מסתורית ויפה: כיצד לשלב תאורה נסתרת בעיצוב הפנים?

חשיבות התאורה בעיצוב היא עצומה ואחת המגמות הבולטות כיום היא תאורה נסתרת ליצירת מראה הרמוני ויוקרתי. אך איך נכון לשלב אותה ומה היתרונות שלה? מוזמנים לגלות

חלל מעוצב ומהודק, הוא חלל הרמוני, לא עמוס שהעניין העיצובי בו נוצר באמצעות משחקים שאינם תמיד גלויים אל העין. הדיאלוג בין אור וצל הוא מהמרכזיים המתקיימים בחלל והוא תמיד ייצר עניין ועומק. בכדי ליצור את השיח הזה, יש להתייחס לאור כאלמנט מרכזי. מרקם התאורה בחלל מתבסס על האור הטבעי ועל מערך של תאורה המדגיש, מסתיר, מעצים או מקטין חלקים מסוימים במטרה לייצר מראה כללי הרמוני וזורם.
  תאורה נסתרת
מינימום נוכחות, מקסימום אפקט

לצד גופי תאורה דקורטיביים המהווים סוג של תכשיט, קיימים גופי תאורה נסתרים המהווים חלק מאוד מרכזי במרקם התאורה הנוצר בחלל. ישנם גופי תאורה הנראים לעין, אך אינם בולטים יתר על המידה – אלו הם גופים שקועי תקרה. גופים אלו שרק החלק המואר שלהם חשוף, לכן מדובר בגופי תאורה שברוב המקרים יתרמו בעיקר לשטיפת החלל באור.
"מספר הגופים שקועי התקרה שיותקנו הוא פונקציה של גודל החלל ושל הצרכים״, מציין בועז בר-עמי, מנכל חברת בר עמי תאורה, ״הגופים השקועים הם גופים המאפשרים ליצור עמעום אורות באמצעות דימר, כך שתרחיש אחד יכול לשטוף את החלל באור ותרחיש שני ייצור אווירה אינטימית יותר על ידי עמעום האורות. שילוב נורת לד דרייבר איכותי יעניק יתרון בשל העובדה שהדרייבר מספק מתח ברמה המדויקת הדרושה להפעלת גוף הנורה ובהמשך אף מווסת את עוצמת הזרם המבטיח המשך פעילות תקינה לאורך זמן רב. גופי תאורה שקועי תקרה איכותיים יהיו גופים המשלבים עדשות פריזמטיות ייחודיות המונעות סינוור״.
תאורה נסתרת
האדריכלים אוהבים אותם 

הגופים שקועי הקיר הם מהגופים המבוקשים ביותר על ידי אדריכלים ומעצבי פנים. מדובר בתוספת מרהיבה ואסתטית ביותר לחלל.
הגוף השקוע נטמע בקיר שסביבו ומייצר פוקוס על אלומת האור הבוקעת ממנו. מדובר באלמנט פיסולי לכל דבר המציג עיצוב באור.
״המשחקים במקרה הזה הם אינסופיים״, מוסיף בר-עמי, ״ניתן לייצר משחקי זוויות בהם אלומות האור יפלו על מקומות שונים בחלל ותיווצר תצוגה מרהיבה של אור וצל במראה מתוחכם ומעודכן מאוד״. כשמדובר בנישות גבס, מאפשרים גופי התאורה השקועים להדגיש את האלמנטים הממוקמים בתוך הנישה עצמה. נישות הגבס מתוכננות ברוב המקרים כנישות המציגות אלמנטים דקורטיביים כגון פסלים וחפצי אמנות שונים והתאורה השקועה מאירה אותם באור המעניק להם ניראות יוקרתית ונחשקת.
 תאורה נסתרת
אור הבוקע מהתקרה

כדי ליצור עומק ועניין עיצובי, בחללי מגורים רבים, עושים שימוש בהנמכות תקרה. גופי תאורה נסתרים המשולבים בהנמכה, יוצרים הילה מוארת סביבם ומעניקים בכך רובד נוסף לחלל ועניין עיצובי רב. הנמכות התקרה יכולות להיות במרכז של חלל מגורים או רחבות יותר.
ישנם חללים בהם כל התקרה מונמכת והאור הבוקע מתוכה, מגדיר את היקף החלל בפס תאורה מעודן.
״יש מי שמבקש להגדיר את החלל באמצעות תאורה אך תוך שימוש בתאורה השקועה ברצפה״, מוסיך בר-עמי, ״תאורה שקועת רצפה יוצרת אפקט מיוחד מאוד. עושים בה שימוש גם בבניה פרטית וגם במשרדים, חנויות ומבני ציבור בהם התאורה הרצפתית מתפקדת כאלמנט אינטואיטיבי המוביל את מי שצועד בחלל״. גופי תאורה שקועי רצפה הם גופים המתפקדים גם כתאורת לילה הדולקת באזור המטבח וחדרי השירותים.
עמוד תאורה בסלון
מה עם גופי תאורה צמודים? 

לצד הגופים השקועים קיימים גם גופים צמודי תקרה. אפשר לומר שאלו גופים המשלבים בין גופים שקועים לגופים דקורטיביים.
הגופים צמודי התקרה הם גופי תאורה מעוצבים בהם בית המנורה מחובר ישירות לתקרה, בגופים מינימליסטיים וברוב הפעמים הם יגיעו בגוונים נייטרליים כאלו שישתלבו באופן טבעי עם גוון הקיר.
״מי שמבקש עניין צורני״, מסביר בר-עמי, ״יוכל למצוא צמודי תקרה בצורות מעוגלות, גליליות, אובליות או מרובעות. רוב הגופים צמודי התקרה עשויים אלומיניום, פלדה, זכוכית, פלסטיק וחומרים אקריליים איכותיים. גופים אלו מאופיינים בעוצמת אור חזקה ובפיזור אחיד של האור על השטח ומאפשרים יצירת מראות שונים באמצעות משחק זוויות״. הגופים צמודי התקרה משתלבים נהדר בבתים, כאשר מומלץ ליצור זוויות אור צרות וממוקדות. כך גם כשמדובר במסעדות ובבוטיקים נחשקים המבקשים ליצור אוירה אינטימית יותר, אך הם אולטימטיביים לשילוב בחללים רחבים מאוד כגון רשתות שיווק גדולות, קניונים ומבני ציבור. הגופים צמודי התקרה מעניקים אשליה של חלל רחב ותקרה גבוהה.
טיפ אחרון לסיום

״מרקם תאורה הוא הסיפור של החלל״ אומר בר-עמי, ״ולכן חשוב להבין מה בדיוק הסיפור, מה המסר שמעוניינים להעביר, מה רוצים להדגיש ואילו אלמנטים מעוניינים להצניע. הגיבוש המוקדם הזה, יסייע רבות בגיבוש מרקם התאורה הנכון והאופטימאלי לפרויקט״.

 

553
1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמר מעולה אחלה טיפים!

בודק...