הפרונט לא קובע: מבחוץ נקי ושקט, מבפנים סוער וגועש

ארכיטקטורה עשויה להיות מרשימה מאוד מבחוץ, אבל לא הבתים האלה, בהם רב הנסתר על הגלוי. החזית שפונה לרחוב צנועה למדי, אבל האחורית חוגגת את הטבע והחוץ

בית פרטי מבחוץאדריכלות: אמיצי אדריכלים. צילום: עוזי פורת   

אפשר לעבור ברחוב, לצפות על חזית בית פרטי כמעט ריקה מחלונות, עיטורים או פרטים, ולחשוב איזו מין אדריכלות היא זו, ואיך אפשר לחיות בלי חלונות או עם קצת נשמה. אלא שדווקא הצניעות הזו כלפי הרחוב מעידה לא פעם על פתיחות רבה בצד השני – בחזית האחורית של הבית, הפעור כמעט לגמרי לגינה וחושף ארכיטקטורה מרשימה ולפעמים ראוותנית. אז שאף חזית לא תטעה אתכם. הנה כמה דוגמאות.

על במת אבן פראית


בית הממוקם במרחק מאות מטרים מחורבות העיר העתיקה אפולוניה נבנה על מגרש ששטחו חצי דונם. את ההשראה לתכנונו שאבו האדריכלים מהחורבות הקיימים על צוק המשקיף אל הים ומצד שני מהבתים החדשים הנבנים מאחוריו. לכן יצרו חללים חדשים בעלי קווים נקיים המונחים על גבי במת אבן טבעית ומיושנת המוקפת מים בצורת בריכת נוי אקולוגית מקיפה את הווילה ויוצרת ריכוך בין החללים הפרטיים לציבוריים. "נמנענו מתכנון וילה שתסתגר מאחורי חומות גבוהות שמסתירות אותה", מסביר אדריכל תומר בן דור, "ובחרנו להותיר את חזיתות הבית חשופות אל הרחוב". הגבהה של הבית והנחתו על במת אבן פראית שומרת על פרטיות הדיירים, שחדריהם פונים לצד החצר האחורית. בקומת הקרקע תחום חלל הסלון על ידי ויטרינות זכוכית, וכך משתלב הפנים עם החצר והבריכה. וילונות גלילה שקועים בתקרה מאפשרים החשכה.

בית מודרניאדריכלות: תומר בן דור archiFETO. צילום: שי אפשטיין

 

בית מודרניאדריכלות: תומר בן דור archiFETO. צילום: שי אפשטיין

מול נוף השדות


חזיתו הקדמית של בית במושב אטומה יחסית כדי לשמור על הפרטיות של דיירי הבית מהרחוב ומהבית שממול. החדרת האור נעשית דרך חלון סרט וקיר מסך באזור המדרגות. הפתיחה של החזית האחורית תוכננה כך שהיא פונה לנוף של שדות, וממוקמת בדיוק במרווח שבין בתים העתידים להיבנות על המגרשים הסמוכים. מדובר בחזית צפונית המוגנת משמש, ובכל מקרה, הובאה בחשבון חזית נוספת של רפפות, שמאפשרת לסגור את הצד הפתוח. בחזית המזרחית קיימים בית וצמחייה שחוסמים את השמש יחד עם מערכת תריסים שמונעת הולכת חום לחזית הפתוחה. גם בתוך הבית הישיבה בסלון מופנית לנוף, וחלל המטבח ופינת האוכל פונים אל החצר הפנימית שהבית תוחם. "חזית צפונית מצוינת לפתיחה של חזית אחורית", מסבירה אדריכלית לי חן אמיצי, "אבל אם יש נוף לכיוון שונה, כדאי להתמודד עם זה ולא להשאיר קיר סגור לנוף רק בגלל שיקולי אקלים".

בית מודרניאדריכלות: אמיצי אדריכלים. צילום: עוזי פורת  

 

בית מודרניאדריכלות: אמיצי אדריכלים. צילום: עוזי פורת  

פטיו בחלל כפול


על מגרש בקיסריה פונות לרחוב חזיתות הבית, שתוכננו במראה מסתורי ומרומז המאפשר פרטיות מרבית לבני הבית. על מנת להכניס אור טבעי יצרו האדריכלים חרכי אור ורטיקליים עשויים מתכת שחורה, המאפשרים לאור והאוויר לבקוע דרכם. התכנון הגאומטרי הנקי והסימטרי נשמר גם בחלקו השני של הבית, שפונה לגינה אינטימית ומאובזרת. בין שתי הקומות מפריד סטריפ בטון אנכי. קירות הוויטרינה יוצרים תחושה אוורירית ופתוחה ומסגרות האלומיניום הכהות יוצרות קונטרסט ודרמה אל מול חיפוי החוץ הבהיר. "עם הכניסה לבית נחשפים לחלל כפול המיתמר לגובה של כ-6.5 מטרים ומייצר תחושה של עוצמה", אומרת הילה ישראלביץ. "מול דלת הכניסה תוכנן פטיו פנימי במבנה קובייה עשויה קירות זכוכית ALL GLASS ומעליה סקיילייט שמציף אותה באור טבעי. בתוכה נשתלו עצי במבוק טבעיים המכניסים הביתה טבע ואווירה של חופש".

בית מודרניאדריכלות: דן והילה ישראלביץ. צילום: עודד סמדר

 

פטיו עם עץאדריכלות: דן והילה ישראלביץ. צילום: עודד סמדר

מרכזית
3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המילה צנוע - אסור לה שתופיע בכתבה כזו.
אין כאן כלום צנוע - אין לי בעיה עם בתים כאלה, להפך, אני חיה במשהו דומה. אבל אין צורך למרוח מילים יפות. אלו בתים של עשירים באזורים של עשירים והם בס"כ רוצים שתהיה להם אפשרו לפרטיות מצד הרחוב. זה הכל. וצניעות זו הסיבה האחרונה.

אטומים ומתנשאים, ולא במליצה

סחתיין עליך מירי ... יצא ממש מקסים

בודק...