איך יוצרים הרמוניה בים של הדפסים?

פאטרנים והדפסים הם אחד הסודות המרתקים, שיוצרים שיק עיצובי לבית. השאלה רק איך לא נופלים למלכודת הגודש שמחטיאה את הכוונה ונמנעים מיצירת בלגן. הסודות המעוצבים נחשפים

 

טקסטיל בסלוןעולם מתמטי מתוך קולקציה של Designers Guild, להשיג ב"עילית הלבשה לבית"

דוגמאות, דגמים, מרקמים, תבניות, דפוסים ושבלונות הם כלים נפלאים להפחת חיים בחללי הבית השונים, במיוחד כשמדובר בטקסטיל, חיפויים וטפטים שהפכו בשנים האחרונות לפתרונות טרנדיים ושיקיים ליצירת מהפך בכל חלל בבית. השוק מוצף באינסוף דגמים שמתבקש לחטוף אותם הביתה, אך לא תמיד אנחנו יודעים לאזן ביניהם כדי שתמונת העיצוב שתתקבל תהיה נכונה, חיננית ומזמינה.

 

הסגנון האקלקטי מאפשר ללכת לקצוות שעד לא מזמן רבים נמנעו מלגעת בהם, אבל גם שם חייבים להיצמד לסכמה מסוימת, אחרת מהר מאוד אפשר ליפול למלכודת הגיבוב והבלגן, שיפגעו בתפיסת העיצוב של החלל. שים אדרי, מעצב הבית של שכטר בוטיק, ממליץ לבחור בפאטרן מוביל, וממנו להתחיל לגזור דוגמאות נוספות שילוו אותו. "הפאטרן המוביל יהיה סיפור המסגרת, השחקן הראשי, ויכול להיות דומיננטי מבחינת הגוון, גודל הדוגמה או המרקם. תפקידם של הנלווים אליו הוא ליצור מראה יותר מרובד כשחקני משנה".

 

סלון אקלקטיעיצוב: שירה מוסקל והדס רוט, הלל אדריכלות. צילום: עודד סמדר

 

כדי ליצור אווירה מדויקת חייבים להתעמק בדוגמאות הבדים ביחד. מומלץ להצטייד בדוגמאות בד של הפריטים שכבר קיימים או כאלה שבחרתם בחנות ויחד איתם לבנות את המכלול. אדרי: "זאת הדרך לבנות קומפוזיציה מתאימה. פרט לכך צריך להבין על מה הדוגמה 'יושבת'. יש הבדל גדול בין איך אותה דוגמה תיראה על טפט, על כורסה או על כרית – הכול עניין של מסות מאוזנות ושמירה על פרופורציות".

 

סלון בהלבשת טקסטילקולקציה בעיצוב שים אדרי ל"שכטר בוטיק". צילום: איליה מלינקוב 

 

במלאכת הלבשת החלל חשוב להשתמש בפאטרנים בסגנונות וגדלים שונים. הפאטרן הראשון הוא דוגמה גדולה ובולטת, לרוב שטיח בעל נוכחות אבל יכול להיות גם תמונה דומיננטית, שתכתיב את יתר הפאטרנים. אחריו יהיו פאטרנים קטנים יותר בכריות, במצעים, ברהיטים ובווילונות – שייבחרו על פי הניגודיות שיש להם לשטיח או על פי ההשלמה שלהם אליו.

 

הלבשת הסלון בבדיםעיצוב: קרן ניב טולדנו. צילום: ליאור טייטלר

 

הקולקציה הים תיכונית Mediterranean, שעיצבה המעצבת אורנה מזור לחברת wall עיצוב קירות בוטיק, משתמשת בצבעוניות האופיינית לסביבה הים תיכונית שבה אנו חיים ומתכתבת עם סגנונות עיצוב עדכניים ודימויים כמו הדרים, שיבולים, צדפים ודמויות של אלים יוונים. לטפט שמורכב מאיור ידני של צדפה בעיצוב מחשב, הצטרפו לפי הסדר סלסלות קש, ערסל משולב אריגה וגוף תאורה עם חרוזים שיוצרים מיקס של פאטרנים נעים ובעל חתימה אישית לחלל. בחלל עמוס רהיטים ואקססוריז מזור ממליצה להשתמש בטפט שצבעיו סולידיים או שיש בו פאטרן לא דומיננטי, כדי שישתלב עם הפריטים ולא יתחרה בהם. "עבודה בשכבות מוסיפה נפח ודרמה לחלל וזאת ניתן ליצור על ידי בחירה באמנות שיש בה פאטרנים גרפיים או אמורפיים או בטפט עם פאטרן לא דומיננטי, כאמור, שיעבוד עם החלל בהרמוניה".

 

ערסל והלבשה טבעיתטפט מתוך קולקציה שעיצבה אורנה מזור ל-wall עיצוב קירות בוטיק. צילום: יח"צ

 

בשלב הבחירה של האביזרים, הרהיטים או החיפויים עם הדוגמאות, ממליץ המעצב יפרח בן צבי להתחיל בפלטה או גיליון שירכזו את כל החומרים, הצבעים והדוגמאות שכבר קיימים בחלל. אם מדובר בחלל פתוח, יש להתייחס לריצוף, טפטים, רהיטים ושטיח ואז לבחור אלמנטים שלא ישתלטו על הקיים אלא יתמזגו איתו ברמת הצבע והדוגמה. "חשוב להתאים את הבדים לאווירה ול-SAY העיצובי שנרצה לצקת בחלל. לאזור חם וקייצי מומלץ לבחור צבעוניות בהירה, שהדוגמאות מתמזגות בה. לאזור חורפי – אלמנטים צבעוניים עם טקסטורות מנוגדות, שיכניסו חיים לחלל. הכול צריך להיות מושפע מהסביבה הקרובה והמעטפת", הוא מדגים.

גם בן צבי סבור כי יש לבחור מראש מה האלמנט המודגש ומה יהיו הלוויינים שלו: "המוח האנושי קורא את החלל בשלבים. אנחנו צריכים לשאוף להרמוניה, כך שבמבט ראשון לא ניחשף לעומס ויזואלי של יותר מדי דוגמאות שמתנגשות ומבלבלות את העין". כשמתחילים להתעמק ולשים לב לדקויות, נחשפות דוגמאות המשנה, והחלל הופך להיות הרבה יותר עמוק. "לא הייתי משלב מדליונים וחותם מלכת אנגליה יחד עם צורות גיאומטריות כמו מעוינים ומשולשים, כמו שלא הייתי משלב אותם בחלל קלאסי, אלא רק את הפסים, שמבין הצורות הגיאומטריות נחשבים לקלאסיים".

 

טקסטיל צבעוני בסלוןמתוך קולקציה של Designers Guild, להשיג ב"עילית הלבשה לבית"

 

מרכזית
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המלצות נוספות
בודק...