הנגשת הבית למטופל סיעודי

כשאחד מיקיריכם הופך להיות סיעודי, חשוב להקל עליו בכל דרך אפשרית. עם הפגיעה בניידות, היציבות ושיווי המשקל, חשוב לתת את הדעת על הנגשת מקום המגורים.

הנגשת הבית חשובה מאד לתחושת הביטחון והמשך פעילויות עצמאיות במידת האפשר שלו ושל בן/ בת זוגו. החדרים המסוכנים ביותר בבית הם חדר האמבטיה, השירותים והמטבח ואם נתכנן אותם כהלכה נדע שדאגנו לסביבה בטוחה עבור היקרים לנו.

הגישה לבית

הגישה לבית צריכה להתאים לכניסתם ויציאתם של קשישים סיעודיים. במידה ומדובר בבית דירות, חשוב מאוד לוודא שישנה מעלית המגיעה לקומה בה מתגורר הקשיש או שהמגורים בקומת הקרקע. לקשיש סיעודי יהיה קשה מאוד לעלות ולרדת במדרגות. בבית פרטי מומלץ להעביר את חדר השינה לקומת הכניסה במידה והוא נמצא בקומה עליונה. כך תחסכו לקשיש קושי רב בעלייה או ירידה במדרגות.

לחלופין ניתן להתקין במידת הצורך והאפשרויות מעלון או מעלית פנימית בתוך הבית. בנוסף, חשוב לוודא שדרכי הגישה לבית מהרחוב ומהחניה סלולות באופן חלק, ואין בהן בליטות של מרצפות למשל, אשר עלולות לגרום לנפילות.

תאורה

יש להשתמש בתאורה חזקה יותר בכניסות וביציאות מהבית. כמו כן, חשוב להוסיף חיישני תנועה אשר ידליקו את האור כאשר הקשיש יעבור באזור, למשל בהליכה לחדר השירותים בלילה זהו פתרון מצוין אשר ימנע נפילות באופן פשוט ואפקטיבי. הקפידו על תאורה חזקה בכל חדר בו נדרשת זהירות יתרה- באמבטיה, בשירותים ובמטבח.

מטבח

מטרתנו במטבח היא למנוע צורך בהתכופפות להגעה לחפצים שונים. כך למשל כדאי להעביר את רוב כלי המטבח לחלק העליון של הארונות התחתונים או לארונות העליונים. לחלופין ניתן לאחסן אותם על גבי מדפים פתוחים הנוחים לגישה. מומלץ להתקין מתלה נוח למגבות בסמוך לכיור. לתשומת לבכם: חשוב להוסיף שטיחון למניעת החלקה ליד הכיור.

טיפול סיעודי
טיפול סיעודי

אמבטיה

מקלחון ולא אמבטיה – במידה ובאפשרותכם לבצע את הבחירה או השינוי, יש להעדיף רחצה במקלחון ולא באמבטיה, אשר הכניסה והיציאה ממנה, בסביבה רטובה יוצרת סכנת החלקה.

כיסא פלסטיק – הציבו אותו בתוך המקלחון כדי שהרחצה תהפוך לפעולה פשוטה יותר ללא מאמץ או סכנה.

שטיחונים נגד החלקה – כדאי למקם אותם במקומות בהם מבוצעות הפעילויות הנפוצות ביותר כמו במקלחון או בסמוך לכיור.

מוטות אחיזה – התקינו מוטות אשר יסייעו לקשיש להתנועע ביציבות ובבטחה.

מתקני סבון נוזלי – התקינו מתקני סבון ושמפו במקלחון בגובה נוח לשימוש, או בסמוך לאמבטיה. אין להשתמש בסבון מוצק כדי שלא ייפול מהיד וייצור סכנה בהרמתו.

ריצוף – המרצפות חלקות? החליפו אותן למרצפות מחוספסות ובטוחות.

הכל בהישג יד – מקמו את כל המוצרים הנדרשים בהישג יד, ללא התכופפות.

קודם להתנגב – חשוב להתנגב לפני היציאה מהמקלחת. יציאה "על יבש" בטוחה בהרבה!

דלת – השתמשו בדלת שנפתחת כלפי חוץ. כך ניתן יהיה לסייע בקלות במקרה של נפילה בסמוך לדלת חלילה. אין לנעול את הדלת בחדר האמבטיה או השירותים, כדי לאפשר לעזרה להגיע בקלות ומהירות במקרה הצורך.

שירותים

הקושי המרכזי לקשיש הסיעודי בשירותים מתרכז בישיבה ובקימה. גם כאן יכולה להיות רטיבות שתגרום להחלקה.

מוטות תמיכה – במידה והקשיש/ה סובלים מכאב בברכיים או בגב,  התקינו מוטות תמיכה אשר יסייעו להם בישיבה ובקימה.

מושבי אסלה מיוחדים – במידת הצורך ניתן להשתמש גם במושבי אסלה מוגבהים או עם ידיות.

מדפים סמוכים – התקינו מדפים או מתקנים נוחים בהישג יד. כך ניתן יהיה  להגיע לסבון ולנייר הטואלט בקלות. גם כאן אין להשתמש בסבון מוצק. מתקן סבון נוזלי הינו פתרון פשוט ונוח.

שטיחים – הסירו שטיחונים אשר עלולים לגרום לנפילה.

חדר השינה והסלון

גובה המיטה – השתמשו במיטה בגובה המאפשר ישיבה וקימה נוחות.

איסוף חפצים מיותרים – כמו שטיחים, כבלי חשמל או טלפון, ריהוט לא יציב וכל חפץ אשר מסוכן להיתקל בו בהליכה.

טלפון – מקמו את הטלפון בהישג יד כדי שתוכלו תמיד ליצור קשר במידת הצורך. הצמידו לטלפון את מספרי הטלפון החשובים לשעת חירום, בגודל שיאפשר קריאה בקלות.

מיטה סיעודית חשמלית – במידת הצורך התייעצו עם מומחה לגבי התאמת מיטה חשמלית המסייעת לשנות את הגובה והזווית בהן נמצא הקשיש ולסייע במניעת פצעי לחץ.

תכנון וחשיבה בכל אזורי הבית המצריכים שינוי, יסייעו לקשיש הסיעודי לחיות חיים נוחים ובטוחים יותר ולכם קצת יותר שקט נפשי. מומלץ להיעזר בחברות לשירותי סיעוד, לקבלת בית נגיש בצורה מיטבית.

 

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...