אישיות במסכה: דיוקנאות קולאז' מחפצים יומיומיים

מי זה? מי זה? מי זה ? מיותר לחזור שלוש פעמים על אותה שאלה, כי כשניצבים מול יצירות הקולאז' העשויות מחפצים יומיומיים, אין צורך לנחש

דונלד טראמפ 2016 חנוך פביאן
אוצרת: איה לוריא | עוזרת לאוצרת: נגה ליטמן

אין לי שמץ של ספק שכל אחד מכם נתקל בהזדמנויות שונות ביצירות המשעשעות של האומן חנוך פיבן. כי במשך יותר משלושים שנה, הוא יוצר דיוקנאות קולאז' אייקוניים מחפצים יומיומיים הזוכים לפרסום רחב, אם זה כאיורים לספרי ילדים, פרסומות, תמונות בעיתונים ותוכניות טלוויזיה. כל אחת מהדמויות האומנותיות המיוצרות על ידו משקפת את הלוק וגם מה שמאחוריו. האומנות הסגנונית והייחודית, שמזוהה עם חנוך פיבן,  שמשלבת צבעוניות עזה, סמליות ושפע של הומור, נובעת מתופעה פסיכולוגית ידועה הנקראת: פָּרֵאידוליה. בה מזהה אדם פרצופים באובייקטים שונים. פראידוליה משמשת ככלי מרכזי ביצירתו האמנותית של פיבן.

 

 

דיוקן עצמי - חנוך פיבן 2019

5
צילום: דבורה פיינגולד

reFORM – אל הצורה מחדש 

דווקא בימים טרופים אלה, במוזיאון הרצליה לאומנות עכשווית החליטו לגרום לאנשים לחייך, לראות דברים בצורה קצת שונה, לחוות התנסות משעשעת ולשחרר את הדמיון. תערוכת היחיד המקיפה של האמן חנוך פיבן, תחל בתאריך 8.9.2025 ותינעל ב- 31.1.2026 מתאימה לכל המשפחה. בתערוכה שלושה פרקים הכוללים בין היתר התנסות פעילה.

מימין- זיגמנוד פרויד 2000 משמאל- דוד בן גוריון 1998

3
צילום: עדי גלעד

פרק א'

בפרק הראשון של התערוכה מוצגים דיוקנאות של דמויות פוליטיות ידועות, סלבריטאים ואנשי תרבות מוכרים. הדיוקנאות של פיבן, שדרך אגב, אתם מוזמנים להסתכל עליהם היטב לגלות ממה בעצם הן עשויים, מציעים מבט רענן על דמויות מוכרות מעולמנו. חוץ מזה שהם דומים לעצמם הם מגלים משהו ממהותם הפנימית או בקשר שלהם לחברה, לכלכלה ולתרבות העכשווית.

מימין דנה אינטרנשיונל 1998 משמאל- גולדה מאיר 1999

2
צילום: עדי גלעד

פרק ב'

בפרק השני של התערוכה מתגלה צד נוסף ביצירותיו של פיבן -"מחנך מזדמן".  פיבן הפך עם השנים לסוג של מורה בלתי פורמלי, המקיים דיאלוג מעורר חיוך ואמפטיה עם ילדים. הקשר הזה נוצר באמצעות ספרי ילדים שיצר ואייר ותוכניות בטלוויזיה החינוכית. בנוסף לעבודותיו של פיבן בפרק ב'  מוצג מדגם מייצג של מכתבים ואיורים שקיבל מתלמידות ומתלמידים מן הארץ ומהעולם, המגיבים לעבודתו ולמפגשים איתו.

מימין פרנץ קפקא 2016 משמאל - זוהר ארגוב 2018

1
צילום: אריק רבר

פרק ג'

הפרק השלישי של התערוכה הוא מיצב בו  הקהל מוזמן להתנסות ביצירה חופשית מנקודות המבט של פיבן. ההתנסות הזו היא טעימה קטנה לסדנאות שלו בהן הוא מציע כלים לעידוד חשיבה יצירתית תוך כדי שחרור, הפעלת הדמיון ויציאה מחוץ לקופסאות.  גישה זו, שאומצה על ידי מטפלים מתחומי האמנות והנפש בכל רחבי העולם, מועילה לרבים שנפגעו בגופם ובנפשם  מאז שבעה באוקטובר 2023. עם זאת, במבט מזווית אחרת, שיטה נהדרת ליצירת מקורות השראה הנמצאים סביבנו בכל רגע ובכל מקום.

פרטים על מועד פתיחת התערוכה ושעות ביקור, רישום ורכישת כרטיסים מראש באתר www.herzliyamuseum.co.il

 

מימין - אלברט איינשטיין 1994 משמאל - קלינט איסטווד, 1993 מוניקה סטיבנסון

4
צילום: מוניקה סטיבנסון

מימין - אלברט איינשטיין 1994 משמאל - קלינט איסטווד, 1993 מוניקה סטיבנסון

מימין - אלברט איינשטיין 1994 משמאל - קלינט איסטווד, 1993 מוניקה סטיבנסון

מימין - אלברט איינשטיין 1994 משמאל - קלינט איסטווד, 1993 מוניקה סטיבנסון

מימין - אלברט איינשטיין 1994 משמאל - קלינט איסטווד, 1993 מוניקה סטיבנסון

מימין - אלברט איינשטיין 1994 משמאל - קלינט איסטווד, 1993 מוניקה סטיבנסון

מימין - אלברט איינשטיין 1994 משמאל - קלינט איסטווד, 1993 מוניקה סטיבנסון

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *