מציאות מדומה: עד כמה הדמיות של בתים קרובות לתוצאה הסופית?

הדמיות אדריכליות הן כלי חובה בתכנון פרויקט, אבל עד כמה אפשר לסמוך על המחשב ועל הפנטזיה שהוא יוצר עבורנו? יצאנו למצוא את ההבדלים

גם אם "יש לכם את זה" ואתם יכולים לדמיין את החלל שבו אתם עומדים, כשהוא נראה אחרת לגמרי עם צבעים שונים, קירות פתוחים או סגורים ושילובים חדשים, אין כמו לראות את הדבר האמיתי. אבל עד שהתוצאה תהיה מוכנה, צריך להסתפק בדבר הכמעט אמיתי, ולהיעזר בתוכנות תלת ממד או בהדמיות.

 

אבל עד כמה ההדמיה דומה למציאות? העבודה של אדריכלים ומעצבים מתחילה פעמים רבות בהדמיות, שנועדו להמחיש את הרעיון והחזון הברורים כל כך בראשם. גם אם תקראו לזה "כיוון", "תיווך" או "תראה לי על מה אתה מדבר", דבר אחד ברור: זהו כלי עזר ממדרגה ראשונה עבור שני הצדדים. לפעמים מתחיל תהליך התכנון והעיצוב מהדמיה, ועובר תהליכים ושינויים עד שהתוצר המוגמר אינו דומה לנקודת המוצא. פעמים אחרות ההדמיה כה קרובה לתוצאה הסופית, עד שקשה להבין מה החזון ומה המציאות. יצאנו לבדוק מה קורה לאותן הדמיות ממוחשבות כשהן הופכות למציאות.

 

פורמייקה מוזהבת


בדירה בקומה 19 עם נוף לים בבת ים ביקשה הדיירת אזור אירוח מרווח וזוויות ראייה לים מכל כיוון. התכנון של מעצב הפנים אורון מילשטיין התבסס על ביטול חדר, הזזה של מיקום המטבח המקורי ופתיחה של חזית הדירה לכיוון הים לכדי חלל אחד מרכזי. "מלכתחילה אני עובד בתוכנת תלת ממד, ולכן יודע כבר 'על יבש' איך ייראה החלל ומה ימוקם בכל חלק, כולל ירידה לפרטים קטנים. זו הסיבה שההדמיה נראית כמעט אותו דבר", הוא מסביר. מאחר שבפרויקט גם הנגרות, כולל המטבח, נעשתה על ידו, ההדמיה תואמת לתוצאה הסופית למעט ריהוט כמו ספה וכיסאות ושני פרטים ששונו במהלך העבודה: פלטת שיש טבעי ממנה התלהבו כחיפוי לקיר המטבח במקום חיפוי נירוסטה, וחיפוי קיר מעץ שהפך לפורמייקה בגוון זהוב.

"בבניין יש אלמנט אלומיניום מוזהב בגובה 42 קומות, שמדמה מפרש של סירה", מסביר המעצב. "אחרי התכנון הראשוני עלה הרעיון לשלב אלמנט מוזהב גם בתוך הדירה, וזה היה מעשה די אמיץ מבחינת הלקוחה, שהפך לאחד הדברים המיוחדים בבית".

 

השוו בעצמכם – ההדמיה מול התוצאה:

 

דירה מעוצבתהדמיה: אורון מילשטיין

 

הדמיה של בניןעיצוב פנים: אורון מילשטיין, צילום: גדעון לוין

 

 

 

הדמיה ש למטבחהדמיה: אורון מילשטיין

 

הדמיה של מטבחעיצוב פנים: אורון מילשטיין, צילום: גדעון לוין

 

להיזהר עם הירוק


דירה ישנה מאוד שופצה עבור זוג מבוגר, שהחליט כי מאחר שזוהי הדירה האחרונה שלו, יוגשמו בה כל חלומותיה העיצוביים של האישה. הדיירת, אמנית חימר פולימרי, שבאמתחתה מגוון ענקי של עבודות צבעוניות שלה, רצתה ללכת עם האמת שלה ולשלב במטבח שני צבעים שהיא אוהבת: סגול וירוק.

 

"גם אנשים עם תעוזה צריכים לקבל החלטות מושכלות", אומרת מעצבת הפנים תמי אקהאוס, ולכן החליטה לייצר הדמיה פוטוריאליסטית כדי להגיע לדיוק בצבעים. "בדוגמאות צבע שאני מקבלת מהנגר מקבלים מושג על השילוב, אבל הן קטנות מדי, ועם ירוק הבעיה גדולה יותר, כי אפשר בקלות להגיע לגוון של מַדֵי אח בחדר ניתוח". בהדמיה הוצגו ללקוחה אופציות של שילובי צבעים, ורק כשהיה ברור שהשילוב הזה הוא הנכון והמדויק ביותר, נפלה ההכרעה.

גם חיפוי הזכוכית למטבח שולב בהדמיה לאחר בחירתו מספק הזכוכית, וכך גם צבע האלומיניום בחלונות. "היה חשוב לי לבדוק את קומפוזיציית הצבעים המדויקת ולראות איך אנסמבל הצבעים המשוגע הזה משתלב, ואכן ההדמיה מאוד נאמנה למציאות, גם אם היו בסופו של דבר שינויים במידות המטבח, או כשגילינו קולטן בקיר ששברנו ויצרנו ממנו נישה. במקרה הזה ההדמיה הייתה כלי לניבוי השילוב, ושירתה אותי בתהליך כמעצבת".

 

השוו בעצמכם – ההדמיה מול התוצאה:

 

הדמיה של מטבח ירוק וסגולהדמיה: דבי בר מאיר, "מימדים"- הדמיות אדריכליות

 

מטבח ירוק עיצוב פנים: תמי אקהאוס. צילום: מוניקה מוסקוביץ'

 

מצגת מדויקת


מעצב הפנים ירון טל תכנן מסעדה על חוף הים, ובהתאם לכך הדגש היה לתת לים לדבר ולהכניס את הנוף כחלק מהעיצוב. האווירה החופשית והנעימה של הים הוכנסה למרחב על ידי חומרים בהירים שמפיצים אור ותחושה מלטפת. ההדמיה נעשתה לאחר החלטה על חומרים והתאמתם לקונספט העיצובי והמיתוגי שנבחר. "התוצאה במציאות נאמנה לעיצוב בהדמיה, והסיבה לחוסר השינויים מהתכנון למציאות מתחילה באופן הצגת הפרויקט ללקוח", מסביר טל, "ככל שהמצגת מדויקת יותר ומבוססת על עיצוב שנכון ומתאים ל-DNA של המקום, לרעיון השיווקי שלו ולאווירה המתבקשת, הסיכוי לשינויים בעיצוב המוגמר הינו נמוך ביותר". אם יש שינויים קלים בתוצר הסופי, הם נובעים מהחלטות שונות בענייני התאמה והלבשת עיצוב סופי לחלל ונעשים תוך כדי תנועה.

 

השוו בעצמכם – ההדמיה מול התוצאה:

 

הדמיה של משרדים
הדמיה: סטודיו ירון טל וגל גרבר

 

הדמיה של משרד
עיצוב פנים: ירון טל.  צילום: איתי סיקולסקי 

 

פתחי הצצה


מגרש דו משפחתי ארוך וצר עם כיווני אוויר מצומצמים, בשילוב דרישות אקולוגיות של דיירים "ירוקים", הכתיב תכנון יוצא דופן לבית הבא, החל מהעמדתו על המגרש ועד ליצירת פתחי ה"הצצה" שבו. הבית, בתכנון נוימן חיינר אדריכלים, מורכב מסדרה של חמישה מקטעים, הפורצים מהגבולות כדי לקבל אוויר ואור בהתאם לזוויות השמש. בהדמיה ניתן לראות זוויות לכאורה אקראיות, אולם הן תולדה של גודל מדויק של כל מקטע, המכיל פונקציה בבית. ה"מאסטר בד רום", למשל, ממוקם מעל הסלון, וההפרש בגודלם הכתיב את הזווית החיצונית.

הסקיצות שנעשו לבית בוצעו כבר בהתחלה בתוכנת תלת ממד, וההדמיות הבסיסיות נועדו להמחיש את הקונספט ואת החלל ולא "למכור" אותו. "תוך כדי תהליך התפתח התכנון ובוצעו שינויים כדי להתאים אותו לצרכי הלקוחות, אבל הרעיון נשאר בתוקף", מסבירה האדריכלית שרון נוימן. "תכננו שישה מקטעים ובפועל קיבלנו חמישה, כשאחד מהם הפך לכניסה ומבואה. העבודה על הפרויקט נעשתה בדיאלוג מלא עם הלקוחות, כך שהם היו שותפים לתהליך כל הזמן".

 

השוו בעצמכם – ההדמיה מול התוצאה:

 

הדמיההדמיה:  נוימן חיינר אדריכלים

 

בית פרטי מיוחדאדריכלות: נוימן חיינר אדריכלים. צילום: עמית גושר

 

תיאום ציפיות


אדריכל דן טרוים תכנן רשת מסעדות איטלקית עם חלל מרכזי לישיבה, שסביבו עמדות של תנור פיצה, חדר פסטה, מעדנייה, דלפק הזמנה ובית קפה, שהופרד בעזרת מחיצת עץ וצמחייה כדי לייצר אזור אינטימי. ההדמיה נדרשה כבר בשלב הראשון, מיד לאחר תכנון בתוכנת תלת ממד, כדי לתאם ציפיות מול כל המעורבים. "היו לנו הרבה גרסאות עד שהוצאנו את ההדמיה הזו", מסביר טרוים. "אבל אחריה המשכנו לשלב הוצאת התוכניות.

השינויים היחידים שנעשו בשטח היו חדר פסטה שעלה לכל הגובה ונעשה מברזלים דקים יותר, ורצפת השיש במרכז המסעדה שהתבטלה משיקולי תקציב". לדבריו, ההדמיה מסבירה 80 אחוז מהרעיון, ולא תמיד מציגה את כל החלל: "במקרה כזה צריך לשבת עם הלקוח ולהסביר את 20 האחוזים הנוספים".

 

השוו בעצמכם – ההדמיה מול התוצאה:

 

הדמיה של מסעדההדמיה: אורי קיטה

 

מסעדת פסטהאדריכלות: סטודיו דן טרוים. צילום: בועז לביא 

 

 


מעצבים? מה צריכים לדעת לפני ששולחים תוכנית להדמיה:

1. יש להגדיר מה מטרת ההדמיה לפני תחילת ביצועה, לדוגמה הדמיה ככלי תכנוני, לתיק עבודות, לצורך תקשורת מתכנן-לקוח, לשיווק נכס, הגשה לתחרות/לימודים, לקטלוג רהיטים. לכל מטרה מתכוונן מבצע ההדמיות אחרת.

2. רצוי שהתכנון יהיה גמור לפני ההדמיה, ואין טעם למהר לשלוח כדי "לחסוך זמן". שליחה מוקדמת מדי תדרוש יותר שינויים ותייקר את התהליך.

 

3. בחרו את האדם הנכון: איש הדמיות שיש לו רקע וניסיון באדריכלות ועיצוב פנים, יוכל להשלים את החסר ולתרום גם בסטיילינג.

 

4. חשוב שהתקשורת בין המתכנן למבצע ההדמיה תהיה ישירה וזורמת ולא דרך מתווך, למניעת אי הבנות.

 

5. לא להיבהל מטיוטה מאכזבת. היא נעשית בהגדרת תאורה נמוכה, וכשרואים פרויקט בתלת ממד בפעם הראשונה, עולות סוגיות שצריך לטפל בהן מבחינת תכנון. זה חלק מהקסם בתלת ממד, וחשוב לערוך סבב אחד של טיוטות.

 

הדגשים באדיבות דבי בר מאיר מחברת "מימדים הדמיות אדריכליות"

553
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...