סיכום הועידה הלאומית למיזוג אוויר ואדריכלות

עשרה משרדי אדריכלים מובילים הציגו כל אחד בדרכם את הרוח הישראלית באדריכלות כפי שהיא באים לידי ביטוי גם בספר שהושק "הרוח הישראלית"

באחת עשרה במאי 2017 נאספנו כולנו לוועידה הלאומית למיזוג אוויר ואדריכלות שנערכה במלון כפר המכבייה ברמת גן בשיתוף התאחדות קבלני מיוזג האוויר, במהלכה השקנו את הספר "הרוח הישראלית". מעבר למאות האנשים שהגיעו לאירוע ביניהם אדריכלים, מעצבים, שוחרי עיצוב, קבלנים, מערכת האתר והמגזין, צפו באירוע בשידור ישיר כ-20 אלף אנשים. כל זאת כדי לפגוש על הבמה אדריכלים מובילים מעשרה משרדי אדריכלות בארץ שהתכנסו סביב שאלה אחת: מהי הרוח הישראלית באדריכלות והאם היא בכלל קיימת? חדווה אלמוז, מחברת הספר, העורכת והבעלים של המגזין, קראה לבמה בזה אחר זו ליותר מעשרה אדרכילים ממשרדי אדריכלות מובילים שיחד עונים בדרכם על שאלת הרוח הישראלית ותרומתם לה וממנה.

עבור מי שאדריכלות זורמת בעורקיו, הכנס היה משב רוח רענן וישראלי ששפך אור על נכסי צאן הברזל של האדריכלות הפועמת, הנאבקת הממציאה והמשמרת של מדינתנו הקטנה. אנחנו רוצים להודות לכל האדריכלים שתרמו מידיעותיהם, עבודתם ומרצם על מנת לגרום למפגש המרגש הזה לקרות. ובהזדמנות זאת גם נודה לאמן אמנון ליפקין שציורו היפה על כריכת הספר ולמעצבת הגרפית של הספר לי סעד.

המפגש התקיים בשיתוף פעולה עם התאחדות קבלני מיזוג האוויר שהציגו את יחסי הגומלין בין אדריכלות לבין מיזוג אוויר בסדרת הרצאות וסקירה מקצועית של הנושא. את המפגש פתח בדבריו יו"ר התאחדות קבלני מיזוג האוויר מר אלי מתתיהו שדיבר על חשיבות הפיקוח בתחום, זאת בהתחשב לביקוש ההולך וגדל במיזוג אוויר בעקבות פרויקטים אדריכליים כאלה ואחרים המשפיעים על בנייה לגובה ובכך על צריכה מוגברת. עוד הוסיף בדבריו כי השוק נעשה פרוץ יותר מיום ליום, והדגיש את חשיבות הפיקוח אחר בטיחות ותקנים של הקבלנים. מתתיהו סיפר גם על המאמצים שנעשים בכנסת בכל הנוגע לחקיקה וביסוסו של תו תקן אחיד, מאבק שמתנהל בצורה מאורגנת על ידי ההתאחדות והמליץ לעבוד עם קבלנים החברים בהתאחדות.

חדווה אלמוז בועידה
חדווה אלמוז ומאחוריה לי סעד בעלת הסטודיו Luckybox הסטודיו שעיצב וערך גרפית את הספר. צילום: יח"צ

 אלי מתתיהו, יו"ר התאחדות קבלני מיזוג האוויר

 אלי מתתיהו, יו"ר התאחדות קבלני מיזוג האוויר. צילום: יח"צ
 

חדווה אלמוז, יוסי פרידמן, וצביקה דונסקי

חדווה אלמוז, יוסי פרידמן, וצביקה דונסקי. צילום: יח"צ

אז מה היה לנו בכנס? הראשון לעלות היה רמי וימר, שסיפר על מסעותיו בחו"ל, על תהליך תכנון הפרויקטים בארצות אירופה, בדגש על ארצות מזרח אירופה, ועל כל האתגרים המשתמעים מכך. אחריו עלה האדריכל צביקה דונסקי שסיפר כיצד כל תקופה השפיעה על האדריכלות של התקופה שבאה אחריה, ועל העבר הרחוק של תרבות אבולוציונית שהתפתחה במשך מאות שנים.  אחריו עלו שרון נוימן ויפתח חיינר שתיארו את תהליך התכנון כמעשה בריאה. לא במובן המגלומני, אלא דווקא ביכולתו של האדריכל לשחרר, להרפות מהרצון ולהכתיב כל פרט ופרט לאורכו של התהליך ובעיקר בסיומו.

האדריכל מתי רוזנשיין שוחח והדגים את האופן שבה האדריכלות מהווה גורם חשוב ברבדיה המצמיחים של העיר והדגים על ירושלים, כיצד האבן הירושלמית משתלבת ומתעצמת עם חידושי הזמן. מרק טופילסקי ויואש ינקוביץ הסבירו על החיוניות של ביצוע מחקרים מעמיקים טרם כניסה לשלבי התכנון, ליאת דנקנר מדברת על השילוב של הבנייה בישראל בשנות החמישים יחד עם יסודות המודרניזם ועל תוצר הכלאיים המרתק באדריכלות בארץ. יוסי פרידמן דיבר על אמונתו הבלתי מעורערת בחשיבות עברה של האדריכלות המקומית ובמתן הכבוד הראוי לה, ועל ביטויי אלה בחקירה אקדמית של מבני חקלאות (ממגורות ומגדלי סילו) ותעשייה, נושא בו הוא עוסק כבר עשרים שנה.
מימין יוסי פרידמן
מימין יוסי פרידמן. צילום: יח"צ
דן והילה ישראלביץ  הפתיעו בהתייחסותם דווקא לבירוקרטיה – נקודת ההשקה בין הרשויות לבין האדריכלים, אשר  מעכבת את התקדמות האדריכלות בישראל, הן בזמן והן ביכולות ביצוע אשר חורגות מהבנאליות המקובלת. ארז אליאסין דיבר דווקא על הקונטקסט הרחב יותר, ועל המחשבה שיש להעניק על הסביבה עוד בטרם ניגשים לתכנון מבנה. אל דבריו התחבר גם האדריכל אלכס מייטליס כשאמר: שאחד מהדברים הקסומים והחשובים ביותר באדריכלות הוא הקשר בין היצירות המתוכננות והמבוצעות על ידי אדריכלים לבין הסביבה שבה הן מוקמות".
לסיכום, החכמנו, לגמנו יין, נהנינו ועל כך תודה!
 צביקה דונסקי, יוסי פרידמן, רמי וימר, חדווה אלמוז ומתי רוזנשיין
מימין למשאל: צביקה דונסקי, יוסי פרידמן, רמי וימר, חדווה אלמוז ומתי רוזנשיין. צילום: יח"צ
 
אירוע
אירוע של בניין ודיור
אירוע של בניין ודיור
אירוע של בניין ודיור
חדווה קטנה
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המלצות נוספות
בודק...