ושלא יעבדו עליכם: כל מה שאתם חייבים לדעת לפני קניית דירה חדשה

אתם עומדים לפני הרגע הגדול של קניית דירה חדשה? מזל טוב! אבל לפני החתימה, ואפילו בזמן חיפושי הדירה המיוחלת, יש כמה נקודות חשובות שחובה לשקול. פגשנו שתי אדריכליות שגילו לנו את כל הסודות

שי אפשטיין

חסכתם וחסכתם שנים, לקחתם משכנתא, נעזרתם בהורים וחלמתם חלומות גדולים, והנה מגיע הרגע – קניית הדירה החדשה שלכם. אתם מגיעים למשרד המכירות המפואר, מתרשמים מהקטלוגים, מחוזרים על ידי אנשי המכירות ונשבים בקסמה של הדירה לדוגמה.

 

אבל רגע רגע! לפני שאתם ממהרים לחתום על דירת חלומותיכם, יש כמה נקודות חשובות, אפילו קריטיות, שאתם חייבים לדעת לפני הרגע הגדול של החתימה. דיברנו עם שתי אדריכליות – אדר' כרמית שמחי רוקח ממשרד "מקומות אדריכלים", ואדר' יעל זערור, ובדקנו איתן מהם הדברים שחייבים לשאול, לברר ולבדוק בדרך לדירת החלומות שלכם.

 

לפני הכל: הגדרת צרכים


אתם משפחה שאוהבת לארח? כנראה תצטרכו חלל ציבורי גדול. אתם מעדיפים סלון סטנדרטי ודווקא חדרים מרווחים? כדאי שתדעו, כי על פי חוק המכר, חדר מוגדר ברוחב 2.60 מטר ובשטח של 8 מטרים מרובעים, אך חדר שהוא ברוחב של פחות מ-2.85 מטר הוא פשוט קטן מדי. אז קודם כל תגדירו צרכים – ולפי הצרכים תדעו מה בדיוק לחפש.

 

עמוד בריקים בבית
חלל ציבורי גדול. עיצוב: נרקיס ברזני, צילום: שי אפשטיין
דבר שני: בירוקרטיה


אם אתם קונים דירה על הנייר, כדאי לכם לברר אם הבניין לפני היתר בנייה או אחרי. אם הבניין בשלב של לפני היתר הבנייה, הדירה תמכר לכם עם הסתייגויות. רצוי לבדוק אם יש אופציה לצאת מהעסקה בלי פגיעה במקרה שלא יאושר היתר הבנייה.

 

מחוץ לבית: קונים סביבה


חשוב לשים לב למיקום הדירה בשטח. אל תשכחו שאתם לא קונים רק דירה – אתם קונים איתה גם את הסביבה, ולכן כדאי לראות תכנית השטח ולהבין איפה הדירה ממוקמת ביחס לכבישים, פארקים, חניה, מרכזי קניות וכדומה.

 

כמו כן, חשוב מאוד לבדוק את החלונות שבדירה – לבחון את גודלם ולאן הם פונים. יש דירות שבהן החלון פונה למסתור הכביסה, ודירות שבהן הסלון פונה לחניה – ומן הסתם יש הבדל גדול בין חלון בסלון עם נוף לים לבין נוף לחניה.

 

מבחינת כיווני האוויר והשמש, זה מאוד תלוי משתמש, כי כל אחד אוהב כיוונים אחרים. דירה צפונית תהיה פחות מוארת מדרומית, אבל היא תהיה גם פחות חמה. דירה מזרחית תהיה מאוד חמה בשעות הבוקר, ודירה מערבית תהיה שטופת שמש אחר הצהריים. חשוב גם לשים לב אם יש עצים גבוהים שעתידים להישתל מול החלון המיועד שלכם.

 

בית עם חלונות גדולים
נוף לוואדי. עיצוב: קורין לוי, צילום: עומרי אמסלם
אחסון: כמה שיותר


מקומות אחסון הם הדבר העיקרי שחסר בדירות סטנדרטיות. בשרטוטים יש בכל חדר ארון של 4 דלתות, אבל במציאות זה לא באמת מספיק למשפחה. לא תמיד מוקצה בבית מקום לארון שרות, וכתוצאה מכך, תמיד יש חדר שהופך לחדר ארונות, או לחילופין ארון בחדר של ילד שחציו הופך לארון מצעים ומגבות.

 

כמות הדברים שיש לכם תלויה בכמה אתם אוגרים וקונים, ולכן הדרך הכי טובה לדעת כמה אחסון אתם צריכים היא לבדוק כמה שטח יש לכם כיום ואם הוא מספק, ועל פי זה להחליט אם השטח המוצע טוב או לא. כשאתם מסתכלים בתוכניות הדירה החדשה, נסו לדמיין איפה תשימו את שואב האבק, את הסרוויס של פסח ועוד כל מיני פריטים שלא תמיד יש להם מקום.

 

פינת טלווזיה מעוצבת
אחסון חכם. עיצוב: רועי זליחובסקי, צילום: רסקין פרלמן צלמים
לא רק קירות: עיצוב פנים


כשמסתכלים בתכנית, כדאי לדמיין את החיים בתוכה: איך מתעוררים, איפה רוחצים פנים, איך ממוקמים החדרים ביחס לחדרים אחרים, איך נכנסים הביתה, איפה שמים את התיק והמפתחות, איך ההתנהלות במטבח, בסלון, בפינת האוכל. כדאי לבחון אם הסידור של הדירה מתאים למשפחה הספציפית שלכם.

 

כמו כן, שווה לבדוק אם גודל החדרים מתאים לכם על ידי ציור  של הריהוט הכי בסיסי בחדר לפי המידות שלו במציאות – מיטה, שולחן כתיבה וארון. אל תשכחו שהתינוק הקטן שיש לכם עכשיו לא צריך הרבה ריהוט, אבל כשהוא יגדל הוא פתאום יצטרך מיטת נוער, שולחן כתיבה וארון יותר גדול. שלא תגלו יום אחד שמרוב רהיטים נשאר לכם חדר שהוא בלתי סביר לשימוש.

 

חדר לבנות
חדר שיתאים גם כשהתינוקת תגדל. עיצוב: אורלי דקטר, צילום: גדעון לוין

 

דבר אחרון: תוספות


בדקו מה מוצמד לדירה –  מחסן או חניות – ואז בררו מה מיקומם. רצוי לוודא שהמחסן צמוד לחניות, ושאין מדרגות ביניהם. זה מאוד לא נוח שיש מדרגות אם יש לכם ילדים קטנים ועגלות.

 

כמו כן – האם יש הכנות למזגנים? אם אין, כדאי שתדעו כי עלות ההתקנה של המזגנים בהמשך תהיה יקרה יותר.

 

ולסיום – כמה נקודות חשמל הקבלן מספק? הקבלנים תמיד נותנים יחסית מעט נקודות חשמל (כ-80), ויש לכם אופציה להגדיל להוסיף נקודות חשמל בתשלום של כ-400 שקלים – אבל בסופו של דבר הכל עניין של מיקוח, וככל שתתמקחו יותר, כך תקבלו יותר נקודות חשמל ללא תשלום נוסף. שווה להוסיף גם נקודות מים, גז וחשמל במרפסת – אתם תודו לנו כשתרצו לעשות על האש במרפסת ותוכלו פשוט לחבר את הכל לאן שצריך.

 

מרפסת מעוצבת
לא לשכוח לדאוג גם למרפסת. עיצוב: עינב דה-לוי, צילום: שירן כרמל

553(4)
10 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הפוך
"דירה מערבית תהיה מאוד חמה בשעות הבוקר, ודירה מזרחית תהיה שטופת שמש אחר הצהריים" תעשו הגהה מקצועית לפני שאתם מפרסמים כתבה. בדיוק הפוך.

הפוך
דווקא אתה/את הפוך. הם כתבו נכון.

לא הבנתי למה הפוך
בבוקר, השמש עולה ומחממת ממזרח. אחר הצהריים השמש תשקע ומחממת במערב. אז למה הפוך?

הכיוונים דווקא נכונים בכתבה..

למה מומלץ שהמחסן יהיה צמוד לחנייה?
האם מחסן הצמוד לדירה לא מומלץ? נשמע לי דווקא נוח. אשמח להארה/הערה בנושא.

הפוך - טעית בגדול
דירה מערבית שטופת שמש אחהצ. יש לי כזאת ואני מדברת מניסיון. חבל שאתה מקשקש ומטעה

מערב שטוף אור?
בישראל השמש דרומית/דרום מערבית. הכתבה לא מטעה ( למרות שהיא שטחית). בישראל נוהגים להשתמש באופן כמעט גורף בכיוונים הקרדינליים ( צפון, דרום, מזרח, מערב), כאילו דרום מערב, צפון מערב, צפון מזרח וכו׳, אינם כיוונים. זו טעות. המערב אינו שטוף אור- קח מצפן ובדוק.

למה מומלץ שהמחסן יהיה צמוד לחנייה?
האם מחסן הצמוד לדירה לא מומלץ? נשמע לי דווקא נוח. אשמח להארה/הערה בנושא.

גב זערור אדריכלית מוכשרת!!

כתבה שטחית ביותר

בודק...