היום זה כבר ידוע שעיצוב פנים של מסעדה יכול להשפיע על מצב הרוח וההתנהגות של הסועדים. הבנת הפסיכולוגיה שמאחורי עיצוב מסעדות יכולה לעזור למסעדנים ליצור חללים שלקוחות יכולים להתחבר אליהם יותר, הן מבחינת האווירה והן מבחינת הפונקציונליות ובכך לגרום להם לחזור למסעדה. לצורכי הכתבה התייעצנו עם האדריכלים אלונה ואייל רטנר, בעלים של סטודיו 180, המתמחים בעיצוב מסעדות ומתחמי מזון על מנת להבין כיצד החלל משפיע על חווית האוכל.
הפסיכולוגיה שמאחורי הצבעים
לצבעים שאנו משתמשים יכולה להיות השפעה משמעותית על מצב הרוח של הסועדים. לדוגמה, אדום הוא צבע שהוכח כמעורר את התיאבון ומגביר את קצב הלב. זו הסיבה שמסעדות מזון מהיר רבות משתמשות באדום במיתוג ובעיצוב שלהן. לעומת זאת, כחול הוא צבע מרגיע שיכול לעזור ללקוחות להירגע וליהנות מהארוחות שלהם. הירוק קשור לטבע ויכול ליצור תחושת רעננות ובריאות, מה שהופך אותו לבחירת צבע פופולרית עבור מסעדות של מזון בריאות, תזונה טבעית ועוד.
תאורה
גם לתאורה במסעדה יכולה להיות השפעה משמעותית על חווית האוכל. אורות בהירים יכולים להיות קשים ולא מזמינים, בעוד תאורה עמומה יכולה ליצור אווירה רומנטית ואינטימית. אור טבעי יכול לעזור ליצור תחושה של פתיחות ורעננות, מה שהופך אותו לבחירה אידיאלית לסעודה בשעות היום.
מחקר שבוצע ע"י אוניברסיטת נבאדה ב 2014 ופורסם ב-Journal of Foodservice Business Research מלמד שטמפרטורת הצבע של התאורה משפיעה גם היא על חווית האוכל. תאורה חמה (גווני צהוב/אדום) נמצאה קשורה לחוויית אוכל מהנה יותר בקרב הסועדים – לידיעת המסעדנים.
תאורה בבר
פריסה ומקומות ישיבה
גם לתכנון פריסת השולחנות ולתכנון חלל הישיבה במסעדה יכולה להיות השפעה עמוקה על חווית האוכל. סידור השולחנות והכסאות יכול להשפיע על רמת האינטראקציה החברתית בין הסועדים, כמו גם על רמת הנוחות שלהם.
שולחנות עגולים קשורים ליותר אינטראקציה חברתית בין הסועדים, בעוד ששולחנות מלבניים נוטים ליצור אווירה רשמית ומובנית יותר. בנוסף, המרחק בין השולחנות יכול להשפיע על רמת הפרטיות והאינטימיות שחווים הסועדים.
גם נוחות הישיבה עצמה יכולה לשחק תפקיד בחוויית האוכל. ישיבה נוחה ותומכת יכולה לעזור ללקוחות להירגע וליהנות מארוחותיהם, בעוד ישיבה לא נוחה יכולה ליצור תחושת אי שקט ואי נוחות. על פי מחקר שנערך על ידי מרכז קורנל לחקר אירוח, לרמת הנוחות של הישיבה יכולה להיות השפעה משמעותית על משך הזמן שהלקוחות מבלים במסעדה. סועדים שנוח להם נוטים להישאר זמן רב יותר, להזמין יותר אוכל ושתייה, ויש סיכוי גבוה יותר לחזור.
רמת רעש
יש מגוון מחקרים שמעידים כי רמות הרעש במסעדות יכולות להשפיע על הטעם הנתפס של האוכל.
מחקר נוסף שבוצע ע"י אוניברסיטת אוקספורד ב 2011 ופורסם ב- journal Food Quality מצא שהמשתתפים דירגו את עוצמת החריפות של מנה כגבוהה משמעותית כאשר היא נצרכה בסביבה רועשת, בהשוואה לסביבה שקטה.
לסיכום נאמר כי מתן דגש עיצובי ותשומת לב לאלמנטים עיצוביים בזמן הקמת מסעדה כמו תאורה, מוזיקה ועיצוב חללים חכם יכולה להיות דרך יעילה למסעדנים ליצור חווית אוכל חיובית יותר עבור הלקוחות.
על ידי יצירת אווירה נעימה, מסעדנים יכולים לא רק להגביר את שביעות הרצון והנאמנות של הלקוחות (ולהפוך אותם ללקוחות חוזרים), אלא גם לייצר המלצות חיוביות מפה לאוזן (להעלות את כמות ההמלצות על המסעדה) ולשפר את המוניטין הכללי של המסעדה, מכאן הדרך לשיפור רמת הרווחיות של המסעדה קצרה ביותר.
אז אל תשכחו, מתכננים להקים מסעדה. שמרו תקציב עבור עיצוב העסק, זה בהחלט יכול להיות צעד חכם ומשתלם לטווח הארוך.