מבצע סבתא: שיפוץ לגיל השלישי

גם אם בני שישים פלוס עדיין מרגישים צעירים חסרי מנוח והפנסיה עוד רחוקה, מגיע הגיל שכדאי להתחיל שיפוץ מושכל התואם לגיל הפנסיה. אספנו עבורכם כל מה שצריך לדעת לשיפוץ העתידי שיעניק לכם בית נוח ומפנק כי מגיע לכם כל הטוב הזה

כשהקן מתרוקן ובני זוג מתכננים לשפץ את ביתם או לעבור לבית חדש, משתנות גם הדרישות התכנוניות. מאחר שאף אחד לא הולך ונהיה צעיר יותר, עולה הצורך להתאים את הבית לעתיד, כמובן בהתאם לסגנון החיים, הבריאות והתקציב. תכנון בית שרואה את עתיד דייריו יתחשב בנוחות ובבטיחות שלרוב איננה נשקלת בשלב מוקדם יותר בחיים. "כשבני 60 פלוס נכנסים לתהליך של שיפוץ, מומלץ להיערך בהתאם בכל הבית", אומרת מעצבת הפנים איריס דיניץ, המתמחה בין השאר בעיצוב לגיל השלישי. "אבל הכי חשוב לתת לדיירים להבין שמגיע להם לפרגן לעצמם בית נוח ומפנק ושמגיע להם כל הטוב הזה".

 

חלל בית משופץ עיצוב: איריס דיניץ. צילום: אביב קורט

 

באזור המרכזי בבית –  הסלון, המטבח ופינת האוכל – ניתן דגש על אירוח קל ונוח. מומלץ לתכנן אזור צפייה בטלוויזיה עם שתי כורסאות ריקליינר נפרדות, בעלות משענות הניתנות להטיה. בסלון יש להקפיד על מספיק מקומות ישיבה לאירוח, ובשולחן פינת האוכל פתיחה נוחה לתפעול או אפילו שולחן ארוך מהרגיל שיישאר במצב פתוח. "במטבח אני מקפידה לתכנן אחסון מספיק, כשהכלים החשובים לא יהיו נמוכים מדי, משטחי עבודה נרחבים ושטף של אור שיאיר אותם".

 

גם המעצבת גלית דיין רביב נותנת דגש למרחב גדול לאירוח ומקפידה שהריהוט יהיה פונקציונלי ויאפשר פתיחה והגדלה בשעת הצורך. "כדי להקל על התחזוקה השוטפת ולמנוע היתקלות בשטיחים, שכל כך מוסיפים לאווירה, אני נוהגת להטמיע 'שטיחים', שהם למעשה סוג אחר של אריחים, בתוך הריצוף". כמו כן, ממליצה דיין רביב על הגברת התאורה ב-30 אחוז ושימוש בכיריים אינדוקציה בטוחים לשימוש, אשר מאפשרים שקט נפשי במקרה של דליפת גז או שכחה של סיר על הגז.

 

טלוויזיה בקיר ריצוף שטיח. עיצוב: גלית דיין רביב. צילום: שי אבגין

 

עבור ההורים בדירה קיימת נטייה לאחד שני חדרים או חדר וחצי לחלל אחד מרווח עם מעברים נוחים ולשלב ארונות שיספיקו לאחסון כל הצרכים בצורה נגישה ונוחה. "מתוך מחשבה לעתיד, הפתחים מתרחבים ל-90 ס"מ לפחות, האסלות גבוהות ובמקלחון אנו בוחרים דלתות הנפתחות לכל הכיוונים", מוסיפה דיניץ. "רצוי גם להוסיף מדרגת ישיבה נוחה, הבנויה בתוך המקלחון, וכמובן להקפיד על ריצוף נגד החלקה במקומות הרצויים". דיין רביב מדגישה כי חשוב להגביה את כל המושבים בבית, גם בחדר השירותים וגם בריהוט, מאחר שבגיל מבוגר מתקשים יותר בישיבה ובקימה, ולכן רצוי לא לבחור מושבי ספות שקועים או רכים מדי.

 

חדר שינה משופץ נגישות לאחסון נוח. עיצוב: איריס דיניץ. צילום: ליאור שניידר

 

חדר רחצה מודרני שירותים מוגבהים מעט. עיצוב: גלית דיין רביב. צילום: שי אבגין

 

כדי לשמר עיסוקים או תחביבים רצוי לשלב חדר משרד עם פינת מחשב וספרייה ואף פינת קריאה או האזנה למוזיקה, בהתאם לדיירים.

 

כורסא חומה מעור עיצוב: איריס דיניץ. צילום: ליאור שניידר

 

ולבסוף, בגיל השלישי נכדים הם לרוב חלק בלתי נפרד מהחיים, ומגיעים להתארח. יש  להתחשב בנוכחותם כשמארחים אותם לאכול וגם כשמתכננים את אזורי השינה. ניתן להקדיש להם חדר מרווח עם מיטה וטלוויזיה ואף מקום לתרגול ספורט. בעתיד הרחוק, אם יהיה בכך צורך, יוכל החדר לשמש למטפל.

 

מטבח פינתי מקומות ישיבה למבוגרים ולנכדים. עיצוב: הלה גל ואנה וייל, סטודיו מטקה. צילום: גדעון לוין

 

 


 

מרכזית
8 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מצ'עמם

שידת עץ בחדר השינה
מאוד יפה. אפשר לדעת איפה נקנתה?

מי בגיל השלישי יושב על כסאות מוגבהים ללא משענת?

עיצוב של איריס דיניץ.
עיצוב מרשים פרקטי בטוב טעם ומאוד מרשים חשיבה רחבה ומעיד שחשבת על כל פרט כל הכבוד לך

שני מטבחים שונים

חח.. יש להם 2 מטבחים שונים בבית?

שימו לב שלא מדובר בדירה אחת
זו כתבה כללית ולא על דירה אחת, לכן ישנן מספר פינות ישיבה ומטבחים.

שימו לב שלא מדובר בדירה אחת
זו כתבה כללית ולא על דירה אחת, לכן ישנן מספר פינות ישיבה ומטבחים.

בודק...