מדריך לעיצוב מרפסת

מאת רפאל גורביץ
18 מאי, 2023

עיצוב מרפסת שמש קטנה או עיצוב מרפסת גדולה, יכול להפוך אותה לחלל חיצוני יפה ומפנק שמוסיף גודל ואווירה לבית שלכם. אספנו עבורכם את כל הדגשים והרעיונות לעיצוב המרפסת, בואו נתחיל

01

כמה דברים חשובים לפני שמתחילים לעצב מרפסת שמש

רגע לפני שניגש ליצירת מרפסת מעוצבת, ישנם כמה חוקים יסודיים שחשוב לבדוק ולהכיר. תכנון קפדני יפיק את המרב מהשטח הפנוי, ויאפשר לדייק ולהפוך את המרפסת למקום שבו תרצו לסיים כל יום.

מדריך לעיצוב מרפסת

כיוון המרפסת

כיוון המרפסת וחישוב של כמה אור שמש היא מקבלת במהלך היום נדרש לקבלת ההחלטות בעיצוב המרפסת. החל מסוג החומרים מהם רצוי לתכנן את הריצוף והריהוט ועד לסוגי הצמחים אותם כדאי לשתול על מנת שיוכלו לפרוח ולהתפתח בתנאי מזג האוויר הקיימים.

מדריך לעיצוב מרפסת

מהי מטרת המרפסת?

בבואכם לתכנן את עיצוב המרפסת עליכם לחשוב ולקבוע מה תהיה מטרתה העיקרית של המרפסת שלכם.

האם היא תשמש לאירוח חברים או לערבים אינטימיים? האם היא עתידה לשמש גם את הילדים? מה כמות מקומות האחסון שיש לתכנן? וכמה ירוק אתם אוהבים לראות? עם קבלת התשובות על כל השאלות הללו, אפשר להתחיל לעצב.

מדריך לעיצוב מרפסת

תכנון מראש של תקציב

כמו בכל תהליך שיפוץ חשוב מאוד להגדיר מראש את התקציב שמיועד לעיצוב המרפסת. סוגי החיפויים, סגנונות הריהוט ופתרונות ההצללה הם כמעט אינסופיים ועל כן, מומלץ להגדיר מראש את התקציב על מנת שתוכלו לסיים את העיצוב ולא תאלצו לעצור באמצע עקב תכנון כספי שגוי.

מדריך לעיצוב מרפסת

אל תשכחו שיש גם תחזוקה

בבחירת החומרים מהם תעוצב המרפסת, כמו הריצוף, החיפוי, הריהוט והצמחייה, יש לקחת בחשבון את אופן ורמת התחזוקה הנדרשת לחומרים שנבחרו.

השפעת מזג האוויר הישראלי על חומרים שנבחרים לחלל חיצוני היא דרמטית ודורשת תחזוקה שוטפת. בחומרים מסויימים גם תחזוקה קפדנית. על מנת לחסוך לכם זמן ואנרגיה, חשבו על זה לפני הבחירות.

מדריך לעיצוב מרפסת

תכנון פונקציונלי 

בעת המחשבה על עיצוב המרפסת כרצונכם, חשוב מאוד לתכנן נכון את פריסת החשמל מבחינת שקעים, נקודות חשמל נוחות, מפסקים להדלקה וכיבוי של התאורה.

חשוב לא פחות לא לשכוח לתכנן ולהציב נקודת מים במרפסת, כן גם במרפסת שמש קטנה. נקודת מים תאפשר תכנון השקייה ותקל על שמירת הניקיון של המרפסת.

לכתבה נוספת בנושא מרפסות מסוגננות לחץ כאן

02

נתחיל מלמטה: מה צריך לדעת על ריצוף למרפסת?

ריצוף רצפת המרפסת הוא דרך מצוינת להעניק לחלל החיצוני מראה רענן ומעודכן. עם זאת, יש כמה דברים שכדאי לקחת בחשבון לפני שמתחילים את הפרויקט. לפניכם כמה הצעות שחשוב שתדעו לפני שתבחרו את הריצוף

מדריך לעיצוב מרפסת

בחרו את הריצוף שאתם מעדיפים

למניעת סדקים ונזקי מזג אוויר חשוב לבחור לרצפת המרפסת שלכם אריחי חוץ העשויים מחומרים עמידים בפני החלקה ובעלי קצב ספיגת מים נמוך כמו קרמיקה, פורצלן או אבן.

גם דק מעץ או דמוי עץ מתאים לריצוף מרפסת. הדק תמיד מעניק אווירה מיוחדת ונעימה. יחד עם זאת חשוב לקחת בחשבון את הטיפול ותשומת הלב שמצריך דק, על מנת לשמור אותו רענן ועמיד לאורך זמן.

ולבסוף – בחרו אריחים המשלימים את הסגנון העיצובי של המרפסת.

מדריך לעיצוב מרפסת

הכינו את השטח

לפני התקנת האריחים או הדק, חשוב להכין את המשטח כראוי. ודאו שרצפת המרפסת נקייה וללא פסולת בניה, לכלוך או עלים שהצטברו. השתמשו במכונת שטיפה בלחץ כדי להסיר כתמים או לכלוך עקשניים.

אם למרפסת יש משטח בטון, ייתכן שיהיה צורך להחליק או ליישר אותה לפני הריצוף. בדקו עם איש מקצוע אם אינכם בטוח כיצד להכין את המשטח.

מדריך לעיצוב מרפסת

תכננו את הפריסה

בעת ריצוף מרפסת, חשוב לתכנן את פריסת האריחים או הדק. האם קרשי הדק ייפרסו לאורך או לרחוב, האם הריצוף הנבחר מסודר כך שהדוגמה תראה כמו בתוכנית. תכננו לפני התקנתם וקחו בחשבון את הגודל והצורה של האריחים וכיצד הם ישתלבו זה בזה על רצפת המרפסת.

מדריך לעיצוב מרפסת

לשמור על הריצוף 

כדי לשמור על מראה רצפת המרפסת שלכם, חשוב לשמור על האריחים. לטאטא או לשאוב את האריחים באופן קבוע כדי להסיר לכלוך ופסולת. השתמשו בחומר ניקוי עדין ובמים לניקוי האריחים, והימנעו משימוש בכימיקלים קשים, שעלולים לפגוע במשטח.

אם האריחים הופכים מוכתמים או משתבשים, השתמשו בחומר ניקוי אריחים מיוחד כדי להסיר את הכתמים. גם ברצפת דק מעץ  יש לשמור על הרצפה נקיה ופעם בשנה לדאוג לשמן את הדק בשמנים המתאימים לדקים.

03

נמשיך עם התקרה – חשוב לשים לב לתקרה במרפסת

תקרת המרפסת היא חלק חשוב מהמרחב החיצוני שלכם, ומספקת גם הגנה וגם משיכה אסתטית. עם זאת, זה יכול להיות אזור מאתגר לעבוד עליו בשל תנאי החוץ והחשיפה הפוטנציאלית ללחות ולבלאי.

מדריך לעיצוב מרפסת

תבחרו חומר נכון למרפסת

תקרת המרפסת יכולה להישאר רצפת הקומה העליונה של השכן או שאפשר להפוך אותה להמשך העיצוב של המרפסת כולה. אפשר להכניס קצת צבע על ידי צביעת תקרת המרפסת בצבע שונה.

ניתן להשתמש בחיפוי עץ שייצור אווירה כפרית, או ליצור אלמנטים לקירוי באמצעות קורות אלומיניום. בכל מקרה, בהיבט העיצובי יש להתייחס לתקרה כמו עוד קיר שיש לטפל בו.

מדריך לעיצוב מרפסת

החשיבות של הבחירה נכונה

חשוב לשים לב שממש כמו בקירות המרפסת, כל חומר שנבחר לחיפוי או צביעת התקרה יהיה בעל עמידות ללחות, המהווה מדד משמעותי מאוד בבחירת החומרים למרחבים חיצוניים. חומרים עמידים ללחות מאפשרים למרפסת להראות מעוצבת ומתוחזקת לאורך זמן.

04

צבע למרפסת – בטח לא חשבתם שצריך גם על זה לחשוב

בחירת צבע למרפסת שלכם היא הזדמנות מרגשת לבטא את הסגנון האישי שלכם ולשפר את מראה המרחב החיצוני. צבע מתאים יכול לשנות את מראה המרפסת וליצור אווירה נכונה, מסבירת פנים ומזמינה.

מדריך לעיצוב מרפסת

איזה גוון לבחור למרפסת? כללי ברזל

בבחירת צבע למרפסת, חשוב לקחת בחשבון את הצבע והסגנון של המראה הכללי של הבית. אם הבית שלכם צבוע בצבע ניטרלי, מומלץ לבחור צבע נועז ועז למרפסת. לעומת זאת, אם הבית כבר די צבעוני, צבע מאופק יותר עשוי להיות הבחירה הטובה יותר.

צבע המרפסת שלכם משפיע על מצב הרוח והאווירה. צבעים בהירים ונועזים יכולים ליצור אווירה תוססת ואנרגטית, בעוד שצבעים קרירים ומרגיעים יכולים ליצור סביבה מרגיעה ושלווה. שקלו את מצב הרוח שאתם רוצים ליצור במרפסת שלכם ובחרו צבע שמשקף את זה.

מדריך לעיצוב מרפסת

שילוב בין הטבע לעיצוב המרפסת – עוד מחשבה

הסביבה של המרפסת שלכם יכולה גם היא להשפיע על הצבע שתבחרו. אם המרפסת נמצאת בסביבה ירוקה ויש אלמנטים טבעיים, ייתכן שתרצו לבחור צבע המשלים את התכונות הללו.

באופן דומה, אם יש לכם הרבה פרחים וצמחים בהירים, ייתכן שתרצו לבחור צבע מאופק יותר כדי לאזן את האלמנטים החזותיים.

מדריך לעיצוב מרפסת

ככה תפתרו את התלבטות איזה צבע יתאים למרפסת

לפני שמתחייבים לצבע, כדאי לבדוק אפשרויות שונות. צבעו חלקים קטנים של המרפסת שלכם בצבעים שונים וצפו כיצד הם נראים בשעות שונות של היום ובתנאי תאורה שונים. זה ייתן לכם מושג טוב יותר איך הצבע ייראה במרפסת ויעזור לכם לקבל החלטה.

05

כל מה שצריך שכדאי להוסיף למרפסת

המרפסת היא חלל חיצוני נהדר שניתן להפוך לחלל אירוח מפנק עם האביזרים הנכונים. בעזרת כמה אביזרים שנבחרו בקפידה תוכלו ליצור חלל נוח ומזמין ממנו תוכלו ליהנות כל השנה.

מדריך לעיצוב מרפסת

ריהוט גן

ריהוט חוץ הוא אביזר חיוני לכל מרפסת. הוא מספק מקום נוח לשבת ולהירגע, לקרוא ספר או ליהנות מארוחה עם קצת מחשבה על עיצוב פינת אוכל למרפסת. המגוון הוא אדיר ועל כן, בבחירת ריהוט חוץ, קחו בחשבון את גודל המרפסת ואת סגנון הבית. בחרו ברהיטים המומלצים לשהות בחוץ ועמידים בפני מזג אוויר.

מדריך לעיצוב מרפסת

שטיח חוץ

שטיח חוץ הוא דרך מצוינת להוסיף צבע ומרקם למרפסת שלכם. השטיח גם עוזר להגדיר את החלל וגם יוצר אווירה נעימה ומזמינה. חפשו שטיח שעשוי מחומר עמיד בפני מזג אוויר, כמו פוליפרופילן או סיבים סינתטיים.

מדריך לעיצוב מרפסת

צמחים ופרחים

עיצוב גינה במרפסת או שילובם של עדניות ועציצים למרפסת הם דרך מצוינת להוסיף יופי וצבע טבעיים למרפסת. בחרו צמחים המתאימים לשימוש חיצוני ויכולים לעמוד בתנאי מזג האוויר באזורכם. אפשר בהחלט לתלות צמחים, לבחור קיר אחד ולהפוך אותו לקיר ירוק כדי להפיק את המרב משטח המרפסת שלכם.

 

מדריך לעיצוב מרפסת

כריות וכריות חוץ

כריות רביצה וכריות נוי חיצוניות יכולות להוסיף נוחות וסגנון לריהוט המרפסת. חפשו כריות העשויות מחומרים עמידים בפני מזג אוויר ומגיעים בצבעים ובדוגמאות המשלימות את שאר העיצוב שנבחר עבור החלל החיצוני שלכם.

07

כמה דברים שכדאי לדעת על עיצוב תאורה למרפסת

תכנון תאורה חיונית לעיצוב מרפסת. בין אם מדובר בעיצוב מרפסת קטנה או בעיצוב מרפסת צרה וארוכה, תכנון נכון של תאורה ישלים את האווירה שביקשתם ליצור בה. אז על מה צריך לחשוב בנושא תכנון תאורה?

מדריך לעיצוב מרפסת

אחת מרכזית חשובה ועוד אחת

יש להכין נקודות חשמל למרפסת כבר בשלב בניית או שיפוץ הדירה. מומלץ מאוד להכין שתי נקודות חשמל בתקרת המרפסת.

אחת תשמש לתאורה המרכזית, שתהיה עמידה בתנאי מזג אוויר ואטומה לרטיבות והשנייה תשמש לתליית מאוורר במרפסת. המאוורר מוריד את החום במעלה עד 3 מעלות בממוצע ומקל על ישיבה בחוץ בימים החמים של הקיץ הישראלי.

מדריך לעיצוב מרפסת

אין כמו תאורה נכונה ליצירת אווירה

בתאורת אווירה מתממשת פעולת ההבלטה של פינות חמד שאנחנו מעוניינים להאיר וההסתרה של מקומות, שמשמשים לתפעול המרפסת.

ליצירת אווירה נכונה כדאי לשלב שרשרת אורות צבעונית, אותה ניתן ללפף סביב מעקה המרפסת או לשזור בתיקרה. בנוסף, ניתן לשלב מנורות שולחן או מנורות וכמובן להוסיף נרות כאלמנט דקורטיבי מחמם לב.

עיצוב תאורה למרפסות- למדריך המלא לחץ כאן 

08

כך ממקסמים, גם אירוח וגם אחסון

אם יש לכם מרפסת, אתם יודעים כמה חשוב למקסם את החלל ולשמור עליו מסודר. אחת הדרכים הטובות ביותר לעשות זאת היא באמצעות פתרונות אחסון למרפסת המגיעים בצורות ובגדלים רבים, ויכולים לעזור לכם לשמור על המרפסת שלכם מסודרת ופונקציונלית. כמה רעיונות לאחסון

מדריך לעיצוב מרפסת

מדפים וארונות

מדפים וארונות הם דרך מצוינת להוסיף מקומות אחסון למרפסת. ניתן להתקין את המדפים על הקירות או להשתמש ביחידת ארונות עצמאית. המדפים מושלמים לאחסון עציצים, כלי גינון ופריטים אחרים, שיש לשמור בהישג יד והרחק מנזקי מזג האוויר.

גם את המדפים וגם את הארונות ניתן לבחור מתוך מגוון רחב של חומרים וסגנונות, כולל עץ, מתכת ופלסטיק. ארונות מושלמים לאחסון פריטים גדולים יותר כמו כריות חיצוניות, שמיכות ופריטי ריהוט קטנים.

מדריך לעיצוב מרפסת

קופסאות אחסון

קופסאות אחסון הן אופציה מצוינת לאחסון פריטים קטנים יותר כמו כלי גינון, צעצועים ואביזרים אחרים. הקופסאות מגיעות כיחידות בפני עצמן או משולבות כחלל לאחסון מתחת או בתוך ריהוט הגן בעצמו.

אפשר לבחור מתוך מגוון רחב של חומרים וגדלים, כולל פלסטיק, נצרים ובד. קופסאות אחסון מושלמות לאחסון פריטים שלא צריך לגשת אליהם לעתים קרובות.

מדריך לעיצוב מרפסת

ווי קיר

ווי קיר הם אופציה מצוינת לאחסון פריטים כמו אופניים, מטריות ופריטים גדולים אחרים. אפשר להתקין אותם על קירות המרפסת  או להשתמש בוו עומד.

ווי קיר מושלמים לשמירה על מרפסת מסודרת ומאורגנת, גם כשהיא מכילה ציוד משמעותי. בבתים הישראלים ישנה נטייה לאחסן את האופניים במרפסת. תליית האופניים על ווים ייחודיים משאירה את המקום פנוי לאירוח לצד שמירה על האופניים תחת השגחה.