מתמודדים עם הפרעות קשב: 4 טיפים לעיצוב חדר ילדים שיקלו על ילדיכם

תנועה חופשית בחדר ללא מכשולים, תצוגה פתוחה ללא מגירות, צורת הגשה מסקרנת של משחקים והעלמת מסיחי דעת יורידו מהעומס ומאי הסדר, וישפרו קשב וריכוז אצל הילדים. כך תעשו זאת נכון

ילדים מציירים צילום אילוסטרציה באדיבות ליזט לגזיאל כץ

סידור מרחב המחיה של הילדים חשוב לבריאות פיזית ונפשית ולגדילה, ותורות רבות עוסקות בנושא. כשמדובר בילדים בעלי הפרעת קשב וריכוז, תשומת הלב לתכנון ועיצוב החדר מועצמת, שכן סידור נכון יכול לשפר את הקשב והריכוז, להוריד משמעותית מהעומס ואי הסדר, לסייע לילד לנצל את פוטנציאל הלמידה שלו ולחזק את החוזקות שלו. "כשילד חווה הצלחה ומרגיש עצמאי וחופשי בחדר, באופן שהוא אינו תלוי בעזרת מבוגר בכל דבר, תחושת המסוגלות והערך העצמי שלו עולה ומתחזק", אומרת עו"ד ליזט לגזיאל כץ, מייסדת "קדמא" מרכז לאימון מונטסורי לילדים.


טיפ 1: שמרו על חלל מרכזי פתוח


חשוב שהחלל המרכזי של החדר יהיה פתוח לתנועה חופשית של הילד, ללא ריהוט או כל מכשול אחר בדרך. עיצוב וסידור החדר, מדגישה לגזיאל כץ, צריך להיות עם תצוגת מדף פתוחה ולא עם מגירות, קופסאות או סל ענק מלא בחלקים. "ככל שהמרחב יהיה יותר מסודר ומאורגן, יהיה קל לילד עם בעיות קשב וריכוז, להתנהל, לבצע פעולות ולהצליח. לסידור החדר באופן זה יש השפעה מכרעת על הסדר הפנימי של הילד ומאפשר לו להגיע לרמת קשב וריכוז ומשך ריכוז ארוך יותר וכמובן חוויית הצלחה, הנעה פנימית והנאה מרובה מהמשחק".

חדר שינה ילדיםעיצוב: אריאלה עזריה ברקוביץ'. צילום: עודד סמדר


טיפ 2: הפחיתו ומקדו את כמות הגירויים בחדר


רוצים דוגמה? את ערימות הלגו הרבות אפשר לאחסן באחד הארונות בבית, כי אין צורך בחבילה כולה, ולקחת רק מספר חלקים בצבעים שונים, ולהניח אותם בתוך קערה. את הקערה נניח על מגש, ועליו נניח אותו מספר קעריות בצבעי הלגו השונים שבחרנו, וכבר אז הילד ילמד למיין ולשחק. כדי להטמיע אצל הילד את משמעות הסדר והארגון, ממליצה לגזיאל כץ להניח על הרצפה או בסל בחדר שטיחון קטן ולהרגיל אותו שבכל פעם שהוא משחק, עליו להניח על השטיחון את המגש עם המשחק שהוא בחר, ובסיום להחזירו למקום. "זה תוחם את אזור המשחק, מחזק סדר וארגון פנימי ואת ערך הכבוד של הילד לחפצים ולמרחב. ה'ליקוי' הנוירולוגי העיקרי במוח אצל ילדים עם הפרעות קשב וריכוז הוא רשת הדריכות ורשת הבקרה במוח שאינן עובדות ביעילות, ומכאן הקושי להבדיל בין גירויים חשובים ולא חשובים – אצלם כל הגירויים הם בעלי אותה חשיבות. לפיכך סדר, ארגון וצמצום עומסים יכול לסייע משמעותית בקושי הזה".

גם לצורת הגשה אסתטית, מפתה ומסקרנת של המשחקים יש השפעה מכרעת על האופן שבו הילד יתפוס את המשחק. אם רוצים לעודד את הילד לשחק במשחק, יש להוציא את המשחק מהקופסה, להניחו על כלי מעולם המבוגרים כמו מגש, צלחת או קערה מעניינת וכך להפיח רוח חיים בעשייה ובמרחב המשחק. לגזיאל כץ רואה חשיבות בצמצום כמות המשחקים המוצגים לראווה בחדר. "הכלל הוא less is more, וכך משיגים יותר ערך, יותר זמן משחק, יותר ריכוז והרבה יותר עניין".

חדר משחקים אדריכלות ועיצוב פנים: אניטה קרטס שחם. צילום: שי אפשטיין


טיפ 3: הפרידו בין איזור השינה, הלמידה והמשחק בעזרת צבעים מתאימים


דרך פשוטה ויעילה ליצור חלוקה מסודרת היא באמצעות צבעים – של אביזרים, וילונות, שטיחים, קירות בחיפוי טפט וכדומה. קרן וברמן-דקל מ"עילית הלבשה לבית" מציעה לתחום שלושה אזורים עיקריים: אזור השינה (מיטה והקיר הצמוד אליה), אזור לימודים (שולחן/ספריית הלימודים ו/או אזור המחשב) ופינת משחקים – בה מרוכזים מרבית הצעצועים. "את אזור השינה מומלץ להגדיר בצבעים קרירים ומרגיעים כמו כחול לגווניו; את פינת הלימוד מומלץ להלביש בירוק – שכן זהו צבע התורם לרמת הריכוז; ואת פינת המשחקים – בצבע חמים בגווניו הבהירים יותר, שיתכתב עם הצבעוניות של הצעצועים ואווירת המשחק".

חדר שינה קיר עולם עיצוב: שלומי בוטנסקי. צילום: נדב פקט


טיפ 4: הרחיקו מחשבים, טאבלטים וטלוויזיה מחדר השינה!


ובואו לא נשכח פעילות כמו צפייה בטלוויזיה הנעשית לא פעם באותו חלל בו הילד ישן. "לכך עלולה להיות השפעה שלילית על איכות השינה, לכן כדאי לצמצם ככל הניתן גורמים מסיחי דעת מחדרי הילדים – הבולטים בהם מחשב, טלוויזיה, טאבלט ומשחקי וידאו", אומרת מעצבת הפנים אריאלה עזריה ברקוביץ'. "הדבר עלול לגרום לחרדה, להתנהגות פרועה ולחוסר יכולת להתרכז במהלך היום, לכן מומלץ להשאיר בחדר רק צעצועים שהילדים אוהבים, ולהעביר את כל שאר 'מסיחי הדעת' לחדר ייעודי למשחקים", היא מציעה לאחסן אותם באזורים פחות נגישים בבית או לרכז את כולם בחדר המשפחה, כך שישחקו וייהנו מזמן איכות משפחתי בו זמנית. "תתפלאו עד כמה חדר ילדים יכול להיראות מודרני, מזמין, מרגיע ומתוחכם גם בלי טלוויזיה או מחשב – הכול בעזרת שימוש נכון בצבעים, בריהוט ובאבזור", היא מסבירה.


מרכזית
2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

טפט גלובוס - מעורר הפרעות קשב !!!

ל-1 לפי מה שהבנתי כל התמונות פה זה איך לא לעשות!

המלצות נוספות
בודק...