בתים מבפנים: ראיינו שלושה יזמים מאחורי הבתים והיוזמות

אירועי בתים מבפנים יעניקו השנה מבט יחודי אל הקשר בין הקהילה למרחב העירוני, במסגרת הפסטיבל ייערכו מאות סיורים לקהל הרחב. בחרנו מתוכם שלושה אירועים וראיינו את מי שעומד מאחורי הפרוייקטים: אדריכלים ויזמים

אביעד בר נס

האירוע בתים מבפנים בשיתוף עיריית תל אביב יפו יעניק השנה מבט יחודי אל הקשר בין הקהילה למרחב העירוני, במסגרת הפסטיבל ייערכו מאות סיורים לקהל הרחב. האירוע יתקיים בתאריכים: 18-19-20 במאי 2017. וגם השנה, כבכל שנה, הכניסה לאירועים תהינה חופשית. בחרנו שלושה אירועים בולטים מבין שלל האירועים של סוף השבוע הזה וראיינו את העומדים מאחוריהם על הפרויקט ועל הקשר בינו לבין הקהילה.

בית גבריאלוביץ'


המתחם של בית גבריאלוביץ' מורכב משני בניינים לשימור שנבנו בתקופות שונות ומקיפים חצר פנימית היוצרת מרחב פנימי ושקט המנותק מההמולה של דרך יפו. במסגרת השיפוץ נבנתה קומה חדשה וחולקו מחדש שטחי המגורים בבניין ל- 35 דירות בשטח של 45 מ"ר המיועדות לסטודנטים ולמשפחות צעירות.

בית גבריאלוביץ' בניין צהוב
בית גבריאלוביץ' הבניין בדרך יפו 13. צלם: אביעד בר נס

כיצד בית גבריאלוביץ' מתקשר לקהילה?

שאלנו את אדריכל הפרויקט עמיר פלג על הקשר בין הפרויקט לקהילה והוא בחר לספר לנו דווקא על החצר הפנימית שהפתיעה במיוחד את העוסקים במלאכה: "גילינו המון דברים חבויים ונסתרים במהלך העבודה, המיוחד ביניהם הוא החצר הפנימית. לפרויקט הזה, בניגוד לפרויקטים אחרים, יש חצר פנימית של 11 על 11 מטר. חצר יחסית קטנה ולכן לא ניתן היה לדמות אותה בתוכנות התל ממד איתן אנו עובדים. עוד בשלב ההדמיה הפשטנית של הבניין יכולנו להתחקות בדיוק מוחלט אחר המראה של המבנה החיצוני, אבל חצר פנימית זה משהו שאי אפשר לדמות בצורה מוחשית, משום שהיא קטנה מדי. שם ציפתה לנו הפתעה גדולה לטובה, גילינו חצר מאוד עשירה.  עד שלא גמרנו אותה, לא היה אפשר להבין איך היא תראה, שזאת עובדה מרגשת לכשעצמה, משום שהיום כמעט ואין הפתעות בגלל אותה טכנולוגיה".

מה מצפה לנו? בסיור שיודרך על ידי עמיר יוצג הפרויקט הכולל גשרים שנבנו כדי לחבר את הבניינים ומעליות שתוכננו בהשראת המעלית הראשונה בתל אביב (ברחוב הרצל) והתפיסה של החצר כלב הבניין וכחלל לאינטראקציות חברתיות ולבילוי משותף של הדיירים. כמו כן, עמיר ירחיב על מורכבות התהליך של שימור בניין בתל אביב, "עבדנו על הפרויקט שמונה שנים. היינו צריכים להתגבר על המון מכשולים על מנת שהוא יקום, בסוף רואים את התוצאה הסופית אבל מאחורי זה יש הרבה עבודה וקשיים, שהיינו צריכים לפתור בדרכים יצירתיות, אם ביחס לבניין ואם ביחס לבירוקרטיה". את הסיפורים המעניינים עמיר שומר רק לאלו שיגיעו. אולם הצלחנו לחלץ ממנו אנקדוטה אחת והיא באשר למפגש עם הרוכלים והסוחרים במתחם: "התחלנו את הפרויקט עם הצאצאים הישירים של גביראולביץ', אבל הבניין עבר הרבה מאוד תהפוכות, כשאנחנו התחלנו את העבודה עליו הוא אכלס בעיקר בעלי מלאכה, ולא שימש למגורים כלל, אנחנו בעצם החזרנו אותו למגורים. לכל אורך הבנייה, ועל זה ארחיב במפגש כשאדבר על מאחורי הקלעים, ניהלו אינטראקציה מאוד אינטנסיבית עם הסוחרים בחנויות הבגדים הסיטונאיות. הם היו שם לפני, תוך כדי ונשארו גם אחרי. כך שקיבלנו מהם פידבק ואף שיעור במסחר" (עמיר פלג, אדריכל הפרויקט)

מתי ואיפה? שבת ה-20.5 הבית פתוח בין השעות 11:00-14:00, הסיורים יתקיימו בשעות:  11:30, 12:30, 13:30. בית גבריאלוביץ', דרך יפו 13 תל אביב

תמונה ישנה של עיר

בית גבריאלוביץ' יפו
בית גבריאלוביץ' הבניין בדרך יפו 13. צלם: אביעד בר נס

עץ בעיר


הזדמנות לבקר בבית האקולוגי של קהילת עץבעיר השוכן בדירת באוהאוס רחבת ידיים. בדירה מתגוררים בין ארבעה לשמונה דיירים המגדלים בו צמחי מאכל, מכינים חומרי ניקוי וטיפוח, משתמשים במים אפורים, עושים קומפוסט וחולקים חיי קהילה ושיתוף תוך חיפוש אלטרנטיבות למבנים החברתיים והכלכליים המסורתיים. הבית הוא גם מקום לימוד ומרכז לקהילה בנושאים אלו.

צמחייה בבית
הדירה האקולוגית של עץבעיר. צילום: נטע ויזן

כיצד עץ בעיר מתקשר לקהילה?

החידוש נעוץ בכך שלרוב חקרו את נושא הקיימות בסביבה כפרית בעוד שעץ בעיר בודק את הסוגיות הללו בסביבה עירונית. "אנחנו חוקרים שיטת תכנון ברת קיימא, מחקר והעמקה של כל אורחות החיים – איך כל דבר שאנחנו עושים משפיע על  אחרים ועל הסביבה ואיך אנחנו יכולים לעשות את אותם הדברים בצורה יותר מקיימת. סביב הרעיון הזה צמחה קהילה מאוד גדולה שמרכיבה את עץ בעיר. המתחם לא תמיד היה ממוקם בביאליק והיום הוא משמש גם כדירה לדוגמא, שחיים בה אנשים אשר ממשיכים את הלמידה האינסופית לאורך כל השנים ומעבירים את הידע הזה הלאה. העובדה שאנחנו יושבים בכיכר ביאליק ובכלל במרכז תל אביב היא מיוחדת משום שללכת לעבוד בגינה ולצאת עם מעדר ודלי אל הקומפוסט בדיוק כשיש אורחים של העירייה, זה דיסוננס משמעותי לאורח החיים התל אביבי." (מיכל, חברת קהילת עץ בעיר)

מה מצפה לנו במפגש של בתים מבפנים?

מה שהולך להיות בסוף השבוע של בתים מבפנים זה סיורים בבית עצמו וגם סיורים בגינות הקהילתיות הכוללים ליקוט עירוני. הפעילות תכלול שיחה בכיכר וביקורים בגינה. בחמישי ובשישי יתקיימו גם סיורים בתוך הדירה. בשבת יתקיימו סיורי ליקוט וביקור בגינות קהילתיות.

מתי ואיפה? חמישי, 18.5, 18:00-10:00. סיורים לקבוצות של 15 משתתפים יעלו לדירה בכל חצי שעה. סיור אחרון ב-17:30.
שישי, 19.5, 14:00-10:00. סיורים לקבוצות של 15 משתתפים יעלו לדירה בכל חצי שעה. סיור אחרון ב-13:30.
שבת, 20.5, 17:00-11:00. גינה ודוכן מידע פתוחים. סיורי ליקוט יצאו כל שעה עגולה. הדירה האקולוגית של עץבעיר, רחוב ביאליק 25, כיכר ביאליק

קפה שפירא


שיחה פתוחה על פתרונות קואופרטיביים למשבר הדיור, על השפעות והתמודדות קהילתיות עם ג`נטריפיקציה ועל מודלים אפשריים בארץ ובעולם. בשיחה נדבר על איך יוצרים אלטרנטיבות קהילתיות וחברתיות לתהליכי התחדשות עירוניות בשכונות ותיקות.

קפה שפירא
קפה שפירא. צילום: יח"צ

 קפה שפירא
קפה שפירא. צילום: יח"צ

כיצד האירוע  מתקשר לקהילה?

קואופרטיבים של דיור הם מנגנון לקידום דמוקרטיה ישירה, שקיפות וקבלת החלטות חברתית מתוך כך מאפשרת לצרכני הדיור להיות חלק מקבלת ההחלטות במקום המגורים שלהם. כתושבי דרום תל אביב, אנו רואים חשיבות מיוחדת לדבר על פתרונות דמוקרטיים למשבר הדיור על משמעותיו החברתיות כלכליות.

מה מצפה לנו?

מזמינים את כולם לשיחה בקפה שפירא – הקפה הראשון בשכונה. בשיחה נקיים שיחה פתוחה בה נשתף מידע מפרויקטים של דיור קואופרטיבי בעולם ודוגמאות מהעבר בארץ. בשיחה נדבר על אפשרויות יישום בישראל 2017. (עו"ד אבי מנקס – תושב שפירא חבר הפורום הארצי לדיור קואופרטיבי)

מתי ואיפה? קפה שפירא, רלב"ג 15, שכונת שפירא, שישי 18.5 בשעה 20:30

 

אקולוגית553
1 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

להקים פרוייקטים לבניית מכולות
כמו באירופה , הם מאד מועצבים ומראה קליל פתרון זול יותר ומאד טרנדי בכל העולם יש המון כתבות בארץ ובחו"ל על כך .

בודק...