המדריך לעיצוב חדר עבודה

מאת טלי בן אבי

לתכנון ועיצוב משרד פרטי בבית,  נדרשים שיקולי דעת קפדניים. החל מבחירת המקום שחייב להיות נוח, ועד פרטי העיצוב. הכול במטרה שמרחב המשרד הביתי יהיה יעיל ומעורר השראה לעבודה או ללמידה.

01

חדר או פינת עבודה ?

תמיד עדיף חדר נפרד ומוגדר, זה מספק את היתרון של פרטיות ואת היכולת להקים סביבת עבודה קבועה ומאורגנת היטב. אם חדר נפרד אינו אפשרי, ניתן תמיד למצוא פינה בבית שתענה על ההגדרה של פינת עבודה.

המדריך לעיצוב חדרי עבודה בבית
עיצוב: שרון דוד. צלם: מאור מויאל

מיקום

המיקום של פינת או חדר העבודה בבית הוא גורם מכריע שיכול להשפיע באופן משמעותי על יעילות המשימות המיועדות להתבצע בהם. בחירת המיקום הנכון כרוכה בהתחשב בגורמים שונים שישפיעו על יצירת מרחב עבודה נוח ושקט. לפיכך, המקום שמיועד לעבודה,  צריך להיות באזור שקט ועד כמה שאפשר מנותק מפעילויות חברתיות ורעשים שעלולים להפריע ולגרום להסחת הדעת.

המדריך לעיצוב חדרי עבודה בבית

פתיחות

מומלץ מאוד שהאזור המיועד לעבודה, יהיה עד כמה שאפשר פתוח ואוורירי. חלונות או דלת הפונים כלפי חוץ זה האידיאל. כי מעבר להכנסת אור טבעי פנימה שמשפר את מצב הרוח, אור טבעי מפחית גם את העומס על העיניים ומגביר את המוטיבציה.

לעוד רעיונות והשראה לעיצוב חדרי עבודה לחצו כאן>>

02

ריהוט לחדר העבודה

על ידי תכנון ובחירה נכונה של רהיטים, ניתן ליצור מקום עבודה נוח, פרקטי  ופרודוקטיבי. לשם כך יש למצוא את האיזון הנכון בין פונקציונליות, אסתטיקה ופרקטיות שבסכום שלושת הגורמים הללו יעוצב משרד ביתי שמותאם לדרישות הייחודיות. לפני שתחילים בבחירת הרהיטים חשוב לדעת במדויק  מה כלול בדרישות העבודה, ומה המשימות שיתבצעו במשרד הביתי. בהתאם לציוד, הגדלים ומקומות האחסון הנדרשים, מתכננים את החלל שמיועד למשרד הביתי.

המדריך לעיצוב חדרי עבודה בבית
עיצוב: סימה מתתיהו. צלם: עידן סעודי

שולחן

השולחן הוא האלמנט העיצובי המרכזי והחשוב במשרד הביתי. גודלו של השולחן חייב להתאים לסגנון העבודה: כגון מחשב קבוע או נייד, משטחים לעבודות ידניות, מקום למחשב נוסף והאם השולחן מיועד לעבודת יחיד, או יותר. כמו כן גודלו של השולחן חייב להיות פרופורציונלי לשטח המיועד למשרד הביתי.

המדריך לעיצוב חדרי עבודה בבית

כיסא

ישיבה נוחה חיונית במיוחד כשמדבור בשעות עבודה ארוכות. לכן, חשוב  לבחור  בכיסא ארגונומי, איכותי ונוח המעניק תמיכה נכונה לגב ומאפשר יציבה טובה. הבחירה בכיסא הנכון שגם ניתן לכוון אותו בהתאם לגובה השולחן וזווית ישיבה רצויה, זו השקעה לטווח ארוך שכדי להשקיע בה.

המדריך לעיצוב חדרי עבודה בבית
עיצוב: מיכל אנגל. צלם: עומרי הכט

חלוקת החלל

בתוכנית העמדת הרהיטים במשרד הביתי יש לקחת בחשבון בין היתר, מצב של  השתקפויות במסך המחשב, לכן רצוי להימנע ממיקום השולחן שעליו צג המחשב מול חלון או כל מקור אור אחר. חשוב שתהיה זרימת תנועה נוחה סביב השולחן עם זאת שכל הדברים הקשורים לעבודה המשרדית/לימודית יהיו בטווח יד. אם מדובר בחדר עבודה, זה המקום שאפשר לשלב בו רהיט שיוכל להתאים להלנת אורחים. ספה נוחה או כזאת שנפתחת למיטה.

המדריך לעיצוב חדרי עבודה בבית
עיצוב: דנה קולין. צלם: אביב קורט

עיצוב

מומלץ מאוד שהאווירה הביתית תמשך גם במרחב המיועד לעבודה, לכן, בבחירת הרהיטים למשרד הבייתי, מומלץ להתחשב בשפת העיצוב הרווחת בכול הבית. בהתאם לקו המוביל נבחרים החומרים, המרקמים, הרהיטים והפרטים המשלימים את סגנון העיצוב הכללי של הבית.

03

איחסון

אחד מהדברים שישפרו את תנאי העבודה ו/או הלימודים במרחב העבודה הביתי זה תכנון מדוקדק של האחסון. חדר או פינה שתמיד נראים מסודרים ומאורגנים מועילים מאוד לרמת הריכוז ויעילות העבודה. לצורך כך חשוב שלכל דבר שאמור להיות כלול בחדר יהיה מקום מוגדר.

המדריך לעיצוב חדרי עבודה בבית
עיצוב: נורית בן יוסף ושירלי מגד. צלם: שי אפשטיין.

תכנון

התכנון מתחיל בהכנת רשימת כל הפרטים הדורשים אחסון: ניירת, קלסרים, ציוד משרדי, ספרים, מכשירים אלקטרוניים וחפצים אחרים.

את מקומות האחסון נחלק למקומות סגורים וחבויים, כלומר ארונות או מגירות ומקומות גלויים ופתוחים בצורת מדפים. החלוקה תעשה בהתאם לתדירות השימוש בפריטים. פריטים בשימוש יומיומי ובתדירות גבוהה או שצורתם מהווה חלק מהסטיילינג ימצאו את מקומם על המדפים, לאחרים, נתכנן מקום מאחורי חזית שתשתלב בעיצוב המקום.

המדריך לעיצוב חדרי עבודה בבית

ארונות

הדרך היעילה ביותר לתכנון מקומות אחסון רבים, טמונה בניצול כל גובהם של הקירות במרחב העבודה, כולל הקיר אליו צמוד שולחן הכתיבה. את החלוקה נעשה בין ארונות סגורים או מדפים. בתכנון מקומות האחסון הפתוחים והסגורים, מתייחסים לגובה.

המקומות התחתונים יותר מיועדים לפריטים בהם משתמשים בתדירות גבוהה, ואת המדפים הגבוהים המוסתרים או הגלויים מייעדים לפריטים פחות שמישים ביומיום.

אלמנט עיצובי שיכול להיות גם פרקטי וגם יפה הוא סולם שנע על מסילה באמצעותו ניתן להגיע בקלות למקומות האחסון הגבוהים.

04

צבעים וגוונים

הבחירה בצבעים המתאימים למרחב העבודה בבית מושפע קודם כול מסגנון העיצוב בכל הבית, אולם, יחד עם זאת יש להתחשב גם בהעדפות האישיות ושל אלה המיועדים להשתמש במרחב, מה גם שלצבעים וגוונים יש השפעה ישירה על מצב הרוח, רמת הריכוז ותחושת נוחיות.  לשיקולכם רשימה של צבעים והשפעתם:

המדריך לעיצוב חדרי עבודה בבית

כחול

מרגיע ומועיל ליכולת התמקדות וריכוז.

לעוד רעיונות והשראה לעיצוב חדרי עבודה לחצו כאן>>

המדריך לעיצוב חדרי עבודה בבית

ירוק

מרענן, יוצר אווירה מאוזנת ומפחית תחושת עומס בעיניים.

המדריך לעיצוב חדרי עבודה בבית

צהוב

ממריץ ומעורר יצירתיות ואופטימיות.

המדריך לעיצוב חדרי עבודה בבית
עיצוב: הילה אלטר. צלם: אלעד שגיא

צבעים בהירים

כדאי לקחת בחשבון שלגוונים בהירים יש תכונה נהדרת של רוגע ושלווה. ולכן, אפשר להוסיף צבעים בהתאם להשפעתם, על רקע של צבעים ניטרליים שלרוב עובדים היטב.

05

חשמל ותאורה

במרחב העבודה חשוב לשים דגש על תכנון החשמל והתאורה. שניהם חייבים להיות מותאמים למהות העבודה שמיועדת לו ולמשך השעות הנדרשות. ביום ו/או בלילה. תאורה נכונה תמנע עייפות ותשפר תוצאות. לפניכם כל מה שאתה צריך לדעת על חשמל ותאורה במרחב העבודה הביתי.

המדריך לעיצוב חדרי עבודה בבית
עיצוב: אירנה קנצוקר. צלם: איתי בינת

חשמל

לתכנון שקעי החשמל והתקשרות במשרד הביתי חשיבות גדולה שבצידה גם אלמנט של בטיחות. לצורך כך חייבים לדעת מראש את המיקומים של המחשב והמדפסת, איזה חיבורים נדרשים לכל אחד מהם, אופן הפעלת המקלדת, מיקום הנתב, הטענת מצברים וכדומה.

כמות שקעים מספיקה תמנע שימוש בחוטי חשמל מאריכים ומפצלים שהם מאוד לא בטיחותיים. כמו כן חשוב שהגישה לשקעים תהיה נוחה.

המדריך לעיצוב חדרי עבודה בבית
עיצוב: עליזה כהן. צלם: עינת דקל

אור טבעי

ככל שמרחב העבודה, חדר או פינה יהיו פתוחים לאור יום, איכות העבודה בו תשתפר. עם זאת חשוב להקפיד על בחירת מיקום השולחן בהתאם למקור האור, הטוב ביותר שהאור יהיה באחד מהצדדים של השולחן מבלי שישתקף בצג המחשב.

המדריך לעיצוב חדרי עבודה בבית

סנוור

עם אין ברירה והשולחן ממוקם מתחת לחלון או מולו, רצוי ומומלץ להוסיף אמצעי הצללה זה יכול להיות תריס חיצוני או ווילון פנימי. בדרך זו ניתן לשלוט על כמות האור בשעות שהוא חזק מדי.

המדריך לעיצוב חדרי עבודה בבית

תאורת ממוקדת

תועלת רבה יש בתוספת של תאורה נקודתית וממוקדת. גוף תאורה שמיועד להארת שולחן העבודה יכול להיות מנורת שולחן עם זרוע מתכווננת.

אם רוצים לחסוך מקום על השולחן, אפשר לתכנן תאורת ספוטים בתקרה כשהם מכוונים למשטח העבודה. אם בחדר העבודה משולבת גם ספה או כורסת קריאה, כדאי להצמיד אליהם עוד גוף תאורה ממוקדת.

המדריך לעיצוב חדרי עבודה בבית

גוון האור

חשוב לדעת, גווני האור משפיעים על האווירה ועל תפקודו של האדם. גוונים בהירים וקרים, שמכונים אור לבן ברמות שונות, הם הדומים ביותר לתאורת יום, מסייעים בראיית פרטים קטנים, ממריצים ומעודדים ערנות. לעומת זאת הגוונים הצהובים יוצרים אווירה ביתית שלווה ונעימה יותר.

06

אקססוריז

כמו ביתר הבית גם במרחב העבודה יש חשיבות רבה לסטייליניג שברובו מתבטא באקססוריז המשולבים בעיצוב. אחרי שתוכננו ועוצבו מקומות האחסון, נקבע מקום השולחן וכל השאר, מגיע שלב ההתייחסות לאקססוריז. הם יכולים להיות חלק מהציוד המשרדי, או פריטים אישיים שיוצרים אווירה של שייכות. לפניכם  כמה רעיונות שכדאי לחשוב עליהם כשמגיעים לשלב הסטייליניג:

המדריך לעיצוב חדרי עבודה בבית

גאדג'טים

מבחר עצום של גאג'טים לשולחן, כמו למשל: מכלים לעטים ועפרונות, מעמד לטלפון הנייד, סלסלות לניירת ומסמכים, פדים לעכבר, ועוד, לא רק שיועילו בשמירת הסדר אלא שיוסיפו למראה השולחן והמרחב כולו.

המדריך לעיצוב חדרי עבודה בבית

שעון קיר

יעילות כפולה אפשר למצוא גם בשעון קיר שאת מראהו ניתן להתאים לסגנון העיצוב, הוא מוסיף אלמנט קישוטי וגם מסייע לעמוד בלוח זמנים.

המדריך לעיצוב חדרי עבודה בבית

מיכל אשפה

גם אם אתם נוטים למחזר ניירת בסוף תמיד מגיעים לרגע בו נדרשים לגרוס מסמכים או סתם להשליך אותם לפח. פחי אשפה מעוצבים הם אלמנטים שיכולים להיות משולבים בסגנון העיצוב או עם מראה צבעוני ועליז.

המדריך לעיצוב חדרי עבודה בבית

אוספים

בעלי אוספים של פריטים שונים, יכולים למצוא במרחב העבודה מקום נהדר לשמירת האוספים ויותר מזה לתצוגה, זה יכול להיות מאחורי דלתות שקופות, על המדפים או תלויים על הקיר תלוי באילו פריטים מדובר.

המדריך לעיצוב חדרי עבודה בבית
עיצוב: בזלת אדריכלים. צלם: אלעד גונן

נגיעות אישיות

טעמם האישי של המשתמשים במרחב העבודה הביתי יכול להשתלב בחדר העבודה. החל מיצירות אומנות כמו תמונות ופסלים, צמחייה טבעית שמוסיפה אלמנט של רעננות, תמונות משפחתיות או חווייתיות ואף גלריה של תעודות גמר ותואר ממוסגרות ותלויות על הקיר.

לנגיעות האישיות אפשר להוסיף את פריטי הנוחות שיכולים להתבטא בכריות, שמיכה, משענות לרגליים או לפרק היד או ספל שומר חום בעיצוב מיוחד.