החיים הם לא ולנטיין-דיי: שלושה משברים זוגיים סביב עיצוב הבית

דווקא ביום האהבה הבינלאומי חשוב לזכור שלא הכל תותים מצופים שוקולד, במיוחד לא כשניגשים לעצב את הבית. מעצבת הפנים שחר הכט משתפת בשלושה סיפורים על משברים זוגיים ותהפוכות משפחתיות, כדי שעיצוב הבית הבא לא יסתיים על מדרגות הרבנות

עיצוב של בית חדש או שיפוץ של בית קיים הם תהליכים ממושכים ויקרים שיוצרים לא פעם מתיחות בין בני הזוג ואף יכולים להוביל למשבר זוגי של ממש. מעצבים רבים מעידים שהם מרגישים לא פעם כמו מטפלים משפחתיים, וגם מעצבת הפנים שחר הכט מודה שהתיווך בין בני הזוג הוא חלק בלתי נפרד מהתפקיד.
"המקום שלי הוא גם להיות יועצת זוגית וגם למצוא פתרון שמתאים לשני הצדדים", מספרת הכט. "כבר מפגישת ההכרות עם בני הזוג, אני רואה את מי מהשניים צריך למתן, ולמי כדאי לתת יותר מקום. עצוב לומר, אבל גם בשנת 2020, ברוב המוחלט של הפרויקטים שתכננתי האישה היא זאת שמובילה את התהליך ומתעסקת בעיקר בנראות ובעיצוב, בעוד שהגבר מסויג יותר וחושב בעיקר על ההשקעה הכספית".

גם בתוך החלוקה המגדרית הזאת, הכט מספרת שניתן למצוא דינמיקות שונות. "יש מקרים שבהם בן הזוג הדומיננטי מנסה לקבוע הכול, וזה יכול להוביל לרגשות מאד לא נעימים. אצל זוגות אחרים כן יש ניסיון להתחשב אחד בשני, ויש גם כאלה שמחליטים מראש שבמקרה של ויכוח אני זאת שאכריע", היא מרחיבה. "כך או כך, כשניגשים לעצב בית צריך לזכור שהוא מיועד לשני בני הזוג, ולכן מוכרחים להיות פתוחים לפשרות".
מעצבת הפנים שחר הכט עובדת על פרויקטים שחלקם נמשכים מספר שנים, ולכן נחשפה לתהפוכות משפחתיות ולמשברים זוגיים רבים שלקוחותיה עברו במהלך (ולעיתים בגלל) תהליך עיצוב הבית. לכבוד הוולנטיין-דיי, היא הסכימה לשתף אותנו בשלושה סיפורים שבהם נתקלה בזמן שעבדה בסטודיו אלפנט יחד עם השותפה הקודמת שלה לירון שנהר. הסיפורים האלה יכולים ללמד אותנו על הקשיים הלא מודברים שכרוכים בתהליך עיצוב הבית, ולמנוע את המשבר הזוגי הבא.

הבית שהבעל לא רצה
הגיע אליי אישה שקיבלה מההורים שטח לבניה במושב בשרון. היא והמשפחה שלה התגוררו בדירה קטנה במרכז, ובעלה לא היה מוכן לשמוע על מעבר למושב. למרות ההתנגדות שלו, האישה החליטה להתחיל איתנו את תהליך בניית הבית לבדה, בתקווה שעם הזמן הבעל ישתכנע. התהליך ארך כשנתיים, ובמהלכו נבנה בית מאפס. לא רק שהבעל לא לקח חלק מהתהליך בשום שלב, הוא אפילו פגע בו, ורק כעס על הזמן והכספים שאשתו משקיעה בזה.
האישה, למעשה, לא קיבלה שום תמיכה מהתא המשפחתי שלה, והשותפה שלי ואני ממש החזקנו לה את היד לכל אורך הדרך. בתום השנתיים, התקבל בית קרקע מדהים עם שישה חדרים וחצר ענקית. הבעל עדיין סירב לעבור לגור שם, והוחלט שהיא תעבור לבית עם הילדים והוא יישאר במרכז, ויגיע רק בסופ"ש להיות עם המשפחה. אפשר לומר שהמשבר הזוגי הזה הגיע לשלב אחד לפני גירושים.
האישה אכן עברה למושב עם הילדים, וכשהגיע הסופ"ש הראשון הבעל בא לארוחה – ולא יצא משם מאז. הוא פשוט נדהם מהאופן שבו הצלחנו להתאים את הבית לצרכיו למרות שהוא לא היה חלק מהתהליך. במיוחד הוא התלהב מהמקלחת הענקית והמעוצבת, ואמר שמרגע שהוא נכנס אליה הוא הבין שזה הבית שבו הוא רוצה לגור.

זוג רב
החיים הם לא ולנטיין-דיי: שלושה משברים זוגיים סביב עיצוב הבית
מעצבת הפנים שחר הכט מספרת על 3 משברים זוגיים של לקוחות

הבית שהפריד וחיבר מחדש
הגיעו אלינו זוג עם שני ילדים, שביקשו לעצב דירת גן חדשה בשרון. כבר מההתחלה הם נראו כמו משפחה נורמטיבית ומאושרת, ידעו בדיוק מה הם רוצים, וזרמו אחד עם השני. לאחר כשנה וחצי של עבודה, כשהבנייה כבר החלה, הבעל לקח אותי ואת השותפה שלי לשיחה. הוא סיפר לנו שהם לקראת גירושים ומתכננים למכור את הדירה, ולכן לא רוצים להשקיע בה מעבר למה שכבר השקיעו. חצי שנה נוספת עברה, שבמהלכה קודמו רק התהליכים שכבר החלו, והבעל שוב פנה אלינו. הוא סיפר לנו שהוא ואשתו כבר חתמו על הסכם גירושים אבל באחד הדיונים שהיו להם סביב עתיד הדירה, הם החליטו להישאר ביחד בכל זאת. מלבד ביטול הגירושים, הוא שיתף אותנו שהם גם בהריון נוסף.
מיהרנו להפשיר את הפרויקט, והמשכנו עם הריהוט, הצבע והסטיילנג. האישה ילדה מיד לאחר שהם נכנסו לבית, ואני לא יכולה שלא להתרגש מכך שהבית שהוא שהציל אותם מהמשבר הזוגי וחיבר אותם מחדש.

זוג מתגרש
החיים הם לא ולנטיין-דיי: שלושה משברים זוגיים סביב עיצוב הבית
מעצבת הפנים שחר הכט מספרת על 3 משברים זוגיים של לקוחות

הבית שקיבל טוויסט מפתיע
במשך כמעט ארבע שנים, ליוויתי לקוחה רווקה מתל אביב. עם הזמן נוצר בינינו קשר חברי, והיא שיתפה אותי בחיפושים שלה אחר בן זוג ובכל הדייטים שאליהם היא יוצאת. במקביל עיצבנו לה בית שהותאם לאורח החיים היחידני שלה – עם מטבח קטן יחסית, מעט מקומות ישיבה ועם ארונות לאוסף הנעליים הגדול שיש לה. כעבור כשנה וחצי, כשהבית כבר קורם עור וגידים, היא הכירה בחור מלונדון באחת מנסיעות העבודה שלה. השניים התחילו לנהל מערכת יחסים בשלט רחוק, ואחרי עוד שנה וחצי הם התחתנו והיא נכנסה להריון, והם החליטו להישאר לגור בלונדון. הדירה שהייתה אמורה להתאים לרווקה תל אביבית, הפכה לדירת נופש שמשמשת אותה ואת ההורים שלה. בשלב הזה כבר לא יכולנו לשנות את הבניה של הדירה, אבל כן שינינו את האופי שלה. במקום ספה ורודה לשני אנשים קנינו ספה שמתאימה למשפחה, את הרהיטים הצבעוניים החלפנו ברהיטים רגועים ובוגרים יותר, וארונות הנעליים הפכו לארונות רגילים. היה מרגש לראות את המהפך האישי שהלקוחה עברה במקביל לתהליך של עיצוב הבית.

זוג צעיר בדירה
החיים הם לא ולנטיין-דיי: שלושה משברים זוגיים סביב עיצוב הבית
מעצבת הפנים שחר הכט מספרת על 3 משברים זוגיים של לקוחות

איך לעצב את הבית ולהישאר ביחד? הטיפ של המעצבת שחר הכט:
קודם כל אני ממליצה שכל אחד מבני הזוג יחליט מה חשוב לו מאד, ועל מה הוא יכול לוותר. לאחר מכן כדאי לתת לכל אחד מהם חלל שבו הוא זה שיגיד את המילה האחרונה. אם הגבר הוא הבשלן, למשל, אז חשוב שהמטבח יותאם אליו. במקרה שבו האישה אוהבת אמבטיות מפנקות, אפשר להחליט שהיא זאת שתקבע את העיצוב של חדר הרחצה.
בנוסף, כדאי להביא אנשי מקצוע ששני בני הזוג מתחברים אליהם, ולתת לבעל המקצוע להכריע במקרה של ויכוח.
מעבר לכך, הטיפ החשוב ביותר שאני יכולה לתת כדי למנוע משבר זוגי בתהליך של עיצוב הבית, הוא להציף בעיות אפשריות, ולחשוב מראש על דרכים להתמודד עם הקשיים – כי יהיו קשיים. הסיפורים שהבאתי אמנם מסתיימים בצורה אופטימית, אבל זה לא תמיד המצב, וחשוב לזכור שהמוכנות של שני בני הזוג היא תנאי לעיצוב הבית.

1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אחלה כתבה ועצות נהדרות מהמעצבת הכי טובה שזכיתי להכיר :)

בודק...