בגינה או במרפסת: כך תגדלו צמחי תבלין בבית

לא מעט בעלי גינות ומרפסות רוצים לגדל צמחי תבלין קרוב למטבח אבל לא ממש יודעים איך לעשות את זה. הנה כמה כללים שימושיים

בסופו של דבר, גם מי שנהנה מגינה רחבת ידיים, וגם מי שגר בבית עם חלון, מוצא את עצמו בשלב מסוים חולם על גינת תבלינים אישית ממנה יקטוף מעט נענע לתה או בזיליקום לתבשיל מתי שרק ירצה. לא פעם החלום הזה נשאר בגדר פנטזיה כי אנחנו חוששים ששוב נהרוג עציצים חפים מפשע, וחבל על ההשקעה, אבל האמת היא שעם קצת ידע מוקדם ותכנון נכון אפשר להקים פינת תבלינים שתשרוד יותר מחודשיים – בין אם מדובר בגינה או באדנית. אז איך מתחילים ואיך מוודאים שהצמחים יחזיקו מעמד? הנה כמה כללי ברזל:

איך לבחור מקום:
בין אם אתם מתכוונים לגדל תבלינים במרפסת, על אדן חלון או בגינה, חשוב לבדוק כמה שעות אור יש במיקום המדויק. אם הגינה או המרפסת פונה לדרום או מזרח, היא עלולה לסבול דווקא מעודף שמש – שעלול לפגוע בתבלינים. בחנו את המקום המיועד היטב וגלו אם מגיע אליו צל או שרוב היום הוא בשמש ישירה, מה שכאמור לא יהיה ממש טוב לצמחים שלכם. אם אתם כבר בענייני מיקום, מומלץ לבחור לתבלינים מיקום לצד קיר או גדר כדי להעניק להם הגנה מפני רוחות.
איך שותלים:
כשאתם ניגשים למשתלה חשוב מאוד לבחור בקרקע מתאימה. ניתן לרכוש זרעים או שתילי תבלינים לפי רצונכם, רק זכרו לזרוע אותם ברווחים המתאימים לפי ההנחיות של כל צמח וצמח או להעביר את השתילים לעציץ בקוטר של מינימום 25 סנטימטרים או אדנית באורך של 80 סנטימטרים. זכרו לשתול כל תבלין בנפרד – צמחים שונים זקוקים לתנאים שונים, גם אם השוני הוא מינורי. הם גם גדלים בצורה שונה, ובכל מקרה – מעדיפים לגדול לבד, בלי חברים באדנית.
כלים לשתילה לגינה
כמה כלים שיעזרו לשתילה (צילום: יח"צ פלורליס)
שתילי בזיליקום
שתילי בזיליקום שעושים חשק להתחיל בעבודה (צילום: יח"צ משתלות יגור)
 
שמרו על אפשרות לניידות:
כאמור, כל תבלין הוא עולם ומלואו, וזקוק לתנאים שונים ומשתנים. למשל, רוב צמחי התבלין הפופולריים מתאימים לשתילת קיץ, אך סובלים מאוד מקור, כך לגבי בזיליקום ואורגנו למשל. נענע הוא צמח שמשתלט לרוחב האדמה, וכך גם המרווה ואילו הלואיזה יכולה להגיע לגובה מרשים של יותר ממטר. לכן, גם אם יש לכם גינת תבלינים קטנה בחצר, העצה הטובה ביותר היא להשתדל לשתול חלק מהצמחים באדנית או עציץ, על מנת שיהיה ניתן “לשחק” עם המיקום שלהם כאשר יהיה צורך והם יגדלו אחד על השני.
פרחים לגינה
מי אמר ניידות ולא קיבל? (צילום: יח"צ טורקיז)
דאגו להשקייה בגינה:
במקרה של גינה צריך גם לקחת בחשבון את מערכת ההשקיה ואת שאר הפרחים והצמחים בה. השקיה של פרחים וצמחי גינה לא מתאימה לגינת תבלינים, והתבלינים מצידם, לא תמיד משתלבים אסתטית עם הצמחים האחרים, ואף יכולים לפגוע בהם, למשל להשתלט להם על הערוגה או לחסום להם את השמש.

מי ומי בגינה – מה לשתול ומתי:
שתילת קיץ: נענע, לואיזה, מרווה, אורגנו, קורנית, טרגון, בזיליקום
סתיו / חורף: בצל ירוק, שמיר, עירית, כוסברה ופטרוזיליה, רוקט, סלרי ולימונית
תבלינים דקורטיביים / פרחוניים: בזיל סגול, אורגנו, לבנדר, קורנית, מרווה
שמש מלאה: בזיליקום, רוקט, נענע, קורנית, כוסברה
צל חלקי: מליסה, עירית
רגישים לרוח וקור: לואיזה, בזיליקום, טרגון, אורגנו
זקוקים לקרקע מנוקזת היטב: לואיזה, רוקט, אורגנו
השקיה מרובה: מליסה, נענע, פטרוזיליה
 נענע
נענע: הרבה מים והרבה שמש יעשו לה טוב (צילום: יח"צ משתלות יגור)

טיפים אחרונים לגינה מנצחת:
איך תדעו שהצמח מקבל מספיק מים? בדקו אותו כמו שבודקים עוגה – נעצו קיסם או שיפוד עץ בקרקע העציץ. אם הוא יוצא חלק – כדאי להשקות (עד שהמים מגיעים לניקוז).
בכל מקרה – שמרו על אדמה לחה תמיד.
צמחי תבלין שגדלים בתוך הבית זקוקים לאוורור. מקמו אותם ליד חלון ושמרו עליו פתוח לאורך זמן.
חשוב להקפיד על חשיפה שווה לאור מכל צדדי העציץ. לשם כך יש לסובב מידי פעם את העציץ או האדנית, על מנת שכל חלקי הצמח יקבלו שמש באופן שווה.
לוונדר לגינה
הרבה שמש ואויר פתוח (צילום: יח"צ חישתיל)
234
403
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...