לבן, צנוע וידידותי: בית ספר שתוכנן לייצר געגוע אצל בוגריו

עם קירות לבנים, קווים נקיים והתאמה מלאה לאקלים הסביבתי, לא ויתר בית ספר, המושפע ממורשתה של העיר הלבנה, על צבעוניות וידידותיות לשכונה. כל זאת ועוד, מקווים המתכננים, יצור זיכרון של געגוע בקרב בוגריו העתידיים

2000 מ"ר
אורבך הלוי אדריכלים
המקום: בית ספר יסודי "כוכב הצפון", שכונת כוכב הצפון, צפון תל אביב
צוות תכנון: אורי הלוי, הילה רוזנברג, אורי רותם, נועם מוסקל, ניצן לוין
בטון וטיח – שני חומרי הבנייה העיקריים שבאמצעותם נבנה בית ספר יסודי בתל אביב – היוו לא רק ביטוי אדריכלי ואמירה אסתטית, אלא אפשרו בעזרת זמינותם את השלמת המבנה בזמן שיא של עשרה חודשים, ואת העמידה בלוחות הזמנים שנבעו מהצורך להיות מוכנים לקראת פתיחתה של שנת הלימודים.
הבחירה בחומרי בנייה אלה נעשתה מתוך מחשבה על חומרים ישראליים ותל אביביים טיפוסיים. בעזרתם נבנה מבנה צנוע עם חיפוי טיח לבן, ויחד עם זאת בעל עושר פנימי של צורה וצבע: תקרת למלות לבנות, תקרות מרחפות, מסגרות עץ מלא, קרמיקה צבעונית, ריהוט המתכתב עם גווני רפפות האלומיניום בחזית ותכנון מעניין של גופי תאורה סטנדרטיים.
בית ספר יסודיחיפוי טיח לבן מול עושר פנימי של צורה וצבע
בית הספר "כוכב הצפון" משתרע על שטח כללי של 8.5 דונמים, ונבנה בשכונת מגורים בשטח המיועד למבני ציבור בין גני ילדים ובית כנסת עתידי עבור עיריית תל אביב, הרשות לפיתוח כלכלי תל אביב-יפו. המבנה עצמו מתפרס על שטח של 2,380 מ"ר וכולל 12 כיתות אם, חדרי עזר, חדרי מדעים וטכנולוגיה, מקומות ללימוד לא פורמלי, חדרי הנהלה ואדמיניסטרציה. בעתיד מתוכננת ספרייה, אשר תשמש גם את דיירי השכונה בשעות אחר הצהריים במטרה להאריך את שעות השימוש של המבנה ולחזק את הקשר עם תושבי המקום.
עיצוב בית ספר כוכב הצפוןלימוד פורמלי ולא פורמלי כדי לחזק את הקשר עם התושבים
המטרה התכנונית הייתה ליצור מבנה פשוט וידידותי, המתאים לעולמם של הילדים הלומדים בו, תוך השפעה ממורשתה של העיר הלבנה. הקירות הלבנים הצנועים, מסות הבניין הנקיות והחצרות הפתוחות הן ביטוי ישיר של תוכנית עיר הגנים התל אביבית.
המבנה מתוכנן כמבנה בר קיימא, המותאם לאקלים בסביבתו, ויושמו בו רבדים שונים: בידוד תרמי איכותי, הפניית כיתות הלימוד לחזיתות צפוניות-דרומיות, פתרונות אקוסטיים, חומרים ממוחזרים והחשוב מכול: הכנסת אור טבעי ועקיף לחללי הפנים של המבנה. קומת החלונות הארוכה בגג המבנה שוטפת אור לחלל הכפול, המשמש כמסדרון הראשי של בית הספר. אגפי הכיתות עוטפים פטיו פנימי, המחדיר גם הוא אור וצמחייה לפנים המבנה ומחזק את הקשר בין פנים לחוץ.
מסדרון בית ספר אור טבעי ועקיף חודר לחללי הפנים. צילום: z-eyes באדיבות שיתופית חברה לבנייה
הפרוגרמה, שהוגדרה על ידי העירייה ומשרד החינוך, שמה דגש מיוחד על יצירת מבנה המותאם למשתמשיו. התוצאה היא שזירת אשכולות של כיתות וחצרות פעילות לאורך חלל מרכזי מואר וגבוה, המסדיר את תנועת התלמידים שבו. התוכנית נוחה להתמצאות, ברורה ושטופת אור טבעי, ומאפשרת לקהל הלומדים והמלמדים חללים המתאימים גם עבור פעילויות פורמליות של לימוד וגם פעילויות לא פורמליות של חברה ומשחק.
חצר בית ספר שזירת אשכולות של כיתות וחצרות פעילות
בשל היותו של המבנה צנוע, בעל שתי קומות וחצר, מתאפשרת אתנחתא מרחבית ונוצר המשך לגינה הציבורית הירוקה בלב שכונת המגורים. החצר, ששטחה כ-6 דונמים, נצפית מכל עבריה על ידי מגדלי המגורים בשכונה, ומשלבת חללי חוץ רבים ובהם מגרש כדורסל פתוח עם טריבונות ישיבה, חצר משחקים, אזור התכנסות וגבעת דשא. בשנת הלימודים הקרובה תחל בנייתם של אולם ספורט וחדרי חוגים סמוך למבנה הראשי של בית הספר, כך שבסופו יתקבל קמפוס התומך בחוויה הלימודית ומשרת את תושבי השכונה.
מבט על בית ספר חצר הנצפית מכל עבריה על ידי מגדלי המגורים בשכונה. צילום: z-eyes באדיבות שיתופית חברה לבנייה
לאורך החזית הדרומית תוכננו מערכות הצללה שמייצרות אפקט תחושתי כפול, גם כלפי פנים וגם כלפי חוץ. כלפי פנים הרפפות מרוחקות מקיר המבנה ויוצרות חיץ אקלימי מוצל, המאפשרת זרימת אוויר ואור נעים ומבוקר לחללי הכיתות. כלפי חוץ תוכננו הרפפות בגווני צבע שונים לאורך כל החזית ויצרו קונטרסט צבעוני קליל וחצי שקוף אל מול הקוביות הלבנות, המאפיינות את שאר המבנה. התוצאה הינה מבנה חף מקישוטיות יתר, המייצר קליפה נעימה למשתמשיו, בעוד החלל הפנימי מתמלא באור טבעי מבוקר ממערכת מתוחכמת של חלונות עיליים ומפרשי הצללה תקרתיים.
מבנה בית ספר מעוצב מבנה חף מקישוט יתר, המייצר קליפה נעימה למשתמשיו
תהליך התכנון ההיברידי, ששילב נתונים פיזיים כמו תקן, שטחים, מרחקי הליכה, קשרי קרבה וזיקה, עלויות וכמויות, עם נתונים "חווייתיים" של צבע, אור וחלל – נועדו לממש את המושג "מקום" כמבנה המקיים אווירה של שיתוף ופתיחות. הכוונה הייתה להעביר חוויה חיובית של למידה, ליצור קשר הדוק וממשי בין המבנה לבין האוכלוסייה המשתמשת בו, ובחלוף השנים גם זיכרון של געגוע אצל בוגרי בית הספר.
מסדרון בית ספר מעוצב תהליך תכנון היברידי
 
שירותי בית ספר מעוצב חומרים ישראליים וקרמיקה צבעונית גם בפנים. צילום: z-eyes באדיבות שיתופית חברה לבנייה
רשימת ספקים:
קבלן מבצע: שיתופית חברה לבנייה בניהול מהנדס דוד נמרודי
ייעוץ לבנייה ירוקה: יפתח הררי אדריכלים
ניהול ופיקוח: פורן שרם

 

מרכזית
3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מעניין ובכל זאת את הפרט החשוב לא הצגתם
אין אף תמונה פנימית של כיתה או חדרי כינוס וכמובן חדר המורים... חסר חסר והעיקר איזורים מסוימים צולמו פעמיים

כתבה על בית הספר כוכב הצפון
כל הכבוד כתבה מעולה על בית הספר האקולוגי הירוק כוכב הצפון. תודה למשרד האדריכלים - אורבך הלוי אדריכלים, לשיתופית חברה לבניה ולצילומים המעולים. תודה מיוחדת לעורכת לירון סער.:) הלן שי תקשורת ויחסי ציבור

הפרוזדור עם המעקה - סכנה!
תלמיד יכול להידחף וליפול או כל דבר אחר. טעות גדולה!

בודק...