דבר אלי בסוקולנטים: הצמח הירוק והבשרני כובש את הבית

הצבר, חלק נכבד מאישיותנו כישראלים, חודר עם קוציו הקטנטנים ללב הבית, ויש לו גם גרסה מרוככת, חלקה ובשרנית – הסוקולנטים. את התוספת הירוקה הזו אנחנו ממש אוהבים עכשיו

הנה חמש עובדות שלא ידעתם על סוקולנטים וקקטוסים: 1. כל הקקטוסים הם סוקולנטים, אך לא כל הסוקולנטים הם קקטוסים; 2. קקטוסים הם משפחה בוטנית של צמחים שהתפתחה לפני עשרות מיליוני שנים; 3. הקוצים הם בעצם עלים שעברו הסתגלות אבולוציונית בתנאים של מחסור במים; 4. סוקולנטים יכולים להצטמק בעת יובש ולהתעורר לאחר רדת הגשמים; 5. הצורה הנכונה לומר את המילה היא סוּקוּלֶנְֹטים, מהמילה הלטינית Succulentus.
עם ארשת החשיבות הזו ואימוצו של הקקטוס לחיק הישראליות המחוספסת, הייתה זו רק שאלה של זמן מתי תישאב אלינו הביתה עלוות הסוקולנטים, חלקה ובשרנית, ירקרקה ובעלת אלף הפרצופים. כמו כל צמח, היא מחיה במראה שלה את הסביבה, מוסיפה צבע וטקסטורה, מטהרת את האוויר וגם משרה עלינו אופטימיות. משפחת הקקטוסים גם אינה מצריכה השקיה תכופה, ולכן חביבה במיוחד על מי שאוהב טבע, אבל מעדיף לתת לו לצמוח לבד.
פריטים לעיצוב הביתעיצוב: שני רינג. צילום: אדריאן דודה
עם כל החיבור שלנו לצמח, קקטוסים אינם מומלצים לסביבה הביתית לפי תורת הפנג שוואי. "יש להם עלים חדים המדמים 'חיצי רעל'", מסבירה קרן הורוביץ, יועצת פנג שוואי, ואומרת כי הקקטוסים הקוצניים יוצרים תחושה לא נינוחה. "לא כדאי להרבות בשימוש בהם, בעיקר בכניסה לבית, בשולחן העבודה ובחדר השינה. אבל אם המינון אינו גבוה ומדובר בעציץ אחד, השפעתו תהיה מינורית".
בבחירת צמח מסוג זה לבית, ממליצה הורוביץ על סוקולנטים, ובמיוחד על "צמח הכסף", crassula ovate, הבשרני ובעל העלים העגולים. ניתן לשלב אותו בעציץ בדרום מזרח הבית, ולהניחו על בד אדום על מנת לעודד שפע. גם סוגים אחרים מתאימים לבית ועשויים לסייע כצמחי שפע. "רצוי לגדל אותם בצורה מסודרת בעציץ ולא לתת להם להתפשט בגינה", היא מדגישה. "חשוב שהצמחים ישמרו על רמת אנרגיה גבוהה באמצעות טיפול, מאחר שצמח מת בבית לא מביא אנרגיה טובה".
הנה כמה דוגמאות בהן שולבו הסוקולנטים בעיצובי דירות ובתים:
מינימליזם בספרייה

קיר מרכזי בבית משלב טלוויזיה וספרייה מפורניר אגוז אמריקאי מדוקק, בשילוב יחידת נגרות בכחול כהה, צבע המשתלב באלמנטים עיצוביים נוספים בחלל המגורים. על מנת לשמור על אווריריות הספרייה הוחלט לשלב בין הספרים הרבים צמחייה בסגנון מינימליסטי, והקקטוסים והסוקולנטים עונים על האסתטיקה העיצובית לצד צבעוניות הספרים. האהבה לקקטוס הובילה גם לשילוב קקטוסים מונוכרומטיים בשחור ולבן מקרמיקה.
ספרייה מעוצבת בסלוןעיצוב: אורלי דקטר. צילום: שרון צרפתי
פלוסים וספרים

ספרייה בביתה של ספרנית נוצרה בהשראת הקווים הישרים של הספריות הציבוריות, בתוספת אווריריות שמוכתבת על ידי מבנה של פלוסים. מראש נועד הרהיט לאכלס לא רק ספרים, אלא גם פריטי עיצוב וצמחים שישולבו בו כדי לשדר אווירה של מקום נעים, זורם, פתוח ומזמין, בניגוד לנוקשות הספריות הציבוריות. הסוקולנטים, הנשפכים כמו נחל, נבחרו להוסיף רכות וזרימה לקווים הישרים והנוקשים של הפלוסים והספרים. קקטוס "קישקשתא" נבחר להוסיף קריצה הומוריסטית.
ספרייה מעוצבתעיצוב: מירי בן בשט. צילום: שירן כרמל
נוכחות זוגית

סוקולנט הוא אחד הצמחים שיכולים לשרוד לאורך זמן בתנאי בית, ללא הרבה אור ומים, ופיסוליותו משתלבת בכל פינה בבית ובכל סגנון, כמו על המדף במטבח, כשהוא שתול בתוך כלי קרמיקה בסגנון טבעי. המופע הזוגי מחזק את נוכחותם בחלל.
לוח גיר שחורעיצוב וצילום: רוית אורגד ברלב
 
שקט עיצובי

לקראת בוא האביב חידשה הקרמיקאית ליאת אנקורי את הקולקציה שלה בכלים חדשים, בהם שילבה את הצמחים החביבים עליה. הצורה, הקוצים והפראיות של הצמח התכתבו נכון עם השקט שמשדרים הכלים.
סוקולנטיםעיצוב וצילום: ליאת אנקורי
קטן ושיקי

פינת העבודה בחדרה של נערה מתבגרת מצויה באזור מצומצם ומתקפלת מאחורי הווילון כשהיא אינה בשימוש. מאחר שהעיצוב כיוון לתחושת מרחב וקלילות, הגוונים הם בהירים ורכים והפריטים קטנים. כדי לשלב נגיעה של טבע יחד עם מבנה נקי ומדויק של העציץ, נבחרו שלושה סוקולנטים שונים בעלי שיק במבנה אי זוגי.
פינת עבודה לילדיםעיצוב: מיכל נידם הון. צילום: ליטל מרדכי
שני חומרים מנוגדים

מבואה בין חדרים, בה מונח ציור על בד קנבס המשלב חוט תיל מחוספס, יצירה של האמנית פאני לוי. התיל מזכיר את הקוצים המקוריים של הקקטוס, וביחד ניתן דגש לשוני בין שני החומרים.
ספסל עץעיצוב וצילום: פאני לוי
האפשרויות בלתי מוגבלות

עוד דרכים להכניס סוקולנטים לבית: על ראנר באמצע שולחן, מקבץ בתוך מגש דקורטיבי או מספר עציצים המאוגדים יחד במקום אחד, סוקולנט המוטמע בתוך רהיט או שתילים קטנים המצטרפים לגינה אנכית, מקבץ הנטוע בעגלת ברזל על גלגלים, תלויים על מקרמה ועוד.
סוקולנטיםנקודה ירוקה וקלילה על שולחן האוכל בבית שבו לא אוהבים לטפל בצמחים. עיצוב וצילום: דנה רטובסקי
מה הרעיון שלכם לסוקולנטים או קקטוסים? שתפו אותנו בתגובות.

 

Untitled-1
1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

האווירה מתכתבת?
היא יודעת לכתוב?

בודק...