לכבוד החנוכה: כיצד להימנע משריפות בבית?

חג האורים אהוב על מבוגרים וילדים, אך לא מעט שריפות פרצו בגלל נרות החנוכה. כך אפשר לשמור על הבית חמים, מואר – ומוגן מפני שריפה

חנוכה הוא אחד החגים האהובים ביותר בלוח השנה העברי בזכות האור והחמימות של ההתכנסות המשפחתית בתחילתה של עונת החורף, הסופגניות והלביבות, הסביבונים, שירי החג וכמובן דמי החנוכה שמקבלים הילדים. עם זאת, מנהג הדלקת החנוכייה במשך שמונה ימים ברצף מכניס גורם סכנה אלינו הביתה – כאשר ללא השגחה מתאימה עלולה לפרוץ אש בבית.

גם לפני ואחרי חנוכה, העונה הקרה היא תקופה מועדת לשריפות בבתים בשל השימוש הרב בתנורים ומכשירי חימום נוספים, הפעלה של מוצרי חשמל רבים במקביל, חוסר זהירות או אי הקפדה על תקינות מערכת החשמל בבית.

בכתבה שלפניכם, אספנו מספר טיפים שיסייעו לכם לשמור על הבטיחות בבית, בחנוכה, בחורף ולאורך כל השנה. עם זאת, כדאי לדעת כי גם אם נשמור על כל אמצעי הבטיחות והזהירות, הסכנה לפריצת שריפה בבית תמיד קיימת – והיערכות עם ביטוח דירה מתאים, תוכל לפצות אתכם גם במקרה כזה ולהקל עליכם מבחינה כלכלית בעת תיקון הנזקים, וכיום ניתן לרכוש ביטוח שכזה אונליין בקלות ובנוחות.

שריפה מנרות חנוכה
שריפה מנרות חנוכה

נרות החנוכה: לראותם בלבד

להבה בוערת היא תמיד מראה מהפנט. גם הלהבות הקטנות המרקדות בחנוכייה מושכות את תשומת ליבנו, ועוד יותר מכך – את תשומת לבם של הילדים והפעוטות. ככל שהילד צעיר יותר, כך הוא מתקשה להבין את הסכנה הטמונה באש, ומחובתנו להשגיח כי לא יתקרב לנרות. עדיף גם לא לאפשר לילדים קטנים להדליק את הנרות בחנוכיה, אלא בהשגחת מבוגר.

תשומת לב מיוחדת יש להקדיש למיקום החנוכייה. כדי למזער את הסיכון לנפילה שלה, חשוב להניח אותה על משטח יציב וישר, ללא חפצים וחומרים דליקים בסביבה ורחוק מחלון פתוח שדרכו עלולה לנשוב רוח ולהפיל את החנוכייה או הנרות. כאמור, אם יש בבית ילדים קטנים, או חיות מחמד, חשוב לדאוג כי החנוכייה לא תהיה בהישג ידם או כפם. שימו לב, גם גפרורים ומציתים, שמעוררים את סקרנות הילדים, הם מסוכנים וחשוב לדאוג להרחקתם ואחסונם במקום בטוח.

גם לאחר נקיטת כל אמצעי הזהירות הדרושים חשוב לוודא שהחנוכייה, כל עוד הנרות בוערים, תהיה בטווח הראייה שלכם. כך ניתן להשגיח מקרוב על המתרחש, וגם במקרה של נפילת החנוכייה, או פעוטה שמתקרבת אליה יותר מדי – תוכלו להגיב בזמן ולמנוע תאונה מצערת.

שריפות
שריפות

חורף חם – ובטוח

החורף הוא עונתם היפה של תנורי החימום. אמנם השימוש במזגנים לצורך חימום עולה משנה לשנה, אך תנורי חשמל, מפזרי חום ורדיאטורים עדיין נמצאים בדירות רבות ולעתים מופעלים למשך שעות ארוכות. על מנת שהשימוש בהם יהיה בטיחותי ככל האפשר, חשוב להקפיד על ההנחיות הבאות:

1. הרחיקו גופי חימום חשמליים מחומרים דליקים: תנור סלילים, למשל, שנמצא קרוב לרהיט עץ, עלול לחמם אותו עד כדי פריצת אש. כך גם בנוגע לבדים, כמו בגדים, סדינים ושמיכות.

2. אין לחסום את פתחי האוויר של מפזרי חום: פתחי האוויר הללו הכרחיים לפעולה תקינה של מפזרי החום – וחשוב להימנע מחסימתם, למשל באמצעות בדים וכדומה.

3. אין להניח מצעים או מגבות על רדיאטורים: הרצון להשתמש ברדיאטור כדי לחמם מגבת או מצעים הוא מובן, אך אסור להניח חפצים על הרדיאטור.

4. הרחיקו נוזלים מסדינים חשמליים: בחורף, רבים לא מוותרים על התענוג של כניסה למיטה מחוממת בסדין חשמלי. אך חשוב להיזהר ולא לקרב נוזלים לסדין – כדי למנוע קצר חשמלי.

גלאי עשן שריפה
גלאי עשן שריפה

מה לעשות אם פורצת שריפה?

ראשית, חשוב לדאוג מבעוד מועד להתקנה של גלאי עשן בבית – כדי שתקבלו אזהרה על כך מוקדם ככל האפשר. כמו כן, חשוב שיהיה בבית אמצעי לכיבוי אש כגון מטף (בדקו שהוא בתוקף).

במקרה של פריצת אש בבית, העדיפות הראשונה היא לפנות את כל בני הבית למקום מוגן, אם ניתן לעשות זאת מבלי להתקרב למוקד השריפה – ואז להזעיק במהירות את לוחמי האש.

במידת האפשר, יש לנתק את זרם החשמל הראשי לבית, וכן להימנע מניסיון לכבות את האש באמצעות מים, במיוחד אם מכשירי חשמל פועלים במקום.

בשורה התחתונה, אנחנו אמנם משקיעים מאמצים כדי להפוך את ביתנו לחמים ונעים גם בעונה הקרה – אך בעונה זו גדלה הסכנה לפריצת שריפות בבית, בין היתר בעקבות שימוש שגוי באמצעי חימום כמו תנורים. הקפדה על כללי זהירות, השגחה על מכשירי חשמל פועלים (בעיקר בסביבת ילדים) והכנה מראש של אמצעי איתור וכיבוי אש, יכולות לעזור לנו להגן על משפחתנו.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...