בדירת גג צופה לים בהרצליה: אינטימיות בהשראת הבאוהאוס בתל אביב

אחרי שהייה של שנים בחו"ל, הרצון ליצור לעצמם בית חלומות לקראת החזרה לארץ הביא לפגישה המחודשת של האדריכלית מיכל יפתח רותם עם חבר ילדות ומשפחתו. רק אחרי שהפרויקט הסתיים, הסתבר שהסביבה בה גדלו בתל אביב היוותה את גורם ההשראה

דירת גג בהרצליה
עיצוב: מיכל יפתח רותם
160 מ"ר
צבי רותם
מיכל יפתח רותם
מיכל יפתח רותם

"יום אחד, בעודי יושבת  במשרדי שקועה בתוכניות, צלצל הטלפון. על הצג הופיע מספר טלפון מחו"ל. היה זה חבר ילדות ותיק, שיחד גדלנו בעיר הלבנה בתל אביב בין חצרות בתי הבאוהאוס" כך מתחילה האדריכלית מיכל יפתח רותם את סיפורה של דירת הגג בהרצליה אותה היא תכננה ועיצבה עבור ידיד נעורים ורעייתו שאחרי שנים של מגורים בקנדה החליטו לחזור. "קבענו פגישה". ממשיכה יפתח רותם בסיפורה  "בפגישה, קודם כל העלנו זיכרונות שנצרבו כחוויות ילדותנו בעיר הלבנה, בלובן קירותיה, נעימות חצרותיה, הקרבה לים ושפע האור שהיה תמיד סביבם. כשהגענו לשלב המעשי של הפגישה גילינו שזיכרונות אותם העלנו הם אלה שהכתיבו לנו את עקרונות מציאת ההדירה המתאימה ובהתאם לכך תכנונה ועיצובה. לבקשתם, הצטרפתי אליהם  בשלב חיפוש הדירה. כשדירת הגג בהרצליה נמצאה כמתאימה, אף אחד מאיתנו לא היה מודע לכך שגם העיצוב יושפע מחוויות העבר, רשמי השקיעות המדהימות ומהאווירה המיוחדת שרק מי שגדל בעיר הלבנה יכול להבין את קסמיה".

הדירה,  נרכשה "על הנייר". מכול הבחינות זה היה יתרון גדול. השינויים המבנים שהותאמו במדויק לצרכים וטעמם של בני הזוג,  בוצעו במהלך הבנייה ללא שינויים והריסות.  הידיד ורעייתו חזרו לקנדה. לבקשתם, מיכל, שעבודתה מולם נעשתה באון ליין, קיבלה על עצמה את האחריות ושליטה מוחלטת על תכנון ועיצוב הדירה, כולל בחירת חומרי הגמר בפרויקט שהיה קרוב ללבה, היא חשה כעושה לביתה ומשפחתה.

סלון ומטבח
2

לבן, שחור וירוק

בשנות ה-20 במאה הקודמת, כשמתכנן הערים סר פטריק גדס הסקוטי, קבע את עקרונות תכנונה של תל אביב, הוא לא תיאר לעצמו שלימים, בעת פריחת סגנון באוהאוס  היא תוכרז "העיר הלבנה", אתר מורשת עולמית. גם האדריכלית מיכל יפתח רותם, לא תיארה לעצמה שימי ילדותה ונעוריה, אותם בילתה בין בתיה הלבנים של העיר, הכבישים השחורים והצמחייה הירוקה שעלתה מהאדמה, יהוו עבורה מקור השראה סמוי.  כל אלה באים לידי ביטוי בעיצוב הדירה שלבעליה רקע נוסטלגי זהה.

3

כמו הגגות השטוחים 

בית קטן עם גג אדום וארובה, היה אולי חלומם של אלה שדמיינו לעצמם מגורים בכפר. בתל אביב החדשה, בהתאם למסורת הבנייה דאז, ברוב הבתים הגגות היו שטוחים. הבניינים, מתוכננים בקווים ישרים ומקבילים, וביניהם מפרידים מרחבים נוחים למעבר. כך בדיוק עוצב המטבח בדירה. אי גדול ומרווח במקביל לקיר ארונות גבוהים כשבמרכזו גומחה פרקטית לקפה המעצימה את תחושת המרחב.

תמונה לתוכן הכתבה (81)
10

אינטימיות בריבוע 

בצמוד למטבח, בקווים ובזוויות ישרות,  יפתח רותם עיצבה שולחן  לבן שנועד לארוחות אינטימיות של בני הזוג. בעת הצורך כשהם מארחים משפחה וחברים, השולחן הקומפקטי נפתח למלבן מוארך. אופציית הגדלת השולחן בהתאם לצורך, אפשר לה לשמור על אחד מהכללים שלה בתכנון ועיצוב, והוא מרחבים גדולים ומעברים נוחים, גם כשמדובר בדירות קטנות.

תמונה לתוכן הכתבה (82)

מתחת ומסביב לשולחן

מתוך כוונה תחילה שכל הריהוט בבית יהיה יפה במידה שווה לפונקציונלי,  כל עבודות הנגרות בבית, בוצעו בהזמנה מיוחדת. custom made . דוגמה לכך אפשר לראות בתכנון רגלי השולחן המעוצבות כשהן מרוחקות מהפינות ומאפשרות ישיבה נוחה גם לאלה היושבים בקצוות. המרחב הגדול סביב השולחן מאפשר תנועה קלה ונוחה גם במצב שהשולחן פתוח ובבית שוהים יותר אנשים מהמציאות היומיומית.

4

מרפסות (לא רק) בתל אביב

דיוויד ברוזה ששר על חילופי העונות במרפסות לתל אביב, לא התייחס אליהן כאלמנט אדריכלי שאפיין בזמנו את הווי החיים בעיר. מאז רבות מהמרפסות במבני העיר הישנים,  נסגרו וסופחו לשטח הדירה, אבל את מקומה של המרפסת אי אפשר לנתק ממארג החיים הישראלי בתל אביב או בהרצליה.  מרחב נהדר לבילוי שעות הפנאי,  פתוח לבריזה המגיעה מהים. מקום אידיאלי לגינה בקומה עליונה, שגם היא עוצבה על ידי מיכל יפתח רותם, מרפסת שמש מחממת עם מקומות מוצלים בזכות פרגולת בטון בנויה  ונוף עירוני החודר למרחבי הים.

 

 

1

אלגנטיות מרגיעה 

לא רחוק מבית ילדותה של מיכל יפתח רותם, הוקם בזמנו היכל התרבות. בין שוחרי המוזיקה שהגיעו לקונצרטים, בלטו לובשי החליפות השחורות וחולצות לבנות מעומלנות. האלגנטיות המאופקת שהקרינה רוגע ונעימות, הומרה על ידי מיכל  לעיצוב חדר שינה, אלגנטי, רגוע, שלו ומעורר השראה. כחלק מעיצוב החדר, כפי שהיה נהוג בעבר, כשבכל חדר שינה הייתה קומודה גדולה למצעים, מגבות, בגדים ושאר מיני חפצים. גם כאן לאורך כל הקיר היא עיצבה כוננית מודרנית, כתוספת לארון הבגדים וכמשטח להנחת פריטי נוי ואמנות.

5

רוחב שאינו מבוזבז 

היתרון הגדול של תכנון הדירה בשלב התוכניות, אפשר למיכל יפתח רותם, ליצור מסדרון רחב ידיים המקשר בין חדר השינה לחדר הרחצה. את רוחב המסדרון היא ניצלה לעיצוב ארונות משני צדדיו. וכך היא מתארת את עיצוב המסדרון: "בתכנונים ובעיצובים שלי, אני מאוד מקפידה על מרחבים גדולים ומעברים רחבים ונוחים לתנועה. לשמחתי, בפרויקט הזה הייתה לי אפשרות לבצע זאת מבלי לבזבז שטחים. יתרה מכך, בשל תכנון מוקדם, המסדרון הפך לפונקציונלי בזכות ארונות הבגדים שתוכננו במדויק לפי ממדי קירות המסדרון".

6

אורבניות צומחת מהטבע

המעמד לשני כיורים, שגם הוא עוצב במיוחד, גוון ומראה אורבני מודרני.  הידיות שנבחרו, שולבו בקו אופקי ואנכי. האופקיות שביניהן משמשות גם כמתלה למגבות ידיים. האווירה אינטימית והחמימה ששוררת בחדר הרחצה נובעת מהרקע. כלומר מרצפת הגרניט פורצלן במראה עץ טבעי המשמשת כריצוף לכל הבית. בחדר רחצה, אריחי הרצוף עולים על הקיר, מחפים ומסתירים את מנגנון  הדחת המים.

חדר רחצה
7

לסיום: דבריה של האדריכלית ומעצבת הפנים מיכל יפתח רותם:

" כאשר אני נשאלת מה היה מקור ההשראה שלי בפרויקט זה או אחר, בדרך כלל תשובתי היא: אישיותם ואופיים של הדיירים העתידיים. זאת בשל העובדה, שבמקצועי כאדריכלית ומעצבת פנים אני רואה בעבודתי סוג של שליחות, שכל מטרתה לתכנן, לבנות ולעצב ללקוחותיי את הבית שיהיה שלהם, ושלהם בלבד. במקרה הזה רק בדיעבד הסתבר לי, שמקור ההשראה לעיצוב הדירה בהרצליה, נבע מהעבר. לשמחתי, עוצמת יופייה של  "העיר הלבנה", הסביבה בה גדלתי, היוותה באופן לא מודע מכנה משותף עם בעל הדירה שגדל באותה והתחבר עם יתר בני משפחתו.  השפה המשותפת שנוצרה בינינו הפכה לקונספט העיצובי של הדירה. זה מתבטא בשפת עיצוב נקייה ולבנה. הן בפנים הדירה והן במרפסת הגג היפיפייה. הדירה אומנם בהרצליה, אבל השקיעות הסגולות שנצפות מגג הדירה, זהות לשקיעות בחוף תל אביב. הפרויקט כולו היה באמת הנאה צרופה והתוצאה לשמחתי מדברת בעד עצמה".

 

סלון ומטבח
2
9

קרדיטים לספקים: