מעבר לקשת: קשתות באדריכלות המודרנית

כשאנחנו חושבים על קשתות באדריכלות, מיד עולה בראשנו מבנה רומי עתיק ושבור למחצה – אבל זה ממש לא מסתכם בכך. הקשתות כבר מזמן מצאו וביססו את מקומן באדריכלות המודרנית, והן יפות ומרגשות מתמיד

קשת היא אחד מהאלמנטים הארכיטקטוניים הקדומים ביותר, כך שאין זה מפתיע שהאסוציאציה השכיחה שנקשרת אליה היא של מבנה עתיק ומט לנפול. בפועל הקשת יודעת להיות מודרנית, וכיום ניתן למצוא את הצורה הזאת חוזרת שוב ושוב בדלתות, חלונות, מעברים, ריהוט ועוד.

גם מבחינת החומרים חלו שינויים רבים בזירת הקשתות. אם בעבר הן היו עשויות בעיקר מאבן, הרי שהיום הן יכולות להיות מעץ, מזכוכית, מגבס ואפילו מצמחים. איך מיישמים את זה בבית? הנה כמה רעיונות ששווה לבחון.

קשתות במבואת הכניסה לבית

קשתות במבואת הכניסה החיצונית

קשתות במבואת הכניסה לבית
צילום: ליאור טייטלר | עיצוב: מיכל זיוון

דלתות

קשת במהותה היא במעין שער, כך שדלתות בצורת קשת הן דבר כמעט מתבקש. בדרך כלל דלת בצורת קשת תשמש בכניסה לבית, ולרוב גם תהיה בממדים גדולים מהרגיל כדי להעצים את נוכחותה. דלת קשתית מיד משדרת תחושה של מבנה לא שגרתי, ומעוררת חשק לגלות מה מסתתר מאחוריה.

חלון מקושת מעל דלת כניסה

חלון מקושת מעל דלת כניסה גדולה

חלון מקושת מעל דלת כניסה
צילום: גרי טישלר | עיצוב: טל גלעד

חלונות

חלונות קשתיים הם דבר נפוץ גם במדינת ישראל שמקדשת את הפרקטיקה. כיוון שבבניינים משותפים יש לשמור על חזית אחידה, חלונות הקשת מופיעים בעיקר בבתים פרטיים. המעוגלות העדינה של חלונות אלה מרככת את המראה של הבית מבחוץ, ומכניסה עניין עיצובי מבפנים.

חדר שינה עם חלונות מקושתים
חדר שינה עם חלונות מקושתים
צילום: גרי טישלר | עיצוב: טל גלעד

מעברים

קשת היא דרך נהדרת להוביל למסדרונות, לפטיו או לכל חלל מעבר אחר. היא גם מתאימה במיוחד כדי ליצור חצי הפרדה בין חללים שונים. קשת בין המטבח לפינת האוכל, למשל, מגדירה שמדובר באזורים שונים, אך עדיין שומרת על הקשר ביניהם.

תקרות וקירות

לפעמים הקשת יכולה להופיע פשוט כצורה. עם הטכנולוגיות הקיימות היום ניתן ליצור מחיצות, קירות ואפילו תקרות בצורת קשת. בדרך כלל מדובר בבחירה מלאת נוכחות, שנקשרת במכוון לקונספט עיצוב מסוים.

חדר רחצה מרווח

מקומות אחסון בחדר הרחצה

חדר רחצה מרווח
צילום: ליאור טייטלר | עיצוב: מיכל זיוון

ריהוט

אפשר לאזכר את הקשת גם בצורה עדינה – ידית של ספה, גוף תאורה, מראה. די בפריטים כאלה כדי להכניס רכות וחמימות לחלל, ולשבור את הקווים הישרים ואת הצורות המרובעות שמקבעים אותנו לפעמים.

קרדיט תמונה ראשית: אדריכל אמיר רוזנצוייג

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

השאלה, מה אפשר לעשות עם קשתות בעיצוב, דומה לשאלה, מה אפשר לעשות עם ציורים בעיצוב, או, מה אפשר לעשות עם מסגרות תמונה בעיצוב. אלמנטרי

מרהיב!!

המלצות נוספות
בודק...