מה מסתתר מאחורי התאחדות קבלני השיפוצים?

איך הפך חזונו של קבלן שיפוצים בודד למציאות מוצלחת? איך הפך מקצוע עם מוניטין שלילי לתחום עיסוק מכובד, אמין ונחשק? בעקבות ריאיון גלוי ומקיף עם העומד בראשה של התאחדות קבלני השיפוצים, אנו חושפים בפניכם את מהותה של התאחדות שמאפשרת ללקוחות המשפצים להיות רגועים ומקדמת את העוסקים בענף.

משהו טוב שיצא מאינתיפאדה – תחילתו של סיפור

שנת 2001, האינתיפאדה משתוללת בארץ, הגבולות הסגורים מונעים מפועלים פלשתיניים להגיע למקומות העבודה שלהם. ערן סיב, קבלן שיפוצים ידוע עומד בפני שוקת שבורה, אין באפשרותו לעמוד במילתו ולסיים פרויקטים של שיפוצים גדולים. הוא פונה למשרד הבינוי והשיכון דאז, בהצעה להקים ענף חדש שייוחד לקבלני שיפוצים, ובכך, בדומה לקבלני בנייה, יוכלו גם קבלני השיפוצים ליהנות מהאפשרות של הבאת עובדים זרים ופלשתינים כפועלים מקצועיים בתחום השיפוצים. מה שנראה היום כמובן מאליו, היה נראה בזמנו כבקשה פורצת גבולות ויש אף שאמרו חצופה. למותר לציין מה הייתה תגובת משרד הבינוי דאז. התגובה היומרנית ומזלזלת, לא רק שלא ריפתה את ידיו אלא להיפך.

במודעות של שליחות למקצוע הנדרש, שלרוע המזל לחלק מהעוסקים בו יש דימוי שלילי, הוא פרסם כתבה קטנה בעיתון "גלובוס" בה הוא קרא לקבלני שיפוצים מקצועיים ורציניים שעמדו בפני אותה בעיה להצטרף לעמותה שהקים. התגובה הייתה כמו שריפה בשדה קוצים. תוך זמן קצר הצטרפו אליו למאבק מספר קבלני שיפוצים נוספים שהיו מוכנים להשקיע מכספם הפרטי במטרה להקים עמותה שבאמצעותה יפעלו ללא לאות להעלאת קרנו של המקצוע ויאפשרו לקבלנים המקצועיים מהם מורכב הענף לעבוד בכבוד ולזכות בהערכה ולתנאים להם הם ראויים. כפי שניתן לתאר, הדרך הייתה קשה ומלאה במהמורות ודלתות משרדי הממשלה נטרקו בפניהם בזו אחר זו. הפתרון היחיד שאפשר להם להתקדם היה הגשת עתירה לבית דין עליון. להפתעתו ושמחתו של ערן סיב, השופט הנכבד, נשיא בית המשפט העליון בדימוס מר אהרון ברק פרש על כך את חסותו והחליט כי ראוי שיירשם סיווג ייחודי לקבלני שיפוצים בפנקס הקבלנים ובכך יקבלו קבלני השיפוצים מעמד של קבלנים מן המניין. למרות השמחה הרבה, לדאבונו של סיב, בכך לא הסתיים מסע התלאות.

האחראים למימוש החלטת בית המשפט העליון, לקביעת סיווג לקבלני שיפוצים בפנקס הקבלנים, העמידו תנאים בירוקרטיים מחמירים ונוקשים, אשר הקשו על מימוש זכותם של קבלני השיפוצים להירשם בפנקס הקבלנים. נושא זה תוקן ע"י התאחדות קבלני השיפוצים אשר יזמה תיקון לתקנות רישום קבלנים והפחתת הנטל הרגולטורי ואף פעלה לעדכון המבחן המקצועי של קבלני השיפוצים וזאת בשיתוף משרד הבינוי והשיכון בראשותו של יואב גלנט בזמן כהונתו כשר הבינוי והשיכון. כיום לשמחת הנהלת ההתאחדות, משרד הבינוי השיכון, רשם הקבלנים וההתאחדות עובדים בשיתוף פעולה למען הצלחת הענף ובהובלת ההתאחדות ענף השיפוצים כבר אינו חוסה תחת החשיכה וניתן לומר בפה במלא שהענף מקבל את הכבוד הראוי לו.

התאחדנות קבלני השיפוצים

כנס התאחדות קבלני השיפוצים 2022

התאחדנות קבלני השיפוצים

למי ולמה נועדה התאחדות קבלני השיפוצים?

מטרת העל של ההתאחדות הייתה ועודנה להוות בית מקצועי לאלפי קבלני שיפוצים העובדים היום בישראל ומשתייכים לענף. ברי, כי פעילות ההתאחדות על הנהלתה והצוות המקצועי שבה היא סביב מילוי הצרכים המקצועיים של קבלני השיפוצים ומתן מענה לכל סוגיה הנקראת בדרכם המקצועית של הקבלנים – החל בהגשת התיק לרישום בפנקס הקבלנים וליווי עד לקבלת הרישיון המיועד, סיוע בקבלת רישיונות להעסקת פועלים פלשתיניים, קיום הליכי גישור עם לקוחות בעת הצורך, ייעוץ משפטי, העלאת סיווג קבלני וכלה בהכשרות מקצועיות, הכשרות בטיחות בעבודה ועזרה ראשונה וכמובן ימי עיון וכנסים מקצועיים.

חברי ההתאחדות זוכים ליחס מקצועי אישי מצוות ההתאחדות אשר זמין עבורם בכל סוגיה מקצועית. בצד הפעילות השוטפת והסיוע הפרסונאלי לו זוכים חברי ההתאחדות, מנהלת ההתאחדות מאבקים למען העוסקים בענף מול משרדי הממשלה, בוועדות הכנסת השונות ומקדמת חקיקה בנושאים הרלוונטיים לענף.

לדוגמה, בעבר, היה נהוג לספק שקי מלט במשקל של לא פחות מ-50 ק"ג. לאחר התערבותם של ערן סיב והנהלת ההתאחדות השתנו נהלי העבודה של חברת "נשר" והספקת המלט עברה לשקים של 25 ק"ג. כמו כן, מקדמת ההתאחדות חקיקה לטובת קביעת תקופת אחריות של שנה על עבודות שיפוצים, עדכון שווי שימוש ברכב עבודה ועוד.

שיפוצים בראש שקט? יש דבר כזה! גם ללקוח יש בית בהתאחדות

כמובן שגם לקוחותיהם של קבלני השיפוצים – מזמיני העבודה – יוצאים נשכרים כאשר הם שוכרים את שירותיו של קבלן שיפוצים חבר התאחדות. שיפוצים לא פעם מלווים בחששות. אנו בהתאחדות פועלים במרץ על מנת להרגיע את חששותיהם של מזמיני העבודה. ראשית, יש להתאחדות אתר בו ניתן לקבל מידע על כל בעלי המקצוע החברים בהתאחדות. כמו כן, ניתן לפנות למשרדי ההתאחדות בבקשה להעביר חוזה עבודה לדוגמה ולקבל הנחיות כיצד נכון להיכנס לפרויקט של שיפוץ. על קצה המזלג, נדגיש, כי אנו מפצירים בכולם לעבוד עם חוזה עבודה מסודר הכולל כתב כמויות מתומחר, מוסכם וחתום בידי הצדדים. לעיתים קרובות אנו עדים לכך שמתווספות עבודות נוספות תוך כדי מהלך השיפוץ. הדבר טבעי וקורה במרבית השיפוצים ולכן, אנו מדגישים את החיוניות שיש לתיעוד התוספות וקבלת תמחור לתוספות תוך כדי עבודה – אפילו בהודעה או בדוא"ל. יש מחלוקות עם קבלן חבר התאחדות? אתם לא לבד! התאחדות קבלני השיפוצים מציעה שירות של גישור ללא עלות בכל פרויקט בו מעורב חבר התאחדות. ההליך מתקיים באתר העבודה בשיתוף עם הלקוח וקבלן השיפוצים, מנכ"לית ההתאחדות, נטלי שמעון ויינשטיין, שהינה עורכת דין במקצועה, אשר מלווה את ההליך בפן המשפטי וקבלן שיפוצים חבר הנהלה אשר מלווה את ההליך מהפן המקצועי. עד כה ההצלחה של הליכי הגישור כבירה.

עובדות שכדאי לדעת

קבלני שיפוצים חייבים להוכיח ניסיון של 5 שנים במקצוע לפחות ולעבור מבחנים בטרם רישומים בפנקס הקבלנים. כמו כן, הקבלן חייב להיות ללא הרשעות פליליות בשלוש השנים שקדמו ליום הגשת הבקשה ולהחזיק בעוסק מורשה או חברה בע"מ בבעלותו.

עד לקבלת הרישיון קבלן השיפוצים יכול לבצע פרויקטים של עד 47,000 ₪ לפרויקט, לפני מע"מ.

הרישיון של קבלני שיפוצים מדורג לפי תקציבי הביצוע – הרישיון הראשון הוא לפרויקטים של עד 402,000 ₪ לפרויקט לפני מע"מ. קבלני השיפוצים יכולים להתקדם במעלה מדרג הרישיונות בכפוף להגשת בקשה אשר מוכיחה את הניסיון המקצועי שלהם כפי שמוגדר בחוק רישום קבלנים.

קבלן שיפוצים בכל מקרה לא רשאי לבצע עבודות שלד וקונסטרוקציה וכמובן שאינו רשאי לבצע הריסות של קירות ועמודים תומכים – איסור זה חל גם אם הוא מלווה בחוות דעתו של מהנדס/הנדסאי בניין וכיוצא באלה. במצב דברים כזה יש להיעזר בקבלן המחזיק ברישיון לביצוע עבודות בנייה.

קבלני שיפוצים אחראים על ביצוע העבודות, מתוקף כך הם מעניקים תקופות אחריות בהתאם לעבודות שביצעו.

לפרויקט מהווה האסמכתא להיותם בעלי מקצוע מוסמכים ובעלי נסיון.

התאחדות קבלני השיפוצים

חברי הנהלת התאחדות קבלני השיפוצים

התאחדות קבלני השיפוצים

היתרונות שמוענקים לחברים בהתאחדות קבלני השיפוצים

הראשון והחשוב ביותר, הכרה במקצועיותו ואמינותו של החבר בהתאחדות.

אמצעים ויכולות לפתח את הקריירה המקצועית שלו הפותחים בפניו אופק כלכלי רחב. לדוגמא הגשת מסמכים לרשום בפנקס הקבלנים, העלאת סיווג קבלני, הגשת בקשות לקבלת רשיונות להעסקת עובדים פלשתיניים ועוד.

בנוסף להעשרת הידע המקצועי, ההתאחדות דואגת להעשיר את חבריה בנושאים אחרים שקשורים למקצוע בעקיפין אך חשיבותם לא פחותה, כגון: קורס עזרה ראשונה, בטיחות בעבודה, עבודה בגובה, קורסים לשיפוץ ירוק ועוד.

חברי ההתאחדות זוכים לעדכונים שוטפים בזמן אמת לגבי הנושאים הכי חשובים בענף דוגמת סגרים בחגים, עדכוני חקיקה חשובים ועוד וכמובן זוכים להשתלמויות מקצועיות באופן תדיר אשר משאירות אותם מעודכנים בכל הנוגע לחומרים חדשים, שיטות עבודה עדכניות, כלים חדשים וכדומה.

הענקת ייעוץ משפטי ללא עלות וכן פתרון סכסוכי לקוחות ועובדים בהליך גישור.

מההיבט החברתי, ההתאחדות מארחת את חבריה בכנסים וימי עיון מקצועיים המאפשרות לחברים מחד, להכיר ולעשות שיתופי פעולה מקצועיים בצד פעילויות חברתיות לכל המשפחה.

חמישה דברים עליהם חייבים להקפיד בהתקשרות עם קבלן שיפוצים

1. לדרוש מהקבלן להציג רישיון מטעם משרד הבינוי והשיכון בו הוא רשום כקבלן שיפוצים בסיווג 131 ולבחון בה, בין היתר, את ההיקף הכספי המותר לו לביצוע עפ"י חוק.

2. לבקש מהקבלן להציג תעודת חבר בהתאחדות קבלני השיפוצים בתוקף.

3. לקבוע בחוזה עבודה סדר תשלומים לקבלן השיפוצים אשר יבוצעו במקביל לקצב ההתקדמות ואבני דרך בפרויקט.

4. להקפיד על תיעוד על תוספות אשר בוצעו במסגרת הפרויקט כולל תמחור.

5. חשוב מאוד! ציון תקופות האחריות לכל אחת מהעבודות שיעשו על ידי קבלן השיפוצים. הימנעות מסעיף זה עלולה לפטור את הקבלן מחובת ביצוע תיקונים במידה וידרשו.

התאחדות קבלני השיפוצים

מר ערן סיב

התאחדות קבלני השיפוצים

לסיכום, אחרי שנים של מאבק, בזכותו של ערן סיב, שרואה שליחות בעבודתו יש היום מסגרת מכובדת לעשרות אלפי קבלני שיפוצים מקצועיים ואמינים בכל הארץ.

כך, בשיתוף עם חברי ההנהלה אשר עושים את כל פעילותם בהתאחדות בהתנדבות מלאה ויחד עם ההתאחדות, נטלי שמעון ויינשטיין והצוות המקצועי העובד תחתיה – מובילים את הענף להצלחה.

המעוניינים בפרטים נוספים ולאלה שרוצים להצטרף להתאחדות קבלני השיפוצים חפשו אותנו:

באתר האינטרנט: www.rcu.co.il

בעמוד הפייסבוק של ההתאחדות: התאחדות קבלני השיפוצים

באינסטגרם: RCU.SHIPUTZIM

בקו החם של ההתאחדות: 1-700-700-426

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...