חלון לחלום: כך נזמין את הנוף פנימה או נדחק אותו החוצה

כשהשכן קרוב מדי והנוף רחוק מלעורר השראה, אפשר להפוך את החלון לגולת הכותרת של המרחב. אבל אפשר גם למזער את נוכחותו ולתת לנוף לעשות את שלו. טריקים מופלאים של חלונות

 

האור והאוויר הם אחד הדברים החשובים במגורים, ואכן בבדיקה ראשונית של כל בית או דירה פוטנציאליים, ממהרים לאבחן את כמות כניסת האור, גודל המפתחים והאם יש צורך להקטין, להגדיל, להרחיב, לפתוח או לסגור אותם, אפילו כדי לפתוח אחרים. נוכחותם של החלונות בבית מושפעת רבות ממה שנשקף מהם החוצה, משום שנוף מרהיב יזמין אותנו לשמר את המפתח ולהזמין את המראה פנימה, ולהפך – נוף לא מלבב יוצנע מאחורי חלון סגור או וילון.

"חלונות הבית או הדירה הם הצוהר שלו לחוות, לנשום ולקבל השראה מהמתרחש בחוץ, והנוף הוא חלק משמעותי מהרכישה", אומרת האדריכלית נירית פרנקל. "כיום מתוכננים לא מעט מבנים ומגדלים שמתבססים על הסביבה – בין אם זאת תצפית לים ובין אם לפארק מוריק, ולכן הם מתוכננים כך שבכלל החללים יהיו חלונות ויטרינה, לעיתים מקיר לקיר". תפקידם של מעצבי הפנים, טוענת פרנקל, הוא ליצור תמהיל מדויק של פרטי הריהוט בחלל, כך שלא ישתלטו על תמונת הנוף אלא יעניקו לו כוח וישרתו אותו.

 

חדר שינה לבןעיצוב ותכנון: שרה ונירית פרנקל. צילום: איתי בנית

 

מאחר שהחלונות של היום כבר אינם צרים או קטנים ומשמשים מוקד עיצוב בפני עצמם, אפשר למסגר איתם את החוץ באלגנטיות או להסיט את תשומת הלב מהנשקף.

 


למסגר את החוץ ולנוח:


מפתחים בבית פרטי מכניסים הביתה את החוץ, ובדרך זו מספקים אווריריות ומראה של חלל גדול ומאוד מרווח. המפתחים בעלי מסגרת שחורה בולטת, שביחד עם חיפוי הקיר מספקים מראה אורבני-מודרני.

 

סלון מודרניאדריכלות: רדמארק אדריכלים. עיצוב: אורלי זילבר. צילום: עודד סמדר 

 

 

בדירה שהייתה חשוכה וקודרת לפני השיפוץ מוסגרו החלונות בפרופיל אלומיניום דק על מנת להכניס אליה כמה שיותר אור. בניגוד לצבעוניות הרבה שיש בדירה, החלונות מוסגרו בצבע לבן ניטרלי על מנת להדגיש את הנוף והצבעוניות של החוץ – עץ ירוק גדול שמספק נוף כפרי בלב תל אביב ורצפת אריחים צבעוניים במרפסת.

 

סלון טוסקניעיצוב: רעות וינטר. צילום: שחר אפק

 

 

בחדר ילדה הושאר פתח על יותר מחצי קיר, שממנו נשקף נוף הררי. החלון מהווה סוג של תמונה בחדר, מייתר את הצורך באבזור נוסף על גבי הקירות ומסייע לשמור על מראה נקי.

 

חדר ילדהמערכת חלונות אלומיניום מינימליסטי EscoPack עם מסילות סמויות. צילום באדיבות אלומתריס

 

 


לטשטש את החוץ ולשמוח:


"בכל הנוגע לבתים פרטיים, בהם מושם דגש על תכנון החוץ כחלק אינטגרלי מתכנון הבית, לחלונות יש תפקיד משמעותי במכלול האדריכלי", אומר האדריכל צבי גרש. "הם משפיעים לא רק על נראות המעטפת החיצונית אלא בעיקר על תכנון חללי הפנים, ועליהם להיות קוהרנטיים למתרחש בחלל". תכנונם נעשה במקביל לתוכנית מערך הריהוט, כך שתיווצר הרמוניה וזרימה כשהבית כבר מאוכלס, הוא מסביר, ולמרות שכיום שולטים חלונות האלומיניום, חשוב להתאים את מראה הפתחים לקונספט מבחינת הצורה והחומר.

 

מטבח טוסקניאדריכלות: צבי גרש. צילום: עמית גירון

 

המעצבת שלומית זלדמן העדיפה לפתוח ולהרחיב את המפתחים בדירה, למרות שהנוף בחוץ שיקף את הבניינים ממול. כשתחמה את החלון ומסגרה אותו באלומיניום, למעשה הוסיפה לו "גריד", והפכה את החלונות לגולת הכותרת בחדר המגורים, כך שההתמקדות היא לא בנוף, אלא יותר בחלונות, כאלמנט עיצובי מושך. "מבנה וחלוקת החלונות בפרויקט הם נגזרות של הסגנון והצורניות שנרצה ליצור בחלל ותלויות לא מעט בנוף – עד כמה נרצה להדגיש אותו או אולי דווקא לטשטש אותו כדי לתת יותר עוצמה למתרחש בפנים", מסבירה זלדמן. "הנטייה הטבעית היא ליצור עניין על ידי מסגור הנוף או לחלופין ליצור מסך בין החוץ לפנים הבית על ידי וילונות (במיוחד כשהנוף אינו מעורר השראה) אך בהחלט אפשר ורצוי לתת לפרזול מקום של כבוד, ולנצל אותו כחלק מתפיסת העיצוב". כך, למשל, בפרויקט שנותן דגש על קווים גיאומטריים וישרים ניתן ליצור חלוקות אלומיניום לאורכה ורוחבה של הוויטרינה, שמאזנות את תמונת הנוף ומוסיפות מאוד לקונספט.

 

סלון עם ספה מעורעיצוב: שלומית זלדמן. צילום: עמית גושר

 

בחלל קטן שבו אין מפתחים רבים, שולבה מראה המייצרת עומק ואשליה של מרחב כאילו מדובר בחלון אל הנוף. מעצבת הפנים עדית לוי: "הבית מעוצב בקווים ישרים ונקיים ודווקא הבחירה במראה בעלת המסגרת המעוגלת משמשת כנטע זר, הלקוח מסגנון אחר, אך בהחלט מוסיף לחלל חום ואופי דווקא בשל הניגודיות שלו".

 

קיר שחורעיצוב: עדית לוי, סטודיו סמפל. צילום: יפעת גבאי

 

 

מרכזית
1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תאורה
היכן ניתן למצוא את המנורות שמוצגות?

בודק...