זריקת עיצוב: קליניקות מעולם אחר

תמו ימי הקליניקות הפשוטות והלבנות, כיום העיצוב הוא חלק בלתי נפרד מכל קליניקה. משרד 'ורשווסקי אדריכלות ועיצוב פנים', עוסק בתכנון, עיצוב וליווי, של בניה פרטית ושל קליניקות בכל תחום והופך כל קליניקה למקום מעוצב, מרגיע ונעים.

מחקרים רבים מצביעים על כך, שחוויית הביקור בקליניקות, היא אחת החוויות הטראומטיות ביותר, כאשר לאווירה השורה בחלל הקליניקה השפעה גדולה על אופן הטיפול, ועל יכולתו של המטופל להתמסר אליו. בשנים האחרונות אנו עדים למהפכה בתכנון ועיצוב קליניקות ומרפאות או במילים אחרות – לא עוד קליניקה לבנה וסטרילית המשדרת למטופל קרות וריחוק, אלא קליניקה מרגיעה ושלווה ההופכת למקום המפלט של המטופל, ומאפשרת לו להתחבר באופן נפשי וחווייתי לתהליך הטיפול.

בטח גם אתם שמתם לב, שרוב הקליניקות בישראל מתוכננות ומעוצבות בצורה דומה – לובי כניסה ובו יושבת פקידה או מזכירה ובהמשך פינת ההמתנה, מטבחון, שירותים וחדריהם הפנימיים של המטפלים. אך רוב מתכנני ומעצבי הקליניקות מתעלמים ממספר פרמטרים חשובים – בחירה נכונה של חומרי הגמר, אלמנטים המדגישים תחושת חמימות ונעימות, תאורה מקצועית, שילוב מרקמים וצבעים מתאימים, ושימוש בחומרים טבעיים. וכך, בעשור האחרון התפתחה לה נישה חדשה בעולם העיצוב – קליניקות ומרפאות ייחודיות, הנשענות על עוגנים פסיכולוגיים, חברתיים וטיפוליים, מעבר להיבטים האדריכליים והתכנוניים.

משרד 'ורשווסקי אדריכלות ועיצוב פנים' המוגדר כ"סטודיו בוטיק לאדריכלות ועיצוב", עוסק בתכנון, עיצוב וליווי של בניה פרטית וחללי מגורים, דרך פתרונות עיצוב ייחודיים ולא שגרתיים. בשנים האחרונות, פיתח המשרד מומחיות בתכנון עשרות קליניקות ומרפאות. בנוסף עוסק המשרד בעיצוב ותכנון מסחרי של משרדים, אולמות תצוגה, וחנויות בוטיק. הסטודיו המלווה את הלקוח יד ביד לכל אורך הפרויקט, מספק את כל מעטפת שרותי התכנון והעיצוב תחת קורת גג אחת.

"בשנים האחרונות נתקלתי בלא מעט לקוחות המנהלים קליניקות ברמה מאוד מקצועית, הן בהיבטים הרפואיים והטיפוליים והן בהיבטים השירותיים, אך עדיין לא מצליחים להמריא", מסכם ורשווסקי. "השינוי האמיתי מגיע כאשר מבינים את חשיבותם של התכנון, עיצוב הפנים והמיתוג הנכון. נראותה של הקליניקה היא כרטיס הביקור שלה, ובעלת חשיבות שאינה פחותה מאיכותה הרפואית והמקצועית. לקוח שנכנס לקליניקה בעלת חזות מרשימה, מרגיעה ומזמינה, מרגיש שהוא נמצא בידיים טובות. שהוא הגיע למקום שמשרה עליו ביטחון ובעיקר למקום שאליו הוא ירצה לחזור".

באמצעות אלמנטים של תאורה, צבע וטקסטורות ודרך תכנון ועיצוב טוטאלי עד לפרטים הקטנים, ניתן ליצור קליניקות בעלות אמירה עיצובית ייחודית. קליניקות ההופכות ל"אי של שקט" עבור המטופלים ומייצרות חוויית לקוח רב חושית המסייעת בהפחתת החששות ובהתמודדות עם חרדות טיפוליות. בשלב הראשון עם כניסתו לחלל הקבלה, עלול המטופל לשקוע בחשש או אף בחרדה. תחושה הנובעת בעיקר מחוסר וודאות והיעדר שקיפות בנוגע למתרחש בהמשך. הקולות, הצעדים, רעשי המכשירים ושאר הגורמים המסיחים, עלולים להגביר אף יותר את החרדות. לכן, חשוב לחלק את החלל כך שלא ייווצר קשר עין או שמיעה בין אזור הטיפולים לאזור ההמתנה, שיעוצב בשפה חמה ומרגיעה.

 קליניקה

 קליניקה – מגדל רוטשילד 22 בת"א

אחת המרפאות החדשניות שתכנן משרד 'ורשווסקי אדריכלות ועיצוב פנים', היא קליניקה למומחי השתלות בניהולו של דר' עמירם ויז'נסקי, במגדל רוטשילד 22 בת"א. מטרת התכנון והעיצוב, הייתה לבצע הפרדה פיסית ותפיסתית בין החללים הציבוריים לאלו הטיפוליים, דרך חלוקת הקליניקה לשני מפלסים – מפלס אזור ההמתנה ומפלס אזור העבודה. אזור ההמתנה, ממוקם בעומק הקומה ואין בו כמעט זווית ראייה ממנה ניתן לצפות על הנוף, לעומת חדרי הטיפולים והמשרד שהכילו בתוכם את כל חזיתה המזוגגת של הקומה. את ההפרדה שנוצרה בין המפלסים, הדגיש המשרד בעזרת שימוש במגוון חומרים. בעיצוב מפלס ההמתנה, נעשה שימוש בגוונים בהירים, בזמן שמפלס המסדרון המוביל לחדרי הטיפולים חופה כולו בלוחות עץ. שני האזורים עוצבו בשפה מינימליסטית, אך כזאת השונה באווירה ובתחושה. המפלס הציבורי בקומת הכניסה, זכה לעיצוב מואר ולבן בשילוב ריהוט עץ חמים ומרגיע. חלל הכניסה, מבדד את המטופל ברמה הפיסית והרעיונית מהסביבה החיצונית, כך שהוא אינו רואה דבר ממה שמתרחש בחדרי הטיפולים וגם אינו חשוף לתנועה של רופאים או מטופלים אחרים. רק כאשר הוא עובר לחדרים ומתיישב על כיסא הטיפולים, נחשף בפניו נופה המדהים של ת"א ורצועת החוף והים, הנשקפים מוויטרינות ענק המקיפות את כל חדרי הטיפולים הממוקמים בקומה ה-27 של המגדל וצופים מזרחה. "החיבור עם הלקוחות היה מידי, הם זיהו מיד את הפוטנציאל של הנכס, ויחד הבנו איך לנצל אתו בצורה המיטבית", אומר יבגני ורשווסקי, בעל משרד האדריכלות. לתכנון  קליניקות מסוג זה, קיימים מספר תנאים הכרחיים וביניהם גובה הרצפה. ברוב בנייני המשרדים תנאי זה אינו מתקיים, מה שהופך לאתגר שלעיתים מכתיב את האדריכלות של החלל, כפי שהתרחש גם כאן. "התנאי המרכזי בעבודה עם הלקוח, היה  לשמור על אפקט הפתעה, לעורר את הסקרנות אצל הפציינט הממתין לטיפול, ולהפתיע אותו ברגע שהוא נכנס לחדר הטיפולים ונחשף לנוף המרהיב הנפרש מולו מקומה 27 אל הים התיכון ויפו עתיקה, וכמובן גם החלונות מהרצפה ועד התקרה המעניקים תחושה של ריחוף מעל העיר הלבנה", אומר ורשווסקי.

 קליניקה

 קליניקה – מגדל רוטשילד 22 בת"א

 קליניקה

 קליניקה – מגדל רוטשילד 22 בת"א

גם בקליניקת פה ולסת היוקרתית שבמגדל TOWER WE, בראשות דר' קליימן ודר' וייזר, השתמש משרד 'ורשווסקי אדריכלות ועיצוב פנים' בשפה עיצובית לא שגרתית. שפה מינימליסטית והייטקיסטית, המבוססת על מגוון אלמנטים אורבניים ותעשייתיים ובמקביל נשארת נאמנה לחומר הטבעי בכלל ולעץ בפרט. המרפאה ממוקמת על צומת הרחובות שאול המלך, מנחם בגין וארלוזורוב, המהווים עורק תחבורה מרכזי. תוואי סביבה זה היווה למעשה את ההשראה לעיצוב הרעיוני של הקליניקה, המשתלבת היטב עם האווירה האורבאנית העוטפת אותה. ליישום הרעיון, נעשה שימוש במפות של קווי מטרו ותחבורה ציבורית, אשר נפרסו על קיר עץ רחב ממדים החוצה את כל חלל הקליניקה. קיר זה מהווה למעשה ״ציר תנועה״ מרכזי לעובדי ולמטופלי הקליניקה, לצורך התמצאות במרחב. גם הרצפה העשויה בטון מוחלק והדלפק היוצא ממנה העשוי מבטון אף הוא, מדמים יחדיו את צמיחת גורדי השחקים של תל אביב. פרופילי יו מזכוכית המגדרים את אזור המשרד, מזכירים את חלונות גורדי השחקים של ״מידטאון תל אביב״. טרם תחילת תהליך העיצוב, הקו המנחה היה להפריד לחלוטין בין אזורי ההמתנה לאזורי העבודה. יחד עם זאת, החללים עוצבו בסגנון עיצובי אחד, תוך שימוש באלמנטים שונים. "המשימה העיקרית שלנו היא ליצור חללים פונקציונליים ובלתי נשכחים, אשר משרים תחושת רוגע ונעימות לבקר בהם שוב ושוב", אומר ורשווסקי. "בפרויקט זה, תחושת הרוגע מתחזקת בעזרת חומרים המשלבים עץ ובטון, וויטרינות זכוכית מרגיעות המשקיפות על הנוף. חומרים טבעיים ולא חלקים או "פלסטיים", בעלי טקסטורה מחוספסת היוצרת תחושת קרבה וחום, ורצון לחוש ולגעת".

 קליניקה

 קליניקה – במגדלי TOWER WE

 קליניקה
 קליניקה – במגדלי TOWER WE

דלפק כניסה

 קליניקה – במגדלי TOWER WE

עוד קליניקות בעיצוב 'ורשווסקי אדריכלות ועיצוב פנים' :

 דלפק בכניסה

 קליניקה ברמת החייל 

דלפק כניסה

 קליניקה במגדלי TLV

משרד בקלינקה

 קליניקה ברמת החייל 

חדר המתנה

 קליניקה ברמת החייל

553
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...