פתיחת מחברות: יוני מונג'ק חושף את מחברת הסקיצות

מה סוחב אדריכל הצמרת בתיק שלו לכל מקום, מה הוא עושה עם עלי שלכת ומאיפה מגיעים רעיונות: יוני מונג'ק פותח מחברת לבדיקה

בתים פרטיים, דירות יוקרה, מלונות בוטיק – כל אלה ועוד מתחילים את הדרך בסטודיו של אדריכל יונתן (יוני) מונג'ק שברמת השרון. את הסטודיו שלום הקים מונג'ק, בוגר המחלקה לאדריכלות בבצלאל, אי שם בשנת 1989 יחד עם זוגתו לחיים ולמקצוע – אירית, בוגרת המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל. אחת מלקוחותיו הגדירה אותו פעם כ"אדריכל קליני" – אדריכל שבתהליך העבודה הופך להיות חבר, בן בית, ולעיתים פסיכולוג של לקוחותיו, הכל כדי להבין לעומק את הסיפור שמאחורי המשפחה שאת ביתה הוא עומד לתכנן.
הסיפור הזה בדיוק מתחיל בספר הסקיצות שלו. קבלו הצצה:
מונג'ק 
בני הזוג מונג'ק
איפה אתה אוהב לתעד את השרטוטים והרעיונות שלך?
"יש לי ספר סקיצות שנמצא איתי כל הזמן. אין מצב בו אני נמצא מחוץ למשרד וספר הסקיצות לא איתי, כולל כמות אדירה של צבעי עיפרון, עטים, עפרונות ומחקים. יחד עם ספר הסקיצות שלי, יש איתי גם את האייפד שלי, שבו יש לי תוכנה שנקראת 53, ומאפשרת לי לעשות סקיצות ידניות ולשלוח אותן ישר במייל לקבלנים או יצרנים לביצוע פרטי בניין".
בוא נפתח רגע את המחברת שלך. מה נמצא בה כרגע?
"ספר הסקיצות משקף את כל חיי האישיים והמקצועיים. יש בו ציורים, סיפורים, איורים, שירים, טונות של פרטי בניין, ריהוט, נגרות, נפחות וכדומה. אפשר למצוא בו הכל, החל מגינות ובתים ועד גופי תאורה ואפילו אפשר למצוא לפעמים עלי שלכת מודבקים – כאלה שהשתמשנו בהם כדי לבחור צבעים לאחד הבתים שלנו".
מתוך המחברת של מונג'ק
מתוך המחברת של מונג'ק
מה בעיניך נחשב לחלק הכי קשה בהתחלה של פרויקט?
"אין דבר כזה!".
והחלק הכי כיפי בכל מהלך התכנון של פרויקט?
"בהכללה, זה תהליך שאי אפשר לחלק אותו. פרויקט טוב הוא פרויקט שמוצא את עצמו מעצמו, ודבר יוצא מדבר ודבר מתחבר לדבר אחר או קודם, ודברים חדשים נוצרים בגלל דיאלוגים. אותם דיאלוגים קורים ללא הפסקה וכדי שהבית או הפרויקט יצא מושלם ויוציא מעצמו את המקסימום, מוכרחים לעשות את העבודה או היצירה ללא הפסקה. הרגע שבו אני הכי מאושר הוא זה שבו אני מזהה שהקליינטים מתחברים לרעיון ויוצרים יחד איתי את הבית".
איך נולד אצלך רעיון לפרויקט?
"רעיון לפרויקט מגיע ממקומות שונים כל הזמן. רוב האדריכלים מחפשים צורה, קומפוזיציה, סטייל. אני, להבדיל מרובם, מחפש סיפור ולכן אין סטייל קבוע ולא פרטי בניין קבועים אצלי והבתים שאני מתכנן משתנים כל הזמן".
סקיצה לבית בגליל
סקיצה לבית בגליל
סקיצה לבית קטן לזוג צעיר בצפון
סקיצה לבית קטן לזוג צעיר בצפון
סקיצה ששורטטה תוך נסיעה קשה בג'יפ ומתארת חלום על כנסיה שקירותיה הם ג'ונגל
סקיצה ששורטטה תוך נסיעה קשה בג'יפ ומתארת חלום על כנסיה שקירותיה הם ג'ונגל
רעיון מעולה או סקיצה מעולה שגנזת – יש דבר כזה?
"אני לא מאמין במונח 'לגנוז סקיצה'. סקיצה כשמה כן היא – בסך הכל חלק מחיפוש של הדבר השלם. סקיצות הן כמו שלבים בסולם – בכל פעם הן משתנות ומתפתחות, או נעלמות. דברים רבים שתכננתי בעבר נשארים אצלי בספר הסקיצות, וככה יש לי כמה וכמה ספרים לאורך השנים, שבעצם מהווים כמו ספרי זיכרונות של פעם, מעין 'יומן מסע' לאורך הדרך".
ספר על פרויקט מיוחד אחד שעשית, ואיך הוא התחיל כסקיצה.
"בין הפרויקטים הגדולים והרחבים, יש לי גם פרויקטים של זוגות צעירים ובתים קטנים וצנועים. יש לי סקיצה של בית מטריף בגודל 130 מטרים בסך הכל ומתוך הצילום של הבית הגמור אפשר לראות שהוא יצא ממש ממש זהה לחלומות שבסקיצה".
סקיצה
הסקיצה
בית בגליל
והביצוע
איורים שונים של מונג'ק
איורים שונים של מונג'ק מתוך המחברת: מימין – רעיון שלו לאיור כריכת הספר "רומן רוסי" של מאיר שלו, משמאל – איור של רעייתו – בבוקר עם חולצה מנוקדת ובערב בפסים
ושאלת מיליון הדולר – מחברת, טאבלט או מחשב? 
"כל הסקיצות שלי הן ידניות. אני נגד סקיצות על מחשב. מבחינתי זו לא אדריכלות. מחשב צריך לבוא בשלב מתקדם, כדי לעזור לתרגם את החלומות ולהקל על מימושם. לכן בבוקר מוקדם, אחרי שאני קם ב-3 לפנות בוקר, אני עובד על ניירות סקיצות. מחוץ למשרד או בגינה אני עובד על האייפד שלי או בספר הסקיצות שאיתי".
553
403
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...