מדריך עיצוב חדרי ילדים

מאת בן רייצ'וק

עיצוב חדר ילדים חייב להיות מתוכנן ומותאם במדויק לילד או לילדה. חדרי ילדים הם למעשה עולמם הקטן של הילדים, בו הם ישנים, משחקים, לומדים ונרגעים. לכן העיצוב חייב להתאים לכל אחד מהפונקציות הללו, כשהן מותאמות באופן אישי לאופיו, טעמו והרגליו של הילד או הילדה. עיצוב חדרי הילדים משתנה עם הגיל ושוני בתחומי עניין ותחביבים וצריך להיות ידידותי, נעים, בטוח ומעורר השראה. לפניכם כמה דברים שכדאי וחשוב לדעת לפני מתחילים לעצב את חדרם של הילד או הילדה.

01

רצפת החדר הילדים

הרצפה בחדר ילדים היא מרכיב חשוב שיכול להשפיע רבות על הנוחות, הבטיחות והפונקציונליות של החלל. חשוב לשקול את היתרונות והחסרונות של אפשרויות ריצוף שונות ולשקול את הדרישות הספציפיות לפני קבלת החלטה. לכל חומר ריצוף מאפיינים משלו מהיבטים שונים של אסתטיקה ופרקטיות. הנה כל מה שצריך לדעת על בחירת ריצוף מתאים לחדר ילדים:

המדריך לעיצוב חדרי ילדים
מעצבת: עדי שקד. צלמת: מאיה אבגד

בטיחות

בטיחות צריכה להיות בראש סדר העדיפויות בבחירת ריצוף לחדר ילדים. למניעת החלקות ונפילות, תמנעו מבחירה של משטחי עץ או אריחים קשים וחלקים מדי. כל חומר שתבחרו תבדקו שהמרקם שלו הוא נגד החלקה. אפשר גם להוסיף שטחים או מחצלות באזורי המשחק וליד המיטה, אבל אז רצוי ומומלץ להצמיד לחלקו התחתון של השטיח יריעה שמונעת החלקה.

לעוד רעיונות והשראה בעיצוב חדרי ילדים לחצו כאן>>

המדריך לעיצוב חדרי ילדים
מעצב: מיכאל אוחיון. צלם: אלעד גונן

עמידות

יצירה ופעילות ערה של ילדים בחדרם, עלולה לגרום לנוזלים שישפכו, טיפות צבע ודבק, שריטות וכדומה. לכן, חשוב לבחור בריצוף עמיד בפני שחיקה, שריטות וכתמים.

המדריך לעיצוב חדרי ילדים
מעצב: נתן בן משה. צלם: אריאל וייס.

קל לניקוי

ילדים עושים בלגן, זו עובדה. לכן כדאי לבחור לחדרם ריצוף שקל לניקוי ולתחזוקה. קרמיקה, גרניט פורצלן או רצפת פרקט, (בחדר ילדים קטנים עדיף שהיה תהיה רצפת למינציה ) נוחים לניקוי יחסית.

המדריך לעיצוב חדרי ילדים
מעצבת: מורן בר אור. צלם: אודי גורן

הפחתת רעש

משחקי ילדים מלווים ברעש. עוד עובדה. לכן, אפשר לשלב בעצוב חדרי הילדים טקסטיל ושטיחים, שני חומרים הידועים בספיגת קולות. עם זאת, לפני שמחליטים על שטיח, שימו לב שהילדים לא אלרגיים לאבק שמצטבר בקלות בין סיבי השטיח. כמו כן קחו בחשבון שבשטיחים  בחדר הילדים מהר מאוד עלולים להיווצר כתמים בהתאם לכך תבחרו את דוגמת השטיח והצבע שלו.

המדריך לעיצוב חדרי ילדים
מעצבת: מירן בר אור. צלם: אודי גורן

עיצוב

הריצוף הוא הבסיס לעיצוב של כל חדר וכך גם חדר ילדים שבדרך כלל נהוג לבחור לו גוונים בהירים ורכים, בהתאם לכך תבחרו את גוון הריצוף. קחו בחשבון שעיצוב חדר ילדים משתנה עם השנים כשהילדים מתבגרים, ולכן כדאי לבחור בגוון נטרלי שיתאים גם לעיצוב עתידי.

02

רהיטים לחדר הילדים

בבחירת הרהיטים המתאימים לחדרי ילדים צריך להתייחס לכמה וכמה דברים, כגון: פרקטיות, מקומות אחסון, בטיחות, התאמה לגיל הילד או הילדה, לאופיים ולתחביבים שלהם. חשוב להקפיד שהרהיטים יהיו עשויים מחומרים ידידותיים לילדים, עמידים  ומעוצבים בקווים חלקים שאינם צוברים אבק ומכך קלים לניקוי ועמידים בפני כתמים. לכל אלה מצטרפת האסתטיקה. במטרה להגיע לעיצוב מושלם, אפשר לחלק את החדר לאזורים, כשהם קשורים ביניהם באמצעות העיצוב ויחד יוצרים מראה הרמוני ומדויק. פניכם כל מה שצריך לדעת על בחירת רהיטים לחדר הילדים כשהוא מחולק לאזורים:

המדריך לעיצוב חדרי ילדים
מעצבת: לייה סלה. צלם: שי אפשטיין

אזור השינה

תופס חלק גדול משטח החדר ואת עיצובו מכתיבה המיטה, מעריסת תינוק ועד מיטה זוגית למתבגרים. לחדר המיועד ליותר מילד אחד או לאירוח חברים ללינה משותפת, מומלץ לבחור מיטת קומתיים, מיטה כפולה נשלפת או מיטות מדורגות, שמהוות פתרון לפינה בחדר.

בבחירת המיטה שימו לב לחוזקה, ליציבות שלה, לרמת הבטיחות, כמו למשל מעקה בטיחות, סולם או מדרגות נוחים לטיפוס וחשיבות רבה יש לתת לאיכות המזרון. ריפוד המיטה ו/או הכיסוי שלה צריך להיות נעים למגע ומתנקה בקלות.

המדריך לעיצוב חדרי ילדים
מעצב: שרון יגיל. צלמת: אורית ארנון

אזור לימוד

הגדרת אזור הלימוד, מתחילה עם כניסתם של הילדים למסגרת בית ספר. יש לוודא שגודלו של השולחן מספיק גם למחשב, ספרים וציוד כתיבה. מההיבט הבטיחותי, כדאי מאוד לדאוג לכמות של שקעי חשמל הנדרשים לתאורה, הפעלת מחשב, מדפסת וכדומה ובכך, נמנעים משימוש במפצלים.

לעוד רעיונות והשראה בעיצוב חדרי ילדים לחצו כאן>>

 

המדריך לעיצוב חדרי ילדים

אזורי משחק ופעילות

בבחירת הרהיטים לחדרי הילדים חשוב להתייחס לגודלו של החדר, על מנת שיישאר להם מספיק מקום למרחב המיועד למשחק ופעילויות דמיון. אפשר לשלב רהיטים התומכים בסגנון המשחקים והפעילויות שלהם: קיר טיפוס, ערכת מטבח, שולחן יצירה קטן עם יותר מכיסא אחד או פינת קריאה.

ילדים קטנים אוהבים מקומות בהם אפשר להתחבא, אלמנטים שונים יכולים לתת לכך מענה. מבחינה בטיחותית, שימו לב שהרהיטים יהיו עם קצוות מעוגלים כדי למנוע פציעות בזמן משחק.

03

כל הצבעים והגוונים

מהדברים החשובים בעיצוב חדיר ילדים הם הצבעים והגוונים. הגוונים חייבים להיות רגועים, נעימים לעין ויוצרים אווירה שתגרה אל הילדים לשהות בסביבה שעוצבה עבורם. תהליך בחירת הגוונים, זה השלב בו  כדאי מאוד לערב את הילדים. צבע הקיר שנבחר כשהוא מיושם בקפידה משפיע על אופי מרחב החדר ועל הרהיטים ופרטי העיצוב.  לפניכם כמה דברים שצריך לדעת על צבע קירות לחדרי ילדים:

המדריך לעיצוב חדרי ילדים
שרית אלעד גיחון. צלם:

צבע אחיד

לצבעים יכולה להיות השפעה משמעותית על יצירת אווירה שמשפיעה על מצב הרוח וההתנהגות של הילד. צבעים עזים ותוססים יכולים לעורר יצירתיות ואנרגיה ועם זאת עלולים לפגוע בתחושת הרוגע. גוונים בהירים, יוצרים אווירה שלווה מרגיעה. הגוונים והצבעים חייבים להתאים לאופיים של הילדים ופעילות המועדפת עליהם.

המדריך לעיצוב חדרי ילדים
מעצבת: אירנה קנצוקר. צלם: איתי בינת

קירות מעוטרים

בהתאמה לגילם של הילדים, מגדרם ותחומי העניין שלהם, אפשר לצייר לעטר קירות כרקע הולם לעיצוב החדר. אלה יכולים להיות, ציורי קיר, שבלונות, טפטים ומדבקות.  הנושאים משתנים בהתאם לגיל הילדים ותחומי העניין שלהם, זה יכול להיות סצנות מהטבע, דמויות פנטזיה, גרפיטי, או דפוסים גיאומטריים.

המדריך לעיצוב חדרי ילדים
מעצבת: נופר ביטון. צלם: גדי יוסף

פרקטיות

היות וחדרי ילדים בשל הפעילות הרבה שמתבצעת בהם מועדים ללכלוך, יש לבחור בצבעים רחיצים, עמידים בקלים בניקוי. גימור חצי מבריק או סאטן קלים יותר לניקוי.

04

תאורה לחדר הילדים

תאורה היא היבט מכריע בעיצוב חדר הילד. מעבר לכך שתאורה משפיעה  על מצב הרוח, היא חייבת להתאים לפעילותם של הילדים בכל אחד מאזורי החדר. חשוב ליצור איזון בין תאורה פונקציונלית ותאורת אווירה. תכנון התאורה יתבצע בהתאמה לצרכיו והעדפותיו של הילד/ה. לפניכם כל מה שאתה צריך לדעת על תאורה בחדר ילדים:

המדריך לעיצוב חדרי ילדים
מעצבת: סימה מתיתיהו. צלם: עידן סעודי

אור טבעי

החדרת אור טבעי לחדרי הילדים חשוב מאוד. אור טבעי מספק תחושה נעימה שמחברת בין החוץ והפנים, משפר את מצב הרוח, יוצר אווירה נינוחה שמשפיעה בסופו של יום על איכות השינה. מיקום החלון או הדלת יכול להיות בכל אחד מאזורי החדר.

המדריך לעיצוב חדרי ילדים
מעצבת: ליאת הראל. צלם: אלעד גונן

תאורה מרכזית

להארה כללית של החדר, תבחרו בגוף תאורה שמיועד לתקרה ומיקומו במרכז החדר. חשוב לבחור בגוף תאורה המפיץ אור אחיד ללא צללים. שימו לב שגובה גוף התאורה משפיע על היקף פיזור האור, ככול שהוא גבוה יותר הפיזור רחב יותר. ליצירת תרחישי תאורה שונים מומלץ שבגופי התאורה תהיה אפשרות עמעום (דימר).

המדריך לעיצוב חדרי ילדים

תאורה ממוקדת

תאורה ממוקדת נדרשת באזורים בהם מתקיימות פעילויות. ליד שולחן הכתיבה חשוב שתאורה תגיע מהכיוון הנגדי ליד הדומיננטית, אם הילד פעיל בידו הימנית האור יגיע משמאל והפוך.

אם עוצבה בחדר פינת קריאה, האור יגיע מאחור. שולחן יצירה שנפרד משולחן הכתיבה יכול להיות במרכז החדר מתחת לתאורה המרכזית או להוסיף לכיוונו תאורה ממוקדת.

ליד המיטה חשוב שתהיה מנורת לילה בנוסף לשקע כפול, שבאמצעותו ניתן להדליק ולכבות את התאורה המרכזית.

05

אחסון בחדר הילדים

כמות הפריטים שילדים צורכים היא עצומה, בגדים, צעצועים, משחקים, ספרים, ציוד ספורט ולימודים וכדומה. תכנון של מקומות אחסון מיועדים לכל אלה, יאפשר שמירה על הסדר והארגון בחדר ובכך ישמר העיצוב והמראה. התאמת פתרונות אחסון לצרכיו והעדפותיו של הילד/ה, תעודד את הילד/ה לשמור על הסדר והארגון בחדר. לפניכם כל מה שצריך לדעת על אחסון בחדר ילדים:

המדריך לעיצוב חדרי ילדים
מעצבת: יעל שביט. צלם: מאור מויאל

אחסון בהתאמה לגיל הילד

פתרונות האחסון חייבים להתאים לגיל הילדים, גובהם ומהות הפעילות שלהם. לילדים קטנים מקומות האחסון יהיו נמוכים ומותאמים יותר לצעצועים. ככול שהילדים מתבגרים, גובה מקומות האחסון מותאם לגובהם ויכולת ההגעה שלהם למדיפים או ארונות גבוהים יותר.

המדריך לעיצוב חדרי ילדים

אחסון מודולרי

שיטת אחסון גמישות וקלות לשינויים ותוספות המורכבת מיחידות שמתחברות ביניהן. אלה יכולים להיות מדפים, קוביות פתוחות או קופסאות הנערמות אחת על השנייה. כך ניתן להוסיף ולארגן מחדש את מקומות האחסון בהתאם לצרכים המשתנים.

המדריך לעיצוב חדרי ילדים
מעצבת: יקירה בן אפרים. צלם: עידן גור

אחסון פתוח וסגור

אחסון יכול לכלול אלמנטים פתוחים וסגורים. מדפים פתוחים יכולים לשמש כמקום לפריטים בשימוש תכוף או כמקום להצגת פריטים דקורטיביים, בעוד שבמגירות סגורות וארונות משתמשים בעיקר להסתרת פרטים שלא מוסיפים למראה החדר, מקילים על העומס הוויזואלי ומיועדים בין היתר לפריטים שהשימוש בהם נעשה לעיתים רחוקות יותר.

המדריך לעיצוב חדרי ילדים
מעצבת: לירז עמר. צלם: אלעד גונן

טיפ יעיל

מידי פעם תבדקו יחד עם הילדים את מלאי הפריטים השייכים להם. מסירת פריטים מיותרים לאחרים, תרומות ובמקרים מסוימים אך זריקת פריטים שבורים ובלואים, יקלו על העומס בחדרם של הילדים, יעלו את ערכם של הפריטים שנבחרו להישאר בחדר, והילדים יקבלו ערך מוסף של נתינה לאחרים.