אל תעמידו אותי בפינה: פינות אוכל מעוררות תיאבון

רגע לפני חג הפסח אנחנו עושים סיעור מוחות סביב פינת האוכל. זאת שנפתחת בעיקר בחגים ובערבי שישי. שסביבה יושבת כל המשפחה לסעוד. תנו לה בכבוד

אני מכירה מישהי, שגם כשהיא יושבת לשולחן האוכל לבדה, לאכול סלט ישראלי קצוץ, היא פורשת מפה יפה, ומגישה אותו בכלים מהודרים, כאילו הייתה זו ארוחת חג. "צריך לעשות כבוד לאוכל תמיד" היא אומרת, ובצדק. "וגם אם אוכלים לבד, מה? אנחנו לא חשובים"? סבתא דורית, הכתבה הזו מוקדשת לך.
שולחן מודרני במראה אורבני
בריזה, שולחן מודרני במראה אורבני, להשיג ברשת ZAGA
שולחן מודרני במראה אורבני
דמקה – שולחן עגול עם 4 הרחבות, להשיג ברשת ZAGA

למה בפינה? 

אמנם קוראים לה פינת אוכל, אבל היא ממש לא חייבת לעמוד בפינה. אם יש לכם חדר או אפילו חצי חדר פנוי בבית, תחשבו כמה נחמד יהיה אם הוא יהפוך לחדר האוכל. נכון חדר הישיבות הגדול במשרד, שאליו אתם נקראים להרמת כוסית ונשנושים? אז כזה. אתם יכולים להשתולל בו עם העיצוב, צבע הקירות, התאורה והאביזרים ולהפוך אותו למסעדה הביתית שלכם. כן, כזה רחוק הלכנו.
שולחן Infinity שנוצר הודות לשילוב נכון בין הליכים טכנולוגיים ומסורת אומנות עבודת העץ_ להשיג בבית פיטרו הכט, צילום_ סטודיו Porada 
פינת אוכל במרכז המטבח
פינת אוכל במרכז המטבח. אדריכלית איריס אבנרי דביר. צילום: שי אפשטיין
בבתים הישנים של פעם, כשלא ספרו כל מ"ר, היו מטבחים גדולים, ובהם גם היתה ממוקמת פינת האוכל. בבתים המודרניים יותר, המטבח הפך לחלל אחד עם חדר האירוח, ופינת האוכל ממוקמת לרוב איפשהוא בין הסלון למטבח. מכאן גם הצורך בפינת אוכל עם שולחן גדול ומרשים וכסאות מעוצבים, משום שהיא חשופה לעיני כל. אל דאגה, מצאנו כמה כאלה מרשימים במיוחד.
בדירות בהן המטבח הוא רחב וגדול מספיק, הקהל הישראלי אוהב להציב אי, שמוסב לשולחן אוכל בשעת הצורך. החיסרון של מיקום זה הוא ששולחן האי הופך בדרך כלל למשטח עבודה מלא מצרכים. לא מתאים לאימהות "משקיעות". כאשר עיצבה את ביתה, ביקשה נירית צוק, לוותר על אי במטבח ודאגה שתהיה במקומו פינת אוכל על מנת שכולם יוכלו לשבת ולראות זה את זה.
פינת אוכל עגולה שעוצבה למטבח ביתי. שולחן עץ מסיבי עם כסאות שקופים בסגנון כסאות מלוכה. עיצוב: עמית ישראל, צילום: רן ואסף ארדה
 

חשיבותה ותפקידה של פינת האוכל

צוק, מומחית למחקר תרבות נוער, יצאה לפני כשנתיים בקמפיין "חמישי בשבע" אשר זכה להצלחה רבה, בו קראה למשפחות לעצור לרגע ולהקדיש את ימי חמישי בשעה שבע, לארוחת ערב וזמן איכות עם המשפחה. יום אחד בו מתנתקים ממסכים והיסחי דעת דיגיטליים למיניהם, מתוך הבנה בחשיבותה של ישיבה יחד סביב שולחן האוכל. ומה מחבר משפחה יותר מאוכל?
עיצוב מתמטי
שולחן המורכב מעיגול של צורות Y זהות, עיצוב מתמטי שפותח על ידי המעצב הפרנקו-אלג'ראי Reda Amalou, להשיג בבית פיטרו הכט. צילום: סטודיו RB
תפקיד ארוחת הערב המשפחתית הוא ליצור נקודת מפגש בה כל בני המשפחה מתכנסים לארוחה חמה ונעימה, ישובים יחדיו וחולקים את חוויות היום. כשמאמצים את המנהג הזה מגיל צעיר, קל לייצר אינטימיות, פתיחות ושיתופיות סביב שולחן האוכל.  פינת האוכל משמשת בדרך כלל לארוחות ערב משפחתיות גדולות. אם בחגים, או בערבי שישי, אז למה לא גם באמצע השבוע?
עיצוב שולחן
הכי חשוב, תמיד תנו כבוד לפינת האוכל והשתמשו בכלים הכי יפים. צילום: צלחות קורל מבית קורנינג, שקל בית מותגים
פינת אוכל צבעונית
צבעי ילדות. עיצוב למשפחה בת 5 נפשות מבנימינה. הכיסאות מרחוב הרצל בתל אביב. עיצוב: סיון דנגור, צילום: רחלי מנין חי

ועכשיו – שיהיה גם מעוצב

השולחנות וכיסאות האוכל הנילווים אליהם עברו מהפכה של ממש והם מתפתחים במקביל למגמות והטרנדים בעיצוב הפנים העכשווי. מותגים בינלאומיים רואים בהם אלמנט חשוב ומרכזי ומקפידים לבצע אדפטציות והתאמות לצרכי אוכלוסיות שונות במדינות שונות, כך למשל זוכים השולחנות למנגנונים מיוחדים וחדשניים המאפשרים הגדלתם בשעת הצורך, פרט חשוב ואקוטי כשמטראז' הדירות והבתים רק הולך ופוחת. הדירות הולכות ונעשות קטנות לא רק כאן אצלנו אלא בעולם כולו, זוהי אחת הסיבות העיקריות שבעלי דירות מעדיפים כיום לשלב פרטי ריהוט בעיצוב נקי שאינו תופס מאסה ניכרת בחלל. ניתן לקנות שולחנות מיובאים מוכנים, אך אנחנו תמיד בעד "תוצרת הארץ" ובהחלט ניתן לייצר גם בארץ פינות אוכל בהזמנה אישית, מה שמאפשר חופש יצירתי בבחירת החומרים, הטקסטורות, הצורה והפונקציונאליות. גם רגלי השולחן הן גמישות לבחירה ומהוות בעצמן אלמנט עיצובי שאפשר "לשחק" איתו. והכי חשוב – אל תשכחו לפרוש מפה. או לפחות פלייסמנטים. ותנו כבוד לאוכל. וגם לעצמכם.
שולחן אוכל במראה שעם
שולחן שכולו במראה שעם עם כסאות בצבע פחם. תכנון ועיצוב: שלומית זלדמן, צילום: עמית גושר
פינת אוכל עם ספסל
עיצוב: לוי חמיצר. צילום: איתי בנית
פינת אוכל עם כיסאות מעוצבים
פינת אוכל בעיצוב אמיצי אדריכלים. צילום: עוזי פורת
סלון ופינת אוכל
 פינת אוכל כחלק אינטגרלי מהסלון. עיצוב: לוי חמיצר, צילום: עמית גירון
שולחן אוכל מעוצב
שולחן פורניר עץ אגוז בעיצוב והזמנה אישית עם הגדלות נסתרות. עיצוב: נורית אמויאל. צילום: ליאור טייטלר
ספריית עץ
 פינת אוכל כחלק אינטגרלי מהסלון. קניון העץ שבלול. צילום: אבי ולדמן

 

חמים וטעים 553
3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ספקים
מדוע אינכם כותבים מי הספק ומיהכן ניתן לרכוש את השולחנות? חבל...

יצרני פינות האוכל
אפשר היה להיתרם יותר מהכתבה אם הייתי מציינים מקומות בהם ניתן לרכשם. שאחרת זה מראה עיניים בלבד

ספקים ויצרני פינות האוכל
כל הספקים, המעצבים והחנויות מפורטים בקרדיט הצמוד לתמונה. חג שמח!

בודק...