)

בטוב טעם

כמו שילדים אומרים: אפשר עוד?

פשוט מופלא
ברור שהכתבה פה והצילום פה הם של אדריכלות ועיצוב- שהם מופלאים בפני עצמם וזה בדיוק מה שילדים צריכים. ברור גם שלט צילמו משחקים "רגילים", גרוטאות וחול. מניסיון בחינוך רגיל ומיוחד- זה בדיוק מה שיוצר מצע לחינוך נכון ןהנאה אמיתית מכל משחק ומכל פעילות, צבעים רכים, אווירה נעימה, חצר גדולה ויכולת למצוא את עצמם בין מגוון המשחקים הצבעוניים אשר מוציאים באופן מבוקר, ולא כשהכל זרוק באמצע ונגיש ויוצר עודף גירויים שפוגע בריכוז ובקשב. וניקיון זה דבר חשוב מאד מאד, גם בעין וגם מבחינת היגיינה , וברור שבגן בסטנדרט כזה יקפידו על כל התנאים. בגיל הרך צריכים צוות מתווך ואווירה רכה ונעימה, הייתי מוכנה לעבור דירה מחר כדי לעבוד בגן כזה!!

מאיפה הכסף??????????????

אין מילים, דוגמה ומופת לכל מוסד חינוכי בארץ!
מדהים. מושקע, יפייפה, עדין ומאפשר לילד מעוף ודמיון, הלוואי בכל הגנים אפילו רבע מהסטנדרט הזה

עיצוב גנים
הגן מהמם, רק באמת צריך הפרדה בשרותים

המלצות נוספות
בודק...