צומחים לגובה: האם קירות ירוקים הם הטרנד הבא?

הקונספט של גינות שצומחות לגובה הולך ותופס תאוצה, והמראה של עגבניות וקקטוסים שמטפסים למעלה הוא כבר לא כל כך מוזר. אז מה זה בעצם גינה אנכית?

דמיינו לכם סיטואציה: אתם מבשלים ארוחת ערב קלילה במטבח הקיצי שהקמתם בחצר הבית, ומוכרחים לזרוק תימין ואורגנו לחביתה. אופציה אחת היא לגשת למקרר ולשלוף את מה שזכרתם לקנות בקפיצה האחרונה לסופרמרקט, אופציה שנייה היא לצאת אל הגינה ולקטוף ואופציה שלישית קרובה אליכם מתמיד. מסתבר שהלהיט החם ביותר בבתים הפרטיים בישראל מחכה דווקא בגינות וגדל לגובה. גידול קירות ירוקים, ובכלל גינות, לגובה הופך לטרנד ה-חם של השנה ויותר ויותר ישראלים מתכננים להם קיר של פטרוזיליה, כוסברה, עירית, מרווה, נענע ותימין שצומח לגובה.

גינה אנכית הפכה מזמן לפתרון מהיר לסוגי צמחים שגדלים אנכית וטרנד שתפס תאוצה כחלק מאורח החיים האקולוגי-אורבאני. אותו קיר ירוק אולי נראה כמו צמח מטפס אחד גדול וענקי, אבל במקום לצמוח מהאדמה מושקים וצומחים אלו כשהם בכלל לא נוגעים באדמה אלא באוויר כשהם נשענים על הקיר. בירור קצר מעלה שעל קיר אנכי אפשר לגדל כמעט כל זן של צמח שגדל בצורה אופקית ואחד היתרונות הבולטים של הגינה האנכית הוא האפשרות שהיא מעניקה לבעלי בתים קטנים או בתים באזורים עירוניים שאין בהם קרקע, מרפסות וגגות – ליהנות מגינה קטנה.
משתלות בכניסה לבניין
(צילום: באדיבות משתלות וונדי)
איך עושים את זה?
גינה על קיר כוללת הצמדה של מסגרת, לוח פי.וי.סי או מערכת כיסים העשויה מחתיכות יוטה ספוגות בתמיסה המאפשרת שגשוג והיצמדות של צמחים לקיר. הצמחים נשתלים בתוכם בצפיפות, ותוך כמה חודשים מקבלים כיסוי מלא של הקיר וכך נחסכים גם מים ולא רק שטח ומקום. "בתוך הקיר מורכבת מערכת מתוחכמת המבוססת על חיישנים שמשחררת מים ודשן לפי הצורך, ומכאן החיסכון בצריכת המים", מסביר וואן וונדי, מנכ"ל רשת משתלות וונדי, "בשונה מגינות קרקע, המים אינם נספגים באדמה ומערכת ההשקיה ממחזרת את המים העודפים, כך שאף טיפה אינה הולכת לאיבוד והגינה מצליחה להישמר רעננה במשך כל עונות השנה".

(צילום: הדס צוק)
לא רק ירוק
אבל לא רק ירוק תוכלו להשיג על הקיר שלכם. לא מעט מעצבים רואים בגינה על הקיר מעשה אמנות שניתן ליצור באמצעותו תמונות, לוגואים ומסרים על ידי משחק בין גווני העלווה ושינויים בעומק השתילה, היוצרים תבליטים מעניינים. עוד ועוד בניינים הופכים להיות מעוטרים בצמחייה, וגם בבתים אפשר להקים קירות ירוקים, בחוץ או בפנים, עם פרחים ושתילים רבים, ירקות ואפילו פירות. רק תחשבו כמה כסף תוכלו לחסוך במקום לקנות פירות וירקות אורגניים בחנויות.
וכך, בשנים האחרונות מתרבה השימוש בקיר ירוק לצרכים אקולוגיים יותר מאשר דקורטיביים. אם הקירות הדקורטיביים מדגישים אסתטיקה משולבת עם טבע ירוק, הרי שהאקולוגיים נותנים קדימות לטיהור והשבחת האוויר על ידי הצמחים, לחיסכון באנרגיה, לטיהור וצינון מים עבור מערכות שונות בבית ואפילו לצמחייה אכילה כגון חיטה, שעורה, תירס, עגבניות, פלפלים, תותים ושאר תבלינים ועשבים ירוקים.
פרחים בכניסה לבניןן
(צילום: באדיבות גרין וול)
 
איך ממקמים ומה שותלים?
סוג הצמחים שייבחר יותאם למיקום הקיר וכך, לקיר שממוקם מחוץ לבית כדאי לבחור צמחים שמותאמים לעוצמת אור גבוהה ולאקלים המקומי, למשל צמחי מסלעה כמו חד שפה וקיסוס, צמחי תבלין וירקות כמו חסה ובצל. לפנים הבית יתאימו צמחי בית, ביניהם צמחים טרופיים, צמחי כיסוי נמוכים, צמחי תבלין, צמחים רב שנתיים בעלי פריחה ממושכת או שיחים קטנים. "באזורים עם אקלים חם מומלץ להרכיב את קיר הצמחים מסוקולנטים או קקטוסים חסכוניים במים", אומר גיא בר-נס מחברת "גרין וול ישראל": "הסוקולנטים, צמח עמיד שדורש מעט תחזוקה והשקיה מעטה, יוצרים מרבד מדהים של צבעים שגורם לך לתהות מה פשר הפלא הוורטיקלי הזה".

 

עוד כמה דברים שטוב לדעת על קירות ירוקים:
התחזוקה השוטפת שלהם מינימלית בזכות מערכת השקיה חכמה.
קירות ירוקים חוסכים מקום לא רק בבית, אלא גם בשטחים פתוחים בערים הגדולות.
קירות ירוקים תורמים לאתסטיקה אורבאנית, לאיכות הסביבה ולבריאות התושבים.
ניתן לשנות את עיצוב הקיר הירוק שלכם מתי שרק תרצו.
ככלל, שהייה בקרבת עצים וצמחים משפרת את יכולת הריכוז ומפחיתה לחצים ומתחים.
אוהבי ה- DIYיכולים לבנות לעצמם קיר ירוק ממשטחי עץ. גם חוסכים וגם ממחזרים.

 קלא במד
גם משרד יכול להיות ירוק (צילום: יעל אילן)
403
403
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...