כך תשלבו נכון פריט ישן בעיצוב חדש

פריטים נוסטלגיים שלא מוותרים עליהם בעיצובים עכשוויים, הם קלף מנצח לעיצוב מקורי, להענקת אופי ולשילוב בין סגנונות אהובים. הכול תלוי במינונים

 

שולחן וינטג'שולחן וינטג' אמיתי בירושה מהסבתא בבית בסגנון תעשייתי. עיצוב: חגית גולן. צילום: עודד סמדר

 

 

גם כשהבית חדש או מתחדש, והעיצוב כולו "מהניילונים", יש רהיטים ופריטים שעוברים מהדירה הקודמת, ירושות ומזכרות שלא מוכנים לוותר עליהן. כדי לא להעמיס על הבית מראה מיושן ויחד עם זאת לכבד את הנוסטלגיה, יש להשאיר לה מקום ראוי בתוך הלוק החדש. איך משלבים אותם נכון?

 

אף פריט מודרני לא ישתווה


שולחן פינת אוכל שעבר בירושה מהסבתא שולב בבית חדש. "את החן שהוא מוסיף לפרויקט אף שולחן מודרני לא היה יכול להחליף", אומרת המעצבת חגית גולן. גם הכורסאות בסלון הובאו מצרפת לפני שנים רבות ועברו בירושה מהסבתא. הן היו מרופטות והדיירים כלל לא חשבו להעביר אותם, אבל לאחר ריפוד מחדש ששמר על המראה המיוחד שלהן, הן מוצגות בסלון הבית ומוסיפות לו יופי.

 

הטיפ שלה: "אני מוצאת יופי בכל סגנונות העיצוב: מברוטליזם ועד וינטג', ממודרני ועד כפרי. כדי להכניס עניין ואופי בפרויקטים שאני מעצבת, אני תמיד משלבת בין סגנונות. מאוד יפה בעיניי השילוב של בתים מודרניים עם נגיעות של פריטי וינטג'. הם מכניסים אופי וחמימות לבית. בנוסף לכך, תמיד הולכים איתנו רהיטים או פרטי עיצוב שיש להם ערך סנטימנטלי אצלנו וקשה להיפרד מהם. אז למה להיפרד? שלבו אותם בתוך העיצוב החדש. תנו להם מקום של כבוד, כי מגיע להם. אל תפחדו משילובים כי הם הם אשר עושים את ביתנו למיוחד ורק שלנו".

 

סלון קלאסיעיצוב: חגית גולן. צילום: עודד סמדר

 

 

שומרים על מקוריות


ספסל מקורי משנות ה-50, שמקורו מקולנוע מוגרבי המיתולוגי, הוכנס לדירה שעיצבה המעצבת ענת הדס בסגנון אקלקטי. הספסל חודש, נצבע בצהוב עז והשתלב בפינת המשפחה לצד צמד פופים עכשוויים ופריטים מודרניים שונים – שעון מחוגים מינימליסטי, מדפי ספרים נסתרים וציפורי אוריגמי ממתכת המעטרים את הקיר. כל זאת לצד שטיח צבעוני המתכתב עם הספסל.

 

הטיפ שלה: "אני מאוד אוהבת לשלב פרטי וינטג' מקוריים בעיצובים שלי. הם תמיד מספרים סיפור, מכניסים המון עומק ונשמה לעיצוב. תמיד אקפיד לתת להם טוויסט חדש כדי להעניק מראה שונה ורענן. שילוב ישן וחדש הוא בעיניי קלף מנצח לעיצוב מקורי וייחודי, ומבטיח ללקוח שפריט או רהיט כזה יש אך ורק לו".

 

סלון אקלקטיעיצוב: ענת הדס. צילום: שירן כרמל

 

 

חלל עם אופי


אוסף כלי הגשה, מחבתות, מסננות וארגז לחם, שנרכשו במסגרת סיורי שווקים ברחבי אירופה במשך שנים, רוכזו במערכת מדפים אחת במטבח תעשייתי בעיצובה של המעצבת הדס שלף. "בכל כלי המטבח הישנים נעשה שימוש יומיומי והם משולבים במטבח פעיל.

 

הטיפ שלה: "בכל פרויקט אני מקפידה להוסיף לאווירת העיצוב עומק על ידי שילוב פריטים והצגת התיישנות החומר המתקבלת עם חלוף השנים והשימוש המרובה שנעשה בו. עבורי השילוב תמיד עובד, מעשיר את החלל באופי וקסם".

 

מטבח אקלקטיעיצוב: הדס שלף, "שונות – עיצוב פנים". צילום: דניאל צאירי

 

 

שילוב סגנוני


בדירה חדשה שעיצבה המעצבת זיוה גורסקי הראל תוכננה ספרייה לבנה בעלת קווים מודרניים, ובה שולבה שידה סינית עתיקה, שעוברת במשפחה מדור לדור.

 

הטיפ שלה: "כמי שאוהבת שילוב סגנונות ופחות מתחברת לעיצוב שבו סגנון אחד שולט במרחב, אני תמיד שמחה לשתף פעולה עם לקוחות המעוניינים לשלב חפצים שונים הקרובים לליבם בתוך העיצוב הכולל".

 

ספריה לבנהעיצוב: זיוה גורסקי הראל. צילום: עוזי פורת

 

גם בעיצוב של המעצבת יסמין רביד נבחרה שידה מתחילת המאה 20 לצד עיצוב נקי, מינימליסטי ומודרני. השידה מעץ מכניסה עוד אלמנט של חומר, טקסטורה וחום.

 

הטיפ שלה: "תמיד נוכל לקיים שילוב בין ישן לחדש אך באופן מושכל תוך שמירה על השפה העיצובית המדויקת והרמוניה ללא מאבקי כוחות בין הסגנונות".

 

פינת ישיבהעיצוב: יסמין רביד. צילום: שי גיל

 

 

להוציא את המיטב מהרהיט


בעיצוב דירת גן הועברה מיטה זוגית מדירתם הקודמת של בני הזוג. למיטה התאימה המעצבת לירון אוטמזגין טפט בסגנון וינטג' בנגיעות של ירוק מרווה ופודרה, וילון פשתן בתפירת סרט כיווץ למראה קליל ולא מתאמץ ושטיח חבלים רך שמשאיר את הפוקוס של העיצוב לצבעוניות הטפט. שידות הווינטג' משנות ה-50 שימשו בעבר כשולחנות צד לאירוח, והוסבו לשידות צד. הן מתכתבות עם סגנון הווינטג' ומעניקות לחדר תחושה אותנטית של פעם.

 

הטיפ שלה: "שילוב בין ישן לחדש הוא תמיד מבורך, במיוחד אם יש ערך סנטימנטלי לפריטים. כיום נהוג לרכוש את כל הריהוט מחדש כשעוברים בית, אך אני מאמינה בשילוב נכון המבליט את המיטב מכל רהיט. לעיתים רהיטים מסוימים יעברו הסבה, לעיתים נעביר אותם כפי שהם, אך החשוב הוא ליצור הרמוניה ושפה עיצובית ברורה על ידי שימוש בטקסטיל כגון שטיחים וכריות נוי וכמובן, על ידי שימוש בצבע ובטפטים.

 

חדר שינהעיצוב: לירון אוטמזגין, "עדידה הלבשת בתים". צילום: שי אפשטיין

 

 

מינון מדויק


דלת בת יותר מ-100 שנה, שמקורה מפירוק, עברה רסטורציה, החלפת זכוכיות ובניית משקוף חדש מחומרים של פעם (עץ מלא) ומוקמה בכניסה לחדר שינה בבית שעוצב על ידי המעצבת מרב שדה. גם אריחי הבטון על הרצפה פורקו מבניין ישן, נוקו מבטון ומלט ונמרחו בסילר לחידוש.

 

הטיפ שלה: עיצוב פנים מוצלח ועיצוב בכלל כולל שילוב נכון ומדויק בין חומרים, צבעים, תקופות וטקסטורות. רק אם עושים את זה נכון, ובמינונים מדויקים, זה יעבוד. אני לא מאמינה בבית שכל כולו מסוגנן בסגנון אחד בלבד, כי אז הפכנו את הבית לחנות או מוזיאון".

 

דלת מפירוקעיצוב: מרב שדה. צילום: סיון אסקיו

 

 

העצמה של הישן והחדש


בפינת האוכל החדשה שולבו פריטים שונים של מקום וזמן: מסגרת חלון ישנה משולבת מראה ומוט פרזול, ששימש כציר סגירה אנכי של תריס עץ ישן; מראה עם כנפיים בהשראת דלתות "אסם" מפעם; וריהוט וגופי תאורה חדשים. "שני הפריטים הישנים מוסיפים נקודת עניין על הקיר ומשב של נוסטלגיה כאילו מספרים את סיפור הבתים שהיו בהם פעם", אומרת יוצרת הפריטים, ליאורי אלון. לצד מסגרת החלון נתלו שני בתי עץ חדשים שמוסיפים טאץ' כפרי מפעם ומדגישים את פלטת הצבעים של צהוב ותכלת שנבחרה לחלל.

 

הטיפ שלה: "שילוב של ישן וחדש במינון הנכון תמיד מעצים אחד את השני, נותן במה לעיצוב העכשווי ובה בעת נותן כבוד למה שהיה ומוסיף רובד נוסף באווירה ובהתבוננות שלנו על החלל בו אנו נמצאים".

 

פינת אוכל צבעוניתעיצוב וצילום: ליאורי אלון, Touch & Wood

 

 

 

מרכזית
3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הייתי מוציא מחוץ לחוק, את סגנון
הצביעה, שאנו נתקלים בו גם בדלתות, כמו כאן, וגם בארונות, המדמה רהיט ישן, שבור ומוזנח. גועל הנפש בהתגלמותו.

בול בזמן ושאלה...
הכתבה הגיעה ממש בזמן הנכון עבורנו, שמשלבים במזנון ישן בסלון חדש. תודה של איזו חברה הספרייה בתמונה הראשונה, לצד השולחן הישן? תודה

איפה משיגים את כיסאות הקולנוע?
מתה עליהם

בודק...