חקוק באבן: הבשורה שיוצאת מירושלים: אבן מקומית באדריכלות ישראלית

למה ומתי חזיתות הבתים בירושלים קיבלו צביון אחיד ? מה קרה מאז ? והיום, האבן המקומית באדריכלות ועיצוב פנים בישראל

במקור, אבן ירושלמית כשמה כן היא, נחצבה בסביבות ירושלים. זו אבן גיר, דולומיט, בגוונים שונים של לבן ואפור, צהבהב וצהוב, ורוד ואדום חמרה. השם אבן ירושלמית  מצביע גם על שיטת החיפוי המסורתית, שורות מקבילות של אבנים מסותתות באורכים שונים. הרווחים שבין האבנים מולאו בטיט.

חזית מחודשת ושמורה של בית ירושלמי ישן

2

אבני הדרך מאז ועד היום

בתחילת תקופת המנדט הבריטי, מושל ירושלים הבריטי דאז, רונלד סטורס, חוקק תקנה עירונית המחייבת חיפוי כל  קיר חיצוני בירושלים באבן מקומית מסותתת. האבנים סופקו ממחצבות שהיו בירושלים ובסביבתה, הגדולה מכולן הייתה מחצבת הקסטל. החוק היה חלק מתוכנית המתאר העירונית שנערכה על ידי מהנדס העיר אלכסנדריה ויליאם מקלין. המטרה הייתה ליצור ולשמר צביון ייחודי בירושלים.

במהלך השנים ננטשו המחצבות בירושלים וסביבתה. את מקומן תפסו מחצבות בצפון הארץ ובמצפה רמון. מכאן שמה של האבן 'מצפה' הידועה ביופייה וגווניה הייחודיים. בתקופה שלאחר מלחמת ששת הימים, רוב הספקת האבן הירושלמית הגיעה ממחצבות באזור חברון. עם הזמן, תפוקת האבן מהמחצבות בארץ לא עמדה בהיקפי הדרישה. למילוי החסר, ספקי אבן וקבלנים החלו לייבא  'אבן ירושלמית' כשהיא מעובדת ומנוסרת מסין, מצרים, חצי האי קרים ומטורקיה.

אבן גיר מנוסרת ומעובדת

1

פסק זמן 

לאחר קום המדינה, כאשר גבר הצורך בבנייה מהירה ובעלות נמוכה, הופסקה אכיפת התקנה של חיפוי חזיתות באבן הירושלמית.  מאז, בשכונות מגורים שבשולי העיר, כדוגמת קריית יובל והקטמונים, נשארו על כנם בתי מגורים מחופים טיח, אריחים ובטון חשוף. לעומת זאת, באותה עת, אדריכלים וקבלנים שהיו מעורבים בפרויקטים של מבני ציבור ובניינים במרכז העיר חויבו לעמוד בתקנה.

בסוף שנות ה-60 הוחלט לחזור ולאכוף את התקנה על כלל הבנייה בעיר. עם זאת, הרבה בזכות האדריכלות המודרנית והבנייה לגובה, חוקי התקנה רוככו והותר השימוש גם באבן מנוסרת ולא בהכרח מסותתת.

ציר בבית המשפט העליון

3
צילום: קנבה | עיצוב: אדריכלות רם ועדה כרמי

מירושלים תצא תורה

יופייה הייחודי של ירושלים קסם לראשי עיריות ומועצות מקומיות ובמקומות כמו מודיעין-מכבים-רעות, מעלה אדומים, אפרת ועוד, מתגלה התקנה של חיפוי חזית המבנים באבן, עם כי לא בצורה גורפת כמו שבירושלים.

שלא במסגרת תקנה, אלא מתוך בחירה אישית, במקומות שונים בארץ, נכרת מגמה מבורכת של בחירה באבן מקומית. השימוש באבן מקומית מתחבר בהרמוניה מלאה לסביבת הבית  ונכון מבחינה אקולוגית.

בית מודרני בצפון הארץ עם חזית מחופה באבן מקומית

xr:d:DAFsuTeYYEY:1373,j:5073718475640373896,t:23122610
צילום: אלעד גונן | עיצוב: איציק ניב

בית בקיבוץ עם חזיתות משולבות אבן ירושלמית וטיח

1-4רויטל וולף דרור מילר
צילום: דרור מילר | עיצוב: רויטל וולף חזן

האבנים מתגלגלות מהחוץ פנימה

הבנייה באבן ידועה מאז ומתמיד. היום, על פי רוב, השימוש באבן נעשה כחיפוי לקיר בלוקים, עובדה שלא גורעת כהוא זה מהרושם שקיר האבנים יוצר, במיוחד אם עיצוב הפתחים הממוסגרים באלומיניום עכשווי הותאם לאופייה של האבן.

שתי פינות ישיבה בבית עם חזיתות משולבות אבן וטיח

2-6רויטל וולף חזן דרור מילר
צילום: דרור מילר | עיצוב: רויטל וולף חזן

מודרניות עם שורשים 

השילוב בין עבר להווה, בין חומרים מודרניים לאבן טבעית ובין החוץ  לפנים, יוצר שפת עיצוב ייחודית שמתקשרת למקום. בבית שהחזיתות שלו חופו באבן מקומית, הפטיו מהווה מעין חוליה מקשרת בין השורשי והמסורתי למודרני והעכשווי.

פטיו חיצוני בבית שהחזיתות שלו חופו באבן מקומית

xr:d:DAFsuTeYYEY:1373,j:5073718475640373896,t:23122610
צילום: אלעד גונן | עיצוב: איציק ניב

נכנסה בכוח 

זה כמעט התבקש מאליו, שהבית בקיבוץ, שהחזיתות שלו משולבות אבן וטיח, תהיה לאבן נוכחות חזקה גם בעיצוב הפנים. ואכן, לקיר הכוח בסלון נבחר חיפוי של אבן מקומית שמתחבר לתקרה המשופעת קלות ולארון שהוצמד אליו המעוצב בהתאמה.

 

 

סלון עם קיר כוח מחופה באבן מקומית

רויטל וולף חזן דרור מילר.12
צילום: דרור מילר | עיצוב: רויטל וולף חזן

סלון עם קיר כוח מחופה באבן מקומית

סלון עם קיר כוח מחופה באבן מקומית

סלון עם קיר כוח מחופה באבן מקומית

סלון עם קיר כוח מחופה באבן מקומית

סלון עם קיר כוח מחופה באבן מקומית

סלון עם קיר כוח מחופה באבן מקומית

סלון עם קיר כוח מחופה באבן מקומית

סלון עם קיר כוח מחופה באבן מקומית

סלון עם קיר כוח מחופה באבן מקומית

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *