60 שנה לתערוכת העיצוב הגדולה והמשפיעה Salone del Mobile. Milano

קיימות, חיבור העיצוב לטבע ומיקומו של הפרט בעתידו של העיצוב יהיו הנושאים המרכזיים בתערוכת סלונה דל מובילה מילאנו שתתקיים בחודש יוני במילאנו. עורכת בניין ודיור השתתפה בוועידה המקדימה

באדיבות Salone del Mobile.Milano

ההגדרה של Salone del Mobile. Milano יכולה להיות יריד רהיטים או תערוכת עיצוב עולמית. כך או כך זה האירוע הגדול והמרשים ביותר בעולם העיצוב. השנה בחודש יוני הוא יוצג במלוא עוצמתו, בזכות 60 שנה לקיומו. לקראת האירוע, בפעם הראשונה התקיים במילאנו כנס מקדים רב משתתפים שהועבר גם בשידור חי למאות אלפי גולשים שנרשמו מראש. לוועידה שהתקיימה במילאנו הוזמנו עיתונאי עיצוב ואדריכלות, נציג אחד מכל מדינה. למשתתפים בכנס, שכלל גם אדריכלים ומעצבים, הוצגו שלושת הנושאים המרכזיים שייחשפו ביריד: קיימות, הקשר בין עיצוב לטבע ומקומו של ה"אני" בעתיד, אלה יבואו לידי ביטוי בתצוגתם של כל 2,000 המשתתפים ב-Salone del Mobile. Milano שיתקיים בין ה-7-12 חודש יוני 2022.

1-13.jpg
צילום: Andrea Mariani

קיימות – אחד מהנושאים המרכזיים

בוקר אחד לפני מספר שבועות מצאתי במייל שלי פנייה אישית ממריה אדל פורו, נשיאת Salone del Mobile. Milano, בו היא מזמינה אותי להתארח בכנס שיהווה הקדמה ליריד. בין השורות ניתן היה לחוש בהתרגשות העצומה שמאחדת את כל העושים במלאכה לקראת הפתיחה המחודשת והחגיגית של יריד הרהיטים הגדול ביותר בעולם. השנה, מעבר להתמקדות במטבחים ובאמבטיות מבלי להזניח את שאר חללי הבית וגם משרדים, יבלטו נושאי הקיימות, חיבור העיצוב לטבע ומיקומו של הפרט בעתידו של העיצוב. כל 2,000 המציגים בסלונה דל מובילה מילאנו התבקשו להתייחס לנושאים המרכזיים של היריד. כהזדהות עם נושא הקיימות, הכנס התקיים בתיאטרון היוקרתי ליריקו במילאנו, אשר לא מכבר הסתיים שחזורו אחרי 20 שנה בהן היה סגור.

2-1-1.jpg
צילום: חדווה אלמוז

המארגנים מאתגרים את עצמם

אחרי הברכות של ראש העיר ונכבדים נוספים עלתה לבמה מריה אדל פורו, נשיאת היריד, ומדבריה ניתן  היה להסיק שמארגני הסלון דל מובילה, אשר מודעים לאחריות הגדולה המונחת על כתפיהם כמובילי דעה, משפיעים ומהווים גורם מזרז בהתפתחות העיצוב העולמי, הציבו לעצמם אתגר גדול ושאפתני במטרה להוכיח שאחרי שנתיים של מגפה עולמית, חשוב וקריטי לחזור לחיים נורמליים באמצעות קיום אירועים בינלאומיים גדולים, בהם מסרים חשובים לאנושות, כגון הטמעת המודעות לסביבה, ניצול חכם של אנרגיה, חשיבה חיובית ותכנון עתידי. מארגני ואוצרי Salone del Mobile. Milano, שמהווה מקור עולמי ליצירתיות, הביעו בצער רב את תדהמתם מהמלחמה באוקראינה, אך עם זאת ולמרות השתתפותם בצערם של הנפגעים מהמלחמה, הם מאמינים בחשיבותו של הסלון דל מובילה כצומת דרכים של תרבויות וסגנונות המחבר בין עולמות שונים.

3-10.jpg
צילום: Andrea Mariani

החזון העתידי

אחד מהדוברים שריתק את קהל המאזינים היה האדריכל מריו קוצ'ינלה, Mario Cucinella, שעל דגלו חרוט מוטו של קיימות. קוצ'ילנה, בעל שם עולמי שמוכר גם לכמה אדריכלים ישראלים, ציין את אירועי השנתיים האחרונות כגורם שהשפיע על האנושות כולה. אילוצי המגפה גילו לכולנו מחדש את הערך החברתי, הגבירו את המודעות לטבע ולחשיבות השמירה עליו תוך יצירת מערכת יחסים מאוזנת עם הסביבה המקיפה אותנו במעגלים מתרחבים, מה שמביא להתייחסות ממוקדת בכל הקשור למשאבים. כל זה נכון לחללי המגורים שלנו, סביבת המגורים שלנו ותכנון ערים עתידיות.   קוצ'ינלה הגדיר זאת כ"ידע אקולוגי", כותרת מקיפה לחזון עתידי שבהתאם לנסיבות יישומו חייב להתבצע במקצועיות, מאגר של ידע, מיומנות וטכנולוגיה מתקדמת. בזכות השילוב בין כל אלה יקום דור חדש נאמן לחומרים ולעיצוב ברי-קיימא. כי בסופו של דבר המטרה הינה שיפור החיים, מלווה בכבוד מחודש לטבע.

מיצג שממחיש את העתיד

האדריכל קוצ'ינלה יחד עם מארגני Salone del Mobile החליטו לכבוד חגיגות ה-60 של היריד, להעלות על נס את הקשר בין צורת החיים המקובלת היום לבין הטבע. לצורך כך הוקדש ביתן 15 ל-S.Project, תחת הכותרת Design with Nature, פרויקט שפותח בהנחייתו ותכננו של  האדריכל קוצ'ינלה, המוכר בעולם בתפיסתו המקצועית בכל מה שקשור לקיימות ואקולוגיה. לדעתו, בערים טמונות עתודות של משאבים בלתי מנוצלים שהיום מהוות מטרד אקולוגי. זה נכון הן מההיבט של חומרי גלם אך מעבר לכך בדבריו הקפיד קוצ'ינלה להתייחס לעבודתם הקדושה של האדריכלים והמעצבים בשיפור תנאי החיים החברתיים של האדם, צורך שהתגלה במלוא עוצמתו בתקופת המגפה. בעיניו, חיי החברה של האדם אינם מנותקים מהטבע, וגם בסביבה אורבנית, שממדיה הולכים ומתעצמים, אפשר להפחית את השפעתו השלילית של האדם על הסביבה באמצעות תכנון וביצוע נכון של מרחבים רב תכליתיים. המיצג הענק, שההדמיות שלו הוצגו לעיני הנוכחים באולם, משתרע על שטח של 1,400 מ"ר, והוא ישמש כמקום מפגש למבקרים, אדריכלים ומעצבים. הפרויקט "עיצוב עם הטבע" ידגיש את הרעיון, וידגים מבנים ועיצוב מרחבי האידיאליים לעתיד החיים העירוניים.

4-13.jpg
צילום: Andrea Mariani
5-1-3.jpg
צילום: Andrea Mariani

קרש קפיצה למעצבים צעירים

כגורם השפעה רב עוצמה כאן ועכשיו, ב-Salone del Mobile תמיד והשנה במיוחד חושבים על העתיד. לפיכך הוחלט שהנושא המרכזי ב-SaloneSatellite, השמור למעצבים מתחת לגיל 35 ונועד לחזק את הקשרים בין מחקר, עיצוב ותעשייה, יהיה בהיבט של עיצוב ה"אני" העתידי. עיצוב מוצרים ומרחבים מותאמים לפרט במסגרות תכנונים עתידיים. על הצלחתו של ה-SaloneSatellite בעבר העידו שני מעצבים צעירים שהחלו לפרוח מקצועית בעקבות השתתפותם בעבר: כריסטינה סלסטינו, אדריכלית ומעצבת איטלקייה, שהצלחתה בתחום עיצוב מוצר הביאה אותה ליצירת קו מוצרים הנושא את שמה, וסבסטיאן הרקנר מגרמניה שעיצוב הרהיטים שלו מוצגים בקולקציות של עשרות חברות ממותגות.

6-1-2.jpg
צילום: Andrea Mariani

סיפורו המצויר של הסלונה

שלא לפי סדר הופעתם על הבמה, דובר נוסף שריתק את הקהל היה אמן הגרפיקה Emiliano Ponzi שנבחר על ידי ה-Salone del Mobile כאמן שיוביל את הקמפיין התקשרותי. קרוב לוודאי, כפי שקורה בעבודותיו, גם יצירותיו הגרפיות שאותן הכין ליריד יהפכו לאייקונים. אמיליאנו פונזי הוא אמן המסוגל לקלוט מצבים ורגעים בחיים ולהחיות אותם מחדש על גבי הנייר. עבודותיו מצטיינות בצורות, קומפוזיציות וקווים כרומטיים. את העיצוב והאדריכלות שמובנים בדמיונו הוא מסוגל להפוך לסיפורים  מעוררי דמיון. המשימה שהוטלה עליו הייתה לספר באמצעות גרפיקה על העבר של ה-Salone del Mobile .Milan ומה צופן לו העתיד. בשישה אימג'ים הוא הצליח להעביר מורשת של 60 שנים, את הקסם ואת הציפיות של מה שיבוא.

7-1-3.jpg
צילום: Andrea Mariani

סיומו של היום הראשון

שעות הבוקר חלפו במהרה. דברי המארגנים וצוות ההיגוי של היריד הגבירו את הסקרנות והציפייה. אחרי מחיאות הכפיים והבטחות הדדיות להיפגש שנית בחודש יוני השנה, יצאנו מהאולם. אוזניות התרגום הסימולטני הוחזרו לעמדם. בלובי של התיאטרון חגגנו עם יין איטלקי משובח ומנות מעוצבות שהוגשו כארוחת צהריים קלה. במפלס העליון של מבואת הכניסה בטקס קצר הסיר קוצ'ינלה את הלוט שכיסה את דגם הפרויקט שלו Design with Nature. לקראת יום עבודה נוסף שחיכה לנו העיתונאים, בו תוכננה לנו סדרת פגישות מעניינת עם יצרנים ומעצבים, את שעות אחר הצהריים בילינו בסיורים בעיר שכולה ספוגה ומדברת עיצוב.

8-1-1.jpg
צילום: Andrea Mariani
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המלצות נוספות
בודק...