המדריך לעיצוב בסגנון רטרו

5 הדברים שחייבים לדעת על עיצוב נוסטלגי
מאת רפאל גורביץ'

הרטרו מושפע מסגנונות עיצוב שהיו נהוגים במאה הקודמת, בעיקר בשנות ה-50, ה-60 וה-70. אפשר להתייחס לרטרו כסגנון נוסטלגי או כסגנון שנועד לשחזר ולתת פרוש חדש ועכשווי לקונספט ומראה הלקוח משנים קודמות. הרטרו מתבטא בתחומים רבים: אופנה, עיצוב פנים, גרפיקה ועיצוב מוצר. הרטרו לא מיוחס לקבוצת גיל מסוימת או דמוגרפית. הרטרו, סגנון קסום שמושך אליו רבים, אלה שיש להם הערכה לסגנונות מהעבר, הגורמים להם הנאה וגם מעניקים להם השראה לעיצוב עכשווי.

01

איך הכל התחיל?

מקורו של העיצוב בסגנון הרטרו, נעוץ באמצע במאה ה-20, עת החלה לפרוח תנועת העיצוב המודרניסטית. המונח "רטרו" עצמו מגיע מהמילה הלטינית שפרושה – אחורה.

המדריך לעיצוב בסגנון רטרו

שנות ה-50

מקובל לחשוב שהרטרו התחיל בשנות ה-50 בתקופת השגשוג של אחרי מלחמת העולם ה-2. באותה עת רמת הצרכנות עלתה, מה שהביא להתרבות של מוצרים ועיצובים חדשים ברובם מתועשים. הופעת הייצור ההמוני והתקדמות טכנולוגית, אפשרו יצירת מוצרי צריכה לקהל רחב. בתקופה זו מתחיל למעשה עידן העיצוב המודרני שמאופיין בפשטות פונקציונלית עם קווים נקיים, צורות גאומטריות, ואורגניות.

לעוד רעיונות והשראה על עיצוב רטרו לחצו כאן>>

המדריך לעיצוב בסגנון רטרו

השפעות

בסגנון עיצוב הרטרו ניכר מגוון רחב של השפעות, החל מארט דקו ומארט נובו, דרך סרטים הוליוודיים, ועד גרפיקה פרסומית. הצבעוניות שרווחת ברטרו, משדרת גישה שובבה ודקורטיבית המנוגדת  לקווים הנקיים של המודרניזם.

המדריך לעיצוב בסגנון רטרו

כיום, הרטרו מאפשר בחירה לאלה המבקשים לעורר תחושת נוסטלגיה ולשלב בעיצוב העכשווי קסם מהעבר. הוא משמש לעתים קרובות ליצירת סביבות נושא, כמו גם לשילוב אלמנטים ייחודיים ואקלקטיים בעיצובים עכשוויים. סגנון הרטרו משמש כתזכורת למורשת העיצוב העשירה של העבר וממשיך להוות השראה גם לדורות הבאים.

02

איך נזהה עיצוב רטרו?

ניתן לזהות עיצוב בית בסגנון רטרו באמצעות מספר מאפיינים ואלמנטים מרכזיים המשקפים את האסתטיקה של תקופות קודמות. לפניכם כמה תכונות הקשורות בדרך כלל לעיצוב רטרו:

המדריך לעיצוב בסגנון רטרו

צבעים

הרטרו כולל לעתים קרובות ערכות צבעים תוססות ונועזות. צבעים כמו ירוק אבוקדו, צהוב חרדל, כתום, ורוד, כחול, חום ואדום עז הם הנפוצים. גוונים אלה אותם  ניתן לראות על קירות, רהיטים ואביזרים יוצרים את האווירה הנוסטלגית והתוססת.

המדריך לעיצוב בסגנון רטרו

דפוסים

ברטרו אפשר לראות דפוסים שובבים וגאומטריים. דפוסים פופולריים כוללים פסים נועזים, נקודות, לוחות דמקה, עיצובים בהשראת הדפסים פסיכודליים. דפוסים אלה נמצאים בדרך כלל על טפטים, ריפודים, שטיחים ווילונות.

המדריך לעיצוב בסגנון רטרו

ריהוט

רהיטי רטרו נוטים להיות בעלי צורות ייחודיות. העיצובים המודרניים של אמצע המאה, מאופיינים בקווים נקיים ובקימורים אורגניים, ברטרו. נפוצים רהיטים וחלקי ריהוט עשויים מעץ טיק, אגוז ועצים טבעיים אחרים.

המדריך לעיצוב בסגנון רטרו

אביזרי רטרו

הרטרו מאופיין גם במכשירים שמעוצבים בסגנון של פעם, כגון: מקריים, טלפונים עם חוגה, נגני תקליטים, מכשירי רדיו, מנורות ליבון ושלטי ניאון. הפריטים הנוסטלגיים הללו תורמים לאווירת הרטרו הכללית.

03

אם אילו חומרים נשתמש בעיצוב רטרו

רטרו מזוהה עם חומרים שהיו נפוצים בעיצוב של אמצע המאה הקודמת, ברובם הם חומרים מתועשים כגון: כרום, פורמייקה, ויניל ולמינציה המיועדים למשטחים, ושולחנות. שילוב חומרים אלה בעיצוב היום תורמים לשחזור מראה הרטרו.

המדריך לעיצוב בסגנון רטרו

עיצוב קיר

פוסטרים או הדפסים המשקפים את העידן המתעורר, הם אמצעי מובהק של הרטרו. אלה יכולים לכלול כרזות סרטים, פרסומות מסחריות,  צילום בשחור לבן או יצירות פופ ארט. כמו כן נפוצים שעוני קיר רטרו, טפטים ומראות עם אלמנטים דקורטיביים.

לעוד רעיונות והשראה על עיצוב רטרו לחצו כאן>>

המדריך לעיצוב בסגנון רטרו

ריצוף

אפשרויות ריצוף רטרו יכולות להשתנות בהתאם לעידן אליו מתייחסים. לדוגמה, ריצוף לינוליאום עם דוגמאות צבעוניות או אריחי דמקה היו פופולריים בשנות ה-50. שטיחי שאג בצבעים עזים היו נפוצים בשנות ה-60 וה-70. עם זאת ניתן למצוא בבתים המעוצבים בסגנון הרטרו גם רצפות עץ או למינציה עם דוגמאות גיאומטריות.

04

כל הצבעים והגוונים שמתאימים לעיצוב רטרו

ברטרו, לשילוב הצבעים בסגנון עיצוב זה יש משמעות גדולה. הצבעוניות מאוד מגוונת ומקיפה  קשת רחבה של גוונים,  מפסטלים רכים ועדינים ועד צבעים פסיכודליים זוהרים ומבריקים. לפניכם כל מגוון הצבעים והגוונים אותם נוהגים לכלול ברטרו.

המדריך לעיצוב בסגנון רטרו

צבעי פסטל

גוונים רכים ועדינים כמו ירוק מנטה, כחול בייבי, ורוד פודרה וצהוב חמאתי, השימוש בגוונים אלה בעיצובי רטרו, משרים תחושה נוסטלגית עדינה.

המדריך לעיצוב בסגנון רטרו

גווני אדמה

גוונים טבעיים מזוהים עם סגנון הרטרו, לדוגמה: צהוב חרדל, כתום, ירוק זית וחום חלודה. צבעי האדמה והטבע מוסיפים חמימות.

המדריך לעיצוב בסגנון רטרו

אדומים נועזים

גוונים שונים של אדום עז, היו בשימוש נפוץ  במאה הקודמת בשנים שנחשבות כמקור השראה לרטרו. לדוגמה: אדום דם, גוון דובדבן, אדום תפוח או אדום סוכריות מתקתק.

המדריך לעיצוב בסגנון רטרו

צהוב וטורקיז

צבעים שהיו נפוצים בשנות ה-50 וה-60 שלעיתים מזוהים עם עיצוב מודרני, הם הירוק-כחול וצהוב. בוודאות מיוחסים גם לרטרו. שילובם בעיצוב הפנים מעניק לחללים תחושה של רעננות.

המדריך לעיצוב בסגנון רטרו

ירוק אבוקדו וכתום

ירוק כהה כקליפת אבוקדו וכתום הוא שנים מהגוונים המזוהים ביותר ברטרו. צבעים אלה היו פופולריים במיוחד בשנות ה-70.

המדריך לעיצוב בסגנון רטרו

שחור ולבן

גם השילוב המנצח והנצחי של שחור ולבן מופיע בסקלת הצבעים המזוהים עם הרטרו.  זה יכול להיות ברצפות הנראות כלוח דמקה. נקודות לבנות על רקע שחור ולהיפך, טיפוגרפיה בשחור מודגשת על רקע לבן.

המדריך לעיצוב בסגנון רטרו

צבעים פסיכדליים

בשנות ה-60 וה-70 חדרו לעולם הרחב של העיצוב ובתוכו גם עיצוב הפנים, גווני הניאון הפסיכודליים והמרהיבים. כמו למשל, כחול מחשמל, ורוד חם, ירוק חומצתי, אדום זוהר ועוד העיקר שיהיו צבעים עליזים, שילוב צבעים אלה בעיצוב הרטרו בדרכים שונות מוסיף לאווירה תחושה צעירה של כיף ושובבות.

05

תכנון תאורה בעיצוב רטרו

כמו בכול סגנון עיצוב גם ברטרו לתאורה יש השפעה גדולה. לפניכם כמה אלמנטים עליהם כדאי לדעת אם מתכוונים לבחור ברטרו.

המדריך לעיצוב בסגנון רטרו

תאורה מהתקרה

גופי תאורה מעוצבים בקווים גאומטריים להם תוספות של פליז, נחושת, או זכוכית, מתאימים לתלייה מהתקרה במרכז חללים שונים בבית, אם זה המטבח, פינת האוכל, חדרי שינה והסלון.

המדריך לעיצוב בסגנון רטרו

נברשות ספוטניק

יש המכנים אותם 'עכביש' אלא גופי תאורה עם מספר זרועות הנמשכות לכיוונים שונים כשהן מעוטרות בנורות. נברשות ספוטניק יוצרות אווירת רטרו דרמטית ועתידנית.

המדריך לעיצוב בסגנון רטרו

מנורות רצפת

מנורות רצפת בצורת חצובה לה ראשי תאורה מתכווננים, או מנורה ניצבת עם רגליים מחודדות ואלגנטיות עשויות עץ או מתכת. ישתלבו נהדר בעיצוב הרטרו כמנורות בפינת קריאה או נקודת הדגשה בחלל המעוצב.

המדריך לעיצוב בסגנון רטרו

מנורות שולחן

מגמת פיזור התאורה לכמה סוגים של גופי תאורה נפוצה ברטרו. בעיצובי מנורות השולחן שיכולה להיות על שולחן כתיבה, שולחן סלוני וגם על כוננית האיפור בחדר שינה, אפשר למצוא דוגמאות של מנורות בצורת שעון חול, גלובוסים או קימורים אורגניים. ברוב גופי התאורה שמיועדים לשולחן הבסיס עשוי קרמיקה או זכוכית בדוגמאות וצבעים עזים. לחיזוק מראה הרטרו מתווספים האהילים שעשויים בד מודפס שצורות גאומטריות, פרחים ודמויות של בעלי חיים לקוחות מסרטים מצויירים.

המדריך לעיצוב בסגנון רטרו

שלטי ניאון

שלטי הניאון שהיו פופולריים במאה ה-20  במסעדות, מוטלים, ברים מקומות בידור אחרים, יכולים לשמש כמקור תאורה נוסף. בהתאם לבחירת הדוגמה שמתאימה לכם, משלט, open דרך דגם של מכונית קלאסית, או גביע יין וכדומה יבחר המיקום המתאים לשילוב הניאון, זה יכול להיות בכניסה הביתה, בפינת האוכל, בסלון ואפילו במטבח. בוודאות יוסיף המון לתחושת הנוסטלגיה.

המדריך לעיצוב בסגנון רטרו

נורות אדיסון

גוון אור ענברי, חם, ורומנטי מופק מנורות אדיסון הדומות לנורות ליבון מוקדמות כשחוטי התאורה נראים מבעת לאגס הזכוכית. ניתן להשתמש בנורות אלה בגופי תאורה תלויים מהתקרה או צמודים לקיר.

המדריך לעיצוב בסגנון רטרו

צמוד לקיר

גופי תאורה צמודים לקיר מעוצבים בסגנון שנות העשרים במאה הקודמת, לרוב עשויים, פליז, מתכת מוברשת, או אלומיניום צבוע, עם תוספות של זכוכית חלבית או צבעונית. מתאימים למסדרונות, מבואת הכניסה, חדרי שינה וגם כנקודות מיקוד במרחב חברתי.