המצאת הגלגל: הזוג שהפך אוטובוס לבית

במקום לפזר צ'קים לבעלי דירות או לחתום על משכנתא לעשרים שנה – נועה אדר ויהונתן רוסו החליטו לקנות אוטובוס ולהסב אותו לבית. התהליך היה מדהים, והתוצאה אפילו יותר

אוטובוס בשיפוץ לבית
נועה אדר ויהונתן רוסו במה שעתיד להיות ביתם
כמו צעירים רבים גם נועה אדר ובן זוגה יהונתן רוסו, נחרדו לגלות את מחירי הנדל"ן המרקיעים. בשל לימודיו של רוסו הם תכננו לעבור לאזור ירושלים לארבע שנים לפחות, אך כשחישבו את שכר הדירה שהם עתידים לשלם בתקופה זו הם הבינו שזה פשוט לא כלכלי. "גילינו שבאותו סכום אנחנו יכולים לקנות אוטובוס ולשפץ אותו לגמרי", אומרת אדר, "וכך להרוויח נכס שהוא שלנו".
האוטובוס-בית לאחר השיפוץ
האוטובוס-בית לאחר השיפוץ
הרעיון לצורת המגורים הזאת הגיע מרוסו שחי בעבר באוטובוס של מכר. "כשהוא סיפר לי על החוויה, ישר אמרתי לו יאללה בוא נעשה את זה גם אנחנו", מספרת אדר. "החלטנו ללכת על זה גם כדי לחסוך כסף, אבל בעיקר כי חשבנו שזה אחלה פרויקט לעשות ביחד. ובאמת, לאורך כל הדרך הקסים אותי שאנחנו יוצרים משהו כזה גדול ומורכב בידיים שלנו".

רוצים לראות את התהליך? היכנסו לסרטון של אדר ורוסו 

ההחלטה לגור באוטובוס אולי נראית ספונטנית וקלת ראש, אבל האמת היא שהשניים נכנסו לתהליך בהכרה מלאה של כל הקשיים שכרוכים בו. "הדבר הראשון שעשינו היה להתייעץ עם אנשים שגרים בכלי רכב", אומרת נועה אדר. "היום יותר ויותר אנשים בוחרים לגור באוטובוסים, במשאיות, בקרוונים וב-RV כי הם רואים בזה פתרון למצוקת הדיור, ונעזרנו בהם לא מעט".
המטבח באוטובוס לפני שיפוץ
המטבח לפני: את הארונות בנה הנגר מתן נחימוב, אבל את משטח העבודה הזוג עשה בעצמו
אטובוס שיפוץ
המטבח אחרי: השניים לא היו מוכנים להתפשר על אבזור המטבח, ויש אפילו מכונת קפה
תוך כדי הבירורים, גילו בני הזוג שאוטובוס מביא איתו מורכבות שאין בכלי הרכב האחרים. "אוטובוס נחשב לרכב ציבורי ולכן דורש רישוי מתאים", מסבירה אדר. "בנוסף, הוא לא מרובע כמו משאית וצריך למצוא פתרונות לפינות המעוגלות שלו". מה שכן, השטח של האוטובוס גדול יותר ויש לו אזור אחסון תחתון – יתרונות שהטו את הכף לטובת הבחירה בו.
אחרי שהבינו במה מדובר, אדר ורוסו הגיעו אל נקודת האל-חזור – ורכשו אוטובוס משל עצמם. "עמדנו בחניון, הסתכלנו על האוטובוס שלנו ותפסנו את הראש", נזכרת אדר. "באותו רגע קלטנו למה נכנסנו, אבל אמרנו שאין סיכוי שאנחנו מוותרים על זה" .
הזוג מקבל רישוי 'משא מגורים', והאוטובוס שלהם מוכר רשמית גם ככלי רכב וגם כבית
השלב הבא היה לפרק כמעט הכול, ואז לשים בידוד, לחפות ולבנות את הקירות הפנימיים. את מרבית העבודה עשו השניים בעצמם כשהם נעזרים בחברים ובבני משפחה. "לקחנו אנשי מקצוע רק למשימות כמו פחחות, בניית מיכלי מים והתקנת מערכת הגז", אומרת אדר. "רוב הטכנאים שהגיעו היו המומים ולא ידעו איך להתמודד עם הבקשות שלנו, אבל בסופו של דבר הם השתכנעו שהכול אפשרי".
 אוטובוס בפרוק
יאללה בלאגן – מתחילים לפרק
מורחים חומר מעכב בעירה על תקרה
לא רק הטכנאים הופתעו, גם למשפחות היה קשה לקבל בהתחלה את הרעיון הנועז. "אמא שלי לא הבינה מה אנחנו הולכים לעשות ודמיינה אותנו חיים כמו היפים באיזו מזבלה", צוחקת אדר. בסופו של דבר המשפחות משני הצדדים החליטו לתמוך ואפילו סייעו בבנייה, והיום הן מעריצות את האוטובוס ומשוויצות בו בפני כולם.
התוצאה שהתקבלה היא אכן מרשימה. מיד כשנכנסים לאוטובוס פוגשים בפינת אירוח שמתאימה לישיבה מרווחת של שישה-שבעה אנשים. לצדה נמצא המטבח המאובזר ומאחוריו יש את חדר הרחצה והשירותים, שגם משמש כמחיצה לחדר השינה המפנק. "החלטנו שאנחנו לא הולכים להתפשר על רמת החיים שלנו", אומרת אדר. "אנחנו מאד אוהבים לבשל ולארח ולכן המרחב הציבורי מאד גדול, והמטבח מצויד לחלוטין".
פינות ישיבה באוטובוסיש מקום לכולם: פינת הישיבה והאירוח
בנוסף יש באוטובוס מקומות אחסון רבים, יותר ממה שהשניים צריכים אפילו. "יישרנו את הרצפה והפכנו את תעלת המעבר שהייתה בין המושבים לתאי אחסון, שחלקם עדיין ריקים", מתארת אדר. "כמעט ולא היינו צריכים להצטמצם – רק ויתרנו על כמה בגדים שגם ככה לא השתמשנו בהם, וחפצים שאגרנו סתם".
רצפת האוטובוס
רצפת האוטובוס משמשת כתאי אחסון
בני הזוג לא התפשרו גם על איכות החומרים ועל הנראות. "בשנים הקרובות האוטובוס מיועד לשמש את שנינו ואנחנו מאמינים שבעתיד, כשהמשפחה תתרחב, גם נוכל לבצע בו התאמות", מסבירה אדר. "מה שכן, אנחנו מבינים שלא נגור כאן כל החיים ובשלב מסוים כנראה נסב את האוטובוס לצימר. מהסיבה הזאת היה לנו חשוב מאד להשקיע ולשמור על סטנדרטים גבוהים".
חדר שינה באוטובוסחדר השינה: בעתיד אולי זה ישמש כצימר
העבודה על הבית המיוחד הזה נמשכה כמעט שנה, והעלות הכוללת של רכישת האוטובוס והשיפוץ שלו עלתה כ-200,000 ₪. "לפני שהתחלנו את התהליך נתקלנו בהרבה סיפורים על אנשים שניסו לעשות משהו דומה ונשברו באמצע", מספרת אדר. "אמרנו לעצמנו שלא משנה מה –  לנו זה לא יקרה. פשוט לא נתנו לעצמנו את האפשרות לוותר או לא לעמוד בזמנים שהגדרנו".
עם זאת, השניים מודים שהיו קצת משברים לאורך הדרך. "כמו כל זוג שבונה בית, גם אנחנו נתקלנו במכשולים כי כל אחד מאתנו דמיין דברים בצורה קצת שונה", אומרת אדר. "למרות זאת, בשום שלב לא התחרטנו. זה היה תהליך מדהים של למידה ומחקר, ואני יכולה לומר שבחיים לא הייתי עושה משהו כזה בלי רוסו".
לפעמים גם צריך לעבוד בלילות, העיקר לעמוד בזמנים
נועה אדר ויהונתן רוסו סוגרים כבר כמעט שנה של מגורים בבית האוטובוס. בתקופה האחרונה הם חונים מול נוף הרי ירושלים, אבל האוטובוס שלהם פעיל ונוסע, ורק מחכה שיטיילו איתו ברחבי הארץ. "שנינו מאד אוהבים את הבית וכל הזמן ממשיכים לשדרג אותו", משתפת אדר. "לאחרונה התקנו מזגן והשלב הבא הוא לתלות סככה בחוץ".
אולם, לצד העיצוב והפינוקים הקטנים, הדבר החשוב ביותר לבני הזוג זה המסר שהבית שלהם מעביר. "אנחנו רוצים שאנשים יבינו שיש פתרונות למצוקת הדיור", אומרת אדר. "הפרויקט שעשינו הוא אפשרי לחלוטין, ואנחנו נשמח לייעץ ולחלוק את כל הידע שצברנו".
האוטובוס מבחוץ לאחר עבודת הפחחות והצביעה
מסדרון באוטובוס
המסדרון שמוביל אל חדר השינה: כל הזמן ממשיכים לשדרג
ראשית חדשה
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...