להרגיש את הבית: עיצוב הבית והגינה בעזרת חמשת החושים

הכניסו צבעים, בדים, פרחים, תבלינים, תבשילים ומוזיקה, ועצבו את הסביבה הביתית והחיצונית עם חושי הראייה, המישוש, הריח, הטעם והשמיעה

את הבית ואת מידת ההתאמה שלו אלינו אפשר לעצב לפי סגנונות, טעם אישי, אינטואיציות, תורות הבוחנות סביבה, אופי ואישיות, אבל אפשר גם לעצב בהתאמה לחושים האנושיים, שנקבעו בחלוקה הקלאסית של הפילוסוף היווני אריסטו: הראייה, השמיעה, המישוש, הריח והטעם.

 

שילוב של חמשת החושים בא לידי ביטוי במלוא העוצמה בבתי מלון, כשאנחנו בוחרים את מקום השהייה שלנו בהתאם למראה הכללי ומראה החדרים, נהנים ממוזיקה ברחבי המלון, מתבשמים מריחות הסבונים באמבטיה, מייחסים חשיבות לארוחות המוגשות לנו, ומתענגים מטיפולי מגע בספא. ואם כולנו רוצים להרגיש בבית מלון גם בתוך הבית, ומבקשים לעצמנו חדר שינה "סוויטה" ואמבטיית "ספא", כדאי בזאת להתחיל להפעיל את החושים גם בממלכה הפרטית.

דירה בעיצוב מנימליסטיעיצוב: מלי לוי אלבוים. צילום: שי אפשטיין

 

"אנחנו קשובים לחושים שלנו כבר מינקות", אומרת מעצבת הפנים מיכל אגם אליסון, "עם חוש ריח וטעם כשאנחנו צמודים לאמא, וחוש שמיעה שמתפתח עוד קודם לכן, כעוברים בבטן. אחר כך אנחנו לוקחים את זה איתנו לתחום האוכל, לאורח החיים הבריא וגם לקישוט הבית". בכל מקרה, היא אומרת, כולנו רוצים להרגיש תחושה נעימה וניתן לעשות זאת באמצעים פשוטים של עיצוב ובלי תקציב גדול.

 

 

חוש הראייה: צבעים, תאורה וסטיילינג


זהו החוש הדומיננטי ביותר בתחום העיצוב, שמתבטא בקירות הבית העומד מולנו, עם צבעים, תאורה וסטיילינג. עונות השנה יכולות להנחות אותנו בעיצוב, עם החלפה של כריות בצבעי תכלת, ירוק ופסטלים בקיץ או אפור ובורדו חמים יותר בחורף. כך גם בשטיח שאנו מגלגלים ומאפסנים בקיץ או בשמיכות וכרבוליות שמפזרים בבית בעונה הקרה. לתאורה יש חשיבות מבחינה פונקציונלית אבל גם מבחינת אווירה. נוכל למקם אותה בתקרה, בקירות, על שולחנות צד ועל שידות, כשבכל מיקום יהיה לה שימוש אחר בהתאם להעדפה האישית – שטף אור או עמעום אור.

 

שולחן קפה קטןאדריכלות ועיצוב פנים: ערן בינדרמן. סטיילינג: מיכל אגם אליסון. צילום: עודד סמדר

 

 

חוש הריח: בישולים, פירות וסבונים


בתכנון הבית מתייחסים למיקום המטבח ולפעולות המתבצעות בו – האם ריחות טיגון נוטים להתפזר בבית והאם הגינה משמשת לברביקיו. אם יש בעל חיים, גם לנוכחותו יש משנה חשיבות מבחינת ריח. נרות, פירות וסבונים המפוזרים בבית אנחנו אומנם רואים, אבל לחלקם יש גם ניחוחות דומיננטיים שאי אפשר להתעלם מהם. נרות המפיצים ריח ייבחרו בהתאם להעדפה האישית ויוסיפו נועם לחדר, וכך גם בקבוקונים עם מקלות מפיצי ריח. פירות ימוקמו בקערות לצד המטבח, אבל רק אם הריח שלהם מקובל על בני הבית (נסו את הגויאבה השנויה במחלוקת). אגם אליסון: "אפשר לרכוש גושי סבון, אבל לא לחכות שיעלו אבק, וכשהריח נעלם, להתחיל להשתמש בהם ולרכוש גושים חדשים במחיר שלא עולה על 20 שקלים כדי לקבל חוויית ספא חדשה".

 

שידת כניסה לביתעיצוב: גלית טויטו. צילום: שירן כרמל

 

 

חוש המישוש: חומרים, מרקמים וצמחים


לטקסטיל, עץ, בטון או צמחייה יש מראה המתקשר אצלנו עם חוש המישוש, ואנו מתייחסים אליהם כאל פרטים שמזמינים אותנו לגעת בהם או להפך, להתרחק מהם. בטון הוא חומר קר, מסבירה אגם אליסון, אבל ניתן לאזן אותו עם חום של עץ. ספריות בבית עשויות לתת תחושה חמימה, אך יחד עם זאת כמויות האבק עלולות להרחיק את מי שנרתע מכך. בדים צמריריים או וילונות קלילים נותנים תחושה נעימה, ולעומתם הקקטוסים שפשטו על בתינו עשויים לשדר "אל תבואו, אל תיכנסו ואל תיגעו בי" – כל אחד ותחושתו האישית.

 

ספה אפורותאדריכלות: אלה אוסטריכר שלומי, יאיר הראל. עיצוב פנים וסטיילינג: מיכל אגם אליסון. צילום: ענבל כבירי
חוש הטעם: פירות וירקות


כדאי להשאיר מקום לכלים כמו קערה או עציצים, שבהם נניח אגוזים או פירות כמו לימונים ותפוחים. מעבר לנראות, לריחות ולריח, הימצאותם מולנו תעודד אותנו להשתמש בהם ותקנה לנו הרגלים טובים ליום יום. בעציצים ניתן לגדל עשבי תיבול וירק ולחלוט מהם תה. ואם חובבי עוגיות אתם, אין כמו צנצנות שקופות ומעוצבות לקשט בעזרתן את האי במטבח.

 

סלט גזרתכנון מטבח וסטיילינג: מיכל אגם אליסון. צילום: ענבל כבירי

 

 

חוש השמיעה: צלילים


מקום שבו משמיעים מוזיקה נעימה יזמין אותנו להישאר בו, ולכן בבית יש להיערך לכך עם תשתיות תואמות. נשקיע מחשבה במיקום הטלוויזיה, אם בכלל, וגם לחלונות הפתוחים יש משקל רב אם מתחת להם שומעים את שאון הרחוב, את גלי הים או את ציוצי הציפורים. שטיחים ווילונות יבלעו רעש, וכך גם אלמנטים מעץ. אלמנטים נוספים שכדאי לשקול אם להכניס הביתה הם פעמוני רוח בבית, במרפסת או בגינה ומזרקות מים. "אבל אפשר גם לבחור בשקט מוחלט", מזכירה אגם אליסון.

 

גיטרהסטיילינג: מיכל אגם אליסון. צילום: אביעד בר נס

 

 

גינה בחמישה חושים


כמו את הבית, גם את הגינה אפשר לעצב לפי חמשת החושים. דרך חוש הראייה וההתבוננות בטבע אפשר להבין את שילובי הצבעים אליהם העיניים שלנו נמשכות ואת המינונים הנכונים שנוכל להפריח בגינה, אם דרך צבעי העלים והפרחים ואם באמצעות עצי פרי המקשטים אותה. גם משחקי אור וצל בגינה מתקשרים לחוש הראייה, ובהתאם להם מקבלים את ההחלטה אילו צמחים מתאימים לה.

 

גינה מטופחתעיצוב וצילום: סיגלית ליברמן

 

סיגלית ליברמן, אדריכלית נוף ומעצבת גנים, משלבת גם את חוש הריח, כשהיא בוחנת אילו חוויות ורגשות הוא מעורר בבני הבית, ומשתמשת במידע זה לבחירה של צמחים בעלי ריחות מסוימים או צמחים עונתיים, רב שנתיים, שיחים ומטפסים. "חוש המישוש מכניס אותנו לצורות ומרקמים ולעולם מלא של צורות ודימויים מן הטבע, כמו לב, יד או תלתן", מסבירה ליברמן, "וצריך לדעת לשלב נכון בין הצורות והגדלים".

 

גם עצם ההתעסקות שלנו בגינה נקשרת לחוש המישוש. מי שאוהב את המגע והטיפול בצמחים, מחובר בחושיו לגינה, ובבחירה של משטחי הדריכה אנו מתייחסים למרקם ולמגע. פירות הגן וצמחי המאכל מגוונים את הגינה עם חוש הטעם, ולכן נבחר צמחים המתאימים לאזור המגורים, למטבח ולטעם האישי. ולבסוף, לא נשכח את חוש השמיעה, בעזרתו אנו שומעים את הקולות בטבע, יכולים לזמן לגינה ציוצי ציפורים או זמזומי דבורים ולהוסיף בריכות מים ואף מוזיקה בשבילי הגן או בבריכה.

 

מרכזית
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...