בתערוכה שלהן: פיסות היסטוריה מחודשת בראייה נשית

חמש תערוכות המציגות ראייה נשית, נפתחות בו זמנית במוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית. כל תערוכה ונקודת המבט הייחודית שלה

צילום: טל בדרק ציור: בועז נוי
טל בדרק

היסטוריה מורכת ממכלול סיפורים שהופכים בסופו של דבר לסיפור השלם. בחמשת התערוכות מוצגות: דמויות, אירועים, תיעוד אישי, חברתי ופוליטי.  המוצגים לא נועדו ליצור תמונה היסטורית אחידה, אלא נשארים כנקודות מבט אישיות הנעות על קו התפר ההיסטורי שנע בין האישי לקולקטיבי. בכל התערוכות מתגלה ממד של חשיפה; מעין זרקור, המופנה אל העבר. המשותף לכולן הוא המבט הבין-דורי, המוליד גרסה חדשה ל"מלאך ההיסטוריה" – מושג שטבע הפילוסוף היהודי, ולטר בנימין, בשנות ה-40 של המאה ה-20 בהתייחס לציורו של פאול קלה (Klee), Angelus Novus (1920). המלאך של בנימין מסמל התבוננות אתית וביקורתית בהיסטוריה לעבר נשכחים וסבלם של נפגעים.

אחיה של הציירת

4
עיצוב: אלה סדובסקי עמיחי

הכפר האולימפי 

בתערוכה הכפר האולימפי מחברת  האמנית רותי הלביץ כהן בין אירועים היסטוריים לבין סיפורים אישיים עטופים בפנטזיה. היא מייצרת מפגש בין שני צירים מקבילים לכאורה. שרשרת החוויות הבין דורית מתבטאת במגוון שפות אמנות: רישום, ציור, רדי-מייד וקולאז'. בלב התערוכה עומדת סדרה של קולאז'ים מונומנטליים, מצוירים על גבי כרזות פרסום ישנות הנושאות תצלומים אנונימיים, שבהם מתועד הכפר האולימפי בגרמניה טרום מלחמת העולם השנייה.

 

 

אוצרת: שרי גולן עוזרת אוצרת: גילי זיידמן

1
עיצוב: רותי הלביץ כהן

לְכִי לָךְ

התערוכה "לְכִי לָךְ" מחברת בין שלוש אמניות, שמעולם לא נפגשו: אלכסנדרה פרגל (1907–1984), ציירת שגדלה והתחנכה ברוסיה, ולאורך חייה נדדה בין ארצות שונות עד שהשתקעה בארצות הברית; אן בן אור (נ' 1965), ציירת ילידת בלגיה, שהיגרה בבגרותה לישראל; ואלינה אורלוב (נ' 1990), אמנית וידיאו ילידת מוסקבה, שגדלה בגבעתיים, למדה בארצות הברית, וכיום חיה ויוצרת במונטריאול שבקנדה.  בין השלוש עובר חוט מקשר, הממזג את יצירותיהן לכדי תמהיל של ייצוגים אלגוריים, הנוגעים באופן ישיר ועקיף בשברים ובסדקים של חוויית ההגירה – מצב שבו ניתקים ממקום אחד ועוברים למקום אחר; מסע הטומן בחובו התבגרות, הרפתקה, בדידות וכאב.

 

אוצרת: דינה יקרסון

2
עיצוב: ולינה אורלוב - וידיאו

עבודת שדה 

בשנת 1911 הוקמה בכינרת "חוות העלמות", יוזמה פורצת דרך של נשים חלוצות מבנות העלייה השנייה, שביקשו להשתלב בעבודת האדמה ולשבור את גבולות המלאכות הביתיות. נשים רבות כמקימת החווה חנה מייזל שוחט יצרו ענף חקלאי חדש, שהושתת על גני ירק ובוסתנים, מתוך כמיהה לשחרור, לשוויון ולמימוש מהפכת האישה העברייה. מעשה האמנות בא להעיד את שנשאר בזיכרון ומה נדחק לשוליו.  מיטל כץ מינרבו מציגה מיצב רב-שכבתי הקלוע כולו בטכניקת ראטן מסורתית, שנוצר ביד נשית: עצים, פרחים, פירות וספסל.

מחקר ואוצרות: דרורית גור אריה

3
עיצוב: מיטל כץ מינרבו

בצלמה ובדמותה: עבודות מאוסף צילה ירון

אוסף אמנות יכול להיקרא כסיפור – סיפור, שאינו רק תוצאה של טעם אישי, אלא של תפיסת עולם, של רגש, של מערכת יחסים מתמשכת עם יוצרים, עם יצירות ועם המקום שבו הן נאספות. אוסף צילה ירון (1948-2024) משרטט סיפור כזה בדיוק. זהו אוסף שנבנה "בצלמה ובדמותה", כפי שתיאר זאת בן זוגה, גיורא ירון – ומדבריו נגזר שם התערוכה.

באוסף מתגלה כמכלול עשיר, המשלב בין אמנים מובילים לבין אמנים בראשית דרכם או כאלה שפעלו מחוץ למרכז, וחיבור בין אמנות, לעיצוב, לקראפט ולקרמיקה, שיש ביניהם דיאלוג חזותי ו/או רעיוני.

לפרטים: https://www.rgma.org.il

נמלים לבנות

5
עיצוב: אבנר בן גל

נמלים לבנות

נמלים לבנות

נמלים לבנות

נמלים לבנות

נמלים לבנות

נמלים לבנות

נמלים לבנות

קרדיטים לספקים:

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *