איך מרכיבים את הפאזל: העמדה נכונה של רהיטים בבית

כל מה שצריך לדעת כדי להעמיד נכון רהיטים: כמה מקום להשאיר לצורך מעבר, היכן ואיך בכלל למקם את הספה, שולחן האוכל או המיטה, ומה קשורה לכל זה הנדסת האנוש

תכנון של חלל נסמך על גדלים מוסכמים של רהיטים והנדסת אנוש בסיסית, כמו גוף האדם והמעברים שהוא זקוק להם, מרחב לסיבובים ואפילו קימה משולחן פינת האוכל, שיש בצידה דחיפה קלה של הכיסא לאחור. זו הסיבה שכאשר מרהטים בית מא' עד ת' צריך להתייחס להעמדה נכונה של הרהיטים במקום יחד עם מרווחים ביניהם לבין קירות או רהיטים אחרים. איך עושים את זה?

 

חשיבות למעברים


"כשמחליטים למקם מיטה, שולחן, ספה ועוד, ההמלצה היא לשמור על מעבר מינימום של 60 ס"מ בין המיטה לקיר או לארון בחדר שינה, 110 ס"מ בין קירות המסדרון, 60-50 ס"מ בין ספה או כורסה לשולחן סלוני, ו-80 ס"מ משולחן פינת אוכל לקיר או רהיט", אומרת מעצבת הפנים הדר פרי. לדבריה, נעדיף לבחור שולחן קטן יותר על מנת לשמור על המרחקים הללו, מאשר לוותר על מרחק. אפשר כמובן להצמיד שולחן לקיר אם לא עושים בו שימוש יומיומי, ולהזיז אותו למרכז החלל בעת הצורך.

פינת אוכל עגולה80 ס"מ מהקיר, שמרת הזורע. הדמיה: קרן מאיר

חלל מאורך, מרובע או זוויתי


כשהחדר מלבני, ההמלצה היא "לרבע" אותו ולהציב את הרהיטים נגד הכיוון הצר, כלומר לא על הקיר הארוך שמדגיש את האורך, אלא על הקיר הקצר יותר. העמדה כזו, מדגישה הדר, תאזן בין החלקים. נקודה נוספת שיש להביא בחשבון בחלל מוארך היא ליישם פרקט לרוחב החלל ולא לאורך, כדי לא להבליט את מבנה החדר ולתת תחושה של מרחב. על חלל מרובע אפשר לשמור אם בוחרים לו רהיטים ריבועיים, או "לשבור" על ידי שולחנות או כורסאות עגולים – "הכול תלוי בתחושות שרוצים להשיג בחלל", מסבירה הדר.

חדר זוויתי שיש בו אלכסונים ניתן ליישר על ידי הצבת ריהוט ויחידות אחסון שיסתירו את הזוויות בנגרות ייחודית או אלמנטים גבוהים, וכך "ליישר" אותן באמצעות קווים ישרים. נגרות יכולה להתווסף גם לקיר קצר מדי, כשרוצים להאריך אותו לטובת מחיצות, טלוויזיה, ספרייה ועוד.

ספריה מעוצבתמדפים מאריכים את הקיר. עיצוב: יפרח בן צבי. צילום: שי אפגין

רהיטים לסלון


יש חשיבות לייעוד הסלון, אומר מעצב הרהיטים יפרח בן צבי, ולאפיין אותו לפני שמציבים בו רהיטים: אם הוא מיועד לאירוח נטו, להתכנסות יומיומית של בני המשפחה מול הטלוויזיה או לשניהם גם יחד. "אם הסלון פונקציונלי ודומיננטי לצורכי אירוח וצפייה בטלוויזיה, הספה היא מרכז העניינים ולכן תהיה גדולה יחסית, כ-2.5 מטר לפחות", מסביר בן צבי. "היא תהיה העוגן, שסביבו יותאמו חלקי הריהוט הנוספים. אם צריך עוד פונקציות ישיבה, נציב שזלונג בצד הרחוק מהכניסה, בדרך כלל צמוד לקיר חוץ, עם אפשרות להשתרעות, והדופן השלישית תקבל מוצרים יותר מעוצבים. הדופן הרביעית מיועדת לרוב למזנון טלוויזיה".

כשהסלון מיועד לאירוח בלבד, כדאי לבחור לו שתי ספות עיקריות ולהעמידן זו מול זו כדי לייצר שיח ישיר ואיכותי בין היושבים. במקרה של ריבוי אנשים, אפשר להוסיף עוד שתי כורסאות. בן צבי מדגיש כי בניגוד למה שרווח, לא כדאי להוסיף הרבה שטיחים, משום שכל שטיח מקטין את החלל. "הצעתי היא למקם שטיח אחד גדול, שיאגד את כל הרהיטים במרחב הישיבה, ולא ליצור איים בין השטיח לכורסאות". ואם הסלון מיועד לרביצה בלבד, אפשר לבחור עומק ספה מעבר לסטנדרט של 90 ס"מ, וליהנות מעומק של כ-110 ס"מ. "כך אפשר להשתרע ולצפות בטלוויזיה ולדעת שלא יהיה נוח לארח עליה", מדגיש בן צבי.

פינת רביצהפינת רביצה או סלון אירוח. עיצוב: סיגל ליטבק. צילום: נדב פקט

שולחן לפינת אוכל 


בבואנו לבחור את פינת האוכל צריך להביא בחשבון שני מצבים: כמות הסועדים בשגרת היום וכמותם בשעת אירוח. "צריך לשאול את עצמכם האם השולחן משמש לפעילות יומיומית בבית, או שהוא מוצר נלווה לדלפק שיש במטבח", אומר בן צבי. "בהנחה שלא משתמשים בשולחן מדי יום אלא רק לאירוח ובסופי שבוע, אפשר להרחיק אותו מצירי התנועה שלנו במרחב, כדי שלא יפריע, ובכך לפנות את המרחב לדברים אחרים שאנחנו עושים בשגרה".

אם בחרתם שולחן אוכל מלבני, יש לתת לו מרחב, לא להצמיד אותו לקיר ולאפשר בינו לבין הקיר מינימום 80 ס"מ כדי לאפשר למי שמתיישב להזיז אותו לאחור ולהתיישב בנוחות. בן צבי מציע להעמיד אותו כך שצידו פונה לחלל המרכזי, כדי לאפשר מבט אל חלקו המעוצב. בנוסף, את הכיסאות יש למקם אך ורק לאורכו של השולחן המלבני (החלקים הארוכים) ולא לרוחבו (צידי השולחן הקצרים).

פינת אוכל לא מוצמדת לקירפינת אוכל לא מוצמדת לקיר. עיצוב: סקאלה תכנון ועיצוב פנים. צילום: ליאור שניידר

מיטה בחדר שינה


גם את המיטה הזוגית בחדר השינה רצוי לא למקם צמוד לקיר ולהותיר מקום לשידות משני צידי המיטה. "מדובר במקום מאוד שימושי, שאפשר להניח בו ספר, קרם פנים, משקפיים ועוד", אומרת מעצבת הפנים דורית וינברן. "חשוב לא לתלות מעל המיטה מנורת או נברשת, כי היא עלולה לסנוור, אבל כן הייתי ממליצה למקם מאוורר משום שלא תמיד נעים לישון עם מזגן".

חדר שינה מעוצבמנורות לא מעל המיטה. עיצוב: פרי הדר. צילום: רגב כלף 

באשר למקומה של המיטה במרחב, ממליצה וינברן לא למקם אותה מול כניסת האמבטיה או השירותים וגם לא ממש מול דלת הכניסה, אבל כן לאפשר נקודת הסתכלות אל הכניסה, כדי לא להיות מופתעים ולהיות בשליטה על מי שנכנס. "במידה שניתן, כדאי להפנות את המיטה לנוף, כך שבעת שכיבה נוכל ליהנות ממנו, מהשמיים, מהאורבניות וכו'". והיכן תמוקם הטלוויזיה, אם היא כבר נכנסת לחדר השינה? "כשאין קיר מול המיטה, הטלוויזיה יכולה להתמקם על עמוד-מוט כשכל התקשורת עוברת דרכו".

חדר שינה מעוצבנקודת הסתכלות אל הכניסה, סוויס סיסטם. עיצוב: שרונה גרינברג. צילום: גלעד רדט

מרכזית
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...