מלימון ללימונדה: 7 טעויות נפוצות במטבח ואיך אפשר להימנע מהן

תאורה לא מספיקה, שטחי אחסון ועבודה מצומצמים וכיריים שמקשים על הניקוי הם חלק מהדברים שרצוי להימנע מהם בתכנון המטבח

יש כאלה שהיו יכולים ממש לחיות בתוך המטבח. יש להם מספיק מקום לשבת, אחסון מרשים וקרבה למזון ושתייה שמהם רוקחים את מיטב התבשילים. חסרה רק מיטה, וגם את הלילה היו מעבירים בו אם הוא היה מתוכנן בהתאם. כדי לדאוג לאזור המחיה החשוב הזה, יש להימנע מטעויות תכנוניות שקורות לא אחת. קיבצנו מספר דוגמאות – עם דרכים להתגבר עליהן כמובן.

מחסור במקומות אחסון


המראה המינימליסטי שחלקנו מאמצים, הכולל ויתור על ארונות, גורם לנו לאבד מקומות אחסון יקרים במטבח. שלא תהיה כאן טעות, לא נמליץ למלא את משטח השיש באביזרים שיתפסו מקום עבודה חשוב, אבל כן נמליץ לחשוב מעבר לגבולות המטבח. לעיתים אפשר להמשיך את הארונות התחתונים לקיר פנוי, להוסיף חלק אנכי תחתון, לשלב ארון תלוי מהתקרה, לייעד שידה בסלון לכלי מטבח ולקרב אותה לאזור המטבח ואפילו להוסיף אי צר, אם יש לכך מקום.
רצפה וינטג'שפע מקומות אחסון. עיצוב פנים: אורלי אביטל. צילום: רני לוראי

מחסור בשטחי עבודה


בין הכיור, הכיריים, התנור והמקרר נמצא שטח חשוב ויקר מאוד למטבח – משטח העבודה, עליו נערמים מרכיבי המזון, ושם פורסים אותם, קוצצים או מתבלים. כשאין מספיק משטחים כאלה, העבודה במטבח מכבידה ומעייפת, והסידור של האזור המצומצם כדי לפנות מקום, יכול להוציא אתכם מדעתכם. חשוב להשאיר שטח נרחב בין הכיריים לכיור וגם בשאר הצדדים, כדי שיהיה אפשר לעבוד במקביל וללהטט בין שלל המצרכים, הכלים והפעולות. בנוסף, כדאי למקם בקרבת המקרר והתנור משטחי הנחה, שיאפשרו לכם להוציא מהם פרודוקטים לעבודה או תבניות לוהטות בלי לצעוד אינספור צעדים עד למשטח הקרוב.
משטח עבודה גדול למטבחמשטחי עבודה שהם גם משטחי הנחה. אדריכלות: דרור ברדה, צילום: אלעד גונן

מעברים מצומצמים


הוספה של אי במטבח אינה פעולה אוטומטית בתכנון מטבח חדש, למרות שחלקנו ממש נלחמים על כך. הצבה שלו או של שולחן אוכל במרכז החלל עלולה להגביל מאוד את התנועה, לא לאפשר פתיחה נוחה ומרווחת של מגירות ודלתות ש"מתנגשים" במי שנמצא במטבח או בארונות מקבילים, ולהקשות על מי שמסב אל השולחן. המרחק המינימלי בין ארונות או בינם לבין אי הוא 90 ס"מ ומומלץ לא לוותר על פחות מכך.
מטבח מעץיש מספיק מקום לשולחן. עיצוב: יעל גל. צילום: אילן נחום

תנועתיות לא זורמת


יכול להיות שלשולחן ולאי יש מרווח מספק מול הארונות, והישיבה נוחה מאוד, אבל הבעיה יכולה להיווצר כשאין זרימה בתכנון החלל. אם האי ממשיך את המטבח, אבל מקומות הישיבה שלו נמצאים מחוצה לו, כשארונית גבוהה או עמוד מפרידים ביניהם, עלול להיווצר סיבוב גדול שלא יזמין את הסועדים להתיישב בו. גם כשקיר קטן או שידה ממוקמים ליד השולחן ומחייבים את העוברים לבצע סיבוב כדי להגיע לאזור אחר במטבח, נוצר חוסר זרימה בתנועה.
מטבח עץזרימה במטבח. עיצוב: איילת שמש. צילום: מושי גיטליס

פתוח אבל מבורדק


מטבח סגור הוא אולי לא שיא האופנה, ואין כמעט דייר שמבקש לסגור אותו מעין העוברים והשבים בחלל הציבורי, אבל אם בכל זאת אתם מהסוג המבלגן, העורם ערימות של כלים בכיור, מלכלך את השיש ולא מקפיד על שולחנות מסודרים, כדאי לכנס את המטבח פנימה בעזרת קיר מובנה שגובהו יהיה מעל גובה השיש, או לחלופין דלתות ארון שיחפו על הבלאגן. אפשר אפילו לתחום אותו בחדר סגור עם דלת, ושתחכה האופנה.
ארונות איחסון נסתראם כבר פתוח, שיהיה מסודר. עיצוב פנים: 081 Archite. צילום: dr5000

אור מרכזי בלבד


מאחר שהמטבח הוא אזור שבו נעשות פעולות שונות, שוכחים לעיתים לייחד תאורה לכל אזור. תאורה מרכזית תציף את החלל באור, אולם בזמן החיתוך וההכנה של האוכל, גופנו מטיל צל על משטח העבודה בשל האור האחורי המגיע מהתקרה. הכי יעיל יהיה להוסיף לגוף התאורה המרכזי והמאיר בחוזקה גם תאורה מעל השיש ותאורה מעל האי והדלפק, אם יש.
בר ישיבהמספר מוקדים של תאורה. עיצוב פנים: גלית וטורי. צילום: אלעד גונן

כיריים מתחת לחלון


הכיריים במטבח יכולים לטייל ברחבי המשטחים, אבל בסופו של דבר מתמקמים בשני מקומות: מתחת לחלון או לא. אוהדי גזרת החלון יספרו לכם שאין שום בעיה עם הרוח או עם טיפות השמן הניתזות אל החלון, כל עוד הם מקפידים לנקות אותו (או לא לבשל). מה שהם לא יספרו, הוא שנתזי השמן ומבחר הרטבים נדבקים גם למשקופים ולמסילות ומכבידים מאוד על חיי המנקים. מאחר שלא מדובר רק בניגוב של זכוכית, אלא הרבה יותר מכך, נמליץ להתרחק מפתחים ולמקם את הכיריים כשבגבם קיר איתן מחופה באריחים הניתנים לניקוי בקלות.
דירה מעוצבתכיריים מרוחקים. עיצוב פנים: נירית פרידמן. צילום: סוזי לוינסון
מרכזית
2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תודה על המאמר!

עיצוב
אורלי אביטן - עיצוב כפרי מהמם

בודק...