אדריכלות צבעונית בלונדון: הרחובות שמוסיפים גוונים ועיצובים לעיר

מוכנים לחגיגה של צבעים וסגנונות עיצוב? גלו חוויות מהפנטות בגווני פסטל, עם קריצות של אמנות ומשיכות מכחול. מה חובה לראות, איפה אפשר לשלב מוזיאון ומי גר כאן

אדריכלות צבעונית בלונדון
שיר בהר

לונדון זכתה לפני שנים להכרה של עיר אפרורית ומשעממת. מאז עברה העיר תהפוכות ואפשר להכריז עליה כאחת מערי הבירה הכי ססגוניות. בין היתר הודות לכמה שכונות צבעוניות. אספנו את ההיילייטס של כמה מהן. היכונו לקריאות התפעלות ולתמונות, שעושות חשק להכיר את הרחובות האלה מקרוב.

360 מעלות של פוש: שכונת צ'לסי

את שכונת צ'לסי (Chelsea) תמצאו בחלקה הדרום-מערבי של מרכז לונדון, בין נהר התמזה מדרום ובין הייד פארק מצפון. מפורסמים רבים כמו אוסקר ווילד ובוב מארלי גרו כאן בעבר לצד אמנים, ציירים ומוזיקאים אחרים.

האווירה היוקרתית, המפונפנת והאקסלוסיבית שמעטרת את השכונה, זיכתה אותה בכינוי "פוש" בפי הבריטים. ואכן שיטוט ברחובות השכונה יפגיש אתכם עם מכוניות יוקרה ויאכטות לצד סמטאות צבעוניות, פארקים פרטיים, בתי קפה נוצצים ומסעדות יוקרתיות.

King's Road, הרחוב הראשי של השכונה, מוביל לרחובות הצבעוניים של צ'לסי. נתחיל עם סמטת לנוקס גרדן מיוז (Lennox Garden Mews), המרוצפת, שמהווה מעין חצר פנימית. מבנה הסמטה אופייני למערב לונדון ובעיקר לאזור צ'לסי וקנזינגטון, שהיה עד לפני כמה מאות שנים אזור כפרי, ועם השנים נבלע בעיר. השוס של הסמטה: אווירה כפרית, מאוד פוטוגנית ובתים בגווני ורוד, אפור, ב'ז ושחור.

הבנייה הוויקטוריאנית עם הטאצ' של שכונת צ'לסי בגווני חמרה במקום לבן בוהק

הלבנים האדומות מייחדות את הבניינים בשכונת צ'לסי בשילוב פרטים אדריכליים כמו עמודים וחלונות לבנים

שכונת צ'לסי בלונדון

בסמוך נמצאת גלריית סאצ'י (Saatchi Gallery), אותה הקים צ'ארלס סאצ'י ב-1985 במטרה להציג את אוספי האמנות שלו. במהלך השנים גילה אמנים צעירים רבים ותמך בהם, המפורסם בהם – דמיאן הירסט. בגלריה מציגים עבודות של אמנים מתחילים או לא מוכרים. השוס: בגלריה יש שלוש קומות, היא די קטנה ובשיטוט רגוע של כשעה אפשר לראות את כל המוצגים.

טריוויה 1#: מיק ג'אגר מהרולינג סטונס הוא המפורסם ביותר, שעדיין מתגורר בשכונה וגם מציג חלק מאוסף האמנות שלו בגלריית סאצ'י.

האמן אנדרו מילר מציג תנודות קבועות בעולם הטבעי. וחלק מהיופי הזה גם המבקרים יוצרים בעזרת הידיים מול מסך ענק

האמן אנדרו מילר מציג תנודות קבועות בעולם הטבעי. וחלק מהיופי הזה גם המבקרים יוצרים בעזרת הידיים מול מסך ענק

גלריית סאצ'י בלונדון

מול הסניף השכונתי של מעצמת האקלרים Mitre Cheux, נמצא רחוב ללא מוצא, בייווטר (Bywater). הרחוב השקט הזה טומן בחובו בתים ורודים, סגולים, כחולים, ירוקים וצהובים בהירים.

היופי של בתים בשלל גווני פסטל מתחיל כאן

היופי של בתים בשלל גווני פסטל מתחיל כאן

רחוב Bywater בשכונת צ'לסי בלונדון

כחול, ירוק, סגול, כתום, טורקיז, ורוד וקרם הם רק חלק מצבעי הבתים, שתראו ברחוב מרקמן (Markham), המסתיים בכיכר קטנה, שבה נמצא צ'לסי קומון, אחד מהגנים הציבוריים הקטנים בלונדון.

זה לא הבית של מיץ פטל, אלא רחוב ססגוני בשכונת צ'לסי היפה

זה לא הבית של מיץ פטל, אלא רחוב ססגוני בשכונת צ'לסי היפה

בית צבעוני ברחוב Markham בצ'לסי

שלל צבעי הקשת, בלב השכונה, מאפיינים את רחוב גודפרי (Godfrey). הכניסה אליו מתחילה ברחוב יפה וצבעוני בשם Burnsall. נקודת הציון שלכם – הליכה לכיוון הבית הכחול הבוהק שבסוף הרחוב, ממנו מגיעים לרחוב גודפרי, שאפשר להכתיר כאחד הרחובות היפים של לונדון. את הרשימה סוגר רחוב סמית' טראס (Smith Terrace), בו קומת הקרקע של הבתים לבנה ובקומה השנייה הבתים צבועים בצבעי פסטל בהירים – צהוב, ורוד, תכלת, כתום, ירקרק ועוד.

כל צבעי הקשת ברחוב אחד

כל צבעי הקשת ברחוב אחד

בתים צבעוניים ברחוב Godfrey בלונדון

ניחוחות של כוכבים: שכונת נוטינג היל

ג'וליה רוברטס העלתה את שכונת נוטינג היל (Notting Hill) על המפה. אבל אותנו תפסו דווקא בתים ויקטוריאניים בצבעי פסטל יפהפיים לצד אווירה כיפית ושוקקת חיים. איפה אפשר לראות אותם? לנקסטר רוד (Lancaster Road) נחשב לאחד הרחובות היפים ביותר בלונדון, עם הארכיטקטורה הוויקטוריאנית והצבעים הנועזים שלו, צבעים בהירים וייחודיים.

ברחוב Saint Lukes Mews שוכן הבית הוורוד המפורסם, שמופיע בסרט חג המולד הבריטי Love Actually. לגמרי ברור למה הוא הפך ללוקיישן צילום אינסטגרמי פופולרי בלונדון. עוד לוקיישן לארכיטקטורה יפה וצבעי פסטל אפשר למצוא ב-Westbourne Park Road.

ממתק של ארכיטקטורה ויקטוריאנית בתוספת גווני פסטל ברחוב Westbourne Park

ממתק של ארכיטקטורה ויקטוריאנית בתוספת גווני פסטל ברחוב Westbourne Park

רחוב ווסטבורן פארק בנוטינג היל

ועכשיו קבלו את הכוכב של השכונה, דרך פורטבלו (Portobello Road) היפה. הבתים הצבעוניים הם מקום משכנם של חנויות מזכרות ווינטג'. פאוזה קטנה באמצע הרחוב, במורד ווסטבורן גרוב (Westbourne Grove), מובילה אל שורה של בתים בצבעי פסטל.

כמו בתוך גלויה, דרך פורטבלו היפהפיה

כמו ללכת בתוך גלויה, בדרך פורטבלו היפהפיה

דרך פורטבלו היפהפיה

ירידה מהכביש הראשי מובילה אל גני פארק קנסינגטון (Kensington Park Gardens), שם נמצאים כמה מהרחובות המדהימים בשכונה המציגים בתים ויקטוריאניים מסורתיים עם חלונות ועמודים גבוהים וחזיתות לבנות. אם לא שבעתם מבתים ויקטוריאניים תנו קפיצה לכיכר לדברוק (Ladbroke Square), בה יש ארכיטקטורה מדהימה יותר. את החלונות והעמודים הגבוהים המסורתיים מגוונות לבנים חשופות במקום הלבנים הלבנות לגמרי.

מכאן ממשיכים אל קו הסיום, Nothing Hill Gate. ההגעה לכאן אפשרית בשתי דרכים: הליכה לאורך רחוב Kensington Park Road או דרך רחוב Ladbroke Terrace. שניהם רחובות יפים, שההליכה בהם מרגישה כמו להכנס לאגדה צבעונית. הרחובות כאן רצופים בתים קטנים ומיוחדים בצבעי פסטל. הם קטנים בהרבה מהבתים הוויקטורייאנים המפוארים של כיכר לדברוק, אבל יפים באותה מידה.

טריוויה 2#: נוטינג היל היא שכונת מהגרים, רובם מהקאריביים ודרום אמריקה. הם יסדו את קרנבל נוטינג היל, אחד מפסטיבלי הרחוב הגדולים בעולם, שמתקיים בלונדון אחת לשנה, בשבוע האחרון של אוגוסט. תהלוכת תחפושות ססגונית, ריקודים, מופעי רחוב, מוזיקה, הצגות תיאטרון, אלכוהול ואוכל אותנטי כלולים במסיבה הגדולה.

אגדה צבעונית ברחוב Ladbroke Terrace

אגדה צבעונית ברחוב Ladbroke Terrace

אגדה צבעונית ברחוב Ladbroke Terrace

מובלעת ססגונית ידידותית לסביבה ולקיימות: החצר של ניל

בפינה קטנה של קובנט גרדן חבוי רחוב צדדי של החנויות הצבעוניות ביותר, שמוביל אל חצר יפה – Neal's Yard. במובלעת מבנים צבעוניים, מסעדות, בתי קפה ושלל חנויות.

הסיפור של החצר מתחיל במאה ה-17, אז שימשה לאיחסון פחים והיתה מיועדת להריסה, אבל לניקולס סונדרס היו רעיונות אחרים. הוא חיפש מקום מגורים זול בקובנט גארדן וקיווה, שהמגורים שם יצילו את האזור מהרס.

כישלון במאבק מול המועצה המקומית על הזכות להתגורר בבניין שלו, הוביל אותו לרכוש מתחם בחצר תמורת 7,000 פאונד בלבד. שם הקים ב-1976 חנות מזון. אחרי שלושה חודשי שיפוץ, החנות נפתחה וזכתה להצלחה גדולה. סונדרס הרחיב את החנות לרשת עסקים ידידותיים לסביבה, הנסחרים תחת השם Neal's Yard.

טריוויה 3#: החצר נקראת על שמו של תומס ניל, חבר פרלמנט ואיש עסקים משנות ה-90'. הוא היה הבעלים המקורי של הקרקע ובעל שאיפות גדולות לאזור. אבל במקום להפוך למקום התכנסות לחברה הגבוהה, האזור התדרדר לשכונת עוני ידועה לשמצה. עם ההצלחה של ניקולס סונדרס, שינו את שם החצר, מתוך הכרה בחלומו של תומס.

כל-כך קטנה וכל-כך ססגונית - החצר של ניל שוקקת צבעים וחיים

כל-כך קטנה וכל-כך ססגונית - החצר של ניל שוקקת צבעים וחיים

Neal's yard

תעלת הביוב שהפכה למעצמת גרפיטי ואמנות רחוב: שכונת שורדיץ'

שכונת שורדיץ' (Shoreditch) הפכה בשנים האחרונות לאזור מאוד נחשק, אבל לא תמיד היתה כזו. מסוף המאה ה-19 עד שנות ה-70', היה זה מקום משכנם של יהודי לונדון. במהלך השנים המקום הפך לאזור פשיעה, הרבה בנגלדשים הגיעו והיהודים עזבו.

בשנות ה-80' המאוחרות התחילו אומנים ממרכז העיר היקר לעבור לשכונות בפרברים, שנחשבות ליותר צבעוניות, תוססות וזולות. משנות ה-2000 השכונה מקבלת ציביון של סטארט-אפים והופכת למעצמת גרפיטי ואמנות רחוב המזוהה עם בנגלדשים והיפסטרים, מסעדות קארי, גרפיטי וחנויות וינטג'.

את השואו של אמנות הרחוב מומלץ להתחיל בתחנת Old Street. מכל פינה מגיחה הפתעה צבעונית אחרת. חלק מהציורים מצליחים לשרוד תקופה ארוכה ואחרים מתחלפים תדיר.

ציורים מושקעים ומיוחדים אפשר לראות ברחוב Rivington. למשל יצירות של סם קינג, שמתמקד בגוף האדם תוך שילוב של הציור בסביבה (בעמודים או בשלטים שליד הקיר) או יצירות מיניאטוריות של בן ווילסון, שמוצא מסטיקים שדבוקים למדרכות בשכונה והופך אותם לציורים מיניאטוריים. הרבה מהיצירות כאן הן זעירות, כמעט נחבאות ולפעמים אפילו מוטמעות בתוך קירות, תקרות, שלטים, עצים, מדרכות וחלקים אחרים של המרחב העירוני.

ככה נראה מרחב ציבורי עם יצירות על קירות, תמרורים וכחלק מהנוף הסביבתי

ככה נראה מרחב ציבורי עם יצירות על קירות, תמרורים וכחלק מהנוף הסביבתי

גרפיטי על הקירות בשורדיץ'

בדרך אל קירות הגרפיטי הגדולים, עוברים כמה רחובות, שחושפים ציורים יפים. ביניהם Bateman's Row ו-New Inn Broadway, שבסופו בניין ועליו ציור הקיר השני בגודלו בלונדון, שנמתח על כל החזית ועל צד הבניין. את העבודה המרשימה, המשלבת אלמנטים מעולמות המיסטיקה והפנטזיה, יצרו 16 אמנים שונים.

הליכה במורד King John Court, אל New Inn Yard תביא אתכם אל ציור הקיר הכי גדול בבריטניה. הציור מונצח על בניין ועליו קרונות רכבת ישנות, שהוסבו לחדרי סטודיו משותפים בהם יוצרים האמנים של השכונה.

איפה עוד אפשר לראות ציורי קיר מרשימים? ברחובות שחותכים את בריק ליין (Brick Lane), כמו Grimbsy, Bacon, Sclater, Cheshire. לכל אורך רחוב Hanbury Street יש כמה ציורים יפים, המפורסם שבהם, העגור של Roa, שמתנוסס מעל חצר בסגנון ג'מייקני – Chill Spot Jerk.

ריכוז הגרפיטי הכי גדול במזרח לונדון נמצא ב-Allen Gardens, המציג כמה קירות מאוד גדולים לצד הרבה ציורים שמתחלפים כל הזמן. ואחרון חביב, Fashion Street עם כמה מהאומנים הכי חזקים בשכונה.

טריוויה 4#: הקירבה לתעלות הביוב העניקו לשכונה את שמה. שורדיץ' (Shoreditch) מגיע מהשם Sewer's Ditch, שפירושו תעלת ביוב.

תראו איזו עוצמה יש לבניין ש-16 אמנים שונים הפכו לציור קיר ענק שנמתח על כל החזית ועל צד הבניין

תראו איזו עוצמה יש לבניין ש-16 אמנים שונים הפכו לציור קיר ענק שנמתח על כל החזית ועל צד הבניין

ציור קיר שנמתח על כל החזית ועל צד הבניין

סובב קמדן לוק: קמדן טאון

בצפון לונדון, בתוך רובע קמדן נמצאת שכונת קמדן טאון (Camden Town), שקמה במאה ה-18. גולת הכותרת של השכונה הוא שוק קמדן (Camden Market), שכולל שישה שווקים פופולריים. השוק החל את דרכו בשנות ה-70' כשוק זמני קטן והפך די מהר לשוק פופולרי וקבוע, בזכות המיקום על התעלה.

משוק שהתפתח בשנות ה-70', עם התמעטות השימוש בתעלה לצרכי מסחר, התרחב השוק עד שבשנת 1991 הקימו כאן מבנה בן שלוש קומות בסגנון המאה ה-19, המשתלב עם שוק האורוות הסמוך.

את השכונה חותך הרחוב הראשי קמדן ביי סטריט (Camden High Street), שבו חנויות מכל הסוגים. אבל הדבר הכי מעניין ברחוב הם הבניינים הצבעוניים. את כל היופי הזה סופגים תוך כדי הליכה לכיוון גשר הרכבת, שמהווה את הכניסה לקמדן לוק (Camden Lock) ולשוק האורוות (Stable Market).

טריוויה 5#: מתחם שוק האורוות שימש בעבר לאורוות ובית חולים לסוסים. את תאי הסוסים הסבו לדוכנים וחנויות. מלכת הרוק איימי ווינהאוס, תושבת השכונה בעבר, אהבה מאוד את האזור הזה. לזכרה הקימו, בסמוך למדרגות המרכזיות בשוק האורוות, פסל במימדיה האמיתיים, עם תליון מגן דוד לצווארה.

איזו קבלת פנים מרהיבה לשוק קמדן - בניינים צבעוניים מכל הסוגים

איזו קבלת פנים מרהיבה לשוק קמדן - בניינים צבעוניים מכל הסוגים

בניינים צבעוניים בשוק קמדן

איזו קבלת פנים מרהיבה לשוק קמדן - בניינים צבעוניים מכל הסוגים

איזו קבלת פנים מרהיבה לשוק קמדן - בניינים צבעוניים מכל הסוגים

איזו קבלת פנים מרהיבה לשוק קמדן - בניינים צבעוניים מכל הסוגים

איזו קבלת פנים מרהיבה לשוק קמדן - בניינים צבעוניים מכל הסוגים

איזו קבלת פנים מרהיבה לשוק קמדן - בניינים צבעוניים מכל הסוגים

איזו קבלת פנים מרהיבה לשוק קמדן - בניינים צבעוניים מכל הסוגים

איזו קבלת פנים מרהיבה לשוק קמדן - בניינים צבעוניים מכל הסוגים

איזו קבלת פנים מרהיבה לשוק קמדן - בניינים צבעוניים מכל הסוגים

איזו קבלת פנים מרהיבה לשוק קמדן - בניינים צבעוניים מכל הסוגים

איזו קבלת פנים מרהיבה לשוק קמדן - בניינים צבעוניים מכל הסוגים

איזו קבלת פנים מרהיבה לשוק קמדן - בניינים צבעוניים מכל הסוגים

איזו קבלת פנים מרהיבה לשוק קמדן - בניינים צבעוניים מכל הסוגים

איזו קבלת פנים מרהיבה לשוק קמדן - בניינים צבעוניים מכל הסוגים

איזו קבלת פנים מרהיבה לשוק קמדן - בניינים צבעוניים מכל הסוגים

איזו קבלת פנים מרהיבה לשוק קמדן - בניינים צבעוניים מכל הסוגים

איזו קבלת פנים מרהיבה לשוק קמדן - בניינים צבעוניים מכל הסוגים

איזו קבלת פנים מרהיבה לשוק קמדן - בניינים צבעוניים מכל הסוגים

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...