חזרה לביה"ס: עיצוב ספרייה לדור הסמארטפונים

איך מעצבים ספרייה לדור שכולו גדל על סמארטפונים? את המשימה הזאת קיבלו המעצבות מיכל מטלון ושרון בן משה, שהתבקשו להפוך את ספריית בית הספר היסודי ב"נופית" למקום שכיף להגיע אליו, משימה מאתגרת בהחלט בעידן הטכנולוגי. התוצאות לפניכם

המעצבות מיכל מטלון (46, נשואה +3) ושרון בן משה (46, נשואה +3) מתגוררות בישוב הקהילתי "נופית". לאחרונה סיימו פרויקט משותף חדש – שינוי מהותי של פני ספריית בית הספר היסודי ביישוב. כשניגשו לפרויקט הן ניסו לחשוב עליו כאמהות, על כל אותם דברים שמאוד חשובים להן. הראשון במעלה, כמובן, צמצום זמני מסכים לטובת קריאת ספרים.

 

"שתינו גדלנו בשנות ה-80 בהן אחד הבילויים המלהיבים ביותר הזכורים לנו, היה הנסיעה לספרייה העירונית", הן מספרות, "בה היינו מחליפות ספרים שאפשרו לנו לצלול לעולמות דמיון ולהיכנס ולו לרגע לחיים של אנשים אחרים מתקופות אחרות. החזון שלנו היה לנסות ולתת לילדים שלנו ושל הקהילה בה אנו חיות, את החוויה הזו בעטיפה אחרת. חיפשנו איך לקחת מקום, לכאורה משעמם ואפור, ולהפוך אותו למתחם עכשווי והייטקי עם שלל גירויים תוך שימוש בנישות תלת ממדיות, אשר מזמינות את הילדים לקחת חלק בנעשה בחלל באופן טבעי ומבלי שנצטרך לדחוף אותם לפעולה".

 

מוטיב בועות בחדר משחקים לילדים מוטיב הבועות חוזר על עצמו בגומחות הקריאה הקטנות והגדולות וגם במשפטים מעוררי השראה שנלקחו במיוחד מעולם הילדים העכשווי בהקשר של קריאת ספרים

 

המטרה שלהן הייתה לקחת את מבנה הספרייה הישן, המוכר לכולנו, ולהחליף אותו בכזה המאפשר לילדים לעבור חוויה רגשית, תוך הבנת קדושת הספרים וחשיבותם בחייהם גם בעידן הנוכחי. בתכנון הספרייה שאפו להקנות לילדים את ההרגשה שאין תחליף לדף הכתוב ולתחושה הנעימה שעוטפת אותך, כאשר באופן מאוד מוחשי ניתן לכמת את מספר הדפים שגמעת ואת אלו שנשאר לך עד לסיום.

 

הספרייה המקורית הייתה מיושנת וחשוכה, חסרת חיוניות וצבע והכילה מאות ספרים ושולחן ישיבות אחד גדול שחסם את כל המרחב. לאורך השנים השתנו צרכי הספרייה, וכך גם הגישה לתכנון ועיצוב ספריות. אחד היעדים של ועד היישוב הקהילתי ומנהל בית הספר (אלדד פורת) היה ליצור מרחב מודרני ונעים שיתאים לצרכי המשתמשים במציאות מתפתחת.

 

מדפי הספרים בעיגול מדפי הספרים שמוקמו בהיקף הם חלק בלתי נפרד מהחוויה

 

המעצבות נתנו דרור לדמיון ויצרו מתחם המחייה מחדש את חוויית הקריאה ומאפשר באותו חלל מגוון רב של פעילויות בעלות זיקה ישירה לספרות. על מנת לייצר מצב שבו הילדים יחושו את הקסם שבקריאה ובדפדוף, היה חשוב להן לא להכניס מסכים לחלל מלבד מחשב אחד עבור הספרנית.

 

חלל משחקים מרובה פופים החלל מרובה בפופים וכריות עגולות אשר מזמנים צורות ישיבה שונות שממשיכות את מוטיב הבועות

 

ההבנה העמוקה כי הספרייה היא מקום שאוצר בתוכו ידע רב ודמיון, מועברת לילדים בחלל אם באמצעות המחזת ספר אהוב על הבמה הנעימה תוך ליווי בפסנתר שהוצב במקום, ואם תוך כדי חיפוש וסידור ספרים על עץ הספרים (קריצה לעץ הדעת). למעשה, הרציונל היה להטמיע אצל הילדים את ההבנה כי הטכנולוגיה של המחר מתחילה בספר טוב וברעיון מצוין.

 

ספרייה בצורת עץ

 

חדר ישיבה בסגנון ביצה גומחה אובלית נוצרה מתחת לגרם מדרגות קיים עם במה שעליה מזרן מספיק גדול עבור כמה ילדים

 

את החזון הזה מימשו תחת אילוצי תקציב וזמן, ובסיומו הריצו פיילוט. הן הכניסו כמה ילדים באופן ספונטני למתחם מבלי לתת להם הסברים ו/ או "ספר הדרכה" ופשוט חיכו. הן שמחו לגלות תוך זמן קצר, כי הילדים נשאבו כל אחד לפינה שהקסימה אותו, ושקעו בקריאה, בנגינה ובמשחק. מבחינתן הפיילוט הוכתר בהצלחה. התחושה שלהן הייתה כאילו היו במנהרת זמן שהחזירה אותן לימים ההם, בהם הספרים זכו ליוקרה.

 

רשימת ספקים חלקית:

פיקוח: לירון גסו

נגרות: רמי יקירי

תאורה: אקו לייט מקבוצת שיינגוט

 

מרכזית
10 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מקסים!

"בהם הספרים זכו ליוקרה"? התכוונתם "למקום של כבוד"

מקסים

חלל מקסים.יופי של עבודה!!!

קסם של מקום

יפה, אבל כמה הערות
1. מה קשור מצב משפחתי ומספר ילדים שיש למעצבת? מישהו היה מציין פרטים כאלה על מעצב? ואם לא היו להן ילדים, לא היו מתאימות לעבודה? 2. למה ״משפטי השראה״ באנגלית? אין מספיק השראה בשפה העברית? ועוד בספריה... 3. הבועות מאד נחמדות, ומאד לא מומלצות לגב!

מקסים! ספריה מדהימה
הספריה מדהימה. איך מחוברת לקיר?

תפישה משונה למדי
ספרים, בשביל שמישהו ירצה לקרוא בהם, צריכים להיות נגישים, בגובה העין - על אחת כמה וכמה כשמדובר בילדים. ההתחכמות הוויזואלית של ה"עץ" מאלצת את הילד לגרור שרפרף, במקרה הטוב, ובמקרה הרע להיעזר במבוגר. היא לא מאפשרת לו לעבור במהירות על גבות הספרים ולראות מה מעניין אותו ומה לא, לבחור בקלות ובמהירות. בקיצור- עוד דוגמה לעיצוב ששם את הצורך של המעצב בהאדרה עצמית לפני צרכי הלקוחות-הילדים.

באמת מגרה,
האם נתתם דעתכם על בריאות הגב? ומאיזה גיל בבית ספר זה יודעים לקרא אנגלית, שיש משפטי אוירה בשפה זו? אשמח לדעת מי הנגר שבנה את העץ או שזה חובבני?

מקסים עיצוב במיטבו
העיצוב נקי ומדויק, תוצאה מעוררת השראה! איזה כיף לראות שתמשיכי לעשות לעצב וליצור.

בודק...