קיץ לוהט בגינה: כך נהפוך את הגינה הפרטית לפנינת חמד

תכנון מוקדם, סידור מזמין של הריהוט וטיפול שוטף יאפשרו לנו ליהנות מגינה מוצלת, נעימה ואסתטית בקיץ, שלא לדבר על קריאת ספר לצד הבריכה או לגימת כוס יין באואזיס הפרטי

יש גינות שהן פיסה של חוץ מתחת לכיפת השמיים – שכשיוצאים אליהן, מנסים לנתב את הדרך בין גיבוב של רהיטים וכיסאות הפלסטיק המונחים זה על גבי זה, מפלסים דרך בין עשבים שעוד לא נוכשו ומנסים לראות את האופק, איזשהו אופק, בין הסדינים התלויים על חבל הכביסה. אבל יש גם גינות כאלה שברגע שאנחנו יוצאים אליהן, כבר קשה לחזור פנימה. התחושה העוטפת, גן העדן הפרטי, גורם לנו לרצות להמשיך להישאר בהן עוד ועוד, אם רק השמש הלוהטת לא הייתה מפריעה לנו. איך גורמים לגינה שלנו לעבור ממצב של הזנחה למצב של אואזיס בלב סערה? פגשנו כמה מומחים שנידבו לנו את הסודות הקטנים שעושים את ההבדל:

 

רגע לפני שרושמים את הצ'ק


ישראל נהנית מ-300 ימי שמש בשנה, והעצות שלעיל תקפות למרבית ימות השנה. "כדי להמשיך וליהנות מהגינה גם בחורף, כדאי לבדוק ולדקדק בדברים הבאים לפני ההשקעה הכספית הגדולה", מסביר עמי טווינה, גנן ומעצב נוף. "חשוב לדעת מהם כיווני הגינה, מהו האזור הגיאוגרפי שעליו היא יושבת ותוואי הגובה שלה, ולפרט בפני מתכנן הנוף את העדפותינו האישיות: אילו עצים וסוגי צמחייה אנחנו אוהבים, מה הם הצרכים המשפחתיים, האם הגינה תשמש גם לצורכי משחק ילדים, לאירוח רב משתתפים ועוד".

 

גינה מעוצבת עם נהריש להתאים את הגינה לצרכיהם של בני המשפחה. עיצוב: עמי טווינה

 

גינה שתתאים לבית


לרוב משאירים את תכנון הגינה לסוף תכנון הבית, וקורה לא פעם שהגינה אינה מותאמת לאופיו של פנים הבית. "אדריכלים מתכננים בתים אולטרה מודרניים עם עיצוב הייטקי, אופן ספייס ומשטחים בהירים דווקא בנחלות ובמושבים ותיקים ואותנטיים, ואז קיים דיסוננס גדול בין האופי המודרני של הבית לבין הסביבה הטבעית הירוקה העוטפת את המושב בכלל ואת מגרש הבית בפרט", ממשיך טווינה. לכן, נוצרת כאן דילמה האם להתאים את הגינה לבית המודרני ולעצב אותה נקייה ומוקפדת, או לעצבה בהתאם לקו של הטבע מסביב, כלומר ארצישראלית ומבוססת על חומרים טבעיים. לכן חשוב לתכנן במידת האפשר את הגינה עוד לפני שמתכננים את הבית, או לכל הפחות בד בבד עם תכנון הבית כדי להפוך אותם ליישות אחת.

 

סלון, אבל בחוץ


שירה מוסקל והדס רוט מ"הלל אדריכלות" מתייחסות לתכנון הגינה כמו לעיצוב פנים, רק בחוץ. כמו בבית, חשוב להן לייצר פינת אוכל ולידה פינת ישיבה נמוכה, מעין סלון חוץ. מעבר לשימושיות שבסידור זה, מתקבלת תחושה של גודל ומרחב. כשהגינה לא גדולה, מומלץ למקם את פינת הישיבה סמוך לגדר ולהתרחק מהבית. הגינה תיראה תמיד גדולה יותר מהפינה הרחוקה, וכך גם ניתן לשבת מוקפים בירוק וליהנות מצל העצים.

 

סלון מעוצבסמוך לגדר, בפינה רחוקה. עיצוב: הלל אדריכלות

 

אויב הרהיטים


האויב העיקרי של ריהוט הגן בישראל הוא השמש, לכן יש חשיבות רבה למיקום הריהוט ולחומר שממנו הוא עשוי. במקרה של חשיפה מלאה ממליצים ברשת הריהוט למרחבי הגן "גנים ושושנים" לבחור ריהוט באופן מושכל: ריהוט אלומיניום אינו מצריך תחזוקה למעט ניקוי בעזרת מים, סבון או מנקה אלומיניום ייעודי. עץ דורש תחזוקה של שלוש פעמים בשנה בממוצע, ועצים שהוכיחו את עמידותם בארצנו הינם טיק וקווילה, שמקורם במזרח הרחוק. ראטן סינתטי, שנפוץ מאוד בריהוט גן, אינו מתאים לשמש ישירה ולכן מומלץ להציב את פריטי הריהוט במקום מקורה או מוצל. בנוגע לריהוט פלסטיק, התחזוקה די פשוטה (מים וסבון), אבל חשוב לזכור כי ככל שהפלסטיק איכותי והגנת ה-UV גבוהה יותר, כך הוא ישרוד יותר זמן, אחרת הוא יישבר בקלות.

 

ריהוט ליד הבריכהספר טוב גם בחום הקשה, ריהוט: "גנים ושושנים"

 

פרגולה כחלק מהגינה


אם ויתרתם על מפרשיות, צלונים ושמשיות למיניהם ובחרתם לבנות פרגולה, מוצר טבעי במציאות הים תיכונית, חשוב להתייחס אליה כחלק מתכנון הגינה כולה. "ההמלצה שלי היא להשתמש בחומרים טבעיים וסולידיים דוגמת עץ או מתכת, ולשלב אותם במטפסים ובצמחייה שמסביב כדי להפוך את הפרגולה לחלק בלתי נפרד", אומר טווינה.

 

עצים גבוהים להצללה


למי שמתכנן גינה גדולה בת חצי דונם ומעלה מומלץ לשלב בה עצים גבוהים ומצלים. "אלה יכולים להיות עצי חורש ארצישראליים, עצי הדר נותני פרי ולחלופין או במשולב גם עצים נשירים", מסביר טווינה. "חשוב מאוד שעצים אלה ימוקמו כראוי ולא ישתלטו על הגינה, כך שבעלי הבית יוכלו ליהנות מהנוי, מההצללה ומהפרי, ויחד עם זאת יישאר להם מרחב ראוי".

 

בריכהחשוב שהעצים לא ישתלטו על הגינה. . עיצוב: עמי טווינה

 

בריכה חשופה מדי


בריכות נוי המשולבות בגינה יכולות להשביח את מראה הגן ולהוסיף לו צמחי מים דוגמת נימפאות ונופרים צהובים לצד דגי נוי. טעות נפוצה בגינות שלנו, טוען טווינה, היא כשממקמים אותן חשופות לשמש ובפרט לאבק הנורא של הקיץ. "בבריכות נספגים כל מיני מרעין בישין כמו ירוקת, אבל אם הבריכות ימוקמו מראש בצל, הן ייראו אסתטיות ונקיות יותר ואף ישדרו בריאות ואיכות חיים טובה". כך, גם בחום הקשה ביותר יתאים לקרוא לצידן ספר טוב או להתענג על כוסית יין אדום ושקיעה רומנטית.

 

גיזום והשקיה נכונים


מעבר לבריכה מדוגמת ועצים גבוהים, חשוב לנו לראות מול העיניים פריחה נאה ומשגשגת. לכן חשוב להשקות נכון ולאו דווקא יותר. הזמן המומלץ ביותר להשקיה בתקופת הקיץ הוא לפנות בוקר, כך ממליצים ב"פלקו ישראל". הצמח יאגור את המים שקיבל בשעות הבוקר וכך ישרוד מול השמש היוקדת במהלך היום. יש להקפיד גם על גיזום, שבקיץ נחשב כתהליך ממריץ המאפשר לצמחייה להגיע לעונת האביב רעננה ופורחת. בנוסף, כדאי להתייעץ עם הגנן או המשתלה לגבי בחירת צמחים חסכוניים במים, למשל חמנית, פיטנה ריחנית ועוד, אשר ישמרו על הגינה צבעונית גם בקיץ. גם צמחי תבלין יתאימו לתקופה זו של העונה ויוסיפו צבע מרענן, טעם ובריאות.

 

גיזוםגיזום כתהליך ממריץ לקראת האביב, "פלקו ישראל"

מרכזית
תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בודק...