להתחיל ברגל ימין: היום שאחרי סיום לימודי העיצוב

סיימתם לימודי עיצוב, ועכשיו מה? מאיפה מתחילים, האם הופכים לשכירים או לעצמאים ומה הדרך הנכונה לעלות על מפת העיצוב? ראשי מחלקות לעיצוב במוסדות הלימוד בארץ עונים על כל השאלות שמעסיקות את הבוגרים הטריים

סטודנטים במקצועות העיצוב שמסיימים את לימודיהם נתקלים לא אחת במציאות מורכבת, שבה הם נדרשים להתקבל לעבודה על סמך תיק עבודות שיצרו במהלך תקופת הלימודים ועל סמך פרויקט הגמר. יצאנו לבדוק מול אנשי האקדמיה המובילים בתחום מה היא הדרך הטובה ביותר עבורם להשתלב בתעשייה, ואיך להפוך את החלום למציאות.

 

יואב זיו, ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי, שנקר


 

מה הסטודנטים צריכים לעשות על מנת להשתלב בתעשייה?

"ישנן אינספור דרכים – למשל לעבוד כמתלמד במשרד עיצוב, להשתלב בחברה יצרנית כמעצב, להפוך ליזם תעשייתי, להפוך ל- MAKER – יצרן זעיר ועוד. בכל אלה ישתמש הבוגר שלנו בכישורים ובכלים שנרכשו במהלך לימודיו".

 

האם נכון לפתוח עסק/סטודיו או להתמחות במשרד?

"התשובה השמרנית היא להשתלב כמתמחה במשרד ותיק ולרכוש ניסיון. עם זאת, הדבר תלוי גם באישיות הבוגר, בתחום עיסוקו ובסוג השירות אותו יציע ללקוחותיו".

 

מהי הדרך הנכונה לשווק את עצמם?

"כל מקרה לגופו".

 

איך בונים תיק עבודות לפני שהתחילו לעבוד?

"הסטודנטים עוברים קורס 'פורטפוליו דיגיטלי', המכשיר אותם להתבונן, לאצור את עבודותיהם ולהציגם על פלטפורמה דיגיטלית באופן הטוב יותר. למעשה, לכל בוגרינו תיק עבודות החל מהשנה השלישית".

 

 איך פרויקט גמר יכול לעזור להם בתהליך?

"פרויקט הגמר מהווה הזדמנות עבורם להתבונן פנימה, לבחון את זהותם ואת המקום בו נמצאת תשוקתם, ובכך להתחיל לפסוע על השביל שיוביל אותם למימוש חלומם".

 

שנקרעיצוב: זאדה אביאור ואליעד מיכלי, שנקר. צילום: נמרוד סונדרס

 

 

 


מה הסטודנטים צריכים לעשות על מנת להשתלב בתעשייה?

"הכי חשוב להבין ששלב הלימודים הפורמליים אולי הסתיים, אבל הם לחלוטין לא סיימו את פרק הלימודים. עם התובנה הזו ביד (בתוספת תיק עבודות מוצלח והרבה נחישות) יהיה להם קל לאמץ גישה צנועה שתפתח להם יותר דלתות והזדמנויות. המטרה הראשונית והחשובה ביותר של הבוגרים צריכה להיות צבירה של ניסיון מעשי. לאחר מכן, עם ניסיון ותיק עבודות אמיתי, ולא רק סטודנטיאלי, ייפתחו בפניהם יותר דלתות ויהיה מקום ליותר בחירה ולחיפוש אחרי תחום העיצוב הספציפי שמעניין ומתגמל אותם".

 

האם נכון לפתוח עסק/סטודיו או להתמחות במשרד?

"חשוב לנסות לרכוש ניסיון בסטודיו פעיל או בתעשייה לפני שפותחים סטודיו עצמאי. כמות הידע שנצבור בעבודה משותפת עם מעצבים נוספים ומנוסים תהיה גדולה לאין ערוך ממה שנצבור לאורך זמן רב בהתנסות אישית בלבד. אם אין ברירה, צריך לקפוץ למים הקרים לבד".

 

מהי הדרך הנכונה לשווק את עצמם?

"להשתתף בתחרויות עיצוב, לקדם פרויקטים דרך פלטפורמות למימון המונים כמו קיקסטארטר, לפרסם פרויקטים בבלוגים ובאתרי עיצוב מובילים, להשתתף בתערוכות מקומיות ובינלאומיות ועוד.  הכי חשוב הוא להבין שצריך להשקיע בזה הרבה מרץ ואנרגיה, וזו עבודה בפני עצמה".

 

איך בונים תיק עבודות לפני שהתחילו לעבוד?

"תיק העבודות צריך להכיל פרויקטים נבחרים מתקופת הלימודים, כולל כמובן פרויקט הגמר. רצוי להכניס גם פרויקטים נוספים חיצוניים שנעשו במקביל ללימודים. חשוב להבליט מיומנויות שבהם הבוגר טוב במיוחד, גם אם לא מדובר במוצר מוגמר. אלו יכולות להיות מיומנויות דיגום, פרזנטציה, מיומנויות גרפיות ועוד".

 

איך פרויקט גמר יכול לעזור להם בתהליך?

"פרויקט הגמר מהווה את גולת הכותרת של תהליך ההכשרה. הנושא נבחר בדרך כלל על ידי הסטודנט, ולכן משקף  את תחומי העניין שלו, את תפיסת עולמו כמעצב וגם אותו כאדם. הפרויקט מאפשר להכיר את מגוון יכולותיו של הבוגר, מחשיבה יצירתית ופיתוח קונספטואלי דרך יכולות פרזנטציה והבנה טכנית. חשיבותו גדולה בעיקר לסטודנט, כיוון שהתהליך הוא מסע היכרות של הסטודנט את עצמו, יכולותיו והעדפותיו".

 

 הדמיה לחזית של הביתחזית שכונת הלומי קרב. עיצוב והדמייה: יאיר שטיין, מכון אבני

ניצן בר קינן – אדריכלית ומעצבת פנים, ראש החוג לעיצוב פנים, מכון אבני לאמנות ועיצוב


 

מה הסטודנטים צריכים לעשות על מנת להשתלב בתעשייה?

"סטודנט בוגר בעיצוב פנים, שמסיים אצלנו ארבע שנות לימוד, יכול להשתלב בשוק העבודה על ידי התמחות במשרד אדריכלים או מעצבי פנים, עבודה כמעצב באחת מהחברות המסחריות או יציאה לדרך עצמאית לבד או כחלק משותפות. ההמלצה היא להתחיל בסטאז' במשרדי אדריכלים/מעצבים. משרדים זקוקים למעצבים רב גוניים שמשלבים יצירתיות, חשיבה חדשנית מקורית, יכולת גרפית, יכולת טכנולוגית, ידע גבוה בתוכנות מחשב, יכולת עבודה בצוות ויכולת עבודה וחשיבה עצמאית. מתחילים לחפש אצל המנחים או חברים של חברים, שהם המעגל הקרוב, ואחר כך עוברים למודעות דרושים ולהגשת מועמדות במשרדים שנחשפים לעבודתם. התמחות במשרד מאפשרת הזדמנות ללמוד שיטות עבודה, עבודת צוות, לקבל הנחיה ממעצבים ותיקים וכך לבנות את הידע המעשי והביטחון העצמי. ניסיון מעשי נותן קפיצת מדרגה משמעותית בתהליך הבנייה כמעצבים.

 

"אפשרות נוספת היא עבודה כמעצב באחת מהחברות המסחריות, המאפשרת התמחות ספציפית מאחד מנושאי הפנים: גבס, תאורה, ריהוט, חומרי גמר ועוד. מעצבים אלה נהנים יותר מתקשורת ישירה עם לקוחות, שיווק, מכירה ועבודה דינמית.

 

"אפשרות שלישית היא פתיחת משרד עצמאי. זוהי בחירה  מורכבת, כיוון שבנוסף על העבודה עצמה יש להתמחות בשיווק, תמחור, פרסום, ביטוחים, ניהול כספי, חוזים ועוד. הלמידה נעשית תוך תנועה איטית והמלצתי היא לעבוד בצוותים, כשכל אחד מביא התמחות אחרת לשותפות".

 

מהי הדרך הנכונה לשווק את עצמם?

"קיימים מספר רב של ערוצים לשיווק עצמי: אתרי אינטרנט, רשתות חברתיות, פרסומים יזומים, תחרויות בינלאומיות. כמעצבי פנים אתם שייכים לקבוצה ייחודית של אנשים שבחרו להתמחות בדינמיות האנושית ובדיאלוג המתחדש באינטנסיביות בין חלל לאדם המתפקד בו".

 

איך בונים תיק עבודות לפני שהתחילו לעבוד?

"יש סטודנטים ששוחים בקלות בתוכנות מחשב, יש סטודנטים שחזקים בפיתוח רעיונות חדשניים וחשיבה מחוץ לקופסה, יש סטודנטים שמרגישים בבית כשצריך להביא פתרונות טכנולוגיים לעיצוב חדיש. אני ממליצה לכל סטודנט להביא למרכז הבמה את היכולת הגבוהה ביותר שלו, וכמובן את התחום שמרגש אותו, וכך גם לערוך את תיק העבודות שלו".

 

איך פרויקט גמר יכול לעזור להם בתהליך?

"הפרויקט מסכם את היכולות של הסטודנט בכמה היבטים: חשיבה, מחקר רעיון, מקוריות, עיצוב,  שרטוט, מחשב, טכנולוגיה וגרפיקה. ההדגשים בפרויקט הגמר הם גם הצדדים שבהם הסטודנט מרגיש הכי חזק ויצירתי, ושם כוחו כמעצב. כל בוגר צריך לשאול את עצמו מה הערך אותו הוא מביא ללקוח או למשרד אדריכלים/מעצבים, ולשווק את עצמו דרך הערך הזה".

 

הדמיה של מסעדהעיצוב, אדריכלות והדמייה: דניאלה עציוני, מכון אבני

 

 

פרופ' דודי ראב"ד, ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי, HIT המכון הטכנולוגי חולון


 

מה הסטודנטים צריכים לעשות על מנת להשתלב בתעשייה?

"השתלבות מחייבת רצון ונכונות להשתלב והבנה של חוקי המשחק – 4 שנות הלימודים הם רק תחילת הלימודים, השכר ההתחלתי לא משהו, ועוד. עיקר ההכשרה להשתלבות בתעשייה הוא באחריות המערכת האקדמית. המחלקה לעיצוב תעשייתי רואה בתעשייה שותף טבעי והכרחי איתו, וכל בוגר מקיים לפחות 2 שיתופי פעולה עם התעשייה במסגרת הלימודים. תוכנית הלימודים משולבת בעשרות ביקורים במפעלי תעשייה וב-3 מתוך 8 הסמסטרים של התואר יש לימודי טכנולוגיה וחומרים. השורה התחתונה היא מעורבות קבועה ומתמשכת".

 

האם נכון לפתוח עסק/סטודיו או להתמחות במשרד?

"אין נכון ולא נכון בבחירת הדרך המקצועית. יש מתאים יותר ומתאים פחות. הסוגיה של עצמאות עסקית מול מתן שירותי עיצוב היא כל כך מורכבת ותלוית נסיבות שכמעט לא אחראי לעסוק בה. דוגמאות להצלחה או כישלון בשני הנתיבים קיימות למכביר".

 

מהי הדרך הנכונה לשווק את עצמם?

"שיווק עצמי הוא כנראה מכלול הפעולות שמישהו מבצע במטרה לשווק את עצמו, שירות שהוא מספק או מוצר שלו. בוגר מוכר בדרך כלל פוטנציאל ואת הישגיו בלימודים. השאר תלוי בצד השני שצריך להחליט על השקעה במימוש הפוטנציאל. פרויקטים שנעשו עם תעשייה מאפשרים תקשורת בשפה שמובנת למעסיק או למשקיע פוטנציאלי".

 

איך בונים תיק עבודות לפני שהתחילו לעבוד?

"תיק עבודות אינו מטרה, אלא אמצעי. כל בוגר אמור להתאים את תיק העבודות שלו לחוזקות היחסיות של עבודותיו. בוגר שישכיל למצוא את התחומים בהם הוא טוב מאחרים, יימצא בעמדת קדימות על מי שלא השכיל לבדל את עצמו".

 

איך פרויקט גמר יכול לעזור להם בתהליך?

"פרויקט הגמר הוא ברוב המקרים פרויקט נוסף בשרשרת, רק ארוך ופרטני יותר. החופש לבחור בכל נושא יוצר הזדמנות, שחלק מצליחים למקסם אותה וחלק הרבה פחות. הציפייה לראות בו ביטוי לסך היכולות המקצועיות של הבוגר מאפשרת לו להיות כרטיס אישי רב השפעה".

 

HIT מכון טכנולגי חולוןעיצוב: נטע אשרי, HIT המכון הטכנולוגי חולון. צילום: מאיר קרמר

 

 

ד"ר אדר' שושי בר-אלי, ראש המסלול לעיצוב פנים, המכללה למנהל


 

מה הסטודנטים צריכים לעשות על מנת להשתלב בתעשייה?

"אנחנו מפתחים סטודנטים אקטיביים ויזמים, ובעלי מודעות גבוהה ליכולות של עצמם והמשמעות שלהם בתעשייה. במסגרת קליניקת המעצבים (משרד פנים בית ספרי שעוסק בשיתופי פעולה מסוגים שונים) הסטודנטים יכולים להיות חלק מצוותי תכנון העוסקים בפרויקטים אמיתיים, שנותנים להם ניסיון והבנה של התחומים המקצועיים שיהוו את סביבת העבודה העתידית שלהם.

 

"בנוסף, מקבלים הסטודנטים סל כלים מקצועי המכין אותם לעבודה בעולם האמיתי – קורס בשיווק, קורס בהקמת עסק עצמאי, קורס בניהול קריירה, סדנת סימולציה של משרד ועבודה על פרויקט עם קליינט אמיתי, הכנת תיק עבודות, ראיון אישי ועוד. במכללה יש מרכז להשמה, שמחבר בין סטודנטים לעבודה במשרדים במסגרת הלימודים כסטאז' ולאחר מכן כבעלי מקצוע בוגרים".

 

האם נכון לפתוח עסק/סטודיו או להתמחות במשרד?

"ההחלטה תלויה באופיו, יכולתו ושאיפותיו של הסטודנט. לימודי העיצוב היום מותאמים אישית לסוגים שונים של מעצבים, ותפקידנו לאפשר מגוון של אפשרויות קריירה. מעצבים נמצאים היום בשדה רחב של עשייה גם בתחומים שבאופן מסורתי לא היו מעסיקים אנשי עיצוב כגון עמותות, עיריות, בתי ספר, חברות הייטק, חברות מוצרים ועוד. התעשייה הבינה שחשיבה עיצובית יכולה לתרום בפתרון יצירתי של בעיות מורכבות שונות. בנוסף, תפקידו של בית הספר לחנך את הסטודנט להסתגלות וגמישות, המאפשרת בחינה בשטח של עבודה שונות".

 

מהי הדרך הנכונה לשווק את עצמם?

"שיווק, מיתוג, ,networking יזמות, ניהול, עיצוב אתרים ושליטה במדיה החברתית ועוד הן מיומנויות נדרשות לצורך שיווק עצמי. את המיומנויות האלה מפתח הסטודנט במהלך ארבע שנות לימודיו".

 

איך בונים תיק עבודות לפני שהתחילו לעבוד?

"במהלך הלימודים הסטודנט צובר מגוון רב של פרויקטים בתחומי עיצוב שונים. בתיק עבודות הסטודנט מציג את הפרויקט המובחרים שמציגים את החוזקות שלו".

 

איך פרויקט גמר יכול לעזור להם בתהליך?

"אנו רואים את פרויקט הגמר כפרויקט המזניק את הסטודנט לחיים האמיתיים. פרויקטי הגמר בבית הספר לעיצוב וחדשנות מתמקדים בבעיות קונקרטיות, שהופכות את העיצוב למחולל שינוי אמיתי בעולם ובחיי אנשים".

 

המכללה למנהלעיצוב והדמייה: נועה עבודי, המכללה למנהל

 
מרכזית
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...