דוגמא ומופת: הצצה לדירה שתוכננה על פי עקרונות הוואבי סאבי

זירת העיצוב הישראלית מספקת לנו בשנים האחרונות כמה וכמה פרויקטים יפיפיים ומרגשים שלא נופלים ברמתם מאלה של מעצבי הפנים הגדולים בעולם. מהבולטים שבהם היא דירתה הפרטית של מעצבת הפנים אסתי דינור שהשכילה בתבונה ורגישות ליצור סביבת מגורים אורגנית ואותנטית על פי עקרונות הוואבי סאבי. אנחנו התאהבנו, עכשיו תורכם

פינת אוכל קטיפה
איתי אבירן
אסתי דינור

מעצבת הפנים אסתי דינור, בעלת Studio Wabi-Sabi, ידועה כאשת מקצוע שמצליחה לייצר פרויקטים ייחודיים הפורטים על נימי הרגש. כך גם דירתה הפרטית שממוקמת בקומה ה-28 של אחד המגדלים בפרויקט השוק הסיטונאי בתל-אביב, אותו תכנן משרד האדריכלים המוערך יסקי- מור- סיון. תפיסת העיצוב העדינה והמינימליסטית אותה השכילה המעצבת לייצר במבצרה הפרטי, בולטת אל מול האדריכלות המהוקצעת ורבת הממדים של המבנה. כך יצרה הלכה למעשה מרחב מחייה מרגש וחוויתי.

סלון ורוד

ברוכים הבאים: הסלון בדירתה מעוררת ההשראה של מעצבת הפנים אסתי דינור

סלון ורוד

"אל הדירה עברתי לפני כשנתיים וחצי מבית צמוד קרקע בבנימינה. עיצבתי אותה עבורי והיא משמשת הן למגורים והן כסטודיו לעיצוב פנים", מסבירה דינור. "כאן מתארחים בני משפחתי, שלושת ילדי וששת הנכדים וחברים, וכאן גם מתקיימות הרצאות ופרזנטציות. עיצבתי את הדירה כך שתשמש כדוגמה לעבודתי, כאשר הלקוח והמעצב חד הם: אני מעצבת באסתטיקה יפנית Wabi-Sabi , מושג שקשה להמחיש ללקוחות. מדובר בזרם אסתטי ואורח חיים ברוח הזן, שמקורם ביפן של המאה ה-16, עיצוב צנוע המבוסס על חומרים טבעיים שרואים בהם את עקבות הזמן".

עיצוב וואבי סאבי – רוצים לקבל עוד השראה- לחצו כאן >>

 

קערות קרמיקה

אסתטיקת ה-וואבי סאבי היפנית ניכרת בכל פינה

קערות קרמיקה

את ההחלטה לרכוש את הדירה בפרויקט קיבלה דינור לאחר שראתה הדמיה של הבניין התלתני הגבוה- תכנון שקסם לה עד מאוד. בעת הרכישה הבינה שלא תוכל לבצע שינויי דיירים כמקובל ושהאופציות העומדות לרשותה הן קניית מעטפת בלבד תמורת זיכוי, או ביצוע שינויים לאחר קבלת המפתח. היא בחרה באופציה השנייה וביקשה לבצע 3 דברים בשלב הבנייה: לבטל את אחד החדרים, לא לספק מטבח כלל, ואת שירותי האורחים להשאיר כחדר נטול אינסטלציה וחיפויים, במטרה להפוך אותו למזווה: "מקסמתי את מה שיכולתי לקבל מהקבלן ללא תוספות. בחירת הכלים הסניטריים, חיפויים, ריצופים ודלתות התאפשרה ממבחר מצומצם מאוד וארכה בפועל כחצי שעה לכל הדירה. לדלתות בחרתי דגם דמוי פורניר, והכלים הסניטריים שהוצעו היו יפים למדי. לחיפויים ולריצופים לא הקדשתי חשיבות מפני שידעתי שיבוא עליהם בהמשך חיפוי טיח. התכנון הנכון כבר בשלב מוקדם אפשר לבצע שינויים בשלב הסופי תוך זמן קצר ביותר – כחודש ימים, דבר שיש לו השלכה על עמידה בתקציב".

 

סלון עם נוף אורבני

המינימליזם משמר את ההכרחי ומסתיר את השאר מהעין

סלון עם נוף אורבני

שטח הדירות בפרויקט קטן, אפילו במונחים של תל-אביב: "זו היתה מתוכננת להיות דירת 4 חדרים עם אפשרות לחבר חדר אחד לשטח הציבורי ואת זה עשיתי מיד" משחזרת המעצבת. "בתוך כך, הפילוסופיה המינימליסטית בה אני דוגלת, דורשת כי בבית גרים אנשים ולא חפצים ועל כן יש להפחית את העומס ושטחי האחסון ככל האפשר, על מנת להשאיר חלל ומרחב פתוחים ונושמים. העובדה שלדירה צמוד מחסן בשטח של 11 מ"ר אפשרה לי לאחסן בו את כל הפריטים שאינם בשימוש תדיר. המינימליזם משמר את ההכרחי ומסתיר את השאר מהעין".

פינת אוכל קטיפה

קונספט התכנון יובא הרחק מכאן, הנוף הנגלה מבחוץ מסגיר את העובדה שהדירה כאן אצלנו בתל-אביב

פינת אוכל

קונספט הדירה נאמן כאמור לעקרונות ה-Wabi-Sabi , על פיהם פועלת דינור בעבודתה. עקרונות אלו דוגלים בשימוש בחומר הטבעי ובאמצעותו לספר את הסיפור: "ברחבי הדירה יש כמה וכמה כמה אלמנטים מובילים, שעונים יפה לעקרונות האסתטיקה היפנית", היא מסבירה, "כך למשל חלונות מסך עם רפרפות, ללא וילונות, שמזכירים מאוד את קירות הבית היפני המסורתי – קיר שהוא חלון וחלון שהוא קיר ואין צורך בווילונות, למעט להגנה מפני השמש. רצפת הדירה חופתה בטיח מינרלי גס ביישום ידני על גבי הריצוף, כך גם חיפוי קירות החדרים הרטובים והמטבח, שייושמו באותו טיח בעל אגרגציה עדינה יותר. משטחי המטבח והאמבטיה עשויים אבן גרניט שחורה ורצפת המרפסת חופתה באבן בזלת שבורה באופן טבעי, המזכירה חצר בבתים כפריים".

פינת אוכל קטיפה
פינת אוכל קטיפה

גם התאורה בדירה תוכננה על פי עקרונות האסתטיקה היפנית, שמעדיפה אור מסונן על פני אור ישיר: "ראשית, התקרה המונמכת בכ-12 ס"מ אפשרה לי להעביר חשמל בתקרה ובקירות הגבס, בכדי לאפשר נקודות חשמל על פי תכנון שלי, ללא צורך בחציבה. גופי התאורה המרכזיים מבוססים על בד מתוח המפזר את האור באופן שווה ונעים ואילו גופי תאורה נוספים ששילבתי עשויים מקריסטל טבעי. בנוסף, שילבתי מנורות up light שמספקות תאורה לא ישירה".

מטבח תעשיתי

המטבח בדירה לא פחות ממרהיב

מטבח תעשיתי

הנגרות המוקפדת, אותה יצרה המעצבת, הינה תצוגת תכלית של נגרות אומן שהפכה, הלכה למעשה, לפסלים בחלל: "על הריהוט בחלל המרכזי אמון סטודיו Bikaku -כולו מעץ אלון גושני בטכניקות שונות בשילוב ברזל מוחלד. חדר השינה יוצר בידי מו סלע, נגר העובד בשיטות מסורתיות יפניות ובסטודיו שילבתי רהיט עשוי עץ וברזל אותו רכשתי בשוק הפשפשים", היא מסבירה.

שרותים פשוטים

כוחו טמון בפשטותו: בדומה לאזורים שונים בבית גם קירות חדר הרחצה חופו טיח מינרלי

שרותים פשוטים
חדר עבודה בסגנון וואבי סאבי

רהיט עץ וברזל בחדר העבודה נרכש בשוק הפשפשים

חדר עבודה בסגנון וואבי סאבי
9
חדר שינה בוואבי סאבי

חדר השינה נעים, מרגיע ורווי פרטי עץ בעבודת יד

חדר שינה בוואבי סאבי
מרפסת בסגנון וואבי סאבי

כל בית צריך מרפסת ובמקרה זה גם היא תוכננה על פי עקרונות הוואבי סאבי

מרפסת בסגנון וואבי סאבי

רשימת ספקים חלקית:

ריהוט חלל מרכזי ומטבח:  STUDIO BIKAKU

חיפוי רצפה וקירות רטובים: STUDIO B2BASIC

ריהוט חדר שינה: מו סלע

תאורה: אקסלוסיב, סטודיו ויהי

משטחי אבן: שיש דן

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...