יצירתיות חוצה חללים: איך מתקנים בית חשוך וחנוק?

איך מייצרים חלל כניסה בתוך בית שמוביל ישירות למרכז העניינים? ואיך מחליפים גרם מדרגות שמרגיש חשוך וחנוק כמו בבניין ציבורי? באמצעות פתרונות יצירתיים, כמו בבית שלפניכם

דן ברש
דן ברש
דן ברש

הדיירים: משפחה בת 5 נפשות
המקום: גבעת שמואל

 פינת אוכל וסלון אקלקטי
בבית זה הייתה מורכבות תכנונית שגרמה לדיירים התלבטות אמיתית עם לקנות בכלל את הבית: מדובר בבית אחד שהקבלן חילק ל- 3 משפחות שונות, מה שיצר מצב שכל משפחה קיבלה בית עם 3 מפלסים. בקומת הכניסה נמצאות רק מדרגות שמובילות לקומת החלל הציבורי. העניין הפריע מאוד לדיירים, שרצו את תחושת המבואה כשמגיעים לחלל הציבורי. השאיפה היתה שמי שעולה במדרגות ומגיע לחלל הציבורי לא "נוחת" מיד לתוך המטבח, או לתוך השיחה שמתקיימת עכשיו בסלון, אלא יעבור דרך מבואה.
מבואה יש מאין

בשל השטח המוגבל, לא היה נכון להקצות שטח נפרד למבואה בקומת הכניסה. הפתרון היצירתי של המעצב דן ברש היה ליצור קיר, שמצדו האחד נמצא שולחן האוכל במטבח (שכידוע הוא בדרך כלל הכי פחות מסודר בבית עם ילדים), ומהצדו השני של אותו הקיר, לכיוון המדרגות, תהיה שידת מבואה שתיתן את החציצה ותחושת המבואה שהדיירים רצו.
כניסה לבית
עמודים עם בריקים
נעשה מאמץ לעצב את קיר הכניסה בצורה מיוחדת וכך להשיג מספר מטרות. מי שעולה במדרגות ומגיע לקומת הכניסה פוגש קיר מעוצב ומזמין, שגם מצניע ממי שהגיע את שאר הקומה. אחרי צעד וחצי כבר פוגשים בחלל הציבורי, ורק בסוף מבחינים במטבח שהסתתר מאחורי הקיר.
מטבח קטן
גופי תאורה מעל פינת אוכל
קיר בירקים
עולים בקלילות

מורכבות גדולה נוספת איתה היה צריך להתמודד אלו המדרגות. לפני השיפוץ היה קיים בבית גרם מדרגות בנוי מבטון שכלל מדרגות רבות לא תקניות. כמו כן, התחושה בחלל המדרגות היתה של מחנק. מדובר ב-3 מפלסים, עם גרם מדרגות בנוי ללא חלונות – התחושה הייתה כמו חדר מדרגות של בניין. מעבר לכך, הגרם הקיים לא אפשר להגיע לקומת הכניסה ולכיוון קיר המבואה, אלא הכניס ישר לתוך המטבח.
מעקה ברזל
כדי להתמודד עם האתגר הזה, הוחלט לפרק לחלוטין את גרם המדרגות ולבנות אותו מקונסטרוקציה קלה – ברזל ועץ, מה שיצר גרם מדרגות נוח ותקני, שמתאים לבית עם ילדים. תוכנן גרם מדרגות עם מהלך הפוך לעומת גרם המדרגות המקורי, שאיפשר להגיע לקומת הכניסה במקום המתאים, מול קיר המבואה. גרם המדרגות הפתוח, לעומת הבנוי, נותן תחושת קלילות ואווריריות לעומת הגרם הבנוי. בנוסף, המראה של גרם ברזל ועץ משרת את המראה הכפרי אותו רצו הדיירים להשיג.
כניסה לבית
טיפ ממעצב – איך מגשימים את החלום במסגרת התקציב?

לדברי המעצב דן ברש: "כדי שפרויקט יצליח, לא מספיק לתכנן ולהעלות על השרטוט את הפנטזיה של הדיירים, צריך גם לוודא שהכל תואם לתקציב הפרוייקט. רוב הזוגות מוצאים את עצמם חורגים מהתקציב בצורה משמעותית ולא מצליחים לשמור על המסגרת, מה שגורם לכך שלא מסיימים את הבית. הבניה אמנם מסתיימת, אבל אז לא מצליחים לרהט ולהלביש את הבית ולשלב גופי תאורה כמו שצריך, ונאלצים לחיות שנים בתחושה של בית לא גמור.
.
לפעמים צריך לעשות פשרות בתכנון כדי לשמור על מסגרת התקציב. למשל:
א. לשמור על מיקום המטבח כפי שהיה במקום המקורי שלו, ובכך לחסוך מהפיכות בצנרת.
ב. להשאיר מזגן תלוי, למרות שיפה יותר לעשות מיני מרכזי.
ג. לשמר פתחים קיימים לחלונות כדי לחסוך עלויות טיח חוץ ואלומניום.
מומלץ בחום לא לפחד לעשות פשרות כאלו או אחרות שמאפשרות לשמור על מסגרת התקציב, לסיים את הבית ולהלביש אותו כנדרש. בסופו של דבר, התוצאה שמתקבלת היא של בית החלומות הרצוי ואם אכן נבחרו פשרות הנכונות, מהר מאוד הן נעלמות מהעין ומשאירות את הבמה לבית המקסים שנוצר".
הבית לפני השיפוץ:
מטבח ישן

 

553
10 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מקסים! מה תלוי מעל השולחן של פינת האוכל?

מדהים!!!
איפה קונים כזאת מראה שבכניסה לבית?

תתחדשו, בשיפוץ הבא החליפו את הלבנים הגסות

ואו... איזה שינוי!
כיף לראות את המהפך. תתחדשו!!!

שאפו למתכנן
דן ברש היה גם המעצב שלנו. בחור יסודי, מוקפד ומבין עניין. מומלץ בחום. כל הכבוד.

גם אני רוצה!
המהפך במטבח ובמדרגות פשוט מדהים. קשה להאמין שזה אותו הבית.

כיף של בית
מעוצב נעים ולא מתפלצן. פשוט מרגיש בית. אהבתי.

יפה לחובבי הזאנר?
נראה פרוייקט מלפני 5 שנים. לפחות

יפה מאד, מרווח, חמים ומזמין

מהמם!!
שינוי מהפכני

בודק...