המדריך לעיצוב בסגנון נורדי

כל מה שרציתם לדעת על העיצוב הסקנדינבי
מאת בן רייצ'וק

העיצוב הנורדי או בשמו הנוסף עיצוב סקנדינבי, נוצר בתחילת המאה ה-20 בארצות הנורדיות דנמרק ונורבגיה וצבר תאוצה כדרך חיים בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה. הוא משקף אורח חיים צנוע, הרמוני, שאינו מתאמץ, המעניק רוגע ושלווה.

01

איך הכל התחיל?

בארצות סקנדינביה קרות, כאשר רוב ימות השנה מזג האויר הינו קודר וחשוך, התפתח הסגנון הנורדי, אשר הושפע משני גורמים עיקריים: שימוש בחומרי גלם קיימים כדוגמת אבן ועץ, ושימוש בכמה שפחות רהיטים ופריטים כדי שמעט האור שעוד קיים בחוץ יוכל לחדור אל הבית ולהאיר אותו.

המדריך לעיצוב בסגנון נורדי

פופולארי בכפר

עם התפתחות העולם והפיכתו לכפר גלובלי קטן, נכנס העיצוב הנורדי למדינות רבות בעולם והפך לסגנון פופולארי.

המדריך לעיצוב בסגנון נורדי

תופעה של ממש

על אף שעיצוב פנים בסגנון סקנדינבי הפך למוכר מאוד בעולם כבר בסביבות שנת ה-50', רק בשנים האחרונות הוא הפך לתופעה של ממש ולאחד הטרנדים הפופולאריים ביותר כיום בעולם העיצוב הישראלי.

זאת לאור העובדה שבימינו, בדירות הקבלן החדשות נעשים קטנים ועל כן, הקונספט העיצובי הנורדי משחק תפקיד של ממש.

02

איך נזהה עיצוב נורדי

כולנו מכירים את הבתים העמוסים. רהיטים על גבי רהיטים, תערובת צבעים והרבה פריטים שאין בהם כל שימוש ויוצרים עבור חובבי הסגנונות השונים עניין רב. עיצוב דירה בסגנון העיצוב הנורדי מדבר בשפה עיצובית הפוכה ושונה בתכלית ומתבסס על קווי עיצוב נקיים, ענייניים ובסיסיים.

המדריך לעיצוב בסגנון נורדי

חומרי גלם טבעים ועל זמנים

בעיצוב הנורדי ההעדפה היא שימוש בכל חומר שאינו מתכלה, חומר מקומי, טבעי שיחזיק זמן רב מעמד.

המדריך לעיצוב בסגנון נורדי

מינימליזם

בעיצוב בכלל כמה שפחות פריטים, כמה שפחות עמוס, יותר אויר בחלל וחוסר פחד מקירות ריקים, כל זה נועד להעניק לנו את המרחבים שאנחנו צריכים.

המדריך לעיצוב בסגנון נורדי

פונקציונליות

חללים מאווררים ולא עמוסים, בהם החפצים שנמצאים בחלל יהיו תמיד שימושים ופרקטים. הרעיון שמלווה את העיצוב הנורדי מתייחסת בין היתר לשילוב שבין אסתטיות לפונקציונליות. ישנה חשיבות רבה ביצירת מערך שנותן מענה לצרכים היומיומיים בבית. דוגמאות טובות לכך הם שימוש במקומות אחסון מוסתרים, חלונות גדולים שיכולים לנצל את התאורה הטבעית בשעות היום, וכן עיצובים גמישים, שמאפשרים להזיז אלמנטים בקלות ולעשות בהם שימוש שונה בכל פעם

המדריך לעיצוב בסגנון נורדי

חומרים מן הטבע

שימוש בריהוט ופרטי עיצוב העשויים מחומרים מן הטבע, ובניהם עץ, אבן ואפילו כותנה, ככל שהפריט יותר טבעי כך הוא נכלל תחת העיצוב הנורדי

המדריך לעיצוב בסגנון נורדי

צבעים

כידוע, שימוש בצבעים בהירים בבית או בכל מקום אחר, נותן תחושת אשליה של גודל ומרווח. בהתאם לכך שהרעיון נולד במדינות הקרות של סקנדינביה, בעיצוב הנורדי נעשה שימוש בצבעים בהירים, לבנים או צבעים רכים ונעימים בצבעי פסטל.

מטבח בסגנון נורדי נפוץ מאוד כיום, בעיקר בשל העובדה שהוא משתלב באופן נהדר עם חללים משותפים בבתים, אשר כיום נעשים קטנים יותר במרבית מהמקרים בבנייה חדשה.

ריצוף וחיפוי בסגנון נורדי

יש לזכור כי הסגנון הנורדי מאופיין במינימליסטיות וטבעיות ובהתאם לכך, גם סגנון ודוגמת הריצוף הנבחר צריך להיות כזה שישתלב בצורה מושלמת עם סגנון העיצוב כולו ויקיים את המאפיינים הנורדיים.

המדריך לעיצוב בסגנון נורדי

בטון עץ ומה שבניהם

ריצפת בטון מחולק יכולה לענות על הגדרת העיצוב הנורדי כמו גם ריצפת עץ טבעי. לאלו שמעדיפים אריחים אך רוצים להישאר נאמנים לסגנון, ניתן לבחור אריחים דמויי בטון ועץ וכן דמוי פרקט.

לעוד השראה לעיצוב בסגנון נורדי לחצו כאן>>

המדריך לעיצוב בסגנון נורדי

אריחים גאומטריים

אריחים בצבעים בהירים עם חיתוכים גאומטרים עדינים יכולים לתרום להעברת הסגנון הנורדי עם טויסט המאפשר משחק בין החדרים באמצעות חיתוכים גאומטרים בצורות שונות.

המדריך לעיצוב בסגנון נורדי

אריחים דמויי בד

כפי שציינו העיצוב הנורדי מתאפיין בעץ, אבן וכותנה, גם כאן פותחו אריחי גרניט פורצלן דמויי בד וטקסטיל, המאפשרים גמישות בעיצוב תוך שימרה על ניטרליות.

המדריך לעיצוב בסגנון נורדי

חשוב לזכור

בבחירת ריצוף שאינו טבעי, יש לשים לב כי האריחים יהיו כמה שיותר גדולים, כדי שבקבלת החלל נראה כמה שפחות חיבורים ונשמור על המוטיב המנימלסטי.

תאורה בסגנון נורדי

הקונספט המוביל של עיצוב נורדי הינו תאורה טבעית. העיצוב הנורדי מעודד את התאורה הטבעית הן בהיבט  של גודל החלונות והן בשאיפה לפשטות ומינימליזם, המאפשרת כניסת אור ישירה לחלל, על כן רצוי לשלב בעיצוב תאורה ניטרלית, לא בוהקת ולא צהבהבה מדיי שתראה טבעית ככל הניתן

המדריך לעיצוב בסגנון נורדי

בחירת גופי התאורה

מכוון שאחד המאפיינים הבולטים של עיצוב נורדי הינו מינימליסטיות המשלבת פונקציונליות, מנורות תליה המשלשלות מהתקרה משמשות גם כאמצעי דקורטיבי וגם כאמצעי לתאורה.

המדריך לעיצוב בסגנון נורדי

נקי ואלגנטי

גופי התאורה המתאימים ביותר לעיצוב נורדי מאופיינים בקווים נקים, אלגנטיים והמאפשרים פיזור רחב של האור בחלל, ללא תאורות נקודתיות או מסמנות

לעוד השראה לעיצוב בסגנון נורדי לחצו כאן>>