פורום אדריכלות בניהול יוליאנה ריסקוף
פורום עיצוב פנים בניהול מעצבת הפנים טלי כהן ליעד
פורום מטבחים בהנהלת בלורן
פורום חלונות בהנהלת חברת קליל
פורום מיזוג אוויר בניהול בר מערכות

סליחה מראש: 5 דברים שהאדריכל שלכם ישמח שתדעו לפני התהליך

חשבתם שרק לדיירים יש מה לומר עם תחילתה של בנייה, במהלכה ובסופה? מתברר שגם לאדריכלים ולמעצבים יש מה לבקש מהדיירים בדרך לבית המיוחל

מאת: לימור קלר

10/09/2015
תהליך התכנון המורכב שבפניו עומדים אדריכלים, מעצבים והדיירים עצמם, מעלה סוגיות לא מעטות משני הכיוונים, ביניהן התחבטויות ומינֵי "הפרעות". הדיירים משמיעים את בקשותיהם, המתכננים נענים, מייעצים ומציגים אופציות נרחבות כדי להגיע ליעד בשלום, והביצוע יוצא לדרך. כדי להפוך את התהליך לכמה שיותר פורה וזורם, יש להסיט הצידה מכשולים, שאותם ניתן לפתור בעיקר בעזרת תקשורת פתוחה. שאלנו כמה אדריכלים ומעצבים מה היו מבקשים מהדיירים להשליך למען התהליך.
 
 
לבוא בראש פתוח 

תמר יעקבס ואושרי יניב מ"יעקבס - יניב אדריכלים" מבקשים מהדיירים להיות פתוחים לרעיונות חדשים ולא להתקבע על רעיונות מוכרים. רוב האנשים ניזונים מהמוכר להם לגבי חלל או חומר מסוים, אבל לפעמים צריך להסתכל מעבר לזה. "תפקידנו כאדריכלים הוא לקחת את הדיירים ביד ולהוביל אותם בדרך ארוכה של תכנון, שהיא לאו דווקא הדרך הקונבנציונלית, אלא מסלול אתגרי יותר. הפרויקטים הכי טובים ומוצלחים הם אלה שהדיירים לא היו לחוצים מדי, וכאלה שלא ביקשו דברים שכבר ראו פעם. אנחנו חושפים אותם ומציגים בפניהם טכניקות בנייה חדשות או אלמנטים מסוימים, שעבורם הם נראים כלקיחת סיכון, אבל בסופו של דבר כך מגיעים למיוחד".
 
להיות פתוחים לרעיונות חדשים. אדריכלות: יעקבס - יניב. צילום: עמית גרון
 
 
להגיע מגובשים

רן ומוריס מ"רן ומוריס אדריכלות ועיצוב" מאמינים כי תהליך תכנון או שיפוץ של בית, בית מלון או רשת קמעונאית יכול  להיות מורכב ומהנה גם יחד, ושאם יוצאים אליו מוכנים, אפשר לדאוג שכאבי הראש הבלתי נמנעים יהוו רק 20 אחוז, ושה-80 הנותרים יהיו מהנים. "מבחינה כספית דיירי בתים פחות מודעים לתהליך מאשר לקוחות של חללים מסחריים, ולכן קיימות יותר בעיות", מסביר מוריס אלגזי. "דיירים לא מביאים בחשבון בעלי מקצוע הכרחיים, ומתפתים לחומרים או פריטים 'מהממים' שראו בחנויות שבהן הסתובבו, או שהם ניזונים מדעת השכנה והדודה ששיפצו עם אריחים 'זהים' בחצי מחיר. לכן חשוב שיבואו מגובשים בדעותיהם ככל שניתן, שלא ידחו החלטות למועד מאוחר יותר, ושלא יכבירו באלטרנטיבות, שמבלבלות גם אותם וגם את המעצבים. מבחינה כספית ומבחינת קבלת החלטות, חשוב שייתנו את הטון שלהם היכן שמתבקש מהם, במקום לחפש תשובות אצל אחרים".
 
סוויטה במלון Gordinia שעוצבה על פי תקציב מוגדר מראש של היזם. עיצוב: רן ומוריס אדריכלות ועיצוב. הדמיה: Ando Studio
 
 
לקחת את הזמן 

מעצבת הפנים רומי סילבר בנית מבקשת מהדיירים להעניק לתהליך זמן ולנטרל כל לחץ בכיוון. "מאחר שהדיירים עומדים להיכנס לפרויקט שישפיע עמוקות על חייהם ועל כיסיהם, ומאחר שהדרך רצופה מהמורות, המתנה הכי גדולה שהם יכולים להעניק לעצמכם היא זמן לתכנון, למחשבות ולביצוע. שיוסיפו לפחות חודש על כל הערכת זמן שנאמרת להם וכך ההחלטות שיתקבלו יהיו אופטימליות לתהליך".
 
לנטרל לחץ של זמן. עיצוב: רומי סילבר בנית. צילום: מיקיילה ברסטו
 
 
לסמוך ולא לפחד

בחירת מעצב מתחילה בבחינת תיק עבודות ובכימיה. מאחר שהעבודה המשותפת יכולה לארוך שנתיים ויותר, חשוב לעבוד עם מישהו שסומכים עליו ושנעים לשהות במחיצתו. שחר הכט ולירון שנהר מ"סטודיו אלפנט" מבקשות מהדיירים לתת למעצב לשבור את הראש על הפרטים הטכניים, המדידות, הריצות, הטלפונים והעבודה השחורה, וכך הם יוכלו להתמקד בקניות וליהנות בלב שקט עד לקבלת הדירה המיוחלת. "המעצב רוצה בטובת הדייר, יש לו ניסיון וידע בתחום, ולכן רצוי להקשיב לדעותיו גם אם החלום שהוא רוצה לממש בבית נראה בלתי אפשרי לביצוע. אפשר לסמוך על המעצב ועל אנשי המקצוע שהוא עובד איתם באופן רציף כדי שיוציאו אל הפועל את הקמין המפנק, החימום התת רצפתי, המקלחון הענק או האחסון שחסר".
 
שהמעצב ישבור את הראש. עיצוב: סטודיו אלפנט. צילום: אפרת שיין
 
 
להחליט מי מחליט

במצב שבו מעורבים שני בני הזוג בתהליך התכנון והעיצוב, מחויב המעצב לקיים דו שיח מול שניהם ולהגיע להסכמות שמקובלות עליהם. מעצבת הפנים ליאת עברון מתארת מצב שבו רק אחד מבני הזוג מעורב, והשני מכריז על חוסר עניין. "זה יכול להתאים לתהליך, בתנאי שהכרטיס הוא חד כיווני", היא מסבירה. "אם אחד מבעלי הבית בוחר לא להיות שותף, הוא צריך לדעת שהוא מוותר גם על זכות הווטו ולא לבוא אחר כך בטענות. כאשר אתם נותנים מנדט לבן הזוג שלכם לבחור (ויש הרבה אנשים שמתאים להם לשחרר את התפקיד הזה) – תסמכו עליו שיבחר נכון עבור כל בני הבית, תתמכו בו ותכבדו את ההחלטות שלו".
 
 

עוד בקשות מעולמם של אדריכלים:
 
 

  • 2.
    הדיוטים ולצערי לא חסר כאלה , אבל להביא אדריכל ולהגיד לו מה לעשות אני פשוט ממליץ במקרה כזה להביא קבלן או שיפוצניק לא מעצב פנים ובטח לא אדריכל
  • 1.
    מעצב יקר, אני הוא שצריך לגור בדירה ולא אתה ולחיות איכשהוא עם השיגעונות העיצוביים שלך. אני צריך לשלם כול חיי על הטעויות שלך. לקחת כמו במרשם את כול הנקודות החדשות בעיצוב ולתקוע אותן בדירה בלי קשר לשום דבר אני יודע בעצמי. אני יודע שאתה כבר מת להשתולל עם חידושים שאף אחד לא ראה, אבל קח בחשבון שאולי כולם יראו דווקא את הכישלון הבא שלך....