מלון חולים- הטרנד העולה בעולם בתי החולים

עולם המלונאות תופס לו אחיזה גם בתחום בתי החולים המסורתי, כאשר אלו משנים את פניהם ונפתחים לסטנדרטים חדשים של אווירה, שירות וטכנולוגיה.

||||||||
canva

העולם כולו עובר שינוי, ולא רק במימדים הדיגיטליים שלו. גם העולמות הפיזיים משתנים לנגד לעינינו בהתאם לטעמי הקהל המתפתחים, כמו גם – מגמות וצרכים חדשים העולים מהשטח. כך הדבר בעולם בתי החולים, כשלצד בתי החולים המסורתיים-וותיקים הולכת ומתפתחת מגמה המשלבת בין בית החולים הטיפולי עם הנוחות ותודעת השירות של עולם המלונאות. הגישה הזו אף קיבלה שם ייחודי – במקום "בית החולים" המוכר לנו, השם של אותם מוסדות משתנה ל-"מלון חולים", וזאת מכיוון ובית החולים משנה את פניו ונראה כמו התאום של בית מלון אקסקלוסיבי מאשר לבית החולים האפור שאנו מיטיבים להכיר. כמובן שלטרנד הזה, ההולך ותופס תאוצה, ישנן השלכות עיצוביות, אדריכליות, טכנולוגיות וקונספטואליות, שאת חלקן נציג במאמר זה.

מלון.jpg
צילום: באדיבות שניידר אלקטריק

להפוך טיפול רפואי לחוויה

דוגמא לטרנד זה בישראל היו מלוניות היולדות שהוקמו בבתי החולים הציבוריים, או בסמיכות אליהם. תחילתן לפני כשני עשורים, ובמסגרתן נשים לאחר לידה יכלו לבחור בין שהות במחלקת היולדות הרגילה בבית החולים הציבורי, ובין המלונית, המספקת ליולדת וליילוד שירות ברמה מלונאית למשך מספר ימים שלאחר הלידה.

כמובן שהשירות במלוניות הינו פרטי, וניתן תמורת תשלום, אך הוא נתן מענה לצורך שעלה מהשטח של נשים שרצו יותר מהנורמה המקובלת במחלקת היולדות הציבורית. מעבר לפרטיות אותה מציעה המלונית, הרי שהיא גם הציעה נוחות  מקסימלית, עיצוב פנים ברמה מלונאית, קייטרינג ברמה גבוהה, ושירות אישי – הן רפואי והן מנהלתי.

אחת הדוגמאות המובילות בישראל של בית חולים פרטי הפועל בקנה מידה רחב ונגיש לציבור הרחב הוא בית החולים רפאל, השוכן בפארק עתידים בתל אביב, ואשר נפתח לפעילות בשנת 2020. בית החולים מציע רפואה פרטית בסטנדרט מתקדם וגבוה – הן מבחינת המכשור הרפואי, הטכנולוגיה המתקדמת, רמת הרופאים והמומחים, והן מבחינת תנאי האשפוז המיועדים להעניק למטופל חוויה כוללת של טיפול, אשפוז ושירות הטובים ביותר.

חזון המטופל במרכז

"בית החולים תוכנן במשך שלוש שנים", מציין רון משה, מנכ"ל בית החולים רפאל, "כאשר החזון שלנו היה לשים את המטופל במרכז". את החוויה שמציע בית החולים רפאל ניתן לחוש כבר בלובי הכניסה, שיכול לגרום לאדם הנוחת בו בצורה אקראית שהגיע אל לובי של בית מלון יוקרתי. האדריכלות ועיצוב הפנים נועדו להשרות על שוכני בית החולים – מטופלים, צוות ומבקרים – רוגע ושלווה.

העיצוב המודרני הינו תוצאה של שיתוף פעולה ייחודי של מתכננים מובילים מהארץ ומהעולם המתמחים בתכנון של בתי חולים מודרניים, והוא כולל מרחבים מפנקים, פינות ישיבה מזמינות ונוחות מקסימלית של חדרי האשפוז. רון משה התייחס לאלמנטים אלו – "השילוב של טכנולוגיה, שירות, נראות, שהיא מאוד חשובה, גורמים לכך ששביעות הרצון של המטופלים הרבה יותר גבוהה, וההחלמה שלהם מניתוחים הרבה יותר מהירה".

חסכון של 10% בצריכת החשמל

גורם מרכזי ליצירת חוויית מטופל מיטבית נוגע בעולם הטכנולוגי של בקרת המבנה. "בית חולים הוא עסק שעובד 24/7, אחד הדברים הכי חשובים בו זה רציפות של כול התהליכים", מסביר רון משה, "אנחנו חייבים לדעת בכול שנייה מה קורה בבית החולים, ואנחנו בעצם רצינו פתרון הוליסטי של העניין הזה". בית החולים בחר בפתרון הטכנולוגי הכולל של שניידר אלקטריק (Schneider Electric), חברה גלובאלית מובילה של תחומי ניהול אנרגיה ואוטומציה תעשייתית.

הפתרון של שניידר אלקטריק שהוטמע בבית החולים כולל: פלטפורמת  בקרת מבנה, ניהול חשמל ואנרגיה, בקרת חדרים, מערכות בקרת טמפרטורה בחדרים, לוחות חשמל חכמים, ניהול תאורה KNX, מערך אל-פסק מנהלתי ורפואי לגיבוי אספקת החשמל של בית החולים, ועוד. "הכול מבוקר ומפוקח ברמה של מנורה", מתאר רון משה, "וזה נותן לנו המון רוגע, להבין בכול דקה איפה אנחנו נמצאים. שמנו לנגד עינינו מטרה של להגיע לחסכון של 10% בתצרוכת האנרגיה של בית החולים, ואנחנו נמצאים שם".

למעשה, כול מערכות האנרגיה של בית החולים מחוברות לפלטפורמת  EcoStruxure Building Operation  של שניידר אלקטריק שעברה התאמה למערכות בריאות, המשולבת עם פתרון Power Monitor Expert לניהול אנרגיה. הפלטפורמה תומכת גם בייעול תהליכים, חסכון בתהליכים, וגם ניהול התהליכים בבית החולים החל מרמת המבנה כולו ועד לרמת החדר הבודד.

מבט חוץ על בית החולים רפאל (צילום: AlexJilitsky, מקור תמונה ויקיפדיה)

1600X1200-אורך-3.jpg

בית חולים דיגיטלי-טכנולוגי

עזרא כהן, סמנכ"ל אפיון והנדסת מבנה בשניידר אלקטריק ישראל, מספר: "בעצם הנחנו את התשתית כדי שאפשר יהיה להקים בית חולים טכנולוגי-דיגיטלי, כשחוויית המטופלים המיטבית מושגת בין השאר באמצעות שימוש בדיגיטל. האתגר היה גדול, שכן בית חולים הינו פרויקט מורכב במיוחד עם מערכות קריטיות. הוא מחייב פעולה רציפה מסביב לשעון – כולל חדרי ניתוח ואשפוז – והטכנולוגיה שלנו נמצאת בבסיס של יכולת בית החולים לספק את היכולות האלו ברמה הגבוהה ביותר".

עזרא כהן, שניידר אלקטריק

1600X1200-אורך-4.jpg
צילום: יח"צ

כהן מוסיף: "ליווינו את הפרויקט מהרגע הראשון שלו, לכול אורך תהליך התכנון וההקמה שלו, ועד למסירתו, והתוצאה היא אחד מבתי החולים המתקדמים והדיגיטליים הפעילים היום לא רק בישראל – אלא גם בעולם. תמכנו בפרויקט הזה ואנו ממשיכים לתמוך בו עד היום, כשברקע מתקיים קשר אישי ודיאלוג שהתפתח לאורך תהליך התכנון, ההקמה, ההרצה והתפעול של בית החולים".

רון משה סיכם כי "התרומה של שניידר אלקטריק להצלחת הפרויקט הייתה תרומה משמעותית ביותר. הפתרון הזה שם את בית החולים גם ברמה הטכנולוגית וגם ברמה התשתיתית בסטנדרטים הכי גבוהים שיש בעולם היום".

לצפייה בסרטון – שיתוף הפעולה בין בית חולים רפאל וחברת שניידר אלקטריק: https://www.youtube.com/watch?v=WAGBDtziblc

תוכן פרסומי

בודק...