העתיד מעוצב ביד – ובקוד

אותו הדבר, אך אחרת - The same but different - נשמע מייאש? כלל וכלל לא! עבור מארגני יריד טקסטיל הבית - היימטקסטיל, זהו סוד ההצלחה המשותף – Together towards success, כפי שגורסת כותרת המשנה של היריד הוותיק והגדול בעולם, המתקיים בפרנקפורט מדי ינואר.

יח"צ

מדי שנה מארח היריד כ-3,000 מציגים ומעל ל-50,000 מבקרים, זהו ללא כל צל של ספק המקום להכיר את התעשייה, לפגוש לקוחות, לגלות ספקים וחשוב מכל להיחשף לתצוגת הטרנדים השנתית!

כדי להציג את הטרנדים של שנת 2026, נבחרו ALCOVA Milano, מיזם שנוסד על ידי ולנטינה צ׳יופי (Valentina Ciuffi) וג׳וזף גרימה (Joseph Grima). קשה שלא להתרשם ממידת הכנות של צ׳יופי כשהיא עונה על השאלה מהי ALCOVA? ״אנחנו אוהבים לקרוא לזה פלטפורמה לעיצוב פנים למעצבים, חברות וכל ישות אחרת שחוקרת עיצוב באופנים המאפשרים להתחקות אחר העתיד של היצירה ומרחב המחייה – אומרת צ׳יופי –  אנחנו אוהבים את המילים הללו, אלא שבמילים פשוטות יותר אנחנו יריד עיצוב״ (תרגום שלי א.פ). הלכה למעשה, ALCOVA הם אחד מ-1500 האירועים המתקיימים במקביל לשבוע האופנה מילאנו ומציג מאז שנת 2018 בחללים לא שגרתיים, את מיטב העיצוב העכשווי לבית.

4
צילום: יח"צ

כיאה לפלטפורמה אקספרימנטלית שידה על הדופק ומתוך קשב לחרדה הכללית האוחזת בתעשייה היצירתית נוכח ההתפתחות המהירה של כלי הבינה המלאכותית בשנתיים האחרונות (כבר בשנת 2024 חלק גדול מהרצאות באולם הטרנדים הוקדשו לסוגיות הנוגעות לבינה מלאכותית), הטרנדים של שנת 2026 מנסים להשכיח את החרדה מתוך מבט היסטורי על המתח שבין יצירתיות לבין טכנולוגיה. הפרשנות ההיסטורית של ג׳וזף גרימה מציגה את תנועת האמנויות והאומנויות (Arts and Crafts movement) המזוהה עם המעצב ויליאם מוריס כמו גם את הקמתו של בית הספר באוהאוס כתגובת נגד למהפכה התעשייתית ולמעשה כתנועה דיאלקטית מתמדת בין היצירה, מעשה ידי אדם לבין הטכנולוגיה. באופן זה הרי שלא מדובר בסתירה, אלא במתח הכרחי בו טמונה הדדיות ואף יותר מכך – סימביוזה בין האדם למכונה. ״המכונה הינה ידו הארוכה של המעצב – מסביר גרימה – מעצבים היום הם טכנו-אומנים (techno-crafts people)״ (תרגום שלי א.פ).

 

היימטקסטיל
צילום: יח"צ

כתוצאה מכך נושא תצוגת הטרנדים של שנת 2026 מעמיד במרכז את מלאכות היד או מעשה האומנות תחת כותרת אקספרמינטלית אם לא לומר שוברת מוסכמות ״Craft is a verb״. כל שכן, כפי שניתן ללמוד ממאמרו של ד״ר ראובן זהבי ״מה זה בכלל קראפט״ (בצלאל כתב עת לתרבות חזותית וחומרית, 2015), באנגלית עכשווית המילה קראפט יכולה להיות גם שם תואר (היסטורית עד המאה ה-19) וגם שם עצם (כפי שאנחנו מכירים היום craftsman, craftsmanship), אולם עד כה, למרות ששם העצם מתאר פעילות הכרוכה בטכניקה ובכישורים מקצועיים-מעשיים, לא נטענה טענה כי זהו גם פועל. דומה כי הניסיון כאן להדגיש את פן האקטיבי-יוצר-חושב של המעצב. החלוקה של הטרנדים לשש קטגוריות; מבט חדש על מדיה (Re: Media), שיתוף פעולה גלוי (Visible co-work), חישה של הטבע (Sensing nature), מחווה שובבה (A playful touch), אי סדירות מעוצבת (Crafted irregularity), העמק המסתורי (The uncanny valley) וביתר שאת הדוגמאות המלוות אותן ממחישות לא את ידו המיומנת של המעצב, אלא את חדות מחשבתו, את האוטונומיה וחשוב מכך, את האינטואיציה של המעצב כמי שיש בידו לעלות חיוך ולהצחיק, אך בעיקר כמי שבניגוד לבינה המלאכותית יכול ואף מחוייב להפתיע את הצופה-משתמש.

 

3

תצוגת הטרנדים השנתית של היימטקסטיל תוצב לטובת המבקרים והמציגים באולם 6.1, בין התאריכים 13-16 בינואר, 2026 – כמו תמיד, רק קצת אחרת !

 

לפרטים נוספים ולמידע על התערוכה ותערוכות נוספות ניתן לפנות לטלבר מדיה בטלפון 0775621900 או במייל [email protected].

לינק לתערוכה-

https://heimtextil.messefrankfurt.com/frankfurt/en/exhibitor-search.html?

לינק לתערוכות נוספות של ירידי פרנקפורט –

https://israel.messefrankfurt.com/he/1

קרדיטים לספקים:

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *