מחוץ לקופסת הנרות: חנוכה כזה עוד לא ראיתם

לכאורה ראינו הכול ומה כבר אפשר לחדש עם חנוכייה וסופגנייה? אבל... נרות דולקים בקובייה הונגרית, חנוכייה מתובלת בתבלינים וחותכן לסופגניות הם מסוג ההפתעות שמזכירות, כי ניסים קורים בחנוכה

שנים על גבי שנים אנו חוגגים את חנוכה באותה צורה, ומנסים לשחק ולחדש עם סימני החג: סופגנייה קטנה ומפתיעה יותר, לביבה בריאה יותר, חנוכייה מקורית או סביבון שר ומזמר. רגע לפני שנדליק את נרות החנוכה, מצאנו מוצרים מפתיעים לחג הקרוב, שלא השאירו אותנו אדישים אל מול מקוריותם. קבלו:

 

משחקים בקוביות


בין שאר הפעילויות והעיסוקים שוודאי תחפשו בחג, תוכלו לבקר בתערוכה של בוגרי המחלקה לעיצוב במכללת סמינר הקיבוצים, שיציגו מוצרים מפתיעים בחנות העיצוב "מדפים" ביפו, ביניהם: תחתיות לחג ברוח הצחוק של לירן עזרא, חנוכיית ברזל לחוויה ישראלית של עינת בלרדי דה לאון, חנוכייה דינמית על חוטים של מיכל קרפ, דמי חנוכה מתגלגלים של יעל אלוני, חנוכיות ליהודי הנודד של ליאור וגמן, סביבון עתידות העונה על שאלות גורליות של אלינור הרפז, סכין החותכת את הסופגנייה לרבע, חצי או שלושה רבעים לפי בחירה של עדי להב, חנוכייה בהשראת קובייה הונגרית של פרג' ציון, חנוכייה בהשראת משקל והשמנה בחג של חן מלול, משחק הגרלה, בהשראת קובייה, הקובע כמה נרות מדליקים של ג'ניה מנקר, קיפולי אוריגמי מסתובבים של שני כהנים ועוד. חלק מהמוצרים בתערוכה מיועדים למכירה. התערוכה תחל בשישי, 23.12.16, ותהיה פתוחה לקהל הרחב עד 1.1.17. רחוב רבי אחא 4 יפו.

 

סכין לסופגנייה בעיצוב עדי להב. צילום: יח"צ

 

חנוכייה בהשראה הונגרית של פרג' ציון. צילום: יח"צ

 

 

סלעים קטנים ומוארים


כמו סלעי בזלת באי סדר מסודר עוצבה חנוכיית הבטון The Miracle Edition של המותג ההונגרי Logideez. החנוכייה מורכבת מפריזמות בודדות, שהן מקטעים תלת ממדיים במגוון חיתוכים, שנוצקו בעבודת יד מבטון. היא מאפשרת יצירה של שלל וריאציות מקוריות לסידור בכל אחד משמונת ימי החג, ויש לה שלושה צבעי בטון – אפר (אפור בהיר), בזלת (אפור כהה) ושיש (לבן). את החנוכייה עיצב Dániel Lakos, בהתבסס על משחק יצירתי בן 9 פריזמות מבטון. המפגש בין המעצב לחג התרחש בבית הספר של בנו – משהבחין שמספר חלקי המשחק תואם את מאפייני החנוכייה (שמונה נרות ושמש), נולד הרעיון להתאים את המשחק ולהפוך אותו לחנוכייה על ידי יצירת שקעים לנרות. להשיג ברשת סוהו ובמספר חנויות מוזיאון ב-249.90 שקלים.

 

חנוכייה מבטון, "סוהו". צילום: יח"צ

 

נרות מתובלים


אם נחשוב על חנוכה במונחים של עיצוב, זהו חג המשלב מטבח עם תאורה. גם חוות דרך התבלינים בבית לחם הגלילית נרתמה לשלב בין השניים, ומציעה להכין נרות עם תבלינים צבעוניים שיכניסו לא רק אור וצבע, אלא גם ריחות נעימים. הרעיון הוא להשתמש בפתיתי שעווה "פרפין" ותבלינים טחונים לצביעה: פפריקה ופלפל ורוד לקבלת נר בצבע אדום, כורכום וכוכבי אניס לקבלת נר צבע צהוב, ורדים הודיים ומרוקאיים לקבלת נר בצבע ורוד, לבנדר לנר סגול, והל לקבלת נר בצבע ירוק. ממיסים פתיתי שעווה לבנה עד לקבלת נוזל (מומלץ בשיטת "בן מארי"), שופכים לכוסות חד פעמיות מקרטון, מוסיפים תבלין בצבע שרוצים ומערבבים עד לקבלת נוזל בגוון אחיד. שופכים את השעווה הצבעונית לתבנית בצורה ספציפית, ממקמים פתיל במרכז, מקשטים עם תבלינים שלמים ומכניסים למקרר. לאחר שהשעווה התקררה, מוציאים מהתבנית וקיבלנו נר צבעוני בעבודת יד. עשיתם תשעה כאלה? מקמו בשורה על פלטה יציבה והנה לכם חנוכייה ריחנית במיוחד.

 

חנוכייה של "חוות דרך התבלינים" בית לחם הגלילית. צילום: הדס ניצן

 

צבעים לפי תבלינים. צילום: הדס ניצן

 

 

סופגנייה נטולת קלוריות


כמעט אמיתיות הן הסופגניות האלה, אבל לא היינו מציעים לאף אף לנגוס משום שהן עשויות כולן מנייר. מתברר שאפשר לדמות את הדבר האמיתי ובלי להשמין, אם יוצרים אותן כמו ב"סטודיו פפיון" מעיתונים. מכינים כדור מעט פחוס (כמו שעושים חבילה עוברת) ועוטפים אותו במסקינג טייפ. מצפים בעיסת נייר (עיסה אקולוגית מנייר גרוס ודבק) ומייבשים. צובעים בצבע אקרילי (או גואש) חום, ממתינים לייבוש ואז מטפטפים מעט צבע לבן. ומאחר שאין חגיגה בלי ריבה, משתמשים בצבע מתנפח (לדוגמה טוליפ אוהטריפ) אדום (או אדום נוצץ, כמו בתמונה). אגב, גם את הסביבון מכינים בטכניקה דומה של בניית מבנה, ציפוי וצביעה או הדבקה.

 

סביבונים וסופגניות של "סטודיו פפיון". צילום: רניה גבריאל-ברון

 

ראנר חגיגי לשולחן


איזו מפה תתאים לשולחן החגיגי – לבן, כחול עם נגיעות זהב, או אולי להפך – זהב עם נגיעות של לבן וכחול? לקרן דניס – סטודיו לפריטים מעוצבים, יש הצעה שקשה לסרב לה, משום שהפעם היא לקחה את משטח הוויניל המוכר והפכה אותו לראנר חנוכה אוריינטלי מודפס בגודל 120X30 ס"מ. הוא עמיד לחום, ולכן יכול לשמש כתחתית לסיר, ניתן לניגוב וניקוי במים וסבון או במגבון לח, וכשסיימתם –פשוט מגלגלים או מאפסנים שטוח עד הפעם הבאה. 87 שקלים (במקום 99 שקלים), להשיג באתר  המעצבת ובחנויות עיצוב ברחבי הארץ.

 

ראנר אוריינטלי לחנוכה של קרן דניס. צילום: יפית בשבקין

 

 


עוד מוצרים מדליקים לחנוכה:

חנוכייה לי יש: החנוכיות הכי לא-שגרתיות שתראו השנה

טאץ' חגיגי: יצירות מדליקות במיוחד לחג החנוכה

חגיגה בעיניים: חנוכיות יפות ומעוצבות

 

553
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...